.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:57, in het totaal 3 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:12


taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:13

Wat vervelend dat je zo lang zoveel angst hebt gehad en wat dapper dat je het wil aanpakken! Hopelijk gaat het allemaal lukken.
Heb je eventueel een lijstje van voedsel wat je wel lust? Misschien kan je dan met iets wat je wel lekker vind een nieuw ding introduceren of net op een iets andere manier klaarmaken.
Aardappels kun je bijvoorbeeld op heel veel verschillende manieren klaarmaken.

Ik ben zelf ook echt heel lang een moeilijke eter geweest, heb niet specifiek ingredienten die ik niet lekker vind (behalve broccoli, daar gruwel ik echt van), maar bij mij zijn het gewoon volledige gerechten die ik niet lekker vind :P Ik heb vooral ook dat ik rijstgerechten niet lekker vind en dat komt door de rijst. Ik vervang de rijst dan door noedels omdat ik dat wel erg lekker vind.

Hopelijk gaat het je lukken om wat meer dingen te eten en doe het echt rustig aan! Succes!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:16

Allereerst: wat super dapper! :D
Ik ben echt dol op risotto! Ik denk dat het ook zachte smaken zijn dus misschien veilig om mee te beginnen.

Ik weet niet wat voor groente je lekker vindt maar ik ben dol op de volgende dingetjes in risotto:
- courgette en cherry tomaten
- champignons en alles aan paddestoelen
- pompoen
Wat ik altijd doe is een beetje olijfolie in een grote pan, dan teentje knoflook + ui lekker 2 minuutjes bakken. Intussen groente snijden die je erbij wilt doen.
Champignons zijn in 5 minuten klaar, courgette ongeveer in 7 en pompoen in 12. Gekozen groente er in en dat meebakken. Intussen even water koken voor de risotto.
Nadat de groente gaar is, even 1 minuutje de risotto meebakken en dan Italiaanse kruiden, bouillonblokje en gekookt water toevoegen.
Lekker 10-15 minuten laten sudderen.
Tot slot voeg je je favo (vegan?) kaas toe (geitenkaas, mozzarella, Italiaanse kaas) en klaar :)
Eventueel kun je nog pijnboompitten toevoegen
Super simpel en intussen kun je ook even wat opruimen haha
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 05-07-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:16

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:17

Van wat voor structuren houd je, weet je dat al? Vind je het bv prettig als je echt flink moet kauwen, mag iets een draderige of korrelige structuur hebben, of vind je bv het mondgevoel van zacht en/of romig eten het prettigst?
Als je dat al weet, zou je van daar uit een basis kunnen hebben, en dan steeds iets nieuws erbij kunnen proberen.

Dus stel dat jouw structuurvoorkeur zacht en romig is, dan zou je bv eens voor 2 dagen een tomatencremesoep kunnen maken, waarbij je de ene dag een vulling maakt van wat roergebakken groenten (bv prei en champignon), en de andere dag met stukjes kipfilet.
In diezelfde voorkeur zou ook risotto kunnen passen. Zou je de ene dag een stukje zalm bij kunnen bakken, en de andere dag een paddenstoelenmix.
Ook een voor veel mensen ultiem comfortgerecht als Shakshuka (heeft 1000 verschillende schrijfwijzen volgens mij) zou je in eerste instantie met alle ingrediënten helemaal zachtgesudderd kunnen maken, en na een tijdje misschien met wat meer structuur erin door de groenten wat minder lang mee te laten sudderen.

Zoiets?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:17

Wat goed van je dat je er zo mee bezig bent en stappen maakt! +:)+

Wat betreft recepten; wat vind je wel lekker? Dat kun je misschien wel als basis gebruiken en daar wat dingen bij toevoegen, dan heb je namelijk altijd iets 'bekends' qua smaak :)
Misschien kun je kookboeken lenen van familie of vrienden? En dan vragen of ze hun 2 favoriete recepten willen delen met je?

Verder zou ik je graag de tip willen geven om er de tijd voor te nemen. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd :D Het is al super goed dat je je grenzen wilt gaan verbreden, en elke stap is er één. Liever in de komende weken weer 3 nieuwe dingen vinden die je wel lekker vindt dan dat je weer teveel getriggerd wordt en je misschien weer vastloopt.

Ik zal mijn favo recepten delen met je, zal ze zo even opzoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:19

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:21

Wat goed dat je wat meer wil gaan proberen!
Ik was zelf vroeger een heel lastige eter, en wat ik heb geleerd is vooral heel veel verschillende dingen uitproberen. De meeste soorten eten kun je op veel verschillende manieren klaarmaken. Paddestoelen bijvoorbeeld, vond ik vreselijk, zo glibberig.. totdat ik leerde om ze eerst goed te bakken en het vocht eruit te laten verdampen. Knoflook en sojasaus erbij, en ik zou ze tegenwoordig bijna elke dag kunnen eten :))

Inderdaad zou het wel handig zijn om te weten wat je nu lekker vindt, en wat je echt niet weg krijgt. Dan zou ik op zoek gaan naar voedsel dat daar op lijkt, en steeds een klein stapje verder.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:25

Deze ovenschotel is erg lekker: https://www.lowcarbchef.nl/recept/bloem ... l-met-kaas

Recepten kun je vaak ook prima naar smaak aanpassen. Wees niet bang wat ermee te experimenteren, als je weet dat je pittig lekker vindt, kun je gerust een chilipeper toevoegen. Vindt je dat niks, kun je dat soort dingen ook best weglaten uit een recept.
Voordeel van recepten van Lowcarbchef is dat er vaak al reacties onder staan, zodat je precies weet wat je het beste net iets anders kan doen dan er in het recept staat :)
Laatst bijgewerkt door Kairos op 05-07-21 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:25

Annet_Dottie schreef:
Dankje voor je reactie.
Ik heb geen lijstje met wat ik wel lekker vind omdat ik héél veel dingen al jaren niet heb gehad of zelfs nog nooit heb gehad. Kom bovenuit Groningen en daar was het vroeger ook altijd hetzelfde bijna een beetje wat de boer niet kent, eet ie niet. Dus er zijn momenteel meer dingen onbekend voor me dan bekend vandaar dat ik een beetje opnieuw smaken en alles wil gaan uitproberen maar loop dus vast op recepten :x


Ah, dat is wel lastig ja. Ik denk dan dat je bij simpele dingen met een niet zo uitgesproken smaak proberen. Wellicht eens neuzen op sites als smulweb of gewoon simpel de AH of Jumbo voor wat recepten.

Mijn favoriete recept is een pastarecept met pesto, maar pesto is wel een vrij uitgesproken smaak, daar moet je ook wel echt van houden. Als je pesto lekker vind kan je daar al best wel lekker mee experimenteren.

Qua groenten zou ik dan komkommer en worteltjes aanraden en vanuit daar wat gaan uitbreiden.

Hopelijk kan je wat leuke en lekkere recepten vinden die voor jou werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:25

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:26

Volgens anderen ben ik een lastige eter, ik zelf vindt dat het wel meevalt zolang er maar iets op mijn bord ligt wat ik lust :)

Ik doe het heel goed op de Eenvoudig kookboeken van Pascale Naessens. Met 4 a 5 ingredienten maak je lekkere gezonde gerechten voor 2 personen. Door haar lust ik opeens dingen als tomaat of avocado.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:27

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:28

Risotto is echt lekker en heel makkelijk te maken. Een gesnipperd uitje bakken in wat olie, daar gooi je een kopje risottorijst bij en laat je heel even mee bakken. Ondertussen maak je een sterke bouillon, een halve liter. En dan ga je scheutje voor scheutje de bouillon bij de rijst gieten, en tussen elke scheut wacht je totdat de vorige bouillon bijna helemaal is opgenomen/verdampt.
Als laatste kun je er eventueel nog kaas doorheen roeren.
Dan heb je een standaard risotto.
Dat kun je variëren door er verschillende soorten groente door te roeren. Van paddestoelen tot pompoen tot spinazie, er kan vanalles doorheen. De groente voeg je helemaal aan het begin toe, samen met de ui.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:30

Super goed dat je dit wil en durft aan te pakken!

Wat zijn je veilige dingen dat je nu wel kan eten?

HEb je voorkeur voor warm/koud (bv koude pastasalade, kan dat?)
Kan je stukjes groenten in saus verwerken, of liever gemixed (ivm textuur?)

Ik maak graag een eenvoudige couscous:

Ingredienten:
- wortel
- courgette
- aubergine (smaakt wat apart, dus die laat ik er zelf meestal uit)
- tomaat
- paprika (laat ik er ook uit)
- pepertje als je het pikant wil (doe ik ook niet).
- teentje look
-blikje gepelde tomatenstukjes
- indien je met vlees wil: kipfilet, je kan ook veggie kipstukjes nemen, of gewoon geen vlees)
- 1 kopje couscous per persoon
Bereiding:
Snij al je groenten in stukken, wortels iets kleiner, courgette en tomaat mag iets groter. Traditioneel doe je het in wat grovere stukken, maar als je wat moeite hebt met textuur kan je ze ook gewoon heel fijn snijden.
Smelt wat boter of olijfolie in de pan, alle groenten erbij en eventjes aanstoven. Daarna een blikje gepelde tomaten erbij en een blikje water.
Goed afkruiden met peper en zout, en een kippenbouillonblokje erbij.

Lekker laten sudderen tot de groentjes zacht zijn.

Als je vlees erbij doet: kipfilet in stukjes, goed afkruiden met kippenkruiden, en gaar bakken in de pan.
Ondertussen water koken, kopje couscous in een pot met peper, zout, ev een stukje bouillonblokje, en een klompje goede boter. 2 kopjes heet water eroverheen en 5-7 minuten laten wellen, eventjes omscheppen.

Ik gooi de kip na het bakken door de saus heen, en dan gewoon over de couscous scheppen.
De saus is vrij slapjes en wordt lekker opgenomen door de couscous, en je hebt wat beet in de groenten.

Als je de stukjes niet aankan zou je kunnen opteren om voor je het vlees erin doet er even de staafmixer doorheen te halen.

Is ook lekker met rijst ipv couscous.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 05-07-21 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:32

Herkenbaar verhaal.

Ken je de term ARFID? Staat voor Avoidance or Restrictive Food Intake Disorder. Wil er niet meteen een label op plakken, maar mij hielp het om te weten dat ik niet ''gewoon een moeilijke eter ben'' en dat het geen ''aanstellerij'' is. Dat terzijde. Ik vind dat je al een enorm eind gekomen bent. :j

Als je iets niet lust, is dat dan smaak of structuur/textuur? En heb je vrienden die je erbij kunt betrekken? Dat ze iets maken maar dat daar ook een gedeelte ''safe foods'' bij zit? Bijvoorbeeld vlees leren eten terwijl je al rijst en groenten lust, dan kun je ze vragen om gewoon een wok te maken met rijst erbij, en dan kun je er zelf wat stukjes vlees uit vissen. Is maar een voorbeeld. Maar op die manier kun je relatief 'veilig' dingen leren eten zonder dat je de hele avond met honger zit als je het niet kunt eten door spanning of omdat het toch niet lekker is.

Edit: vooral handig als je zelf niet weet hoe je iets (lekker) moet klaarmaken.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 05-07-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:33

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:33

Goed dat je een fijne therapeut hebt gevonden die je hiermee kan helpen!

Kijk eens op de website van Albert Heijn en jumbo bijvoorbeeld, daar staan duidelijke en goed te volgen recepten, je kunt zoeken op bepaalde groenten/ingrediënten/bereidingswijze en er staan ook allerlei instructievideo's bijvoorbeeld hoe je risotto moet maken.

Begin eenvoudig of kook samen met iemand anders, gezellig en je kunt tips uitwisselen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:35

Klinkt bekend.
Het duurde even voordat ik doorhad dat couscous een soort van graan was en risotto een soort rijst en dus geen kaas.

Heb je een reden om weer vlees en vis te willen gaan eten? Nodig is het niet en het spul heeft nadelen.

Vegaburgers zijn nadrukkelijk niet mijn favoriet (behalve de dutch weed burger van zeewier uit Zeeland, oa bij AH).

Verder is het mij niet exact duidelijk waar zogezegd je triggers lagen, dus ik kan verder ook weinig tips geven.

Gezond eten is niet echt duur, eet mee met de seizoenen, zorg voor plantaardig eiwit en goede vetten zoals in noten. Koolhydraten 'krijg je vanzelf wel', je toeleggen op pasta (ik zei vroegah macaroni of spaghetti) is niet nodig.

Oude tip uit Ayurveda: doe in iedere maaltijd elke smaak : beetje zuur, pittig, zout, bitter naast zoet.
(Ayurveda kent niet 'umami' en ook nog wel de smaak 'wrang').

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:39

Annet_Dottie schreef:
Heb je daar een receptje van? Champignons met sojasaus?

De champignons met sojasaus maak ik vaak als bijgerecht, als vleesvervanger bij de aardappeltjes bijvoorbeeld.
Je snijdt een bolletje knoflook of een stuk of 3 knoflookteentjes klein. Dan neem je een half bakje champignons en die snijd je allemaal door midden, of in vieren als het grote champignons zijn.
Dan doe je de knoflook en champignons met wat olie in een pannetje, een klein scheutje azijn erbij, deksel erop, en op laag vuur laten sudderen totdat de champignons in grootte gehalveerd zijn.
Dan giet je er een scheutje sojasaus bij, en een snufje zwarte peper. Goed roeren, en klaar :9

Als paddestoelen je lekker lijken, en je hebt eens tijd om wat uitgebreider te koken, probeer deze dan eens: https://njam.tv/recepten/empanada-met-o ... mozzarella
Oesterzwam empanada's :9 Ik vervang de mozzarella altijd door feta, dan zijn ze nog lekkerder!
En voor het deeg kun je ook bladerdeeg uit de supermarkt gebruiken.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:39

Hou je van zoete aardappel? Mijn man en ik zijn daar helemaal gek op, het geeft echt een wat andere smaak dan gewone.
Je kunt ze poffen in de oven en dan uitlepelen met een sausje erbjj, je kunt ze koken of er puree van maken, stamppot, of friet van snijden en met wat kruiden in de oven is ook erg lekker!

Soep is ook heel lekker en makkelijk zelf te maken, met een vers broodje erbij, zelf croutons bakken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:40

Als je niet goed weet hoe je dingen moet bereiden kan ik de app van Tasty aanraden. Daar staan heel veel makkelijke recepten in met korte filmpjes hoe het bereid moet worden. Het is wel een Amerikaanse app, dus voor sommige producten zul je een Nederlands alternatief moeten zoeken. Maar het meeste is hier goed verkrijgbaar.