Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gezonde recepten voor op de camping

 
Profiel   

Nou zit ik niet op de camping, maar ik huur een kleine studio en wat daar aan keuken in zit is vergelijkbaar met op de camping. Ik heb wel een fornuis met 4 pitten, maar niet genoeg fatsoenlijke pannen. Verder een magnetron en een heel klein oventje (past nog geen supermarktpizza in).

Dus. Wat zijn jullie favoriete gezonde camping recepten?

Nog ter aanvulling: ik heb een ok koelkast, vriezerruimte is zeer beperkt (en geen -18). Ik doe eens per week boodschappen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 16:16 



 
Profiel   

Er zijn een hoop lekkere en gezonde eenpansrecepten te vinden op bijv ah.nl, smulweb etc. Daar haal ik vaak inspiratie vandaan en geef er dan zelf een draai aan.
Zo maak ik op de camping vaak een lekkere pastasaus, voeg wat extra water en pasta toe en gaar de pasta in de saus. Maar als je meer dan 1 pan hebt, kan je dat ook prima apart doen.
Of wat kip bakken, spinazie meebakken, wat boursin cuisine erdoor en dan met pasta.
Of een roerbak gerecht met lekker veel groenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 16:34 



 
Profiel   

Hoeveel en welke pannen heb je?
Op onze boot heb ik momenteel maar een pit, en een oventje dat niet tegelijkertijd aan kan, en zelfs hier kan ik prima gezond koken :))

Voor wok- en roerbakgerechten heb je maar een wokpan nodig. En daar kun je in principe bijna alle soorten groente en aardappeltjes enz in gooien.
Salades zijn ook makkelijk en gezond. Pastasalades, aardappelsalades en couscous salades vullen goed. Kan 's zomers prima als avondeten.
Maaltijdsoepen, ook ideaal. Heb je maar een grote pan voor nodig, en je kan er haast alles in kwijt.

En zoek een diepe ovenschotel die in je oventje past. Dan kun je vanalles maken, van lasagne tot aardappelovenschotels tot gegrilde paprika en gevulde aubergine enz enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 16:36 



 
Profiel   

Dat klinkt alsof niet de keukenvoorzieningen maar de uitrusting de beperkende factor is.

Kan je niet een paar pannen, eventueel een wok en ovenschaal die in je oventje past bijkopen? Die kan je als je tzt gaat verhuizen dan toch gewoon meenemen? In je oventje kan je waarschijnlijk wel een quiche of soortgelijke (hartige) taart maken?
En als je 4 pannen op het vuur hebt, een schaal in je magnetron en een schaal in je oventje heb je al een hele uitgebreide maaltijd volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 16:38 



 
Profiel   

Ik heb een 3 weken keukenverbouwing overleefd met een klein oventje. Google op bakplaat recepten. Geweldig boek is 'de snelle bakplaat'.

Makkelijke maaltijden met 1 of 2 pannen vind ik verder:
Woknoodles, met voorgegaarde noodles of rijst (kun je ook zelf doen), met groente + vlees of vis
Alle mogelijke soorten pasta - einde van mijn boodschappen week bijvoorbeeld met tonijn uit blik.
Verder alle mogelijke maaltijd salades met pasta, couscous, bulgur etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 17:08 



 
Profiel   

Koop deze:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/oumbarlig-wok-20343648/

Hier maak ik echt alles in. Wokken, curry's, roerbak, eigerechten, risotto, chilli's, nasi, pasta, noodles, bobotie, zelfs soep zou nog kunnen. Voor pasta koken gebruik ik een aparte pan om de pasta te koken, maar de rest gooi ik allemaal bij elkaar. Noodles en couscous etc laat ik altijd weken in het kommetje waar ik daarna uit eet. Minder afwas :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 17:49 



 
Profiel   

Ik heb aan pannen 1 oversizede koekenpan, 1 kookpan met deksel, en een steelpan zonder deksel.
Ik zit hier nog 5 weken, om daar spul voor aan te schaffen gaat me wat ver... Hierna zitten we namelijk in een huis waar de inboedel ook gewoon in zit en wel alles gewoon aanwezig is.
Ik zoek inderdaad voornamelijk gerechten voor 1 of 2 pannen. Kaas laten smelten in de oven kan wel, lasagne of pizza kan niet want zo sterk is hij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 17:55 



 
Profiel   

Noodles!
Bij gebrek aan een wokpan werkt een koekenpan ook prima.

Ui, knoflook en een rood pepertje (naar smaak) fijn snijden en laten fruiten in wat olie.
Kip blokjes erbij(als je vlees eet), bakken tot bijna gaar en dan groente naar keuze toevoegen. Ik heb vaak een puntparika, taugé, iets van een kool en peultjes. Dit mee bakken tot beetgaar en dan een flinke scheut ketjap toevoegen.

Ondertussen de noodles volgens verpakking laten wellen in heet water.

Alles bij elkaar gooien en smullen maar.
Eventueel nog wat satésaus erbij als je daar van houd.

Pasta's doen het ook altijd goed met zo weinig pannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 11:26 



 
Profiel   

Inderdaad pasta's, risotto wil ook prima, rijstgerechten, noodles/ wokgerechten? Ik kook eigenlijk bijna altijd met max. 2 pannen. Gister aten we voor het eerst in 100 jaar eens aardappels, vlees en groente en stukje vis en ik had gewoon 4 pannen vies! Drama :Y)

edit: en qua recepten inderdaad ah.nl, chickslovefood, lekkerensimpel.nl bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:02 



 
Profiel   

Met de genoemde 3 pannen kan je volgens mij nagenoeg alle AVG-maaltijden wel maken. Wel met een goede planning.

Rijst moet vaak nog een minuut of 10 staan. Idem voor bijvoorbeeld couscous. Doe dat eerst en schep/giet het over in een andere kom en je hebt je kookpan weer vrij voor bijvoorbeeld groente.

Je kan ook eerst je vlees of vis(alternatief) gaar maken in een koekenpan. Dan uit de pan scheppen en op een bord of in een kom warm houden door het in aluminiumfolie ingepakt in het oventje of de magnetron te zetten. Deze hoeft niet aan, die dingen isoleren goed.
Dan kan je in dezelfde pan je groente/aardappels/noedels wokken/bakken. En als het allemaal (bijna) klaar is schep je het vlees(alternatief) er weer door en laat je het nog even staan om weer goed warm te worden. Of je legt het er nog even bovenop om goed door te warmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:28 



 
Profiel   

Check de site van project gezond en zoek op campingrecepten. Lekker en makkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:41 



 
Profiel   

Dank voor de tips! Staat een heleboel lekkers tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 07:55 



 
Profiel   

Ik zoek in de kringloop vaak naar boeken met éénpansgerechten, of kookboeken over koken op de camping. Daar staat ook heel veel lekkers bij. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:05 



 
Profiel   

Dat is ook een goede inderdaad. Gelukkig vind ik de kringloop erg leuk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:07 



 
Profiel   

Kijk eens op lekkerensimpel.nl - daar haal ik heel veel inspiratie vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:09 



 
Profiel   

Ik had voor de verbouwing van de keuken waarbij ik een tijd op campingpitjes heb gekookt dit boekje gekocht. Staan verrassend veel lekkere dingen in! https://www.bol.com/nl/nl/p/koken-op-de ... iUQAvD_BwE
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen