Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:57

1e kerst is het kalkoen
2e kerst heb ik dit jaar een menu van de slager besteld, zit een spek rollade in. :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:12

Neonlight schreef:
Ik ga eerste kerstdag bij mijn ouders eten, hoofdgerecht is iets van hert of ree. Eigenlijk altijd een menu gebaseerd op wild.
Tweede kerstdag ben ik nog niet over uit. Of ik bestel weer net als vorig jaar (als ze een kerstmenu hebben) of het wordt onze wekelijkse zondagse kost, zelfgemaakte friet met kroket en frikandel. _O-

Wij eten vaak best speciaal en redelijk uitgebreid (zo eten we wekelijks al wild), dat we ook wel genieten van lekker simpel en snel. :))


Geen friet met kroket en frikandel, vanmorgen besteld bij een restaurant voor 2de kerstdag.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:03

Bedankt voor de tips! Vega inderdaad trouwens. En manlief de kok weigert om 'vega' vlees te gebruiken haha. Hij zegt of je eet vlees of niet maar niet dat neppe spul.
Voor de vleeseters wordt t een gewone beef wellington. Misschien doen we bietencarpaccio vooraf dus om dan ook nog biet te doen bij t hoofdgerecht vind ik wat dubbel.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:31

Amuse:
Carpaccio bonbons
(Carpaccio gevuld met sla, pijnboompitten en truffelmayonaise met bovenop parmezaanse kaas..)

Voorgerecht:
Rode bietjes salade frambozemvinaigrette met feta op een bedje van rucola..

Soep:
Heldere kippensoep

Tussengerecht:
Hollandse garnalemcocktail

Spoom:
Citroën

Hoofdgerecht:
Biefstuk vd haas, gebakken champignons, met sugarsnaps en worteltjes, daarnaast pommes duchesse

Dessert:
Ijs geserveerd in een schaaltje van chocolade, vers fruit en slagroom..

Later op de avond nog een kaasplankje..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41647
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:53

nine1987 schreef:
Amuse:
Carpaccio bonbons
(Carpaccio gevuld met sla, pijnboompitten en truffelmayonaise met bovenop parmezaanse kaas..)

Voorgerecht:
Rode bietjes salade frambozemvinaigrette met feta op een bedje van rucola..

Soep:
Heldere kippensoep

Tussengerecht:
Hollandse garnalemcocktail

Spoom:
Citroën

Hoofdgerecht:
Biefstuk vd haas, gebakken champignons, met sugarsnaps en worteltjes, daarnaast pommes duchesse

Dessert:
Ijs geserveerd in een schaaltje van chocolade, vers fruit en slagroom..

Later op de avond nog een kaasplankje..

De auto :7?

Ik schuif aan, trouwens. Jummie :9.

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:58

Voor de kerst hebben we besloten dingen uit het AH fijne feestdagen assortiment te kiezen ;). En Engelse pies! Heerlijk, want geen stress of we wel genoeg tijd hebben.

Maar een kerstmenu hoort erbij en voor komende zaterdag heb ik hem eindelijk af.

Borrelhapjes:
Filo-sigaren met brie-bieslook en cranberry saus.
Geitenkaas-rozemarijn muffins (of scones)

Voorgerecht:
Bietencarpaccio met geitenkaas en een yoghurt dressing.

Hoofdgerecht:
Gebraden kip (of kalkoen ;)), krokante aardappels, cranberry saus gevulde perzikken en verschillende salades (wortel-rozijn, groene salade)

Nagerecht:
Gevuld glas met:
Frambozencoulis (of mousse), koffie mousse, chocolade mousse en een gekaramaliseerde noten crumble.

Ik twijfel nog een beetje over de framboos bij die laatste. Denk dat het wel wat fris nodig heeft, maar framboos en koffie weet ik niet helemaal. Wilde eigenlijk mini-bombes maken, maar ben vrijdag de hele dag voor werk en heb zaterdagochtend hondenschool dus relatief weinig tijd ;)

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:05

Oshaa schreef:
Voor de kerst hebben we besloten dingen uit het AH fijne feestdagen assortiment te kiezen ;). En Engelse pies! Heerlijk, want geen stress of we wel genoeg tijd hebben.

Maar een kerstmenu hoort erbij en voor komende zaterdag heb ik hem eindelijk af.

Borrelhapjes:
Filo-sigaren met brie-bieslook en cranberry saus.
Geitenkaas-rozemarijn muffins (of scones)

Voorgerecht:
Bietencarpaccio met geitenkaas en een yoghurt dressing.

Hoofdgerecht:
Gebraden kip (of kalkoen ;)), krokante aardappels, cranberry saus gevulde perzikken en verschillende salades (wortel-rozijn, groene salade)

Nagerecht:
Gevuld glas met:
Frambozencoulis (of mousse), koffie mousse, chocolade mousse en een gekaramaliseerde noten crumble.

Ik twijfel nog een beetje over de framboos bij die laatste. Denk dat het wel wat fris nodig heeft, maar framboos en koffie weet ik niet helemaal. Wilde eigenlijk mini-bombes maken, maar ben vrijdag de hele dag voor werk en heb zaterdagochtend hondenschool dus relatief weinig tijd ;)


Ik zou bij koffie eerder iets sinaasappel achtig kiezen denk ik.

justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:08

1ste kerstdag bakken we lekker friet!

2de kerstdag gourmetten

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:11

Hier wordt eerste kerstdag zelf gerookte makreel, met allerlei groente van de bbq. Denk ook nog een toetje van de bbq, appel waarschijnlijk.

2e kerstdag eet ik sushi bij mijn broertje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41647
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:13

Change of plans. Kerstavondje beef wellington en daarna snacken van een Kippiepan :9.

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:26

gaucho schreef:
Ik zou bij koffie eerder iets sinaasappel achtig kiezen denk ik.


Ik vind de combinatie sinaasappel chocola zelf echt vreselijk ;).

Misschien vervang ik anders de koffiemousse door een frambozen-mascarpone mousse. Dat past miss beter...

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:28

hier ga ik 1e kerstdag aziatisch eten!
sashimi, kokossoep,peking duck en zwart sesam ijs *\o/*

en 2e kerstdag eten bestellen :D

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:21

Kerstavond zouden we uit eten gaan maar dat zit er niet meer in. De rest van de schoonfamilie gaat eten bestellen maar helaas zijn de vegetarische opties erg beperkt hier in de buurt. Ik heb dus maar besloten om zelf iets simpels mee te nemen.

Ik heb kant en klare aardappelgratin gekocht en een kant en klare vegan gehaktbrood. Ik ga nog verschillende groente in de oven roosteren voor erbij.

Als toetje heb ik een kant en klare vegan lava cake.

Gaby
Berichten: 3395
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:47

Weet iemand nog een leuk recept voor een saus, te serveren bij rosbief? Er mag geen alcohol in zitten. Graag iets dat van te voren gemaakt kan worden en opgewarmd kan worden.
Ik maak dit jaar het kerstdiner, en nu ga ik twijfelen of ik het allemaal wel kan...

Oeps, vergeten te melden: hij moet te maken zijn met lactosevrije slagroom en/of lactosevrije melk en/of plantaardige margarine, en aardappelzetmeel ipv bloem. Gluten en lactose liever niet.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 14-12-21 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41647
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:52

Champignonsaus? Of of of bearnaisesaus :~ !

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:55

Pepersaus of roquefort saus <3 Vaak heeft bijvoorbeeld een slager ook wel goede sauzen die alleen opgewarmd hoeven te worden.

Gaby
Berichten: 3395
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:56

gaucho schreef:
Pepersaus of roquefort saus <3 Vaak heeft bijvoorbeeld een slager ook wel goede sauzen die alleen opgewarmd hoeven te worden.

Weet jij nog een leuk recept voor pepersaus?

_San87_ schreef:
Champignonsaus? Of of of bearnaisesaus :~ !

Kun je bernaisesaus ook met margarine maken, of wordt dat erg vies?

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:13


Gaby
Berichten: 3395
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:35

gaucho schreef:
Als basis gebruik ik deze: https://www.keukenliefde.nl/basis-koken-pepersaus/ cognac kun je bijvoorbeeld vervangen door Worcester saus.

Ziet er veel belovend uit! Ik sla hem even op, dan kan ik hem in het weekend proefkoken. Doe jij er ingelegde groene peperkorrels in, of kan fijngemalen zwarte peper ook gewoon?

xPabloBokt

Berichten: 9445
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:35

Ik kook altijd op de dag dat mijn vriend en ik met zijn tweetjes zijn. Dit jaar is het geworden:

Brunch:

Kerstboom van croissantdeeg met kaas en spinazie

Diner:

Voorgerecht: gepofte knoflooksoep met chorizo-olie
Hoofdgerecht: eendenborst met Arabische kruiden (baharat en sumak, ook rozenharissa) en pastinaakpuree
Nagerecht: panna cotta met gezouten honing-notencrumble

Allemaal recepten van de AH :)

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:14

Buiten het diner ga ik uitgebreid ontbijten/brunchen/lunchen:
Harde (afbak)broodjes
Croissants (afbak of zelfmaak)
Knäckebröd
Beschuit
Kerststol
Roomboter
Oude kaas
Kalkoenfilet
Ovengebakken ham
Luxe zoete belegjes
Fruit
Halfzacht gekookt eitje
Thee
Cappuccino/latte macchiato
Sap

Oftewel de tafel uitgebreid dekken, tablet erop met kerstfilms en zo ongeveer van 9 tot 12 tafelen. :D

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:31

Wij krijgen kerstavond ouders en schoonouders dus er moet gekookt worden.

Ouders eten alles wat je ze voorzet, schoonouders willen traditioneel, niet teveel bijzonders en een klein voorgerechtje anders zitten ze vol.

Dus 3 gangen max hier.

Voorgerecht denk ik iets van carpaccio bonbons, gevulde champignons en andere kleine amuses.

Hoofdgerecht:
Rollade
Aardappelkroketjes

Maar dan? Iets van Wildstoof? Ik ben gek op ree.
Iemand een goed recept hiervoor? Waar ook lekker wat groente bij in zit?

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:39

Voor het eerst in jaren hebben mijn vriend en ik tegelijk vrij met de kerstvakantie. En die gaan we goed besteden samen.
Met tweede kerst dag moeten we naar zijn familie en daar bemoei ik me niet met het eten.

Voor ons thuis heb ik niet zozeer één vast menu bedacht maar ben ik al weken aan het verzamelen. Er is nu een enorme lijst ontstaan aan losse gerechtjes, passend bij ontbijt / brunch, borrelhapjes, diner of toetje. En wat we gaan doen is gewoon per dag bedenken in welke combinatie van al die mogelijkheden we zin hebben...
Zo zitten er twee van onze Brahma hanen in de vriezer, van de karkassen wil ik bouillon trekken en een ragout maken voor pasteitjes.

Ik heb een rollade van Edelhert liggen, met al geweckte stoofperen of ingemaakte appelmoes.

Ik wil twee verschillende recepten voor het zelf maken van bitterballen (rundvlees en oesterzwam bitterballen) uitproberen.

Owja, ik vergeet een pan soep die ik in het begin van de week (eerste kerstdag ofzo) ga maken en waar we een paar keer van eten.

Ik heb een een emmer vol tamme kastanjes verzameld en gepeld, voorgekookt en ingevroren. Van een deel daarvan maak ik kastanje soep. De rest blijft in de vriezer voor een volgende soep of kan ik als bijgerecht gebruiken voor een kastanje purree bij het wild dat ik klaar wil maken...

Groenten frittata

pulled chicken empenada's

Sticky gemarineerde kipkluifjes

Herten stoof in de Dutch oven op open vuur, aangevuld met een groentepakket in de Brick op het vuur

Hot Dogs, maar dan van de BBQ en nagerookt en van zwijnen worst, met zelf gebakken lange broodjes

Pulled pork van de BBQ

Gerookte uien purree op toast met paddestoelen en licht gerookte kaas

Creme brulee

croissant muffins met spek en ei

Full Englisch breakfast (met zelf gebakken broodjes)

Saucijzenbroodjes

Alle gerechten kunnen aangevuld worden met een varieteit aan reeds ingevroren, toevallig verse of in weckpot bewaarde groentes, risotto, variatie met aardappel of vers gebakken broden

Elke kerst halen we een aantal recepten uit ons Britse kerst-koekjes kookboek en maken we een stapel verschillende koekjes. Daarvan dit jaar in elk geval kaneelsterren koekjes en confetti shortbread koekjes.

Owja, we maken ook al jaren een klassieke Schotse kerst taart met whiskey, die in oktober al gebakken wordt, die dan elke week 2 borrelglaasjes whiskey krijgt en die we volgende week afwerken met marsepein (wel zelf gemaakt!!) en fondant en decoratie... :P
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 16-12-21 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:09

Eerste kerst bij mijn ouders, iets met vis.

Tweede kerst met vriendinnen en kinderen sushi bestellen <3

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:11

MarliesV schreef:
Wij krijgen kerstavond ouders en schoonouders dus er moet gekookt worden.

Ouders eten alles wat je ze voorzet, schoonouders willen traditioneel, niet teveel bijzonders en een klein voorgerechtje anders zitten ze vol.

Dus 3 gangen max hier.

Voorgerecht denk ik iets van carpaccio bonbons, gevulde champignons en andere kleine amuses.

Hoofdgerecht:
Rollade
Aardappelkroketjes

Maar dan? Iets van Wildstoof? Ik ben gek op ree.
Iemand een goed recept hiervoor? Waar ook lekker wat groente bij in zit?


Marlies, edelhert of ree maakt wel uit. Beide is heerlijk een stoof van te maken, maar edelhert is meer uitgesproken in smaak en daar doe ik dus ook meer sterkere kruiden tegenaan zoals bijvoorbeeld jenever bes, daar ben ik met ree wat zuiniger mee.
Ik heb ook een mooi recept liggen voor een stoof van gemengd ree en wild zwijn... Laat maar weten welke kant je op wil, dan zoek ik de recepten die ik daar voor gebruik er even bij...