keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:59

Als t in een doosje/zakje van Lassi oid zit hoef je de rijst dan weer niet te wassen, dat hebben ze dan al voor je gedaan.

Sababber

Berichten: 2689
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:13

Kip wassen komt uit Suriname en Indonesië. Kip was je in azijn. Wordt het vlees malser van, net als van de kip koken voor je het bakt. Ik doe meestal een scheutje azijn bij mijn kip tijdens het bakken, dat werkt ook om hem zachter te krijgen.

Nog zo’n indo trucje: om je rijst precies goed te koken: je vinger op de rijst zetten en het water tot het eerste vingerkootje van je wijsvinger doen.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:56

Dat werkt dan wel in de rijststomer Sababber, wij doen dat ook zo :j
Kip wassen wij ook altijd.

Klein puntje boer bij de aardappelen og groenten voorkomt overkoken.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:01

Daar zal de boerin niet blij mee zijn! :P

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 22:33

Corelli schreef:
Daar zal de boerin niet blij mee zijn! :P


Dat hangt er vanaf hoe tevreden ze is met de boer. :+ :Y)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 00:42

Boras schreef:
Oh jeetje, ik verknal een quote :o

Maar Superpony, zo'n kookplaats met afzuiger staat al op mijn verlanglijstje voor als onze keuken vervangen wordt. Veel gezonder ook voor de luchtwegen.


Ik was echt sceptisch, maar vind het erg fijn en het valt me 100% mee. Ik heb er ook een hekel aan als je kleding en haar naar koken stinken en dat is nu ook niet zo.


Ibbel schreef:
Vroeger werd geadviseerd kip te wassen vanwege salmonella. Dat werkt sowieso niet, maar is tegenwoordig ook niet nodig.
Rijst (en linzen, en bonen) die je in grote balen koopt was je omdat daar steentjes en zand/vuil in kunnen zitten. Dat is 'ruw' produkt zo van het land.


Ik vind het nog steeds een fijn idee om het wel te doen. Haal sws nog alle witte en evt rode dingetjes eraf en eruit. Ben echt een Miep daarmee.


Sababber schreef:
Kip wassen komt uit Suriname en Indonesië. Kip was je in azijn. Wordt het vlees malser van, net als van de kip koken voor je het bakt. Ik doe meestal een scheutje azijn bij mijn kip tijdens het bakken, dat werkt ook om hem zachter te krijgen.

Nog zo’n indo trucje: om je rijst precies goed te koken: je vinger op de rijst zetten en het water tot het eerste vingerkootje van je wijsvinger doen.


Dat zal toch wel per soort rijst verschillen?

Ik vind het altijd wel knap als mensen goed rijst kunnen koken. Ik verknal het niet echt, maar als het net te lang heeft gekookt, kan je eten wat smaak verliezen, vind ik......


Corelli schreef:
Daar zal de boerin niet blij mee zijn! :P


:o _/-\o_ :D

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 02:32

Superpony met een rijststomer kan het niet fout gaan!
We hebben een kleine en een grote en de rijst is altijd perfect!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:56

Hilli schreef:
Geen verse erwtensoep maken als je ongesteld bent, want dan bederft 'ie binnen een dag ( :r )


Hetzelfde met verse slagroom, die krijg je niet geklopt als je ongesteld bent. :D

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:00

Een prei afsnijden tot waar je het wil gebruiken, dus groen eraf, dan in de lengte doorsnijden tot voor het kontje en dan afspoelen onder de kraan en op de kop laten uitdruipen.
Ik vind dat veel makkelijker dan al die losse plakjes.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:04

KimD schreef:
Hilli schreef:
Geen verse erwtensoep maken als je ongesteld bent, want dan bederft 'ie binnen een dag ( :r )

Hetzelfde met verse slagroom, die krijg je niet geklopt als je ongesteld bent. :D

Met de hondsdagen moet je ook geen slagroom willen kloppen. Dat lukt dan ook niet.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:12

Oh slagroom kloppen! Altijd zorgen dat de slagroom en ook de kom waarin je het wil kloppen goed koud zijn! Ik zet altijd de maatbeker die ik daarvoor gebruik in de koelkast. Zo veel betere slagroom daardoor.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:12

KimD schreef:
Hilli schreef:
Geen verse erwtensoep maken als je ongesteld bent, want dan bederft 'ie binnen een dag ( :r )


Hetzelfde met verse slagroom, die krijg je niet geklopt als je ongesteld bent. :D

Is dat echt zo? Voelt zich nu heel blond. := Waar komt dat dan door?

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 10:06

Hilli schreef:
Met de hondsdagen moet je ook geen slagroom willen kloppen. Dat lukt dan ook niet.


uitdaging aangenomen!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:08

Heb voor het slagroom kloppen zo'n ouderwetse Ruhrfix met glazen kom en rode handvat.
Keuken is bij mij voor het koken schoon dus ook het fornuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:23

[quote="chanicha":banketstaaf]
Superpony met een rijststomer kan het niet fout gaan!
We hebben een kleine en een grote en de rijst is altijd perfect!
[/quote:banketstaaf]


Oh jawel hoor. :+ Ik kan best wel goed koken en bakken als ik het zelf mag zeggen. Maar twee dingen kan ik niet, een roux maken en rijst koken. Ik ken perfect de theorie hoor, maar in de praktijk lukt het niet. Dus kocht ik een rijststomer, maar nogsteeds een matig succes. Rijst en dan een vingerkootje hoger het water lukt mij wel al beter.

Gelukkig heb ik een man die niet graag kookt maar twee dingen wel goed kan. Rijst koken en roux maken. Ideaal. :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:28

Rijst is gaar als er gaatjes vallen in de brij.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:43

Je kunt rijst beter gewoon met veel water opzetten en na het koken afgieten. Er zit veel arsenicum in rijst wat je met de traditionele manier van koken (precies genoeg water om door de rijst te laten opnemen) allemaal binnen krijgt.
Aldus onderzoek van Queen's College in Belfast.

Nog beter is het de rijst vooraf een nacht te laten weken. Weken plus koken met overmaat water (en afgieten) geeft 85% reductie van de arsenicum.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 11:50

Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 22-10-21 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:50

Rijst wassen doe je niet alleen voor steentjes of vuil, maar ook om zetmeel weg te spoelen zodat het niet plakkerig wordt en samen 'klontert'. Absoluut nodig voor sommige gerechten en voornamelijk bij witte rijst.

Bij bijvoorbeeld een risotto of rijstepap wil je juist wél die romige textuur en dus zetmeel hebben, dus naast een ander type rijst moet je dan ook echt niet wassen.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 12:00

Ik was de rijst expres nooit.
Ik vind het juist wel prettig als het een beetje bij elkaar blijft.
Dan blijft het tenminste op m'n vork liggen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:03

Superpony: wijn proeven en smaken herkennen keer je door het te doen :D zeker enkele keren met een goede sommelier erbij, een geleide wijnproeverij,… langzaam aan leer je dan dingen herkennen en begrijp je de smaken.
Ik ben er zelf niet goed in in smaken benoemen maar ik proef wel goed verschillen.

Edit: niet per se koken maar wel gerelateerd over wijn:

Sprankelende wijnen niet met een plop ontkurken. Dat kost te veel bubbels. Dus zachtjes openen en glazen Max 2/3 volschenken.

Rode wijn: op kamertemperatuur is een oude uitspraak. Toen de kamers niet standaard 21 graden waren. 14-16 graden is vaak ideaal. De wijn even laten ademen doet hem vaak goed.

Ze maken amper nog wijnen voor ‘later’. Bubbels drink je liefst binnen de 2 jaar, wit 2 á 3 en rood laat je Max 4-6 jaar liggen. Hoe beter de omstandigheden hoe langer sommige kunnen blijven. Maar wijnen worden dus bijna niet meer zo gemaakt dat ze beter worden met de jaren. Eigenlijk is het devies gewoon drinken :) rood durft nog wel eens wat meer diepte krijgen.

Schenken van bieren is een kunst. Zodra ik buiten België ben schenk ik mijn duvel wel zelf in :D
Laatst bijgewerkt door poes op 22-10-21 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:07

Ik gebruik meestal vliesrijst en zet het gewoon met genoeg water op en giet het idd af. Maar eet niet elke dag rijst.

Mijn moeder zei altijd; Na het koken en afgieten moet je rijst even laten staan om uit te drogen.

Broccoli kan je nauwelijks wassen of schoonmaken. Dat zet ik 's middags in een pan met zout. Dan zouden evt beestjes eruit vallen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:08

poes schreef:
Superpony: wijn proeven en smaken herkennen keer je door het te doen :D zeker enkele keren met een goede sommelier erbij, een geleide wijnproeverij,… langzaam aan leer je dan dingen herkennen en begrijp je de smaken.
Ik ben er zelf niet goed in in smaken benoemen maar ik proef wel goed verschillen.


Dat zal absoluut. Maar ik drink helemaal niet en wijn vind ik ook echt vies. Het is als je het voor iemand mee wil nemen en moet kiezen. Ga je naar de supermarkt lees je de beschrijving. Ga je naar de Gall&Gall gaat die man het netjes uit staan leggen. Maar als je het niet proeft zegt het echt allemaal niks.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:24

axel_1997 schreef:
Ik was de rijst expres nooit.
Ik vind het juist wel prettig als het een beetje bij elkaar blijft.
Dan blijft het tenminste op m'n vork liggen.



Haha ja, dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar in bijvoorbeeld de Indiase en Mexicaanse keuken is dat wel vloeken in de kerk hoor, dat past echt niet bij de gerechten :)) De rijst moet ook niet droog zijn trouwens, maar het wordt juist fluffy i.p.v. plakkerig. Het is erg delicaat allemaal :')

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:04

Schiet me nog eentje over rijst te binnen. Als je die wil opbakken voor bijv. een nasi met gebakken rijst, kook dan het liefst de rijst lang van tevoren. Koude rijst bakt veel beter dan warme rijst :j