Kun jij tegen pittig eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:05

Denk dat ik in de middenmoot zit haha.

Ik heb standaard een grote pot sambal oelek in de kast staan die ik in veel gerechten gebruik, of anders chili vlokken of een vers pepertje gesneden.

Maar ik denk dat ik veel echt pittige gerechten uit bepaalde landen ook niet kan hebben haha - al moet ik eerlijk zeggen dat ik veel ook nog niet geprobeerd heb.

Maar in 't algemeen houd ik wel van een pittige 'bite' <3 - en vind ik ook iets al heel snel 'flauw' van smaak als ik ergens iets eet waar weinig of vooral veel milde kruiden in gebruikt worden hihi.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:29

Wisselend. Verse peper vind ik niet te doen, maar wasabi, mosterd of gemalen peper-pittig vind ik wel lekker.

Vroegah hield mijn lief erg van pittig eten en kon hij ook echt uitschieten tot het punt dat ik het niet meer te eten vond, tegenwoordig heeft hij last van zijn tandvlees en kan hij het zelf nog een beetje minder hebben dan ik. Ik gun hem die aandoening niet, maar het is wel makkelijker samen koken, zo.

Ik vind het ook wel een beetje zonde van het gerecht, als het alleen nog maar heet is. Ik heb daar de sport nooit zo van begrepen.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:44

Ik :')

Afbeelding

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:32

:')

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:33

Moet stiekem wel grinniken als ik lees: zo heet dat je het niet meer proeft.

Maar ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik niks meer proef als het pittig is. Net als dat er wel heel veel pepers doorheen moeten zitten voordat ik ga zweten oid.. maar dan eet je peper met bijvoorbeeld salade ipv salade met peper

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 19:37

Zo heet dat je het niet meer proeft. Dat is ook een manier om er mee om te gaan :))

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:54

Ik kan er redelijk goed tegen. Maar pittig eten wordt bij ons thuis niet goed verdragen.

Het pittigste wat ik ooit heb gegeten was in Suriname. Bij een Javaans tentje zaten we met een grote groep te eten. Lekker buiten en in het donker. Het was druk en op een gegeven moment vroeg ik aan mijn vader de satesaus. Ik nam flink wat scheppen op mijn eten en daarna een grote hap. Al snel had ik het niet meer, holy wat was dat heet. Ik stond echt heftig in de fik. Bleek dat m’n vader de sambal had aangegeven… ik vergeet het nooit meer. Maar na dit
Incident kon ik opeens veel beter tegen pittig eten dan ervoor.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:39

Morrie schreef:
Nee, pittig is een absolute nogo voor mij. Ik kan linea recta naar het toilet en kom daar dan de eerste uren niet meer vanaf.
Mijn man deed altijd boemboe door de nasi, dat trekken mijn darmen echt niet. Nu heeft hij zelf maagklachten dud doet hij dat niet meer,
Paprika verdraag ik al slecht.

Een boemboe is niet per se pittig. Op Wikipedia staat wat een boemboe is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boemboe

Ik lees hier de tip om de zaden uit de verse pepers te verwijderen om ze minder pittig te laten zijn. Maar ik zou toch willen stellen dat dat niet helpt, daarvoor zul je de zaadlijsten moeten verwijderen, dat kan heel eenvoudig met een theelepel.

Ik houd van pittige gerechten maar helaas moet ik bij het bereiden van gerechten rekening houden met mijn partner.
Wij hebben een potje Snoepsambal van Bartje Boemboe, dat is echt lekker maar snoep zou ik het zelf niet noemen; van een halve theelepel sta ik in de fik, mijn partner waarschijnlijk al van een druppeltje.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:51

Ik heb niet eens sambal in huis, zegt genoeg denk ik :')

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:56

Vind een beetje pittig wel lekker alleen manlief totaal niet. Dus als er nasi oid op het menu staat let hij heel goed op of de pepertjes er niet door heen gaan
Dus de satésaus maak ik dan wel in 2 porties 1 met en 1 zonder sambal.
Regelmatig bestellen we spareribs van de spareribs express. Manlief zoet ik de hot en die willen wel eens wisselend zijn. Afgelopen keer waren ze echt hot. Resultaat een loop neus tranende ogen en een brandend gevoel in me maag maar wat lekker :9

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:04

Overigens toen wij nog wekelijks een groente pakket hadden zat daar ook wel eens een pepertje in. Die gaf ik dan aan m’n grasparkieten! Die vinden het heeeerlijk, die hebben geen pijn receptoren die op cascaïne reageren dus die proeven geen pittig. Jaloers :')
Herinnert me eraan om een peper plantje in m’n moestuin te zetten voor m’n gevederde vriendjes :+:

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:29

Ik kan totaal niet tegen pittig eten, sta al vrij snel “in de fik” :')
Mijn vriend heeft een Chinese moeder en is opgegroeid met pittig eten, die proeft het niet eens meer. Hij probeert er op te letten als hij kookt maar het komt regelmatig voor dat ik na een hap naar de kraan ren _O-

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:20

betadine schreef:
Ik lik nog net de pot sambal niet uit

Wasabi, sambal, afrikaanse peper gaan er vlot in. Ik vind het juist een enorm voordeel dat het mijn luchtwegen vrijmaakt en als koukleum echt genieten van de hitte.
Nadeel is dat ik het soms zo straf maak dat je er pikante ontlasting van krijgt :o

Hahaha dubbel plezier ervan dus _O-

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:26

Nee, ik heb pds en kan dan meteen hollen.. :))

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:27

Ja geen probleem ik kan hartstikke heet eten maakt niet uit wat
Wasabi stop ik in mijn mond tranen in mijn ogen happens naar adem prikkelend in mijn keel heerlijk deze wasabi is niet te koop in de supermarkt

Altijd melk bij de hand zo doof je alle pepers mee uit

Ik eet al heet vanaf mijn Moedermelk }:0

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:01

Ik lijd het liefst nét een beetje pijn bij pittig eten. Alleen is dat helaas bijna nooit het geval. De bekende hollandse drie pepertjes op het menu of de waarschuwing "erg heet" houdt in dat het net wat tintelt op de tong. Altijd weer een teleurstelling.

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:07

Ik kan opzich wel wat hebben, maar zodra de pittigheid overheerst vind ik het gerecht niet meer lekker omdat de verdere smaak wegvalt :=

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:20

Ik vind het jammer dat als er op een verpakking staat dat iets pittig is de peper er echt langsgevlogen is en je er nauwelijks wat van proeft. Wij houden erg van die kleine rawit pepertjes. Die vriezen ook makkelijk in en zo heb ik altijd een voorraad in huis. Ik hak die dingen echt bijna overal doorheen, heerlijk!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:30

Mijn truc met heet eten: kleine hapjes, rustig aan.

In de fik staan is je eigen schuld; waarom denk je dat die Indiërs allerlei yogurt-achtige drank op de kaart hebben staan? Juist.....

Eens voor m'n werk in GB geweest in niet het meest interessante stukje GB maar we ontdekten de eerste avond een Indiër......
We zijn daar vier dagen los gegaan; die kerel snapte het helemaal! Zachte dingen voor de mensen die er niet zo goed tegen konden; yogurt-met-smaakje en pittige dingen voor wie daar wel van hield.
De engineer van de klant, die bekend was met India en het eten, gaf ook die tip: probeer dat hete gewoon eens maar doe het met een klein schepje en kleine hapjes.


tita schreef:
Ik eet al heet vanaf mijn Moedermelk }:0

Een kennis kreeg het advies om niet zo pittig te eten tijdens de zwangerschap en borstvoeding maar dat is knap lastig als je kerel een half-bloed indo is die van koken z'n hobby heeft gemaakt. Hij was goed opgevoed door z'n Indonesische moeder, zeg maar....
Hij hield daar dus niet echt rekening mee maar zowel zoon als dochter lijken daar niks aan over gehouden hebben }>

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:29

Om mijn papillen op orde te houden ga ik vanavond aan de groene curry bij de thai :Y)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:42

c_alsemgeest schreef:
Om mijn papillen op orde te houden ga ik vanavond aan de groene curry bij de thai :Y)

Lekker! Ik ga naar de Indian, ook lekker spicy :~

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:59

Soepblik schreef:
Ik lijd het liefst nét een beetje pijn bij pittig eten. Alleen is dat helaas bijna nooit het geval. De bekende hollandse drie pepertjes op het menu of de waarschuwing "erg heet" houdt in dat het net wat tintelt op de tong. Altijd weer een teleurstelling.


Totdat je bij de Indiër komt :))

Gelukkig houden mijn partner en ik allebei van pittig eten, de sambal gaat er hier ook rijkelijk doorheen.
Ik ben opgevoed zonder pittig eten omdat mijn moeder bij het minste of geringste al klaar was, en heb uiteindelijk pittig leren eten in Thailand. Steeds een stapje meer... :))

En inderdaad, het mag best een beetje pijn doen, heerlijk!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:33

Ik doe zelfs sambal in de boerenkool. Zonder sambal of verse peper is een maaltijd voor mij niet af. Chilipepers kunnen ook altijd overal in. Het enige jammere is dat mijn darmen het sinds een paar jaar ineens minder goed trekken. Dus ik kan nog steeds super heet eten maar betaal wel een prijs. :oo
Daarom eet ik nu wel wat minder heet maar ik moet met vrienden altijd rekening houden met het feit dat mijn 'mild' alsnog behoorlijk pittig is. Mijn vriend kan gelukkig ook super heet eten.