.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:42

Als je de veilige dingen noemt, dan kan het helpen om daar nieuwe combinaties mee te maken. Stel nu dat je bv "paprika" op het lijstje "veilige dingen" hebt staan. Dan kan ik je een hele lekkere salade geven waar oa paprika in zit maar ook nog andere ingrediënten die je wellicht niet op je lijstje hebt staan. :)

Ik heb een hekel aan aardappelen eten, maar gebakken aardappelen of stamppot eet ik dan weer wel graag. Zoete aardappel is het enige wat ik wél waardeer gekookt. :+

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:42

Janneke, misschien kan ze zelf beslissen of ze een stukje vlees of vis wil, overal kunnen nadelen aan zitten. Ts moet eerst de pure smaak van voedsel weer leren kennen ipv meteen zaken uit te sluiten.
Probeer inderdaad gerechten met weinig ingrediënten en dan gewoon opschrijven wat wel en niet in de smaak viel.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:44

Misschien een maaltijdbox proberen zoals hellofresh? Je kunt wel kiezen wat voor maaltijden je krijgt maar het wordt je wel makkelijk gemaakt om andere dingen te proberen.

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:45

Je zou eens een poke bowl kunnen proberen. Met de ingrediënten kun je enorm variëren. Hoe maak ik hem?

Ik kook sushirijst volgens de aanwijzing op de verpakking.
Ondertussen snij ik komkommer in kleine blokjes en doe daar een beetje soja saus doorheen.
Ik snij mango in kleine blokjes
Ik zorg dat ik soja bonen ook wel edamame boontjes (versverpakking AH) in huis heb
Ik meng wat wasabi door mayonaise heen
Ik zorg dat ik pittige tofu blokjes (AH) in huis heb
Evt nori snack velletjes (deze: klik

Je doet de sushirijs in een grote kom of diep bord. Je doet er wat komkommer, soja boontjes, mango en tofu bij. In het midden een klodder wasabi mayonaise en er overheen evt wat nori velletjes.

Super makkelijk.

Nou zijn dat allemaal best wel specifieke smaken maar daar kun je best een beetje mee experimenten. Je kunt bv ook gewone rijst gebruiken. Je hoeft de komkommer niet met soja saus aan te maken en je kunt ook bv de nori en/of wasabi mayo weglaten. Kun je altijd later nog toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:48

Annet_Dottie schreef:
lies_sparkle schreef:
Allereerst: wat super dapper! :D
Ik ben echt dol op risotto! Ik denk dat het ook zachte smaken zijn dus misschien veilig om mee te beginnen.

Ik weet niet wat voor groente je lekker vindt maar ik ben dol op de volgende dingetjes in risotto:
- courgette en cherry tomaten
- champignons en alles aan paddestoelen
- pompoen
Wat ik altijd doe is een beetje olijfolie in een grote pan, dan teentje knoflook + ui lekker 2 minuutjes bakken. Intussen groente snijden die je erbij wilt doen.
Champignons zijn in 5 minuten klaar, courgette ongeveer in 7 en pompoen in 12. Gekozen groente er in en dat meebakken. Intussen even water koken voor de risotto.
Nadat de groente gaar is, even 1 minuutje de risotto meebakken en dan Italiaanse kruiden, bouillonblokje en gekookt water toevoegen.
Lekker 10-15 minuten laten sudderen.
Tot slot voeg je je favo (vegan?) kaas toe (geitenkaas, mozzarella, Italiaanse kaas) en klaar :)
Eventueel kun je nog pijnboompitten toevoegen
Super simpel en intussen kun je ook even wat opruimen haha


Thanks! Klinkt lekker! Risotto dus nog nooit gehad of gemaakt dacht dat dat altijd een hele instructie was hoe je dat moest koken :x maar je doet de risotto bij de groente en daar water + bouillon bij? Of kook je de risotto eerst apart en doe je dat dan bij de groente?

Oh nee je zegt risotto meebakken met de groente en dan daar water en bouillon dus bij en laten pruttelen? Risotto neemt het water dan op? Echt de ballen verstand van zoals je leest :P


Ja de risotto neemt dat water op! Het wordt dan echt heel lekker zacht en fijn eten :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:49

Zoete aardappel proeft een beetje als wortel maar .. Zachter op één of andere manier. :) hele aangename smaak die makkelijk te combineren is met veel andere smaken. :j

Britta31

Berichten: 13147
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:51

Heb je al eens een maaltijdsoep geprobeerd?Dat is ook dikker dan normale soep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:57

Annet_Dottie schreef:
Bedankt! Dat is zeker iets wat ik wil proberen maar is in mijn hoofd nog wat spannend omdat je met allerlei verschillende structuren/smaken zit in één bakje. Maar dat is wat ik er van maak, misschien zijn ze ook wel wat meer basic te houden met juist niet te veel dingen er in. Ik ga het in ieder geval zeker even onthouden :D

Ja, google maar eens op poke bowl, je kan dan ook beginnen met structuren die meer op elkaar lijken, bv radijs, komkommer en wortel. Kun je helemaal naar je eigen wens uitbouwen en inrichten. Succes met je ontdekkingsreis!

Sababber

Berichten: 2704
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:02

Hoi Ts, ik heb geen ervaring met moeite hebben met eten, laat ik dat vooropstellen. Ik kan me slecht een voorstelling maken hoe moeilijk dit kan zijn. Ik had vroeger wel wat dingetjes die ik niet lekker vond, maar dat kwam vooral door de bereidingswijze. Ik vond bijvoorbeeld boerenkool niet te eten, maar mijn moeder stampte die ongekookt door de aardappels, zonder jus en dergelijke. Ook broccoli kookt ze altijd tot snot, nu ik zelf kook lust ik eigenlijk bijna alles. Een goed recept en het ontdekken van kruiden is denk ik belangrijk om fijne ervaringen op te doen.

Wat ik echt top vind om een keer wat anders te proberen is bij de Jumbo de opruimbak, daar zitten “to good to go” producten in die tegen de houdbaarsheidsdatum aan zitten. Maar daardoor kun je wel voor weinig geld een keer iets anders proberen, ik vind het echt een uitdaging om vanuit producten uit die bak te koken. Soms zitten er ook verse maaltijd pakketten in, met recept en al. Wie weet kun je dit eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:05

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:08

Hier doen wij in de zomer aan salade van:
Komkommer, rode paprika, zoet appeltje, eventueel een (rode) ui of pijpajuin en tomaat. :)
Eventueel kunnen daar gebakken spekblokjes bij (gezouten spekblokjes) en fetta kaas (maar doe jezelf een plezier en ga deze in een Turkse winkel halen. De "supermarkt fetta" kan daar echt niet tegen op.) of gebakken kip in "beetgrootte" gesneden. Eigenlijk kan je vrijwel elk type vlees er bij snijden. :)

Voor vis heb ik een mix die vrijwel altijd in de smaak valt van rode en gele paprika, mango en prei. De paprika en prei even stoven (tot het nog net krokant is.) maar de mango er koud bij doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:11

Ik zelf ben van de makkelijke snelle recepten en gooi normaal van alles bij elkaar waarvan ik denk dat jet smaakt.
Wat ik een hele fijne vindt is roerbaknoedels van Maggi ( nu in de actie bij de Kruidvat, 2 voor 1.50 of 1.75 en anders 0.99)
Daar kan je bijdoen aan groenten of vlees/ vis waar je zin in hebt.
Ik doe meestal ui in stukjes, fruiten en daar dan paprika, tomaat, komkommer en prei bij. Net wat ik in huis heb.
Je kan er garnalen bij doen of kip of zonder vlees/ vis
Dan 300 ml water, zakje kruiden, noedels in stukjes. Doorroeren, zacht vuur en dan paar minuten wachten totdat de noedels zacht zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid toegevoegde groenten en vlees voldoende voor 2 porties.

Mocht je zin hebben, ik woon zelf in Groningen. Je bent altijd welkom om samen te experimenteren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:14

Oh! Ovenschotel:

Laagje puree (onderaan liefst) gevolgd door een laag gehakt (zoveel of weinig als je voorkeur heeft.). Dan en groentenmixje er boven op (prei is hier het populairst bij mijn man maar het kan ook met combinaties van groenten of andere groenten.) en daar een laagje bechamelle/kaasaus overheen, af gewerkt met wat kaas schilfers.

Je kan de lagen zo dik of dun maken als je wil. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:19

Ik plaats even 2 simpele salade recepten. De eerste kun je echt als maaltijdsalade eten, de tweede eten wijngeesten met een gebakken aardappeltje.

1blikje maïs,
1 blikje tonijn met “pikante” groente
2 tomaten
Slasaus/ kniflooksaus of andere saladedressing.
Tomaten in stukjes snijden en verder alles mengen.

2 stronken witlof
2 bananen,
1 blikje mandarijnen op siroop
Mayonaise oud
Peper, zout, evt wat gember en kerriepoeder.

Blikje mandarijntjes boven een glas uit laten lekken. Een beetje van dit vocht mengen met wat mayonaise. Hierdoor de kruiden naar eigen smaak toevoegen.
Witlof fijn snijden, banaan in plakjes snijden en dit alles door elkaar husselen met de mandarijntjes en de saus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:34

oh;, zoete aardappel!

gewoon in de oven in plakjes of stukjes, olijfolie eroverheen, ev look, peper en zout, en bakken in de oven tot ze zacht zijn.

Wat ik ook vaak doe:
- ze koken tot ze zacht zijn (of in de oven zoals hierboven)
-spekblokjes bakken
-aardappels stampen, spek erdoorheen en stukjes brie (de gewone goedkoopste uit de supermarkt) erdoorheen.
20 minuutjes in een oven op 180 graden. Superlekker!


Simpele tomatenrisotto:
- 1 kopjes risottorijst/basmati rijst + 2 kopjes water
- blikje gepelde tomaten
- handje geraspte kaas
- toevoegingen naar keuze (dit kan bv kip of spekblokjes zijn, of mozzarella, of feta, of ...)

rijst even aanbakken met een teentje look (indien gewenst), bouillon en blik tomaten erbij, en laten pruttelen tot het gaar is.
Vleestoevoegingen even apart bakken, en erdoorheen mikken, kaas kan er zo doorheen, boel even door elkaar smelten, en klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:44

Annet_Dottie schreef:
Ayasha schreef:
Hier doen wij in de zomer aan salade van:
Komkommer, rode paprika, zoet appeltje, eventueel een (rode) ui of pijpajuin en tomaat. :)
Eventueel kunnen daar gebakken spekblokjes bij (gezouten spekblokjes) en fetta kaas (maar doe jezelf een plezier en ga deze in een Turkse winkel halen. De "supermarkt fetta" kan daar echt niet tegen op.) of gebakken kip in "beetgrootte" gesneden. Eigenlijk kan je vrijwel elk type vlees er bij snijden. :)

Voor vis heb ik een mix die vrijwel altijd in de smaak valt van rode en gele paprika, mango en prei. De paprika en prei even stoven (tot het nog net krokant is.) maar de mango er koud bij doen. :)


Ooh klinkt niet als een hele standaard salade zoals ik ze ken! Klinkt wel lekker :D thanks!
Alleen wat is pijpajuin? :x


nuscaniels schreef:
Ik zelf ben van de makkelijke snelle recepten en gooi normaal van alles bij elkaar waarvan ik denk dat jet smaakt.
Wat ik een hele fijne vindt is roerbaknoedels van Maggi ( nu in de actie bij de Kruidvat, 2 voor 1.50 of 1.75 en anders 0.99)
Daar kan je bijdoen aan groenten of vlees/ vis waar je zin in hebt.
Ik doe meestal ui in stukjes, fruiten en daar dan paprika, tomaat, komkommer en prei bij. Net wat ik in huis heb.
Je kan er garnalen bij doen of kip of zonder vlees/ vis
Dan 300 ml water, zakje kruiden, noedels in stukjes. Doorroeren, zacht vuur en dan paar minuten wachten totdat de noedels zacht zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid toegevoegde groenten en vlees voldoende voor 2 porties.

Mocht je zin hebben, ik woon zelf in Groningen. Je bent altijd welkom om samen te experimenteren.


Oh dat is ook een leuke tip, bedankt :D krijg helemaal trek hiervan.
Oh leuk ik woon ook in Groningen :D zou ik zeker leuk vinden!

Ayasha schreef:
Oh! Ovenschotel:

Laagje puree (onderaan liefst) gevolgd door een laag gehakt (zoveel of weinig als je voorkeur heeft.). Dan en groentenmixje er boven op (prei is hier het populairst bij mijn man maar het kan ook met combinaties van groenten of andere groenten.) en daar een laagje bechamelle/kaasaus overheen, af gewerkt met wat kaas schilfers.

Je kan de lagen zo dik of dun maken als je wil. :)


Ooh ja dat is wel wat voor mij! Met wat voor groente zou het ook lekker zijn denk je? Ik zal gehakt dan denk ik weg laten of een dun laagje. :p


Ik denk dat je het als ‘bosui’ wel kent. Dit:

Afbeelding
Het is wat zachter dan gewone ui.

Eigenlijk werken best veel groenten: spinazie in room, broccoli, courgette, tomaatjes (van die kerstomaatjes), paprika, bloemkool... alles wat je kan grillen kan je ook in een ovenschotel steken. :D zoete aardappel kan ook als puree dienen maar dan moet je eerst weten of je dat lekker vindt. :D
Als je feta lekker zou vinden combineert dat heel lekker met kerstomaatjes. Ook met van die ‘zongedroogde’ die ze op kaas pizza’s leggen.

Kijk eens welke groenten ze op pizza leggen. Die kunnen veelal ook lekker in ovenschotels.

Houd je niet van gewone tomaat kan je die altijd vervangen door kerstomaatjes/snoeptomaatjes. Zeker in salades doe ik dat graag omdat het gewoon net iets ‘meer’ is. Meer smaak, meer textuur en vooral: makkelijker want minder snijden. :))

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:53


Skessa_
Berichten: 10642
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:54