Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:25

Nogmaals bedankt:

Enkele conclusies:
- alles is inderdaad beter op geroosterd brood
- violife cheddar is uitstekend voor op tosti's, heel even wennen maar heel prima (de gewone Violife, ongesmolten, vind ik echt vies)
- De Hoogvliet heeft hele lekkeregezobde 'koeken' met noten en zaden die heel goed los te eten zijn
- vegan magnums zijn voor mij niet van echt te onderscheiden

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:01

De vegan kazen wil ik ook graag eens uitproberen :j
Helaas moet ik verder rijden voor de Albert Heijn en hebben de winkels hier in het dorp een prut aanbod aan vegan opties.. Ik ben al blij als de Vega boterhamworst van de Vegetarische Slager er ligt :')

Iemand tips voor een vegan proteïne poeder in choco smaak, in kleinere verpakking? Op de meeste sites bestel je direct 1kg voor 35 euro en dat vind ik zonde. Bang dat het niet te vreten is en voor één kg gebruik ik het ook niet voldoende. Maar zo'n proefzakje vind ik dan weer onhandig en in verhouding veeeel te duur.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:54

Ik vind die op erwten eiwit basis goed te doen. Ik heb wel de vanille smaak van xxl.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:31

Ik was zelf fan van eiwitpoeder van Silverback (vanillesmaak). De meeste eiwitpoeders vond ik echt niet lekker en hadden een vervelende textuur / structuur, maar dat had ik bij die niet. Maar dan betaal je idd wel €32 euro voor 1 kg.

Ik weet dat ze bij de Action ook vegan eiwitpoeder hebben. Is 400 gr voor €8.00. Geen idee of het smaakt en of het qua voedingswaarde een beetje oke is, maar het is wel betaalbaar! https://www.action.com/nl-nl/p/3003717/ ... n-protein/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 13:16

Tip; bij de Plus is de Chocomel plantaardig nu in de aanbieding van 3,39 voor €0,99 *\o/*
Hamstereeeen 8-)

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:17

Ooohh das niet duur!

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:38

Onder mijn steen vandaan: wat betreft vegan kazen ben ik, zeker voor op de tosti's, fan van de AH plantaardige rookkaas (beetje zelfde als die van WildWestland maar dan goedkoper). Ik blijf maar tosti's eten inmiddels :+ Hij smelt erg goed en er zit geen rare nasmaak aan wat ik bij de meeste andere varianten wel merk.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:31

Weet iemand in omgeving Hoogeveen een hotel met mogelijkheid voor vegan ontbijt?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:40

Hallo wat leuk een vegetarisch/ vegan topiczijn jullie nog een beetje actief hier?

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:06

Met ups en downs :)

Wij gaan morgen uit eten bij Happy Italy en ik werd heel blij van alle vegan opties. :+:

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 07:22

Ik heb nog wel een leuke tip voor mensen die een leuk dagje uit willen: de Vegan Food Tour.

Een - onwijs leuk - stel uit Utrecht is dat een aantal jaar geleden gestart, toen nog met enkel een wandeltocht. Je loopt dan een route door Utrecht en komt langs allerlei vegan ondernemers om een gerechtje te proeven. Ondertussen wordt er wat over de stad verteld.

Ze hebben een wandeltour en ook een fietstour, ik heb beide al eens gedaan en ik ben echt fan. Binnenkort starten ze ook in Amsterdam, die tour gaan ze volgende week testen en ik ben uitgenodigd om de eerste keer mee te lopen :D

Heb geen belangen ofzo, ben gewoon echt een superfan haha.

Op de website staat meer informatie: https://veganfoodtour.nl/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 08:22

Dat lijkt me ook super leuk :j

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:49

Wat een leuke tip Renee!

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:41


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 09:50

Oh lekker! Maar dat is me wel wat te duur, voor één pakje :=

Ik zie net dat de AH volgende week een 1+1 gratis actie heeft op producten van de vegetarische slager :9 Toch maar even langs gaan maandag!

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:29

Renee, wat leuk! Ik zou graag die wandeling of fietstocht in Utrecht doen, misschien een vegan boktmeeting!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:44

Ik heb wel eens gehoord dat bijen die gehouden worden voor de honing, niet zo'n leuk leven hebben (tenzij biologisch gehouden).
Weet iemand hier iets meer over?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 23:05

Hoe houd je bijen biologisch? Nooit van gehoord. Bij bijen werk je sowieso niet met bestrijdingsmiddelen, behalve tegen de varroamijt.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen bijen die ‘industrieel’ gehouden worden, en bijen van hobby-imkers. Ik heb wel eens iets gehoord over darren (mannelijke bijen) die gedood worden om de koningin te bevruchten, terwijl dat bij hobby-imkers gewoon op natuurlijke manier gebeurt.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:13

Honing mag alleen biologisch genoemd worden als het alleen biologische en wilde planten heeft kunnen bezoeken. Alle honing wordt weggehaald bij de bijen en krijgen in plaats daarvan suikerwater wat een stuk ongezonder is en bijensterfte in de hand werk.
Honing met het Demeter-keurmerk komt van bijen die bij een BD (biologisch-dynamisch) bedrijf zijn gehouden. Er wordt ik dacht max. 60% van de honing onttrokken, de rest mogen de bijen zelf consumeren. De honing is daardoor zeer prijzig.

Geen idee hoe het in Europa gaat maar over Amerika heb ik vreselijke verhalen gelezen als het over bijen gaat die vooral gehouden worden voor de bestuifing van planten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:43

8nnemiek schreef:
Hoe houd je bijen biologisch? Nooit van gehoord. Bij bijen werk je sowieso niet met bestrijdingsmiddelen, behalve tegen de varroamijt.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen bijen die ‘industrieel’ gehouden worden, en bijen van hobby-imkers. Ik heb wel eens iets gehoord over darren (mannelijke bijen) die gedood worden om de koningin te bevruchten, terwijl dat bij hobby-imkers gewoon op natuurlijke manier gebeurt.

Yes

Mijn vader is hobby imker en het enige wat hij gedaan heeft is een koningin eruit pakken en vermoorden. Dit zodat hij een nieuwe kon toevoegen.

Dit deed hij omdat de vorige koningin heel agressieve baby’s maakte. :P

Verder leven ze in het bos en mogen ze bijen zijn. M’n vader haalt de honing er uit (niet alles) en geeft ze suikerwater terug. Daardoor hebben ze geen honger in de winter.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:07

8nnemiek schreef:
Hoe houd je bijen biologisch? Nooit van gehoord. Bij bijen werk je sowieso niet met bestrijdingsmiddelen, behalve tegen de varroamijt.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen bijen die ‘industrieel’ gehouden worden, en bijen van hobby-imkers. Ik heb wel eens iets gehoord over darren (mannelijke bijen) die gedood worden om de koningin te bevruchten, terwijl dat bij hobby-imkers gewoon op natuurlijke manier gebeurt.


Darren gaan sowieso dood bij de bevruchting, dat is hoe hun voortplantingsorgaan werkt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:18

Dank jullie. Hoe weet je waar je goede, biologische honing haalt? Ik heb net Keuringsdienst van Waarde gezien over honing, en blijkt dat je meestal grotendeels Chinese rotzooi koopt -O-

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:13

Nikass schreef:
Dank jullie. Hoe weet je waar je goede, biologische honing haalt? Ik heb net Keuringsdienst van Waarde gezien over honing, en blijkt dat je meestal grotendeels Chinese rotzooi koopt -O-

Imkerij de Oaze, Mielbio en mét biologisch of Demeter-keurmerk van de Traay. Let bij de Traay dus op, die hebben ook gangbaar, hier wat info aangaande de etiketten die zij gebruiken: https://www.detraayhoning.com/nieuw-design.
Pit&Pit heeft ook biologische honing, sowieso geven zij aan waar het vandaan komt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 08:59

Thanks!

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:57

Ik zou ook zeker een lokale imkervereniging benaderen :j Dan kun je ook ontdekken welke soort honing (fruit, linde, heide, zomer, etc.) je voorkeur heeft.