Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 11:58

Dit is mijn vrieskist :')
Afbeelding

Ik had laatst veel vleesvervangers van de Vegetarische Slager bij Butlon gekocht, daar krijg je ze nu voor 25 of 50 cent per pakje.. Die heb ik toen wel allemaal uit de verpakking moeten halen en los in ziplock zakjes gedaan zodat het paste :))

Enige nadeel is dat je flink moet graven als je iets van onderop nodig hebt haha.

Prairy
Berichten: 9073
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:10

Heb je wel iets van een systeem dat je weet wat er onderin ligt? Ik zou dat ram vergeten en dan 3 jaar later met schoonmaken een keer 'oja. Dat hadden we ook nog...'

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:22

8nnemiek schreef:
Afanaisa, botulisme komt in principe alleen voor bij inmaken/wecken, en niet bij invriezen. Volgens mij is het aantal gevallen van botulisme door zelf ingemaakt voedsel de afgelopen decennia op één hand te tellen, het komt nauwelijks voor. Maar is natuurlijk wel slim om er bij stil te staan.
Wat ik zelf doe is geweckt eten altijd even goed doorkoken bij het bereiden.

Om die reden moet je het minimaal 10 minuten koken, want dan dood je de bacteriën.

Ik weck dus. Heb erwtensoep gemaakt wat uiteindelijk 2 pannen was (wel 3 dagen over gedaan, maar is niet anders). Heb 6 halve liter potten geweckt (dit is warm de pot ingegaan en in een voorverwarmde weckketel 2 uur op 100 graden) en 3 bakjes in de vriezer gedaan en 2x van gegeten. Goede soep waar de lepel omhoog blijf staan dit is ook de reden van direct wecken anders loop je risico door eerst af te laten koelen dat het daarna in de kern niet heet genoeg meer word en word kans op bederf hoger.

Betreffende wecken mag je mij wel vragen stellen, maar ben zelf nog beginnend.

Door te wecken bespaar je vriezer ruimte en ben je minder afhankelijk van elektrisch en in principe is als een leven lang + 1 dag houdbaar (de +1 dag is omdat familie het vaak na overlijden weg gooit). Pastasaus, tomatensaus, boerenkool, bieten, spitskool, rode kool, bloemkool, enz staat bij mij geweckt in potten.

Gebruik hoofdzakelijk de gewone hak potten en als het nodig doe ik daar nieuwe deksels op.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:47

Wecken vind ik ook heel interessant, maar ook een beetje eng, bang om het niet goed te doen. En is het nog lekker? Ik vind bijv groenten uit pot vaak niet te vreten, behalve doperwten of peulvruchten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:48

Prairy schreef:
Heb je wel iets van een systeem dat je weet wat er onderin ligt? Ik zou dat ram vergeten en dan 3 jaar later met schoonmaken een keer 'oja. Dat hadden we ook nog...'

Ik heb gelukkig een redelijk goed geheugen, weet precies waar die zak met erwtjes uit 2020 ligt :))
Maar we doen de vriezers wel een keer per jaar even leegruimen en de kist ontdooien. En dan opnieuw uitzoeken en netjes terug opstapelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:53

Wecken doe ik ook regelmatig :j
Ik gebruik wel de echte Weck potten, zo zie je veel makkelijker als er eentje niet meer goed is, dan laat de deksel gewoon los.
Ik had een grote weckketel, maar had nooit genoeg groente tegelijkertijd uit eigen tuin om twaalf potten tegelijk te vullen, dus ik weck tegenwoordig gewoon in een diepe soepketel. Daar passen 6 potten tegelijk in.
Hier ook inderdaad vooral doperwten met worteltjes en sperzieboontjes in de weckpotten, die vind ik ook het lekkerst uit glas. En jonge krielaardappeltjes; goed schoonmaken en wecken in zoutwater, ideaal om snel wat aardappeltjes op tafel te hebben!

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:14

VogeltjeM schreef:
Wecken vind ik ook heel interessant, maar ook een beetje eng, bang om het niet goed te doen. En is het nog lekker? Ik vind bijv groenten uit pot vaak niet te vreten, behalve doperwten of peulvruchten.

Ik vind bonen uit de vriezer niet meer te eten, maar uit pot heerlijk. Enige nadeel bonen zijn heel moeilijk lastig om te wecken en willen nog wel eens mislukken.

Heb ook mijn eigen witte bonen in tomatensaus staan. Helemaal zelf gemaakt/geteeld. Dus eigen bonen en tomatensaus van eigen tomaten.

Heb nu nog 5 potten peren/appel moes staan met schimmel erin in weckpotten. En toch nog steeds 100% vacuum dus dat zeg ook niet altijd wat. ;)

Gebruik de weckketel ook hoofdzakelijk voor het ontsappen van fruit, want dan kan je grote hoeveelheden doen. Gaat al gauw zo'n 5 kilo fruit in de mand erboven.
Gebruik wel het liefst klikdeksels, want zodra dat je ze in kan drukken. Is het simpel inhoud weggooien.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:05

Ik heb een kleine tafel model vriezer met 4 lades erin. Merk nu echt wel dat er meer in kan dan ik dacht. Maar dat komt vooral omdat ik nu dingen haast niet meer in hun eigen verpakkingen hou. Hierdoor heb ik geen rare vormen er meer in heb. Dit laad een stuk makkelijker.

Probeer niet te veel te stapelen want dan verlies ik inderdaad het overzicht. Ik zit nu te kijken naar krijtverf om op de deur te doen, zodat ik met een krijtstift kan opschrijven wat er allemaal in de lades ligt.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:48

Wij hebben een model Amerikaanse koelkast. Ik reserveer sowieso 3 schappen voor klaargemaakt eten. Heb van die platte bakjes waarvan er precies 8 in een schap passen.

Ik plak er gewoon stickers op, daar schrijf ik op wat het is, en haal die er later weer af.

Jespri

Berichten: 9638
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:41

Leuk topic! :D

Ik maak vaak sauzen en soepen in grote hoeveelheden. Mijn man heeft wisseldiensten en zo kan hij toch wat gezonds en “vers” mee nemen, ook met drukke dagen vind ik het echt een uitkomst!

Wecken wil ik mij ook nog is in verdiepen maar tot nu toe nog niet aangedurfd.

Ik heb wel een vacuümmeer apparaat en verpakt het meeste dan ook op die manier. Soms ook in bakjes (zoals die van de Chinees).

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:24

Botulisme ken ik alleen van de eenden :')

Ik vind wel de kwaliteit van groente en pasta echt achteruitgaan in de vriezer, heeft iemand daar tips voor? Pasta los koken kan niet bij ieder gerecht.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:23

Klopt van de pasta. Ik kreeg de tip om er een klein laagje water over te doen tijdens het ontdooien en sindsdien geen last meer daarvan en doe ook geen champignons meer invriezen, gaat bij mij niet goed.

Hier eindelijk gist besteld en van de week eerste poging weer tot brood bakken beginnen.^^

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:29

Wat wecken betreft, en ook andere technieken om diepvries ruimte te besparen, kan ik dit boek aanraden:Afbeelding


Afbeelding


Ik heb daar onder andere recepten en methodes uit gebruikt voor frambozen, tomaten, vlier, rabarber en pompoen ( uit eigen tuin ook) op allerlei verschillende manieren.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:38

Klopt de siroop heb ik wel geweckt, maar hoef in principe niet wegens hoeveelheid suiker. Heb ook muismeloentjes op zoet/zuur staan.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:58

Ondanks dat mijn vriezer nog redelijk vol zit, ben ik alvast aan het kijken naar de volgende lading mealprep.
Hebben jullie nog fijne, gezonde recepten ?
Ik ben ook aan het kijken of ik alvast groenten ed kan snijden en invriezen voor traybakes, dat vind ik ook altijd wel erg makkelijk en lekker

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 11:22

Ik moet ook nog een paar nieuwe gerechten verzinnen inderdaad!
Ik heb nog wat lasagne, aardappelgratin en nasi in de vriezer liggen, en dat is echt zo fijn en lekker <3
Nu zoek ik vooral nog een lekker ovenschotel recept met veel groente, wat maar in de oven hoeft en klaar. Moussaka staat al op het lijstje, dat is een kanshebber :9 Of quiche.. En ik wil eens een zuurkool ovenschotel proberen.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:38

desi92 schreef:
Ik ben ook aan het kijken of ik alvast groenten ed kan snijden en invriezen voor traybakes, dat vind ik ook altijd wel erg makkelijk en lekker


Goed idee zeg!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:41

Ik had voorheen altijd uien, paprika, prei en bleekselderij gesneden in de vriezer liggen. Zo vreselijk handig, en als je het ergens doorheen doet voor saus ofzo maakt het ook niet uit dat er weinig tot geen bite meer aan zit.
Ideaal en het scheelt zo enorm veel tijd met koken... Meestal liet ik de porties half ontdooien, zodat het niet 1 blok ijs was, maar ook nog niet helemaal ontdooit want dan is het soms net snot.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:14

8nnemiek schreef:
Ik moet ook nog een paar nieuwe gerechten verzinnen inderdaad!
Ik heb nog wat lasagne, aardappelgratin en nasi in de vriezer liggen, en dat is echt zo fijn en lekker <3
Nu zoek ik vooral nog een lekker ovenschotel recept met veel groente, wat maar in de oven hoeft en klaar. Moussaka staat al op het lijstje, dat is een kanshebber :9 Of quiche.. En ik wil eens een zuurkool ovenschotel proberen.


Ik ga vanmiddag een grote pan chili maken. Kan je daarna prima in de oven schuiven om weer op te warmen. Eigenlijk warmen wij alles op in oven of pan aangezien wij geen magnetron hebben. Verder gaat er van de week lasagne, kip kerrie en lasagne de vriezer in.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:26

Quiche wil ik ook nog een keer proberen. Wordt de buitenkant alleen niet slap na het ontdooien? Of is daar een trucje voor ?

Chilly is idd erg makkelijk, helaas kan ik daar enorm slecht tegen dus valt helaas af.

Heb nu een recept gevonden van zoetzure tofu met broccol en
bloemkool en kip met mangochutney van de bakplaat,ik ga die denk ik binnenkort eens proberen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 12:42

Quiche heb ik wel eens eerder ingevroren. Ik doe hem dan ongebakken invriezen en later in de oven afbakken. Dan krijgt ie gewoon een lekker krokante korst :j

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:49

Ik doe dit ook. Mijn pannen kunnen maximaal 4 porties aan, maar voor mijn verjaardag heb ik een mooie wokpan en grotere koekenpan gekregen, dus dat wordt nu anders. Mijn meest recente creaties zijn goulash en Chili con Carne, die zijn beiden goed geslaagd. De chili had iets meer smaak mogen hebben, ik heb toch het idee dat dat wat afneemt in de vriezer, jullie ook?

Ik vind het enorm praktisch om een bakje direct uit de vriezer sochtends mee te nemen, dan bederft het eten niet buiten de koelkast en is het ontdooid als ik het savonds wil eten.

Mijn volgende creatie gaat lasagne worden, daar hou ik enorm van, maar is teveel werk voor 1x. Die bakjes van jou 8nnemiek lijken me echt ideaal. Ook de aardappelgratin ziet er lekker uit! Heb je daar een recept van? (En dan met name hoelang je ze in de oven stopt voor het invriezen?)

Verder heb ik weleens ovenschotel met spitskool of Chinese kool gemaakt en ingevroren, dat bleef ook erg lekker. Spitskool of Chinese kool onderin, dan rulgebakken gehakt met ui erop (inclusief vocht), vervolgens aardappelpuree en afsluiten met een laagje kaas. Simpel, maar zo lekker _/-\o_

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:55

Chili met kruidenverlies nooit last van gehad, juist dat het nog pittiger werd bij het intrekken.xD
Let goed op het aantal pepers wat op de voorkant van de verpakking staat. Ik heb laatst van de jumbo sticky Chili saus die je normaal voor de kip gebruikt, vond die erg lekker, anders doe ik de standaard Calvé als ze die hebben.
Wij doen er ook nog een scheut soja en gember siroop bij voor dat beetje extra.:)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:00


pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:08

Sheran schreef:
Qua bakjes: de glazen bakjes van de IKEA. Worden uitstekend schoon (want glas) en kunnen in vriezer, magnetron en oven. Ik eet er ook gewoon vaak uit. Vervangbare deksels.

https://www.ikea.com/nl/en/p/ikea-365-f ... -60452174/


Ideaal! Die moet ik kopen. Ik hou van preppen maar heb een hekel
Aan plastic. Geeft toch een smaakje af ofzo. Zakjes vind ik beter maar ik ben tegen verbruik en afval. Dus dit klinkt ideaal! Helemaal als ze na de vriezer in de oven of af kunnen maakt het super makkelijk!

Ooooh ik wil dit *\o/*