Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:15

Annetje schreef:
Ik heb twee boekenbonnen en daar wil ik twee kookboeken van kopen. Hebben jullie tips? Het moet vegaN zijn en als het even kan met supermarktingredienten (geen toko in de buurt) en zonder al te veel soya, want mijn vriend heeft een allergie.

Deze boeken heb ik al in mijn bezit:
- lenna omrani boek 1 en boek 2
- vegan met vrienden
- be more vegan
- de plantaardige indiaanse keuken
- veganistisch koken van love food
- vegabijbel (is dan niet alleen vegan, maar staat wel veel in)

Iemand DE Tip?


De groene bakplaat, vega + vegan, vega recepten hebben vaak ook wel een vegan optie. Lekkere alledaagse recepten.

Bosh is iets complexer qua ingrediënten maar vind ik ook erg inspirerend.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:27

Ik vind oh she glows elke dag ook een aanrader

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:12

Oh leuk die tips! Het zijn wel al oudere boeken, zie ik. Heb je daar geen last van? Dat het ouderwets is met gebruik van ingrediënten ofzo?
Bosh zie ik vaker langskomen, dus dat zal wel een echte aanrader zijn.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:28

Ik heb ook een bosh maar die gebruik ik dus bijna nooit, vooral omdat ik nooit alle ingrediënten in huis heb. Oh she glows gebruik ik heel regelmatig, zeker geen ouderwetse recepten hoor

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:52

In de boeken Plenty, Plenty moren en Flavour van Ottolenghi zitten ook echt veel vegan of te veganiseren opties. En veel van die ingrediënten zijn inmiddels te vinden in de (grotere) supermarkt. Met name voor specerijen is het wat lastiger, maar kun je best het e.e.a. vervangen (ancho peper door gewone rode peper bijvoorbeeld, de smaak is dan natuurlijk wat anders maar goed) en je kunt natuurlijk voor de uitbouw van je specerijenkastje wel een keertje naar de toko toe :-)

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:34

mar_fay schreef:
In de boeken Plenty, Plenty moren en Flavour van Ottolenghi zitten ook echt veel vegan of te veganiseren opties. En veel van die ingrediënten zijn inmiddels te vinden in de (grotere) supermarkt. Met name voor specerijen is het wat lastiger, maar kun je best het e.e.a. vervangen (ancho peper door gewone rode peper bijvoorbeeld, de smaak is dan natuurlijk wat anders maar goed) en je kunt natuurlijk voor de uitbouw van je specerijenkastje wel een keertje naar de toko toe :-)

Of bij het een en ander bestellen bij Pit&Pit of een toko waar je online kunt bestellen zoals Tjin's Toko.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:51

Bedankt voor de tips!
Ik wil wel echt een recept volgen en niet zelf veganistisch moeten maken. Dat vind ik zelf namelijk erg jammer van het recept. Iemand heeft het niet voor niks zo bedacht. Als ik het vlees en de melk enzo eruit ga halen, dan lijkt het helemaal niet meer op het oorspronkelijke recept.

mar_fay schreef:
en je kunt natuurlijk voor de uitbouw van je specerijenkastje wel een keertje naar de toko toe :-)
Dat kun jij natuurlijk niet weten, maar nee, dat kan ik niet. Ik ga mijn ouders ook niet zo ver weg sturen omdat ik toevallig gekke kruiden nodig heb. De toko is niet bepaald te fietsen hier... ik geloof dat de dorpen in de buurt geen toko hebben, dus dan moet je echt al een stuk verder weg.
Pit&pit vind ik wel een hele goede! Voorheen kochten we daar altijd onze pitjes, dat doen we nu bij de notenshop. Slim om daar ook kruiden en dergelijke te halen, daar heb ik helemaal niet aan gedacht.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:31

Jaaa, bish bash bosh!

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:49


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:26

herr_balou schreef:
Misschien heb je iets aan deze recensies: https://lauriekoek.nl/category/boekrece ... anistisch/

Leuk die recensies! Dat kookboek met alles uit 1 pan of schaal lijkt me ook erg leuk.
Voor nu heb ik 2 boeken van Bosh gekocht. Op internet werden deze over het algemeen heel goed ontvangen, dus dat leek me wel een goede keus. Het derde boek heb ik vooral gekozen vanwege de prijs, want zo was een van mijn boekenbonnen precies op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik juist het 'voor erbij- boek' het leukste vind :')
In Bish Bash Bosh zag ik ook zo snel wat leuke dingen staan. Healthy Vegan vind ik wat minder. Gerechten lijken minder af en er zitten toch wel meer rare ingrediënten in. In de link die ik quote zegt de recensent dat ook over dit boek.

Deze boeken samen waren 30 euro bij bol.com, mochten meer mensen het interessant vinden. Een koopje dus! Het zijn echt dikke boeken, bijna a4-formaat en ze staan vol met foto's van de recepten.
Bedankt voor jullie tips! Laat ze vooral komen, want anderen hebben daar vast ook wat aan.

ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:55

Leuk Anne! Bedankt voor de tips!
Ik heb zelf laatst ook een fijn boek besteld, vegan food voor sporters, leuk om te lezen en fijne recepten.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:53

Vandaag bij mijn vader en zijn vrouw gegeten. Ze hadden erg hun best gedaan op een volledig plantaardige maaltijd en zelfs speciaal daarvoor peasmaker besteld. Ik had er al wel van gehoord, maar het nog nooit gegeten. Ik moet zeggen dat ik het een prima vleesvervanger vind. Eindelijk eens geen soja, maar erwten en tuinbonen. In gebruik heeft het wel wat weg van sojabrokken. Je moet er echt zelf iets van maken door het bijvoorbeeld te marineren, maar dan is het erg lekker.
Ze hadden een hele vrachtlading besteld, dus ik heb ook een zak meegekregen. Ga er de komende tijd eens mee experimenteren.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:33

Chanen schreef:
Vandaag bij mijn vader en zijn vrouw gegeten. Ze hadden erg hun best gedaan op een volledig plantaardige maaltijd en zelfs speciaal daarvoor peasmaker besteld. Ik had er al wel van gehoord, maar het nog nooit gegeten. Ik moet zeggen dat ik het een prima vleesvervanger vind. Eindelijk eens geen soja, maar erwten en tuinbonen. In gebruik heeft het wel wat weg van sojabrokken. Je moet er echt zelf iets van maken door het bijvoorbeeld te marineren, maar dan is het erg lekker.
Ze hadden een hele vrachtlading besteld, dus ik heb ook een zak meegekregen. Ga er de komende tijd eens mee experimenteren.


Wat lief dat ze dat voor je doen!
Mijn vader is er zo een die nog steeds ontkent dat ik vegetarisch (zo goed als vegan) ben en op Facebook anti vegan dingen post, waarom vlees eten zo belangrijk is en dat vleesvervangers dodelijk zijn enzo :')
Note: ik ben al 17 jaar vegetarisch.
Gelukkig bakt hij tegenwoordig wel een vleesvervanger als ik er ben, de eerste jaren probeerde hij mij nog regelmatig vlees aan te bieden, hij heeft inmiddels wel door dat dat niet werkt :Y)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:06

Haha wat lief dat ze dat heb en gedaan! Dat is wel heel erg all out zeg. Willen ze zelf ook plantaardig eten?

En gelukkig kan je er om lachen @Faelynn := _O-

Morgen eet ik al 10 jaar geen vlees meer. Wow. Best handig dat ik het met Valentijnsdag heb besloten want nu kan ik het optellen. :D

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:44

Oef Faelynn, dat hij je zelfs nog lange tijd over heeft proberen te halen om vlees te eten... Dat zou ik niet echt kunnen waarderen.

Van teveel vlees krijg ik ontzettend last van mijn maag en darmen, dus ik eet al van jongs af aan voornamelijk vegetarisch. Overigens at met name mijn moeder ook daarvoor al met regelmaat vegetarisch, dus dat is hen niet vreemd. Veganistisch is hen minder bekend, maar ze zien het juist als een leuke uitdaging om binnen die kaders iets lekkers klaar te maken. Zelf zullen ze niet snel volledig vegetarisch of veganistisch gaan eten, maar ze zijn zeker bewust aan het minderen met vlees.
Ik merk dat vooral mijn relaxte houding daarin heel erg helpt. Als mensen hun best voor me hebben gedaan, maar net helemaal geslaagd zijn, omdat ze uit automatisme bijvoorbeeld boter in de pan hebben gegooid, eet ik het gewoon op en dank ik ze voor alle moeite in plaats van het eten te weigeren. Dat wekt heel veel goodwill bij mensen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:14

Wat lief zeg @Chanen!

En dat is wel heftig @Faelynn, fijn dat het nu wat beter gaat!

Goede dag inderdaad @AlwaysH!

Welke havermelk vinden jullie het lekkerst? Ik drink het niet puur maar wel door de havermout & de brinta :)

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:14

Mijn ouders gingen kort na mijn besluit ook vegetarisch eten dus dat was mooi makkelijk!

Bij andere mensen eet ik gewoon mee, alleen geen vlees. Van de meeste vleesvervangers wordt ik niet blij dus die kunnen ze gewoon achterwege laten. Andersom maak ik ook geen vlees klaar als andere mensen bij mij komen eten. Maar na bijna 25 jaar vegetarisch eten hoef ik niet veel meer uit te leggen aan vrienden en familie.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:23

amand0 schreef:
Ik vind oh she glows elke dag ook een aanrader

Ik kon het niet laten...

Afbeelding

Ik koop echt te veel :') welk recept vinden jullie een succes uit dit boek?

ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:12

Chanen, wat lief van je vader en zijn vrouw!

Faelynn, jee wat vervelend dat je vader zo koppig deed, wel fijn dat hij nu een vleesvervanger regelt!

Always h wow 10 jaar al, goed bezig zeg!
En ook nog op de dag van de liefde begonnen, wat toepasselijk!

Lies sparkle, ik heb meestal die van melkan, maar als een ander merk in de aanbieding is neem ik de havermelk van een ander merk, ik proef weinig verschil, gebruik het ook voor brinta en overnight oats.

Jessix, mooi dat je ouders ook vegetarisch gingen eten na je besluit.
Hier gelukkig ook zo, wel zo fijn inderdaad, en met kerst maakt mijn moeder ook alles vegan, ook al komen er mensen die dat niet zijn.
Ze vinden het vaak nog erg lekker ook!

Annetje, leuk een nieuw boek! Ik ken het niet, staan er leuke recepten in?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:12

De titel van het boek klinkt leuk maar het plaatje op de kaft vind ik er persoonlijk zeer onsmakelijk uitzien :')

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:04

Sheran schreef:
De titel van het boek klinkt leuk maar het plaatje op de kaft vind ik er persoonlijk zeer onsmakelijk uitzien :')

Hahaha jaaaaa ik ook :') Het is zoete aardappel gevuld met avocado.
Het boek werd hier 2 of 3x genoemd als aanrader. Ik heb er nog niet uit gekookt, maar er staan wel leuke dingen in.
Het tweede boek van Lenna Omrani vind ik nog steeds het leukste en makkelijkste vegan kookboek uit mijn collectie.

Eergisteren ook gekookt uit dit boek en dat was echt heel erg lekker
Afbeelding
Tot nu toe vind ik dit ook een hele dikke aanrader. Er staan makkelijke recepten in, maar ook moeilijkere.

Ik heb ondertussen een behoorlijke verzameling kookboeken :o
Afbeelding
Oh she glows staat er ondertussen ook bij.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:01

Mijn favorieten uit dat boek zijn:
De gevulde zoete aardappel
De kaassaus voor bij alles
Veganistische notenkaas
Fusilli met linsenbolgonese
Marinarasaus maak ik ook heel geregeld

Gemarineerde linzen


Maar eigenlijk vind ik alles lekker wat ik gemaakt heb uit dat boek

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:24

Nu we toch in de boekjes zitten, ik heb mijn eetbox na wat leveringsproblemen en een vermiste doos nu stopgezet. Maar nu moet ik er dus weer aan geloven om zelf met inspiratie wat op tafel te zetten. Is er een fijn boek voor snelle, makkelijke en gezonde vegan recepten? Wellicht kan ik daar dan elke dag wat uithalen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:55


ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:31

Die ziet er leuk uit! Ga ik ook eens naar kijken, bedankt voor de tip!