Kun jij tegen pittig eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 21:55

Zoals de titel al zegt :Y)
Ik kan totaal niet tegen pittig eten. Bij het kleinste beetje chili sta ik al in de brand en hang onder de koud water kraan te lurken _O-
Manlief kan nog redelijk wat hebben en mijn Chinese schoonzusje kan echt lachend op een Jalapeno kauwen zonder dat de tranen in haar ogen schieten...
Hoe dan? :7

Kunnen jullie tegen pittig eten of juist totaal niet?
En wat is het pittigste dat jullie ooit hebben gegeten?

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:57

nope, kan er totaal niet tegen. Ik zal zelf ook nooit een pepertje in het eten doen

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:59

Nee. Een kléin beetje vind ik wel oké. Daarna vind ik het gewoon zonde, voel dan alleen maar m’n mond branden en proef niks meer :') en dan die loopneus die erbij komt. Nee niks voor mij haha.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:59

Water drinken helpt niet tegen heet eten. Wel stukje brood, beetje rijst of kroepoekje eten. Melk schijnt ook te helpen.

Ik kon altijd wel tegen heet eten, maar sinds ik in de overgang ben zelfs nog beter. Soms proef ik niet eens dat iets heet is.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:59

Ik kon het altijd goed eten, niet zoals mijn schoonvader die gewoon madame Jeannette bij zijn rijst at maar sinds ik maagklachten heb kan ik amper meer Indisch eten ^)
Te heet vond ik nooit lekker, haalde de hele smaak weg.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:00

Ik kan er wel redelijk tegen geloof ik, nasi zit altijd wel een pepertje in, en de pot chicken tonight Saté bevat ook een peper, dat vind ik nog lekker, maar heter moet het voor mij ook niet echt worden hoor hahaha. Mij zal je niet zo snel met een losse peper zien zitten als een soort snack :')

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:01

Ja, ik vind pittig eten heerlijk! Gooi het liefst overal pepers in en smeer dikke lagen sambal op dingen. Kan alleen zo niet bedenken wat het pittigste is wat ik ooit heb gegeten, maar het zal vast een of andere curry zijn geweest haha.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:01

Tot voor kort kon ik echt heel weinig hebben. Inmiddels begin ik een aardige tolerantie op te bouwen. Ik kan een medium pittige curry aan, durf schrirachasaus (dat schrijf ik vast fout :+ ) op een broodje shoarma te doen en er verdwijnt met regelmaat een pepertje door het eten (maar alleen als de kinderen niet nee eten want die vervloeken me echt). Maar ik merk wel dat het bij mij scheelt wat voor "soort" pittig het is. Wasabi krijg ik bijv écht niet weg...

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:01

En dat is een vraag van iemand met de naam Cayenne? O:)

Net een lekkere curry op. Helaas iets teveel chilipeper erin geloof ik. Zweet drupt me van het hoofd

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:01

Dat is iets wat je moet ‚leren‘ als je dat zou „willen“.
Ik kan er nu beter tegen dan vroeger maar nog steeds niet best.
Je moet het ook in feite onderhouden. Mijn indiaase kollega moet ook eerst weer wennen als hij en keer op familiebezoek is, die is het dan weer ontwend.
Als je veel scherp eet dan vernietig je je vrij letterlijk bepaalde neurotransmitters (pijn) zodat je dan steeds meer kunt hebben.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:03

Uhm haha. Nee. Kan ik niet tegen, ook al zeggen anderen aan tafel dat het NIET pittig is, maar voor mij dus wel. Ja I know, heb een vreemd lijf! :') :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:04

Ik haal de peper standaard uit de nasi groenten. Dus nee, pittig eten trek ik slecht.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:05

Ik eet graag pittig maar het moet niet zo scherp zijn dat je in brand staat en niets meer proeft. Uiteindelijk gaat het om de smaak.

Mijn ervaring is dat je eraan went en dat je langzaam steeds meer pepers verdraagt. Begin ook met pepers zonder de zaadjes of kook de peper heel mee of met alleen het puntje eraf, dan is het niet zo scherp maar heb je wel de aroma’s.
Een madam Jeanette gaat mij te ver en een hele peper opkauwen begin ik ook niet aan.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:05

Jaa ik hou ervan! Vind het ook vaak niet lekker als het niet goed gekruid is, maar als ik iets alleen eet gaat er bijna altijd wel een chilipeper doorheen. Ik denk misschien ook een beetje dat ik het lekker vind, omdat ik daarna wel een drinkprikkel krijg. Dan drink ik dus 's avonds na flink gekruid eten wat ik overdag had moeten drinken :')

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:06

Nope :')
Mijn vriend kan wel echt ontzettend pittig voedsel aan, het gebeurt dan ook wel eens dat ik met een rood hoofd aan tafel zit als hij heeft gekookt en hij niet eens iets merkt.
Erg leuk altijd
Laatst bijgewerkt door Laurora op 12-08-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 22:06

Rocamor, hahaha niet bij nagedacht, maar nu is mijn nickname idd lichtelijk ironisch _O-

Sizzle: Ik heb idd begrepen dat je het kunt leren! Voorheen kon ik wel wat meer hebben :=
Een paprika is eigenlijk ook een peper en pittiger kan ik dus al niet meer aan _O-
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-08-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:07

Bij te pittig eten ga ik ook echt zweten en krijg ik helemaal een loopneus en lijkt het branderige evoel helemaal door te trekken naar de rest van mijn gezicht, daar kan ik echt chagerijnig van worden. Terwijl ik de smaak van jalapeño verschrikkelijk lekker vind. |( Ik heb nu de compromis gevonden van het zuurtje van die peper maar met heel milde pittigheid, en dat is de groene tabasco. Die is goed te doen!

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:07

Ja heerlijk!
Al had ik gisteren een gerecht bij een Indiaas restaurant wat wel erg heftig was.
De eigenaar waarschuwde me nog.

Lunameyza

Berichten: 546
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:08

Ik vind pittig eten lekker en denk dat mijn tolerantie hoger ligt dan de gemiddelde nederlander (heb indonesische roots dus met dat eten opgegroeid), maar in vergelijking met echte pure indo's, indiaase of surinaamse mensen ben ik denk ik alsnog een mietje :')

Ben wel het type van veel sambal, pepers en andere pittige kruiden bij veel gerechten doen, sambal ook soms op brood (heerlijk met een eitje of leverworst), maar toen ik eens een groene serrano peper met pitjes at stond ik wel een kwartier met melk en brood :'D Heb een chocolate habanero een mini likje gegeven maar toen was ik ook al héél snel van nope, tot daar en niet verder :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 22:09

Chocolate Habanero? :oo
Dat klinkt heel lekker en ook heel heet :))

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:10

Heerlijk, pittig eten!! <3

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:13

Het hangt ervan af waar het pittige vandaan komt. :)

Pepers liever niet teveel. Verse gember daarentegen: ik eet het rauw.

Lunameyza

Berichten: 546
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:13

Cayenne schreef:
Chocolate Habanero? :oo
Dat klinkt heel lekker en ook heel heet :))


Volgens mij heet het alleen zo vanwege de bruine kleur :D
"De Habanero Chocolate heeft een unieke smaak. In de Caribbean wordt deze variant gebruikt voor het maken van BBQ sauzen en marinades. Een must-have voor chilifanaten!" Het zou een wat aardse smokey smaak hebben, maar ik ben niet ver gekomen met proeven := Ik heb mn habanero chocolate plant met een berg pepers er aan verkocht aan een surinamer die er erg blij mee was :D

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:13

Wij deden ook altijd klutsei met paar scheppen sambal Badjak, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:15

Een paar jaar geleden niet maar nu wel, heb het leren eten toen ik in Zuid-Korea woonde. :Y) Pittig eten schijnt ook gezond te zijn.