Kun jij tegen pittig eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:08

Super lekker! In mijn zwangerschap kon ik pittig niet hebben en moest het daarna weer leren. Inmiddels eet onze peuter ook pittiger dan sommige van onze eters. Maar mijn schoonfamilie inclusief man hebben echt een loden pijp.. die eten zo bizar pittig. Dan lig ik echt te huilen haha.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:52

Ik ben op vakantie geweest in Thailand en bestel altijd "Thai spicy". Dan krijg je als blonde westerling dus 1 pepertje meer dan de "not spicy". Na wat frustratie hierover de eerste week heb ik mijn Thaise vriendin in NL een berichtje laten inspreken over hoe pittig ik mijn eten wil. Daarna kreeg ik het zo pittig zoals ik in NL gewend ben.

Ik eet pittig, hou ervan en mis het als het er niet door zit. Je tolerantie word elke keer iets hoger dus je hebt iedere keer iets meer nodig. Inmiddels gooi ik voor mijzelf 5 (hete!) Pepers door de salade.

Grappige bijwerking: mijn zoon zegt niet te houden van pittig. Echter is hij mijn pittig gewend en ik snap best dat dat iets teveel van het goede is. Maar een jongetje van 6 die zegt niet van pittig te houden schept wel 1 theelepel sambal door zijn nasi _O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:05

Ik heb het topic verplaatst naar [VT] Voedertijd omdat het daar beter past.

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:06

Ja, heerlijk! <3 Zo heb ik een grote liefde voor Rode Curry of een Jalapeno peper houdt mij ook zeker niet tegen. Pas een heerlijke pasta op met knoflook, olijfolie en gamba's in chilipepers. Genieten :))

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:10

Ik heb laatst wel helemaal dubbel gelegen om mijn man die een gesneden Habanero peper bij de mexicaan verwarde met stukjes paprika :')
Ik waarschuwde hem nog dat hij even moest proeven... maar *hup* hele stuk in zijn mond...
Paniek, kwijlen, niets meer horen tot gevolg :(:)
Bij hem schakelen echt alle zintuigen uit als het veel te heet is, maar ik moet zeggen dat een verse Habanero voor mij zelf ook op het randje is :')

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:26

Ik hou wel van pittig, maar wel in het normale.
Niet dat je zit te zweten aan tafel, mar hou ook niet van die flauwe bende.

Dingen als, macaroni, nasi, lasagne etc gaat standaard sambal doorheen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:38

Ik kan niet tegen pittig door rode (/groene) peper. Zwarte peper en bv wasabi of mierikswortel is geen probleem.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:49

Ik vind sambal smeerkaas al pittig dusssss ja. Ik kan echt niet tegen pittig eten. Gekruid eten wel, maar pittig gekruid eten niet.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:55

heb het geleerd om te eten.
Jaren op het Weena in Rotterdam gewerkt bij een van de grote verzekeraars. We hadden een eigen kok en die maakte eten op het gemiddelde personeelsbestand gebaseerd. Dus de eigengemaakte Sambal ging er in grote potten doorheen. Ging een 2 weken met vakantie en we kregen een vervanger. Binnen 2 dagen revolutie. Graag weer ons normale eten en de potten sambal terug.
Sambal door de soep. Sambal op de boterham met pindakaas en alfalfa.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:59

Jaaa, hoe heter hoe beter voor mij! Als er in een recept 1 chilipeper staat dan doe ik er 2 of 3 _O- Ik koop tegenwoordig van die gedroogde chilivlokken ook echt in bulk in. Lekker makkelijk om extra te strooien.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:05

Voor belgische normen eet ik heel spicy. Tegenover thai of fillipino valt het mee :D ik heb een Thaise vriendin die in elke handtas een flesje chilisaus heeft zitten :D

Wij kruiden graag goed door en pittig vind ik lekker. Er gaan in de wok voor 2 toch 4-8 pepertjes inclusief zaadlijsten.

Ik vind het zelf erg lekker maar idd: als het te pittig is voor je is het niet meer lekker.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:14

Nee ik kan er ook echt niet tegen. Het is voor mij ook moeilijk te bevatten waar iets pittigs nu naar smaakt want ik voel alleen maar pijn dan. Ook word het dan gevolgd door ‘snachts overgeven en dagen lang wc problemen. Had laatst een keer per ongeluk een jalapeño binnen gekregen die in een kapsalon verstopt zat en dat heb ik 2 dagen geweten. |(

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:22

Ooh ja heerlijk! Hoe pittiger hoe beter. Als we curry maken dan halen we ook altijd speciale, extra pittige curry pasta bij de toko <3

Die uit de supermarkt is echt niet pittig genoeg...

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:24

Een beetje. Niet te pittig. Beetje smaak is prima maar echt super pittig houd ik niet van.

RanjaRietje

Berichten: 548
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:31

Nee :') ik vind het echt heel zonde van het eten als het pittig is, een klein beetje pittig vind ik al niks aan en is het al een kampvuur op mijn tong :')
Het pittigste wat ik gegeten heb was toen ik op vakantie was in Sri Lanka, zelfs de mensen die veel pittig aten vonden dit wel te!

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:33

Black chili, verder kom ik niet haha :)

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:59

Ik lik nog net de pot sambal niet uit

Wasabi, sambal, afrikaanse peper gaan er vlot in. Ik vind het juist een enorm voordeel dat het mijn luchtwegen vrijmaakt en als koukleum echt genieten van de hitte.
Nadeel is dat ik het soms zo straf maak dat je er pikante ontlasting van krijgt :o

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:17

Lunameyza schreef:
Ik vind pittig eten lekker en denk dat mijn tolerantie hoger ligt dan de gemiddelde nederlander (heb indonesische roots dus met dat eten opgegroeid), maar in vergelijking met echte pure indo's, indiaase of surinaamse mensen ben ik denk ik alsnog een mietje :')



Voor mij geld bovenstaande ook.
Mijn man ( volledig Nederlandse) verdraagt naar mijn mening vreselijk heet eten, ik hoef er maar aan te ruiken of ik krijg al een loopneus.
Onze 4 kinderen eten ook pittig voor de 'Nederlandse begrippen' .

Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:44

Een klein likje wasabi bij de sushi kan ik nog wel waarderen trouwens, maar dat pittige van wasabi is zo snel “weg” ofzo?

Ik kan overigens prikkels sowieso heel slecht verdragen dus sterke smaken zijn sowieso niet aan mij besteed :=

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:26

Warboel schreef:
Een klein likje wasabi bij de sushi kan ik nog wel waarderen trouwens, maar dat pittige van wasabi is zo snel “weg” ofzo?

Ik kan overigens prikkels sowieso heel slecht verdragen dus sterke smaken zijn sowieso niet aan mij besteed :=


De wasbabi hier in Nederland is gewoon mierikswortel met groene kleurstof. (Waar overigens niets aan mankeert. Mierikswortel is hartstikke lekker.) Echte wasabi schijnt minder scherp te zijn (heb het zelf nooit geproefd) en moet vers geraspt worden omdat de smaak snel vervliegt.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:54

Nee, helaas niet; mijn darmen slaan op hol. Baal er echt van, want vind het heerlijk. Maar áls ik het dan een keertje probeer, zit ik geheid binnen 10 minuten na de eerste hap de rest van de avond op de plee :')

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:28

axel_1997 schreef:
Warboel schreef:
Een klein likje wasabi bij de sushi kan ik nog wel waarderen trouwens, maar dat pittige van wasabi is zo snel “weg” ofzo?

Ik kan overigens prikkels sowieso heel slecht verdragen dus sterke smaken zijn sowieso niet aan mij besteed :=


De wasbabi hier in Nederland is gewoon mierikswortel met groene kleurstof. (Waar overigens niets aan mankeert. Mierikswortel is hartstikke lekker.) Echte wasabi schijnt minder scherp te zijn (heb het zelf nooit geproefd) en moet vers geraspt worden omdat de smaak snel vervliegt.

Klopt, minder heet maar wel meer smaak... bij ècht goede Japanse restaurants krijg je het wel, het is ook meer gelig dan groen.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:57

Nee ik hou totaal niet van pittig eten.
Helaas heb ik een vriend die wel van pittig eten houdt en graag kookt :')
Ze zeggen dat je er uit eindelijk aan kan wennen, maar na 1,5 jaar ben ik dat nog niet gewend :+

Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:58

Euw nou mierikswortel met kleurstof kan ik wel een klein likje van waarderen :Y) :')

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Kun jij tegen pittig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:01

Ja, heel (te?) goed. Mijn oma is Indonesisch dus van jongs af aan al pittig leren eten en ik vind het zooo lekker! Ik vind eten ook al zo snel te saai, haha. Ik moet ook bij heel veel dingen sambal. (Pindakaas met sambal en komkommer op brood, bijvoorbeeld, of om je kroepoek in te dopen.)

Mijn vriend is het ook niet gewend en heeeel langzaaaam begint hij het een beetje te waarderen, maar tijdens de eerste keer Indisch liepen de tranen wel over zijn wangen haha.