.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:30

Goed bezig! Ik wilde juist vragen of je af en toe wilt updaten, ik vind je stoer!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:40

Ik snap het helemaal, witlof heeft een 'pittige' structuur. Wel goed dat je se smaak lekker vindt.

Witlof is gemakkelijk in een ovenschotel te verwerken, en dan heeft het een veel zachtere structuur.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:41

Ik vind het echt rete knap van je!
Ik hou zelf ook van kaas en pittig eten. En was zelf, op sommige punten, ook een lastige eter.
Niet alles is even gezond, maar misschien wat ideeen voor je;
Pompoensoep (je kan evt ook zo’n pompoen of zoete aardappel soep pakket bij de AH proberen)
Wortel paprika soep (deze en bovenstaande kan je minder water in doen dan de recepten, zo kan je aan structuur en smaak wennen)
Sushi heb ik sinds een jaar leren eten. Vele soorten samen met vrienden, of alleen thuis besteld, om alle smaken regelmatig te kunnen proberen.
Op die manier ben ik ook veel wezen wokken en tapas eten (beide uiteten) Zo kon ik veel proeven met verschillende smaken.
En ja, bij mij heeft het echt lang geduurd voordat ik sommige smaken en structuren kon waarderen. Nu ben ik zelfs gek op garnalen. Maar dat heeft wel een intensieve training gekost van heel lang proberen. Op dezelfde manier ben ik al jaren zalm aan het proberen; maar daar kan ik tot op heden niet aan wennen.
Speklappen (maar ook bijv kip of gebakken aardappels) eten wij graag met kipkruiden erop.
Bloemkool en sperziebonen kan je met aromat erop doen.
Zo kan je evt aan de structuur en smaak wennen maar wel veilig iets ‘zouts/kruiden’ erop.
Broccoli/bloemkool schotel met gehakt en aardappels en aardappel anders saus zijn wij ook gek op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:27

Annet_Dottie schreef:
rabbeltje schreef:
Ik plaats even 2 simpele salade recepten. De eerste kun je echt als maaltijdsalade eten, de tweede eten wijngeesten met een gebakken aardappeltje.

1blikje maïs,
1 blikje tonijn met “pikante” groente
2 tomaten
Slasaus/ kniflooksaus of andere saladedressing.
Tomaten in stukjes snijden en verder alles mengen.

2 stronken witlof
2 bananen,
1 blikje mandarijnen op siroop
Mayonaise oud
Peper, zout, evt wat gember en kerriepoeder.

Blikje mandarijntjes boven een glas uit laten lekken. Een beetje van dit vocht mengen met wat mayonaise. Hierdoor de kruiden naar eigen smaak toevoegen.
Witlof fijn snijden, banaan in plakjes snijden en dit alles door elkaar husselen met de mandarijntjes en de saus.


Net jou witlof salade gemaakt. Smaak heel lekker maar de hele knapperige witlof is toch nog wat moeilijk dat zorgde voor wat spanning dus niet zo heel ver gekomen maar in ieder geval geprobeerd en laat het toch nog even in de koelkast misschien morgen nog wat proberen!



Wat leuk dat je het geprobeerd hebt!!! Echt goed van je. Wat je een volgende keer zou kunnen proberen, is de witlof even in de magnetron te zetten, ik denk voor deze hoeveelheid zo’n 2-3 minuutjes. Dan is het hele knapperige er vanaf, en het is nog niet gekookt.
Een dagje laten staan helpt ook, dan is het hele knapperige er ook vanaf.

Wat soms ook werkt, is iets wat vaker proberen te eten. De smaak is goed, alleen de structuur is spannend. Wie weet als je het over een week of 2 weer probeerde, dat de sensatie al heel anders is.
Kinderen leren ook dingen eten door het vaker aan te bieden.

Maar ik vind je echt zo stoer! Zo goed dat je deze uitdaging aan gaat!

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:33

Even een stipje hier TS. Ik heb wel wat lekkere recepten maar nu even geen tijd om dat uitgebreid te typen.

Maar ik wil wel even zeggen dat ik vind dat je echt mega goed bezig bent :D

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:08

Een paar van mijn favorieten.

Jonge kapucijners met spek
1 pot jonge kapucijners, 1 ui, 1 bakje gerookte spekreepjes
Ui snipperen en even aanbakken. Als de ui glazig wordt de spekreepjes erbij doen. Een paar minuten samen laten doorbakken tot de spekreepjes gaar zijn.
Ondertussen de kapucijners tegen de kook aan brengen. Een paar minuten (2 à 3) tegen de kook aan laten zodat ze goed doorwarmen. Probeer koken te voorkomen, dan kook je ze stuk en dat is jammer.
Kapucijners afgieten en even laten uitlekken/uitstomen. In de pan mengen met de ui en spekjes.
Lekker met mayonaise en mosterd.

Krieltjes met (bos)ui en champignons.
Een ui of paar stengels bosui snipperen. Een dunne prei kan ook. Half of heel bakje champignons schoonmaken en champignons in vieren snijden. Een pakje voorgekookte krieltjes in een wok/hapjespan/grote koekenpan bakken. Daarnaast de ui bakken tot deze glazig is en dan de champignons erbij. Als alles klaar is door elkaar roeren.
Ook lekker met mayonaise en mosterd.

Sugarsnaps met taugé en sesamolie
1 zakje sugarsnaps (ca. 500 gram) punten en draden
1 bakje taugé (ca. 250 gram)
Sugarsnaps in een klein laagje water aan de kook brengen en ongeveer 5 minuten laten doorkoken, tot ze net van kleur veranderen.
Dan de sugarsnaps in een hete wok met een beetje rijstolie of zonnebloemolie. Even wokken en dan de taugé erbij. Ik vind knapperig het lekkerst, maar als je de taugé iets langer meebakt wordt deze zachter. Een eetlepel sesamolie erdoor roeren en serveren.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:35

Paprikasoep met chorizo is echt mijn all time favorite.. wellicht vind jij die ook lekker aangezien je van tomatensoep en pittig houdt

4 paprika's (qua kleur maakt het niet heel veel uit, meestal pak ik gewoon rood, geel en oranje)
1 pak tomatenblokjes (ik pak meestal die met basilicum erbij)
2 tenen knoflook
1 ui
1 rode peper (of meer als je het pittiger wil)
Bouillon blokje
Crème Fraise
1 chorizo

Paprika's, ui, peper en knoflook klein snijden.. in de pan doen.. kort wat verwarmen.. goed roeren ook.. klein beetje water erbij (150 ml ofzo, niet teveel).. Bouillon blokje erbij.. tomaten blokjes erbij.. aan de kook brengen.. even laten koken.. dan van t vuur af halen.. staafmixer erdoor.. ik proef dan meestal hoe ik de soep vind qua pittigheid.. Crème Fraise erdoor roeren.. qua hoeveelheid even kijken wat je lekker vind.. hoe meer hoe zachter de soep, met minder blijft de soep iets pittiger.. maar als je van pittig houdt kun je er ook een extra rode peper bij doen bv.. hou er wel rekening mee dat de chorizo ook nog iets toevoegd aan de soep uiteindelijk qua pittigheid

Chorizo klein snijden.. kort even opbakken (zonder extra olie of boter in de pan) dat ze net een beetje krokant zijn..

Chorizo door de soep roeren en dan heb je een heerlijke soep op tafel :D

Sannens
Berichten: 1399
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:35

Ik ben fan van gnocci met garnalen en pittige tomatensaus!

Ingrediënten voor 2-3 personen
1 ui
Twee teentjes knoflook
1 paprika
1 blik met tomatenblokjes
1 blik met tomatenpuree
Rucola
500 gram gnocchi
1 bol mozzarella
200 gram grote garnalen
Sambal
Kruiden (cayennepeper, zout, oregano)

Bereiding
Warm de oven voor op 200 graden.
Snij de ui fijn, fruit deze en bak de geperste knoflook mee. Snij de paprika in kleine stukjes en bak het even kort mee.
Bak een theelepeltje sambal mee.
Mik een blik tomatenblokjes en een blikje tomatenpuree erbij.
Kruid het na smaak met de kruiden en laat het even kort doorkoken.
Meng de saus, de garnalen en de gnocchi en doe het in een ovenschaal.
Snij de mozzarella in plakken en verdeel die over het eten.
Gaar het voor 15 minuten in de oven.
Verdeel wat rucola over het eten nadat het gaar is en eet smakelijk!

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:59

Sorry, ik heb niet heel het topic gelezen. Maar als je wilt heb ik volgens mij nog wel gratis pakket van Hello fresh om weg te geven. Dan kun je daar wat gerechten uit zoeken en eens proberen. Daar zitten gelijk alle ingrediënten en recepten al bij, dus erg makkelijk om te maken. En recepten kun je van te voren al inzien dus dan kun je in je keuze alvast een beetje rekening houden met of je denkt dat je het lust....Misschien dat je op die manier nog wat dingen ontdekt die je ook lust. (wij aten ook altijd standaard een beetje hetzelfde, maar met Hellofresh echt al dingen geprobeerd die ik anders nooit zou koken)....

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:25

Als je eens toe bent aan vis weet ik wel een lekker recept, maar als je geen wortel lust zou ik die weg laten. Zelfs mijn stiefdochter die geen vis lust vond dit gerecht lekker. Ik heb er toen overigens geen viskruiden overheen gedaan, maar op smaak gebracht met een beetje peper en zout.

1 pangasiusfilet pp
300 gr wortelen
1 prei
125 ml slagroom
Gedroogde basilicum
2 teentjes Knoflook
Peper
Rijst
Viskruiden

Verwarm de oven voor op 180 °C. Snij de prei in ringen. Breng een pan met ruim water aan de kook en kook de wortel ongeveer 5 min. Giet af en doe de wortel in de ovenschaal. Meng de preiringen erdoor. Breng de pangasiusfilet op smaak met viskruiden. Leg op de groenten in de ovenschaal.

Pers de knoflook uit. Meng de slagroom, het basilicum en de knoflook. Breng op smaak met peper. Schenk het mengsel over de visfilet. Zet de ovenschaal ca. 25 min. in de oven.

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Leg op elk bord een visfilet en schep de groenten met stoofvocht op de rijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:31

De kunst bij risotto is echt geduld! Geen hoger vuur, dan brandt het aan en heb je alsnog harde risotto haha! Wat wel kan, is het vuur iets hoger, maar dan moet je echt blijven roeren en elke keer een beetje water/bouillon erbij gieten.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:43

Ik vind een boel gerechten van AH erg lekker en de uitleg is duidelijk, deze bijvoorbeeld
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -kipgehakt
heel makkelijk behalve de eitjes er bovenop in de oven bakken, dat gaat in mijn oven niet goed dus die eitjes laat ik weg of bak ik apart in een pan.

Ik heb trouwens ook wel eens een lekkere ovenschotel gemaakt met een laagje gehakt rul gebakken, een laagje chorizo en groenten in de pan even voorgebakken (bijv paprika, mais, boontjes), een laagje avocado gepureerd met cremefraiche (soort geïmproviseerde guacamole), en daarop dan nacho chips met kaas eventjes in de oven tot de kaas is gesmolten. Kan uiteraard ook best zonder gehakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:07

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:15

Je kunt ook voor een luie risotto uit de oven gaan!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:39

In de jumbo app bij recepten kun je heel mooi aanvinken wat je allemaal wil. Dus hoofdgerecht, makkelijk te maken, vlees of vis, hollandse keuken of anders... Misschien leuk om daar een beetje dorheen te scrollen en te kijken of je iets ziet waar van je denkt, ja dat wil ik wel maken!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:48

Annet_Dottie schreef:
Risotto gemaakt vandaag, even de basic versie met alleen sjalotje, knoflook en kaas. Na 25 minuten geproefd nog best harde korrels. Nog eens bijna een halve liter water er bij gegooid in delen en kwartier op gestaan nog steeds wat hardere korrels, vind het heel lekker maar geen idee wat ik fout gedaan heb misschien op hoger vuur zetten ofzo :P

[ [url=m/NvxtSE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb dat ook, staat wel op het zakje 20 of 25 minuten maar bij mij duurt het zeker 3 kwartier ondanks dat ik het al heel vaak heb gemaakt ;)

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:56

Weet niet of het al genoemd is want ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar heb je wel eens aan HelloFresh gedacht?

Met een code kan je zelfs je eerste box gratis proberen en je krijgt duidelijke recepten op papier.

Ik vind het zelf erg leuk om eens af te wisselen met groenten,wat wat jij ook al zegt,je eet vaak hetzelfde of je bereidt het op dezelfde manier.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:57

Chili Con Carne,

lekker smeuig, je kunt het zo pikant maken als je wilt en het is ook nog een zo klaar.

Blik bruine bonen of 2 blikjes rode knidneybonen (zijn iets stugger van smaak).
300-500 gr gehakt.
2 blikjes tomaten op sap

Zakje Chili Con Carne erbij van de Knorr, erop staat hoeveel water erbij moet maar dat kun je naar wens aanpassen ook, meer dan is het minder scherp, minder dan is het scherper.
Je kunt ook chili con carne kruiden van een ander merk nemen uiteraard en zelf kruiden kan ook, zout, peper, paprika of chilipoeder.

Ook heerlijk en zo klaar, Couscous met verse perzik (of mango uit blik).

Kipdijfilet (1 per persoon) mengen met paar eetlepels olie, honing en citroen en even tijdje laten marineren.

300 gr Couscous, overgieten met water tot het net onder staan. Bouillonblokje verpulveren en erbij doen.
Paar minuten laten staan en dan losroeren.

Ongeveer (naar smaak meer/minder) 3 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel honing en halve citroen door elkaar roeren en erdoorheen doen. Wilde of gewone perzik erbij serveren.
Kunt nog rozijntjes wellen en erdoor roeren en wat walnoten, cashews of pecan noten erover heen strooien. Eventueel nog wat munt erover.

Ondertussen kipdijfilet bakken, denk minuut of 5/7 aan elke kant maar dat kun je het beste even testen door m open t snijden en te kijken of hij goed gaar is.
Kipdijfilet op de couscous serveren.

Ook heel lekker zijn alle soepen in zak. Dan kun je aan verschillende smaken wennen, zoals champignons, asperges, mosterd maar ook bv Tom Kai Kai (thais) of Linzensoep (Indiaas) of Harira (marokkaans). Met brood en/of een salade kun je daar ook een voedzame maaltijd mee maken.

En makkelijk zijn ook gewoon de kant en klaar maaltijden. Hoef je zelf niets te koken maar kun je wel alles proeven en zo kijken wat je lekker vindt zodat je daar vervolgens andere recepten bij kan zoeken om het zelf te maken.
AH heeft denk ik de meeste keus, zeker in 'buitenlandse maaltijden'.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:22

Ik word heel blij van: www.leukerecepten.nl echt een top website. Misschien kan je daar iets vinden wat je wat lijkt.

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:26

Ik heb pas geleden al mijn losse recepten gebundeld in één document. Ik denk dat het ongeveer 55 recepten zijn en er zit van alles wat bij :D . Als je wilt kan ik het doorsturen naar je, stuur dan maar een pb'tje met je e-mailadres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:08

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:39

Deze bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/r/1194442
Mijn ervaring is wel dat 'ie iets meer tijd in de oven nodig heeft. Maar verder super easy! :9