Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:20

Ik kom hier even om het hoekje kijken :D

Ik ga binnenkort het huis uit, en zal dan voor mezelf moeten gaan koken (yay -O- ).
Ik vind koken niet leuk en heb er ook vaak geen zin in. Zeker niet na een dag werken :')

Daarom zit ik een beetje te kijken naar meal-preppen en eigenlijk ben ik op zoek naar een goed kookboek waar een beginnende niet-keukenprinses goed mee uit de voeten kan :')
Is er iemand die mij iets aan kan raden?

Ik ben wel meer van de internationale keuken. Hollandse stamppot is voor mij niet weggelegd :)

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:30

Geen kookboek maar Facebook, ik vind het kanaal Tasty hele leuke mealpreps hebben. In de video's staat ook een link naar het recept.

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:47

8nnemiek schreef:
Ik ben inmiddels een paar keer in de keuken aan de slag geweest :D

Ik heb 6 porties nasi ingevroren. Bomvolle pan groente, volle pan rijst.. dat was nog even een uitdaging om de twee te mixen :))
[ [url=m/Sb5OEg.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag 8 porties lasagne gemaakt :9 En meteen een grote schotel voor vandaag gemaakt van de restjes.
[ [url=m/jiXpnp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/w4Iwkw.jpg]Afbeelding[/url] ]

De aluminium bakjes heb ik bij de Makro gehaald, die zijn erg fijn.

Het volgende op mijn lijstje is 'Kip' tandoori, met paddestoelen ipv kip.


Kun je die alu schaaltjes goed invriezen, met de alu/kartonnen deksel?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 16:17

Ik heb een paar dagen geleden de eerste uit de vriezer gehaald, en tot nu toe vind ik het een succes :j De zilverkleurige kant van de deksel moet omlaag, en zorgt er voor dat deze niet aan het eten blijft plakken. Enige nadeel is dat je ze op een vlakke plaat moet zetten als je ze invriest zodat ze niet krom trekken, en dat je ze niet kan stapelen als de inhoud erg nat is, dan duw je het een beetje eruit via de deksel. Als ze eenmaal ingevroren zijn is het super handig en kun je ze makkelijk stapelen. En het karton is makkelijk om op te schrijven wat erin zit en hoe lang het afgebakken moet worden.
Deksel moet wel eraf als het de oven in gaat.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:18

Marjo schreef:
Ik kom hier even om het hoekje kijken :D

Ik ga binnenkort het huis uit, en zal dan voor mezelf moeten gaan koken (yay -O- ).
Ik vind koken niet leuk en heb er ook vaak geen zin in. Zeker niet na een dag werken :')

Daarom zit ik een beetje te kijken naar meal-preppen en eigenlijk ben ik op zoek naar een goed kookboek waar een beginnende niet-keukenprinses goed mee uit de voeten kan :')
Is er iemand die mij iets aan kan raden?

Ik ben wel meer van de internationale keuken. Hollandse stamppot is voor mij niet weggelegd :)


Verspakketten van de AH, Picnic etc.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:53

Zoals iemand hier al zei, zijn ziplock zakjes echt suuuuper handig.
Daar doen we de curry's, bolognaisesaus, soep, .... in.
Versgemaakte "passata" vries ik in in ijsblokzakjes. Handig als je gewoon wat tomatensaus wel als smaakmaker bvb. (En dat is voor mij een extra die ik niet hoef bij te rekenen).
Verder doen wij vaak zondags al wat dingen voorbereiden die het meeste tijd kosten. Maar slaatjes voor erbij bvb maken we de dag zelf nog.
Fruitsla maak ik ook vaak op voorhand en dat doe ik dan in potjes per 150gr (is 1 portie voor mij).
Gekookte eitjes liggen altijd in de koelkast als snelle snack of broodbeleg.

Schotels met gehakt maak ik ook op voorhand klaar, maar kip of vis bvb bakken we vaak de dag zelf. Wel word dit allemaal al in porties ingevroren.
Dus als ik dan 1 zakje "proteine" ontdooi en 1 zakje groenten, weet ik dat ik mijn porties al heb.

Bloemkool, broccoli, knolselder, koolrabi, raap, ... gaan allemaal in blokjes voorgesneden in afgewogen zakjes.
Maar soms maak ik ook gewoon een grote tray in de oven en dan hebben we extra groenten voor de hele week. Deze bak staat dan in de koelkast. Als ik dan extra hongerig ben, gooi ik daar wat van bij mijn eten.

Het is dus niet geheel mealpreppen, maar ik vind dit handiger. We deden eerst wel mealpreppen, maar dan hadden we bepaalde gerechten, maar voelde ik die dag toch dat ik wat anders wou bvb. Op deze manier kunnen we dus op de dag zelf nog kiezen waar we zin in hebben.
Met mealpreppen moet je je echt qan je schema houden om het zo maar te zeggen.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:05

Wat een leuk topic!

Ik prep mijn lunch salades voor een aantal dagen, die gaan in bakjes in de koelkast. Qua avond eten kook ik altijd wat ruimere porties zodat we later in de week een gezonde maaltijd kunnen opwarmen als we minder tijd hebben. De diepvries halen de bakjes hier vaak niet.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:41

laatste in de supermarkt waren de aardappelen en grote zakken boerenkool in de aanbieding. Bovenop de aanbieding kwam nog eens 30% korting bovenop, want ze waren aan de datum.

Lang verhaal kort, ik heb voor minder dan 4 euro nu 14x boerenkool stamppot.
7x al volledig klaar, kan opgewarmd worden (liefst bak ik dit op, geeft een lekkere krokante korst)
En 7x portie verpakking, geblancheerd. Dus als ik iets meer tijd heb kan het zo in de pan en heb ik toch "verse" boerenkool.

Net even gerekend, maar ik heb ruim 30 "kant en klaar" maaltijden in de vriezer liggen. En het neemt allemaal minder ruimte in dan eerst.

Kan niet wachten tot de bakjes besteld kunnen worden. Ik heb 2 soorten op het oog. De bakjes die nog in de oven kunnen (en dus nog verder bereid moet worden) en bakjes voor de magnetron voor dingen die alleen opgewarmd moeten worden.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 13:47

Waaw wat fijn om zo veel in je vriezer te hebben liggen <3
En wat een mazzel dat je de boerenkool en aardappelen goedkoop kon krijgen!

Ik had gisteren een van mijn eerder bereide lasagneschotels meegenomen voor ons weekendje weg. Normaal stoppen we vaak bij een Mc drek of Subway ofzo, nu hoefde ik ‘s avonds bij aankomst maar snel de schotel in de oven te zetten, en drie kwartier later waren we net klaar met uitpakken en konden we meteen eten. Dat is zo fijn <3 En natuurlijk een stuk goedkoper en gezonder dan een afhaalmaaltijd.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:57

8nnemiek schreef:
Waaw wat fijn om zo veel in je vriezer te hebben liggen <3
En wat een mazzel dat je de boerenkool en aardappelen goedkoop kon krijgen!

Ik had gisteren een van mijn eerder bereide lasagneschotels meegenomen voor ons weekendje weg. Normaal stoppen we vaak bij een Mc drek of Subway ofzo, nu hoefde ik ‘s avonds bij aankomst maar snel de schotel in de oven te zetten, en drie kwartier later waren we net klaar met uitpakken en konden we meteen eten. Dat is zo fijn <3 En natuurlijk een stuk goedkoper en gezonder dan een afhaalmaaltijd.


Dat laatste heb ik dus met mijn werk. Ik heb soms al om 4 uur mijn avond eet pauze maar dat is mij echt te vroeg, dan kom ik thuis om 8 uur en dan ga ik snacken. Dus ik neem tegenwoordig brood mee om te eten (van de zomer wil ik koude pasta salades voorbereiden om mee te nemen) en gooi ik dus om 8 uur een bakje in de oven/magnetron enz. en dan onder de douche. Ben ik klaar, is mijn eten ook klaar.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 15:09

Ja klopt, enorm fijn is dat!

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:19

Ik ben ook maar eens begonnen.
Was 2 uurtjes bezig en heb:
8 porties lasagne
6 porties macaroni
5 porties nasi
5 porties groene curry

Afbeelding

Was ongeveer €40 kwijt aan boodschappen dus ongeveer €1,70 per maaltijd
Morgen even alles goed verdelen in de vriezer en dan kan ik er weer even tegenaan

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 21:29

Dat is een flinke hoeveelheid, en snel gedaan zeg, in twee uurtjes!
Heerlijk! En lekker goedkoop ook.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:55

Wow, jij hebt ook een lekkere slag geslagen :D _/-\o_
Ik ga morgen weer de supermarkt in duiken. Met name voor drinken, brood en 3 dingen in de aanbieding die ik nodig heb. Maar ik ga ook zeker kijken wat ze hebben liggen aan groente en eventueel vlees/vis/vega om weer wat in de vriezer te doen. Er is namelijk deze week ook weer het 1 en ander eruit gegeten.

Let je trouwens wel op dat je pas de bakjes dichtdoet als het goed is afgekoeld? Want ik zie nu vrij veel vocht/condens op de deksels. Anders krijg je ijsvorming in je bakjes, waardoor de kans op vriesbrand vergroot en dat er meer vocht in je eten komt als je het laat ontdooien (tenminste dat zij mij moeder en oma's altijd, dus dat volg ik braaf :') )

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:59

Jeetje dat allemaal in 2 uur? Dat ben ik met 1 gerecht al bezig, laat staan zo veel :') Knap hoor! En lekker, zoveel voorbereid.

VogeltjeM

Berichten: 3755
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:15

Ik heb vorig jaar uit de moestuin heel succesvol de vriezer gevuld met soepen, pastasauzen, lasagna en quiches. Voor de laatste twee dingen heb ik aluminiumfolie gebruikt. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat duurzamer is. Ik vind het niet fijn om plastic of ander wegwerpmateriaal te gebruiken. Dus als iemand nog tips heeft daarvoor.. :)

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:45

Ik mealprep wel. Maar niet groot en niet voor in de vriezer.
Ik vind eten uit de vriezer gewoon minder lekker op een of andere manier.
En ik warm m'n eten ook niet opnieuw op. Dus maak alleen dingen die ik koud ook nog prima kan eten. :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:30

Maar dat is toch ook prima. Mealprep kan op zoveel mogelijkheden. Je ziet inderdaad vaak grote en vele porties. Dat is zelf het echte werk, als je het op zoekt lijkt dat in ieder geval.

Maar soms is het kleiner. Ik kook vaak met wat ik goedkoop in de winkel kan krijgen en daar zoek ik dan een recept bij (zeker als ik er niet vaak mee kook) Maar sommige recepten zijn voor meerdere mensen (+4) tja dat is te veel. Maar toen kookte ik nog bijna elke dag omdat ik heel andere uren had, waardoor ik in de middag makkelijk warm kon eten (dus warme lunch, koud diner) Maar nu mijn schema is veranderd was ik opzoek naar een oplossing. Want minimaal 3x per laten bezorgen is geen optie maar ook niet om minimaal 3x per week dure kant en klaar maaltijden te kopen (plus die wordt ik erg snel zat)

Dus toen ik dit topic zag langs komen was ik heel happy. De ene keer kook ik voor 3 personen en vries ik maar 1 portie in (omdat ik dan 2 dagen achter elkaar hetzelfde eet) en de andere keer kook ik echt alleen en speciaal voor het preppen. (zoals laatst de boerenkool)

Zit alleen nog even te wachten op mijn loon zodat ik aluminium bakjes kan kopen. Want dan hoef ik het alleen maar klaar te maken (en een beetje te bereiden) en dan kan het schaaltje lekker in de oven. Denk dat ik het na afwassen gewoon nogmaals kan gebruiken. Doe ik ook met de zip lock bags.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:42

8nnemiek schreef:
Dat is een flinke hoeveelheid, en snel gedaan zeg, in twee uurtjes!
Heerlijk! En lekker goedkoop ook.


Het was flink multitasken :')
Maar rijstkoker deed z'n werk ook heel goed.
De lasagne saus en macaronisaus verschilden niet zo heel veel. En ik hou ervan als de groenten nog een bite hebben, dus het hoeft ook allemaal niet zo lang

Volgende keer eens kijken of er nog lekkere dingen met aardappel zijn en wil ook eens iets met vis proberen. Eens even kijken of er nog fijne mealprep dingen voor zijn

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:15

Ik eet gemiddeld 3x van een gerecht. En dus gewoon 3 dagen achter elkaar.
Dat is dan op m'n werk. thuis eet ik als ik vroeg heb gewoon in de avond waar ik zin in heb.

Meest simpele is krieltjes met kip/hamburger/ovenvis en rauwe groenten als paprika, komkommer, tomaatjes

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:22

Als je wat betere kwaliteit ziplock zakjes hebt kun je ze afwassen, kort in net niet kokend water en hergebruiken! Verse pasta vries ik niet meer in, dat droogt te veel uit en pikt dan al het vocht van de saus bij het opwarmen. Gevolg: een droge bende :')

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:22

Ohh dit vind ik interessant! Dit zou ik ook graag willen doen.

Eerder heb ik vanuit een grote tomatenoogst weleens wat pastasaus ingevroren. Maar ik ben toch wel wat bang gemaakt voor botulisme e.d. Hoe gaan jullie daarmee om?
En hoe moet je je porties opeten? Moet ik denken aan 3 bulkmaaltijden waar je dan binnen 3 maanden doorheen bent? Of is er meer ruimte voor variatie?
En misschien nog belangrijker, hoe groot is jullie vriezer? :+

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 11:37

De aluminium bakjes zijn goed af te wassen heb ik gemerkt :j Alleen de deksels zijn lastig te hergebruiken omdat ze van karton zijn, maar zo'n bakje kun je ook prima met aluminiumfolie afdekken of in een Ikea zakje doen.

Afanaisa, botulisme komt in principe alleen voor bij inmaken/wecken, en niet bij invriezen. Volgens mij is het aantal gevallen van botulisme door zelf ingemaakt voedsel de afgelopen decennia op één hand te tellen, het komt nauwelijks voor. Maar is natuurlijk wel slim om er bij stil te staan.
Wat ik zelf doe is geweckt eten altijd even goed doorkoken bij het bereiden.

Mijn vrieskist is 220 liter, en in de keuken heb ik nog een Amerikaanse koel/vrieskast waar ik ook redelijk wat in kwijt kan. Beide zitten op het moment tot aan de deksel vol :+

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:39

Volgens mij is pastasaus juist iets wat veel wordt ingevroren.
Ik denk daar verder niet eens over na, Botulisme. :D
Ik eet ook gewoon kip wat ik 3-4 dagen eerder gebakken heb.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:43

Leuk om te volgen en wat een grote bulkvoorraden hebben sommigen zeg, wat handig!

Ik heb helaas maar een klein vriesvakje in m'n koelkast - tafelmodel, maar met handig inrichten past daar toch ook meer in dan je denkt :)) Naast zakken aardappeltjes, ijs, groentes, brood etc. heb ik eigenlijk altijd 4 bakjes complete maaltijden erin liggen. Die bakjes met blauwe deksel, op de foto van Desi tweede van rechts :D passen er 2 om 2 opgestapeld precies in.

Ben alleen en vind koken wel leuk, maar doordeweeks ga ik na werk vaak door naar stal en ben ik pas laat thuis. Geen tijd en zin meer dus om echt uitgebreid te koken. Meestal maak ik in het weekend en doordeweeks een keertje iets voor 3 personen. Een portie gelijk, een portie later die week en een bak voor in de vriezer. En een andere maaltijd gaat dan weer uit de vriezer voor weer een andere dag. Lekker en goed eten en weinig moeite :D