Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:07

Leg over een kist/bak een doek zodat ze echt geen licht krijgen ook niet als je de kast soms opendoet

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:38

Knoflook bewaar ik al jaren probleemloos in de keukenla. Ik koop ze per 3 en heb zelden uitlopers.
Ze liggen overigens in een bakje samen met rode uien.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:29

Hier ook altijd knoflook wat of uitdroogt, of uitlopers. Ze liggen in een keukenkastje, dus zonder licht.

Mijn ervaring met knoflook, waar je het ook koopt, het is na een week niets meer. In de koeling verliest het zijn smaak, en een keukenkastje loopt het uit, of droogt het uit.
Zowel van de groenteboer (TS kent mijn smaak..) alsook van de super.. Verse knoflook maakt ook niet uit.

Gelukkig kost het geen drol en smaak boven alles, dus ik koop gewoon iedere x een nieuw netje.
Die uit Spanje zijn overigens wel lekkerder dan die uit China.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:03

Je kunt ook knoflookpoeder kopen

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:29

Sizzle schreef:
Je kunt ook knoflookpoeder kopen


Kan...

Of pasta.

Deze is best te doen, zeker beter dan die van Go-Tan en consorten:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... k-knoflook
Afbeelding

Verse knoflook maakt de smaak van het product helemaal af. Kan geen poeder of pasta tegenop.
Als je tenminste van knoflook houdt :o

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 20:35

Bij mijn ouders zit een knoflookkwekerij in de buurt. Ik ga daar eens een potje verse knoflook kopen. Volgens mijn collega's is dat erg lekker.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:41

Count me in :-)

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:45

Ik hak ze in stukjes en vries ze in :) Je kunt ze eventueel ook kant en klaar ingevroren kopen bij de supermarkt (oa AH heeft het)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:59

Nielojram schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt ook knoflookpoeder kopen


Kan...

Of pasta.

Deze is best te doen, zeker beter dan die van Go-Tan en consorten:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... k-knoflook
[ [url=m/2wZc36.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verse knoflook maakt de smaak van het product helemaal af. Kan geen poeder of pasta tegenop.
Als je tenminste van knoflook houdt :o


Bij ons wordt de knoflook nooit oud :D
Maar voor TS is het misschien een optie dacht ik.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:12

Als je de mogelijkheid hebt; koud roken.

Wij roken o.a. vis, kip en kaas en ik gooi er ook bollen knoflook bij, het verlengt de houdbaarheid aanzienlijk en de smaak is echt heerlijk :9

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:22

Nielojram schreef:
Hier ook altijd knoflook wat of uitdroogt, of uitlopers. Ze liggen in een keukenkastje, dus zonder licht.

Mijn ervaring met knoflook, waar je het ook koopt, het is na een week niets meer. In de koeling verliest het zijn smaak, en een keukenkastje loopt het uit, of droogt het uit.
Zowel van de groenteboer (TS kent mijn smaak..) alsook van de super.. Verse knoflook maakt ook niet uit.

Gelukkig kost het geen drol en smaak boven alles, dus ik koop gewoon iedere x een nieuw netje.
Die uit Spanje zijn overigens wel lekkerder dan die uit China.


Ooh dan zal ik wel heel veel geluk hebben. Ik doe rustig 6 weken met mn knoflook in de keukenla.
Blijft lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:51

black_kelpie schreef:
Als je de mogelijkheid hebt; koud roken.

Wij roken o.a. vis, kip en kaas en ik gooi er ook bollen knoflook bij, het verlengt de houdbaarheid aanzienlijk en de smaak is echt heerlijk :9
Roken wilde ik inderdaad ook zeggen. :j Mijn moeder koopt eens in de zoveel tijd een streng gerookte knoflook en die blijven maanden goed. Ze hangen bij mijn ouders in de garage, dus in het donker en relatieve koelte.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:37

boemel schreef:
Ooh dan zal ik wel heel veel geluk hebben. Ik doe rustig 6 weken met mn knoflook in de keukenla.
Blijft lekker.


Smaak verschilt.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:22

Dat koud roken, hoe lang doe je dat en op welke temperatuur? Klinkt interessant, we hebben een aantal bollen nog in de grond staan :D

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 14:34

Even een schopje.

Ik ben overgestapt, naar verse knoflook uit pot. Geen gedoe meer en de smaak is raak.

Afbeelding

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:41

Wij zijn overgegaan op poeder in potjes. Het zal wel niet helemaal de real thing zijn, maar onze gerechten smaken desondanks ook prima.

En het belangrijkst: ons huis stinkt niet meer naar knoflook als we de volgende ochtend beneden komen. Eerst een nieuwe keuken (of nog liever een nieuw huis := ), dan pas weer verse knoflook.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hoe knoflook bewaren/goed houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:55


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:14

marleen_88 schreef:
Even een schopje.

Ik ben overgestapt, naar verse knoflook uit pot. Geen gedoe meer en de smaak is raak.

[ [url=m/7joKeD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, maar die heeft één nadeel. Bij het inmaken wordt gebruik gemaakt van zuur, dat kan zijn citroenzuur of azijnzuur. Als je dat in een gerecht gebruikt waar ook melk in zit dan gaat dat dus schiften.
Ik heb daarom én verse én ingemaakte knoflook in huis. Ik geloof dat ik het lekker vind want ik gebruik nogal veel.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:15

Sansevieria schreef:
Ik koop meestal een streng gerookte knoflook, lekker van smaak, en blijft heel lang goed:
https://gerooktelook.be/veelgestelde-vragen/


Oh dat is misschien ook wel interessant om zelf te doen met eigen geoogste knoflook. Hoe smaakt gerookte knoflook?

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:15

Ik bewaar mijn knoflook in een bakje met van die sliertjes nepstro (was ooit onderdeel van een kerstpakket). Ze lopen uit en gaan rotten/schimmelen als er vocht bij komt, maar dit spul absorbeert eventueel vocht en daardoor blijft het dus droog. Sindsdien nooit meer problemen :)

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:39

Dan is het in huis toch te warm. Wij telen zelf knoflook uit de moestuin (toevallig van Biesheuvel, is hier om de hoek). En dat hang ik na het drogen in ons bijgebouw. Daar is het meestal tussen 12-15 graden. Als ik wel is een streng binnen hang gaat dat ook niet altijd goed.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:19

Ik ben nog steeds bezig met het opmaken van knoflook die ik juli 2021 heb geoogst gewoon in een open bakje in een keukenkastje al die tijd

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 16:34

mrie schreef:
marleen_88 schreef:
Even een schopje.

Ik ben overgestapt, naar verse knoflook uit pot. Geen gedoe meer en de smaak is raak.

[ [url=m/7joKeD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, maar die heeft één nadeel. Bij het inmaken wordt gebruik gemaakt van zuur, dat kan zijn citroenzuur of azijnzuur. Als je dat in een gerecht gebruikt waar ook melk in zit dan gaat dat dus schiften.
Ik heb daarom én verse én ingemaakte knoflook in huis. Ik geloof dat ik het lekker vind want ik gebruik nogal veel.


Goed om te weten dit! Bedankt.


Sanniejtjuh schreef:
Dan is het in huis toch te warm. Wij telen zelf knoflook uit de moestuin (toevallig van Biesheuvel, is hier om de hoek). En dat hang ik na het drogen in ons bijgebouw. Daar is het meestal tussen 12-15 graden. Als ik wel is een streng binnen hang gaat dat ook niet altijd goed.


Grappig. Mijn ouders wonen daar in de buurt.

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:42


Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:00

Wat corona al niet voor bijwerkingen heeft :Y)

Eerder hadden we ook last van uitlopende tenen door veel vocht in huis. Maar in corona tijd zijn we meer en meer met knoflook gaan koken. Er gaat wel een voet, soms meer door in de week. Heerlijke smaakmaker en tja, als je last er van hebt dan ben je te dicht bij.
Jammer dat die 1.5m nu ook weggevallen is. Ben benieuwd wanneer de eerste klacht gaat komen :=
Hoe we dan knoflook weer gaan goed houden… wsl 1 voet los kopen op het moment dat die nodig is. Maar ik vrees voor de mensen om ons heen dat we weinig rekening meer met hen zullen houden ~~}>