Kun jij tegen pittig eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:17

Hè nee, ik wil geen pittig eten. Vind ik zo zonde van de smaak. Door de peper proef je de smaak niet meer maar voel je enkel de fik in je mond. Bleh :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 22:18

Lunameyza schreef:
Cayenne schreef:
Chocolate Habanero? :oo
Dat klinkt heel lekker en ook heel heet :))


Volgens mij heet het alleen zo vanwege de bruine kleur :D
"De Habanero Chocolate heeft een unieke smaak. In de Caribbean wordt deze variant gebruikt voor het maken van BBQ sauzen en marinades. Een must-have voor chilifanaten!" Het zou een wat aardse smokey smaak hebben, maar ik ben niet ver gekomen met proeven := Ik heb mn habanero chocolate plant met een berg pepers er aan verkocht aan een surinamer die er erg blij mee was :D



-O- Ik zag een chocolade overgoten habanero voor me. Dat leek me nog wel te doen! :))

Het schijnt wel dat pittig eten er voor zorgt dat je ziektekiemen eruit zweet? Dat is het gezegde althans..
Maar of dat ook echt klopt? :=

c_alsemgeest

Berichten: 20656
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:23

Ja ik kan heel pittig eten, ook authentiek Mexicaans of Thais bijvoorbeeld.
Mijn man totaal niet... hij vond vroeger sambal smeerkaas al niet te doen :')
Maar met de jaren is hij wel heter gaan eten, nog niet te vergelijken met wat ik nog lekker vindt, maar ik ben wel trots :+

Ik ben vrijwel nooit ziek... misschien wel door mijn hoge capsaïcine en gember intake :Y)
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 12-08-21 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 22:24

Met wat kun je het beste beginnen als je wat pittiger wilt leren eten?
Ik vind tabasco namelijk al best heftig :=

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:26

Ik vind het niet echt lekker. Nou vind ik eigenlijk bijna al het Aziatische eten niet top. Dus dat heeft vast met elkaar te maken. ;)

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:26

Ik hou van pittig eten *\%/* onderstaand pepertjes eet ik wel eens als “snack” of als we tapas eten thuis als tapas :')
Afbeelding
Die in de rechter pot zijn niet heel pittig vind ik, die andere wel

c_alsemgeest

Berichten: 20656
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:27

Cayenne schreef:
Met wat kun je het beste beginnen als je wat pittiger wilt leren eten?
Ik vind tabasco namelijk al best heftig :=

Sambal smeerkaas :')

Melk werkt heel goed, lactose lost namelijk capsaïcine op.
Dus elke keer wat pittigs en dan melk er bij?
Tabasco is ook vloeibaar, dus voelt al snel heftiger.

En anders is iets met spaanse peper zonder zaadlijsten er in vaak een goed begin.
Of gezuurde turkse Bibers. Een beetje de zure bommen onder de pepers... lekker door een salade en niet heel pittig. Ik knaag die zo weg als snack :+

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:30

[***] schreef:
Een paar jaar geleden niet maar nu wel, heb het leren eten toen ik in Zuid-Korea woonde. :Y) Pittig eten schijnt ook gezond te zijn.


Alles met mate, te veel kan voor een significant verhoogd kankerrisico zorgen.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:31

Nee, ik vind pittig eten echt zonde van de smaak.
Nasi met een klein gesneden rode peper ( zonder zaadlijst) gaat nog goed, maar pittiger hoeft van mij niet.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:34

Nee totaal niet. Mijn zusje daarentegen doet overal chili vlokken op en de vriend van mijn moeder doet sambal op de pindakaas omdat het anders geen smaak heeft

Als ik daar eet moet ook echt het eten minder pittig worden gemaakt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:34

Nee, pittig is een absolute nogo voor mij. Ik kan linea recta naar het toilet en kom daar dan de eerste uren niet meer vanaf.
Mijn man deed altijd boemboe door de nasi, dat trekken mijn darmen echt niet. Nu heeft hij zelf maagklachten dud doet hij dat niet meer,
Paprika verdraag ik al slecht.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:35

Ik dacht dat ik tegen peper kon. Totdat ik een meid in de vriendenclub kreeg met een aziatische achtergrond. Poh, die kon me toch pittig eten eten :D

Pittigste eten voor mij was een keer bij de wok. Daar was een lijst met sauzen, waaronder de chefkok-saus. In het lijstje stond achter de chefkok-saus 5 pepers afgebeeld. Dat heb ik geweten _O-

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:35

Ik kon niet zo goed tegen pittig eten, maar sinds ik een Pakistaanse vriend heb eet ik het vaker en begin ik er nu aan te wennen. Al maak ik bij alle pittige gerechten wel raita zodat ik kan blussen indien nodig. Ik bepaal ook de hoeveelheid kruiden die ergens ingaan, anders sterf ik ben ik bang. :')

axel_1997

Berichten: 1790
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:37

Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 12-08-21 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

charlotteehx
Berichten: 282
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:38

Doe mij maar lekker pittig hoor :+ heb zelf een Chinese moeder dus mij zal je er echt niet van zien opkijken

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:42

Nee ik kan er totaal niet tegen. Zo vaak al gehad dat ik ergens at en er gezegd werd: nee hoor het is niet pittig! En vervolgens zat ik al met de tranen in mijn ogen :')

Pittigste wat ik gegeten heb is een gerecht waarbij mijn vader de theelepel cayenne peper omgewisseld had met de 5 eetlepels paprika poeder..

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:56

Sterker nog, vind het heerlijk. :) Waar mijn moeder haar mond aan brand, merk ik niks. Avondeten is hier nooit pittig(helaas) maar als ik iets voorgeschoteld krijg met peper, gaat er wel in hoor. :P .

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:59

Ik dacht dat ik heel veel kon hebben tot ik met een groep Surinaamse studenten een jungle tocht ging maken en zij gingen koken. Voor ons speciaal niet pittig, wij gingen alsnog door het dak en zij stonden lekker potjes pepers bij te scheppen. Ze hebben gehuild van het lachen om onze bleke rode koppies _O-

Persoonlijk vind ik spaanse peper uit de supermarkt te veel op paprika lijken dus die vermijd ik. Liever een andere peper als er vers in gaat. :j

Ik red me overigens overal wel prima maar ga niet expres voor de pittigere gerechten.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:07

Ik kan wel redelijk tegen pittig eten, ik doe altijd wel een peper door de nasi, en veel sambal door de curry of door een roerbak. Ik denk echter niet dat het eten algemeen als heel pittig zou worden ervaren, het is niet alsof de tranen ervan in je ogen springen of dat het zweet van je gezicht afloopt, dat vind ik dan weer niks. Gewoon een beetje pit, dat is voor mij meer dan voldoende.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:11

Ik kan er een beetje/redelijk tegen. Een pepertje in sommige gerechten houd ik ook wel van maar echt heet zoals b.v. thais kan ik dan weer niet zo goed tegen.
Ben gek op de wishkey-cocktail saus van Subway, ik sta dan wel "in de brand" maar het is niet zo dat ik de rest van het broodje niet meer proef. }:)

KittyDylan

Berichten: 8881
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:19

Nee. Zowel pittig als gekruid niet. Mijn ouders en broertje wel, dus ik krijg vaak iets aparts :o

Of het met de autisme te maken heeft weet ik niet, maar ik word helemaal gek als er iets van kruiden of pittigs op zit.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:25

Nee mijn smaakpapillen sterven meteen en dan proef ik niks meer van de smaken in het gerecht. Zonde!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 02:38

Jawel, heeerlijk!
Ik kon het vroeger ook niet maar nu kan ik echt goed hoog gaan. We gaan ook wel graag naar hot chili festivals hier, waar chili saus makers hun saus verkopen en laten proeven.
In Thailand is het ook grappig want als je daar om spicy vraagt vragen ze graat 'white people spicy or Thai spicy'. :') Wij eten graag Thai Spicy.

Mbt saus: sommige sausmakers willen gewoon zo hoog mogelijk gaan zonder dat er nog een lekkere smaak aan zit. Daar ben ik niet zo weg van.
Ik houd van sausjes met combinaties met fruit.

Mbt gewone pepers: Gedroogde pepers zijn het heetste dus je kunt het beste gaan voor verse, zaadjes eruithalen.
We hebben hier altijd pepers in het eten wel (behalve pasta ofzo) en ik doe zelfs cayenne poeder of chilies in een omelet of iets. We hebben ook chili paste (maar heel grof) wat handig is als je het niet allemaal wilt snijden.

Ik denk dat sriracha een makkelijke is om te beginnen. Klein drupje in rijst of soep ofzo, en dan opbouwen naar meer drupjes en dan als dat goed gaat naar iets pittigers toe. Sambal misschien?

Ken je de tv show Hot Ones? :D Van Youtube?
We hebben daar een paar flesjes van.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 04:00

Ik leef van pittig eten <3 ik kook eigenlijk standaard met madame janette , ajuma vind ik minder smaak hebben, alleen pittig. Krijg er ondanks mijn medische geschiedenis met mijn maag geen klachten van :+
Ik bak zelfs m’n ei met madame janette *\o/*

Ik maak mijn eigen peper- sambal ook. Hele hoop madame janette met ui knoflook Citroën azijn en zout. Gruwelijk.

Ik heb laatst overigens wel even moeite gehad, had een pizza met surinaamse peper bestelt (weet niet of ze ajuma of madame janette hadden gezet) maar ze hadden volgens mij 3 hele pepers er in verwerkt want mijn mond stond in brand :+ hele stukken peper zaten er in bij elke hap :Y) daar had ik de eerste happen wel even moeite mee, zo ook een Surinaamse vriendin die ook heeeeel veel gewend is :D

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 06:21

Ik kan echt niet zonder pittig tenzij het gewoon echt niet bij het gerecht past. :') Mijn vriend is Arab en opgegroeid in Maleisië waar ze ook nog wel pittig eten en die maakt er altijd al een grap van dat ik getrouwd ben met sambal.

En zoals hierboven is de Madam Jeanette inderdaad een grote favoriet. Pepermixjes uit de supermarkt merk ik eigenlijk vrij weinig van. :D