keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:43

Chefkok tips:

Voeg een scheutje azijn toe aan elk gerecht. Dit geeft meer diepte.

Voeg bij sauzen en soepen een klontje boter toe op het einde, dan gaat het glanzen :)

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 13:11

Hoe smaakt diepte?
Smaakt dat naar synergie?
Sorry ik doe een beetje lacherig maar deze moet je toch even uitleggen.
Wat bedoel je met diepte?

Nickeltje

Berichten: 28254
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:11

superpony schreef:
Ik heb echt alles al geprobeerd met open tikken, maar zit er altijd gelijk met mn duim doorheen.

Eigeel van eiwit scheiden, ga ik me niet eens aan wagen. En mijn man weet al jaren dat hij stukjes schaal gaat tegenkomen.

Het nadeel is dat je weet dat het fout gaat, dus steeds onhandiger wordt lijkt het.

Soep; ook een eeuwige discussie. Met opwarmen wel of niet weer laten koken........Ik doe het wel even.


Heb je al eens aan de eischeider gedacht zoals James May gebruikt "vomiting chicken" waar het hele ei gewoon in gaat. De kip braakt het eiwit uit en je dooier blijft keurig achter in het kipje, klaar voor een ander gerecht.
https://www.amazon.co.uk/shenruifa-Vomi ... B08PKSNXRQ

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:50

Nickeltje schreef:
superpony schreef:
Ik heb echt alles al geprobeerd met open tikken, maar zit er altijd gelijk met mn duim doorheen.

Eigeel van eiwit scheiden, ga ik me niet eens aan wagen. En mijn man weet al jaren dat hij stukjes schaal gaat tegenkomen.

Het nadeel is dat je weet dat het fout gaat, dus steeds onhandiger wordt lijkt het.

Soep; ook een eeuwige discussie. Met opwarmen wel of niet weer laten koken........Ik doe het wel even.


Heb je al eens aan de eischeider gedacht zoals James May gebruikt "vomiting chicken" waar het hele ei gewoon in gaat. De kip braakt het eiwit uit en je dooier blijft keurig achter in het kipje, klaar voor een ander gerecht.
https://www.amazon.co.uk/shenruifa-Vomi ... B08PKSNXRQ


Ow, wat grappig zeg! Ik doe nooit scheiden, want zo goed kan ik niet koken........

Maar de tip van eerst in een kommetje is ook echt een goede.

Ben ook gewoon te lomp. Als ik een milkshake koop zit ik ook altijd met mn duim door de beker heen.

Smaken vind ik ook lastig; Ik drink geen wijn, maar dan staat er ook bij; droog, fruitig, zachte smaak, donkere smaak etc etc etc. Maar wat betekent het?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:31

- Ver(drie)dubbel de knoflook in een recept
- Draai het hele dekseltje met ienieminie gaatjes van je gedroogde kruiden potje af en ga dan kruiden :+

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:11

axel_1997 schreef:
Hoe smaakt diepte?
Smaakt dat naar synergie?
Sorry ik doe een beetje lacherig maar deze moet je toch even uitleggen.
Wat bedoel je met diepte?


Diepte is als een orgasme :)) <<)

Probeer het maar eens. De smaak wordt er veel intenser door. Ze zeggen niet voor niets: zuurtje, zoetje, zoutje, krokantje. Als al deze elementen in de smaken zitten is het echt een orgasme in je mond :')

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:21

Lielle schreef:
dat kun je wel degelijk; het is zeker afhankelijk van ervaring en 'oog van de meester' maar dit is er een prima vuistregel (pun intended) voor.

Ik heb een instant vleesthermometer, een Meater (bluetooth connection naar mijn telefoon), een suikerthermometer en nog wat 'gewone' vleesthermometers, en toch gebruik ik deze truc regelmatig.


Wat is een suikerthermometer?

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:27

Ik ben meer een aanhanger van Jamie. Doe maar wat, een scheut van dit en een pinch van dat. En gewoon proeven tussendoor. Dat gemieren**k van minutieus recepten volgen. Vrijwel nooit nodig.

En maak eten met wat er toevallig in je koelkast ligt.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:31

Qimm schreef:
superpony schreef:
Over eieren gesproken;

Een rauw ei breken vind ik echt een ramp. Ik doe netjes tik tik, maar zit er daarna altijd met mn duim doorheen en heb echt altijd schillen in mn pan of mengsel.


Om stukjes schaal uit je gebroken ei te vissen gebruik je een ander (groter) stuk van de schaal. Geen idee waarom het zo fantastisch werkt, maar het werkt als een tiet!


Jouw tip ga ik gebruiken. Als het me eens overkomt, dan krijg ik zo'n priegelstukje eierschaal er met geen mogelijkheid meer uit. Vreselijk irritant :)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:33

AaronYve schreef:
Lielle schreef:
dat kun je wel degelijk; het is zeker afhankelijk van ervaring en 'oog van de meester' maar dit is er een prima vuistregel (pun intended) voor.

Ik heb een instant vleesthermometer, een Meater (bluetooth connection naar mijn telefoon), een suikerthermometer en nog wat 'gewone' vleesthermometers, en toch gebruik ik deze truc regelmatig.


Wat is een suikerthermometer?



ff opgezocht :) ik had wat anders in mijn gedachten

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:37

Nu ben ik wel benieuwd wat jij in gedachten had :+

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:39

Bij een suikerthermometer denk ik aan Heel Holland bakt: karamel maken.

Zit ik goed?

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 16:59

PoelieWoelie schreef:
Nu ben ik wel benieuwd wat jij in gedachten had :+


Niks gek maar ik dacht aan iets dat het suikergehalte kon meten.

Wordt wel anders als het een sugar cane wordt genoemd :')

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:14

Die bestaan overigens wel, suikerdensiteitmeters. Die worden gebruikt bij het zelf maken van wijn. Ik heb er nog wel ergens 1 liggen geloof ik :D

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:15

Eieren tik ik tegen elkaar aan. Een blijft heel, de ander opent.

Ik heb een tijdje filmpjes gekeken hoe ze in Chinese bakkerijen werken en daar die truc gezien. Werkt altijd bij mij.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:17

Nog iets: nooit limoen of citroen toevoegen aan iets wat nog wordt verhit. Dan geeft het een bittere smaak. Wil je toch iets citrus achtigs meeverhitten? Kies dan Yuzu - die behoudt de frisse smaak. Zijn alleen nergens te krijgen. :')

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:57


axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 18:08

Ibbel schreef:
Ik ben meer een aanhanger van Jamie. Doe maar wat, een scheut van dit en een pinch van dat. En gewoon proeven tussendoor. Dat gemieren**k van minutieus recepten volgen. Vrijwel nooit nodig.

En maak eten met wat er toevallig in je koelkast ligt.


Dit is wat ik in de OP bedoelde met '[*]Koken is kunst, bakken is wetenschap.'
Zolang je met potten en pannen bezig bent werken scheuten en mespunten uitstekend. Maar als je met deeg en dan vooral brooddeeg aan de slag gaat moet het wel echt kloppen.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:11

Mijn ervaring is dat je zelfs (of misschien wel júist) als je met brooddeeg bezig bent je nog wel eens wat aan het bijsturen bent qua hoeveelheid meel en vocht.

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:40

Soepblik schreef:
Nog iets: nooit limoen of citroen toevoegen aan iets wat nog wordt verhit. Dan geeft het een bittere smaak. Wil je toch iets citrus achtigs meeverhitten? Kies dan Yuzu - die behoudt de frisse smaak. Zijn alleen nergens te krijgen. :')

Wilde net zeggen. Onbetaalbaar en nergens te krijgen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 19:46

Ibbel schreef:
Mijn ervaring is dat je zelfs (of misschien wel júist) als je met brooddeeg bezig bent je nog wel eens wat aan het bijsturen bent qua hoeveelheid meel en vocht.


Ja bijsturen. Maar als je direct begint met een kopje water, een schepje gist en een pondje bloem ben je een uur verder en is je deegbal anderhalf keer zo groot voor je een prettig deeg hebt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 01:28

fohadie schreef:
Superpony, is dit misschien iets voor je eierenprobleem?

https://www.bol.com/nl/nl/p/ei-cracker- ... 096867945/

Ook voor het breken van eieren.


Ha, ja thanx. Kreeg hem al per pb. Mijn man vond dat ik zoiets moest gaan uitvinden, maar bestaat dus al.

Knoflook ook zo een ding.

Mijn Italiaanse familie vind dat je geen pers moet gebruiken en knoflook laat moet meebakken, omdat de smaak anders vies wordt.
Ik vind met de pers juist wel lekker en makkelijk. Bij recepten zie ik het ook altijd als eerste of met de uit tegelijk de pan in gaan.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:07

Ik gebruik geen verse knoflook meer. Telkens als we de volgende ochtend beneden kwamen, stonk de woonkamer/open keuken nog erg naar de knoflook van de vorige avond. Onze afzuigkap is blijkbaar niet sterk genoeg.

We zijn overgestapt op knoflookpoeder en geen stank meer in huis. Het is vast als vloeken in de kerk, maar ik vind het een prima oplossing. En lekker makkelijk :P

Jolien87

Berichten: 17462
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:14

Boras schreef:
Ik gebruik geen verse knoflook meer. Telkens als we de volgende ochtend beneden kwamen, stonk de woonkamer/open keuken nog erg naar de knoflook van de vorige avond. Onze afzuigkap is blijkbaar niet sterk genoeg.

We zijn overgestapt op knoflookpoeder en geen stank meer in huis. Het is vast als vloeken in de kerk, maar ik vind het een prima oplossing. En lekker makkelijk :P


Probeer eens Lampe Berger. Het is niet goedkoop maar ideaal tegen kookluchten.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:40

superpony schreef:
Ha, ja thanx. Kreeg hem al per pb. Mijn man vond dat ik zoiets moest gaan uitvinden, maar bestaat dus al.

Knoflook ook zo een ding.

Mijn Italiaanse familie vind dat je geen pers moet gebruiken en knoflook laat moet meebakken, omdat de smaak anders vies wordt.
Ik vind met de pers juist wel lekker en makkelijk. Bij recepten zie ik het ook altijd als eerste of met de uit tegelijk de pan in gaan.


Een pers vind ik inderdaad ook ideaal, ik krijg het zelf niet fijn genoeg gesneden anders.
Dat later toevoegen snap ik dan op zich wel weer, als je begint met knoflook in een te hete pan, wordt ie snel bitter. Ik voeg het meestal toe na de ui, en dan heel even meebakken voordat ik het volgende ingrediënt toevoeg

Knoflookpoeder vind ik qua smaak wel echt heel anders dan verse. Ik heb wel een tijdje knoflookpasta gebruikt uit gemakzucht, dat vond ik wel prima te doen. Maar dan heb je denk ik ook geen verschil in kooklucht. Maar ik vind knoflook dan ook heerlijk, dus ik vind t niet zo erg als het ernaar ruikt :D