Hoe kook jij de rijst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 16:43

De titel omschrijft het eigenlijk al :+

Mijn vriend en ik hebben beide iets anders 'meegekregen' van huis met betrekking tot rijst koken. Dus wij hebben daar altijd zo'n heerlijke simpele discussie over haha.
Dus ik ben benieuwd hoe jullie het koken!

Ik doe altijd rijst koken (zonder deksel want ben altijd bang dat het overkookt :')) water afgieten en de rijst in de pan met deksel er op 10/15minuten laten staan.
Vriend kookt altijd de rijst met de deksel er half op, gooit de rijst in een vergiet en laat daar de rijst dus juist inliggen.

Geen idee of er iets goed of fout is aan deze manieren, maar zo doen wij het _O-
Dus brand los! :D

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:45

Ik doe het zoals jou.
Rijst wassen, korter koken, afgieten en dan nog tien minuten met de deksel op laten garen.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:46

Ik heb een rijstkoker :+

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:47

ik was niks, water aan de kook brengen, rijst er in doen.
deksel er af.
twee minuten korter koken dan op de verpakking staat.
afgieten en paar minuten laten staan.

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:49

Rijst met water in een pan, deksel erop, zo nu en dan roeren. De rijst ‘droogkoken’. Dus totdat er geen water meer in de pan zit.

Mij is geleerd, ongeveer even veel water als rijst in de pan. Dan zit je vaak wel goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:51

Eerst rijst in de pan, waterkoker aan. Dan het water op de rijst, tot 1 cm boven de rijst. Rijst 8 min koken op zacht vuur, met deksel op de pan. Na die 8 min nog 15 min laten staan. Als je het zo doet hoef je nooit af te gieten.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:53

Rijst wassen? Nog nooit gedaan.

Hier idd koken (met deksel doe ik meestal), afgieten en dan in de pan 10 min laten staan.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:55

Rijst wassen, minimaal 3x totdat het water niet meer troebel is. Vervolgens deponeer ik het in mijn rijstkoker, want ik ben vrij lui ingesteld en dat gaat áltijd perfect :+ Ik kook met sushirijst, dus zodra het klaar is laat ik het even rusten om de mirin die ik aan het einde toevoeg in te laten zakken.

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:55

SusanH schreef:
Eerst rijst in de pan, waterkoker aan. Dan het water op de rijst, tot 1 cm boven de rijst. Rijst 8 min koken op zacht vuur, met deksel op de pan. Na die 8 min nog 15 min laten staan. Als je het zo doet hoef je nooit af te gieten.


Dit

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:57

Volgens de gebruiksaanwijzing van betreffende rijst.tijdsduur van koken en laten staan wisseld wel eens.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 16:57

Hier water koken, rijst erin en koken met deksel op een kiertje, dan afgieten en even uit laten stomen met deksel eraf. Dan ist mooi droog :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:04

Wassen doe ik nooit behalve bij sushirijst omdat het daar op de verpakking staat.
Ik doe hem in ruim water, koken volgens de verpakking met de deksel erop en met een beetje zout erbij, afgieten, en met de deksel er half op nog een tijdje laten uitdampen.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:05

Buideltje magnetronrijst :Y)

Als ik het in de pan doe rijst koken in ruim water, afgieten, 10 minuten laten staan. Maar ik ga eens proberen het droog te koken, want ik heb zo'n hekel aan het afgieten van rijst.

Mjelleke
Berichten: 695
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:08

Met de vingerkootjesmethode, die heb ik van huis uit meegekregen. Tegenwoordig in een rijstkoker, eerder gewoon in een pan. Rijst droogkoken, even losroeren, nog even laten staan en klaar.

Freekieee

Berichten: 1759
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:09

Rijst wassen en dan tot vinger topje hoog water vullen. Op hoog vuur tot het borrelt 2/3 minuten. Dan zachtjes zetten. Tot er gaatjes inkomen. Vuur uit en dan deksel erop.

En krijg op mn kop van mn familie maar ik roer en soms ook door heen :')

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:14

8nnemiek schreef:
Wassen doe ik nooit behalve bij sushirijst omdat het daar op de verpakking staat.
Ik doe hem in ruim water, koken volgens de verpakking met de deksel erop en met een beetje zout erbij, afgieten, en met de deksel er half op nog een tijdje laten uitdampen.


Dat is apart, juist sushirijst en rissotorijst moet je niet wassen namelijk :')
Wassen is zodat het zetmeel laagje eraf gaat (en eventuele stofjes), daardoor gaat rijst plakken. Dat is hetgeen wat ervoor zorgt dat je water troebel wordt.

Ik was mijn rijst dus wel, doe het ook in de keuken waar ik werk, daar zag ik het verschil voor het eerst. Ik doe rijst in de pan, kokend water erbij tot een vingerkootje erboven. Koken zonder deksel of deksel half erop tot bodem net niet droog is, vuur uit, deksel erop en even na laten stomen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:24

Rijstkoker.. kost 3tientjes en hij gaat automatisch naar warmhoud stand als t klaar is.
plus hij is ook als stomer te gebruiken, voor o.a. dim sum.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:36

Wij hebben altijd Tilda Basmati rijst en dat wassen we als we de rijstkoker aanzetten, wat een uitkomst is dat.
Vingertop water erin en gaan met die banaan.
We hebben er al jaren twee, een grote en een kleine, en maken er veelvuldig gebruik van.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:37

Freekieee schreef:
Rijst wassen en dan tot vinger topje hoog water vullen. Op hoog vuur tot het borrelt 2/3 minuten. Dan zachtjes zetten. Tot er gaatjes inkomen. Vuur uit en dan deksel erop.

En krijg op mn kop van mn familie maar ik roer en soms ook door heen :')


Precies dit.
Alleen pakken wij de pan nog twintig minuten in en laten staan. Heerlijk.

Freekieee

Berichten: 1759
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:48

maralyn schreef:
Freekieee schreef:
Rijst wassen en dan tot vinger topje hoog water vullen. Op hoog vuur tot het borrelt 2/3 minuten. Dan zachtjes zetten. Tot er gaatjes inkomen. Vuur uit en dan deksel erop.

En krijg op mn kop van mn familie maar ik roer en soms ook door heen :')


Precies dit.
Alleen pakken wij de pan nog twintig minuten in en laten staan. Heerlijk.



Ja ik wil nog heel graag zo’n zak daarvoor!

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:53

Gewoon koken, afgieten en eten.

Rijst koken is toch geen rocket science ? :=

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:58

ik heb rijst nog nooit gewassen :?

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:02

Suliko schreef:
8nnemiek schreef:
Wassen doe ik nooit behalve bij sushirijst omdat het daar op de verpakking staat.
Ik doe hem in ruim water, koken volgens de verpakking met de deksel erop en met een beetje zout erbij, afgieten, en met de deksel er half op nog een tijdje laten uitdampen.


Dat is apart, juist sushirijst en rissotorijst moet je niet wassen namelijk :')
Wassen is zodat het zetmeel laagje eraf gaat (en eventuele stofjes), daardoor gaat rijst plakken. Dat is hetgeen wat ervoor zorgt dat je water troebel wordt.

Ik was mijn rijst dus wel, doe het ook in de keuken waar ik werk, daar zag ik het verschil voor het eerst. Ik doe rijst in de pan, kokend water erbij tot een vingerkootje erboven. Koken zonder deksel of deksel half erop tot bodem net niet droog is, vuur uit, deksel erop en even na laten stomen.


Ik heb nog nooit rijst gewassen, maar mijn rijst plakt nooit, hele droge korrels.
Het water is ook nooit troebel. Heb wel zilvervliesrijst altijd, dus misschien is dat dan anders.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:04

verootjoo schreef:
Gewoon koken, afgieten en eten.

Rijst koken is toch geen rocket science ? :=


Ja, dit.
Ik verbaas me over dit topic :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:09

Freekieee schreef:
Rijst wassen en dan tot vinger topje hoog water vullen. Op hoog vuur tot het borrelt 2/3 minuten. Dan zachtjes zetten. Tot er gaatjes inkomen. Vuur uit en dan deksel erop.

En krijg op mn kop van mn familie maar ik roer en soms ook door heen :')
Ik doe dit ook zo, alleen was ik het niet. :j

Afgieten vind ik zo onwijs zonde van het water. :=