Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:49

Waar heb je de kant en klare seitan producten gevonden?

Heb al wel een pak glutenmeel in de kast staan, maar nog niks mee gemaakt, heb jij er al ervaring mee?

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:04

Glutenmeel? Ken ik niet.

Kant en klare seitan producten bestel ik bij mijn biologische 'groot'gruter. Merken zijn Wheaty en Eatwildr.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:09

Seitan maak je met glutenmeel ;)

Ik ga zoeken! Tnx

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 02:55

F_Orumster schreef:
Seitan maak je met glutenmeel ;)

Ik ga zoeken! Tnx

Bedoel je tarwe-eiwit of glutenmeel? Of is dat hetzelfde? Wat bij glutenmeel verwacht ik alleen de gluteneiwitten en niet de andere eiwitten uit tarwe.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 08:04

Leuk, al die bijzondere recepten! Ik ga ze zeker eens proberen.

Ik heb ook glutenmeel staan om seitan te maken, maar ook nog nooit gedaan.
De gluten zijn inderdaad de eiwitten in tarwe.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:41

Seitan maken is leuk! Er komt eigenlijk altijd wel wat smakelijks uit, ook al kan het altijd beter. Gewoon een paar verschillende recepten uitproberen en dan experimenteren. Het is altijd wel eetbaar, maar de structuur verandert wel wat afhankelijk van de bereiding.

Fijne diervriendelijke kerst feestdagen allemaal!
Ik heb vandaag oesterzwammen gevonden. Bij ons in de tuin ook al. Dus daar ga ik iets lekkers mee verzinnen :9

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 07:25

Rendang van oesterzwammen en spitskool :9 :9 :9

Seitan heb ik nog nooit gehad, leuk om een keer iets mee te maken.

Ik heb voor de brunch vegan scones met dito clotted cream gemaakt. Vanavond een vegan voorgerecht, soepje van gegrilde pastinaak en bruschetta. Fijne kerst allemaal <|-

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:48

Afbeelding
Een klein beetje van de oogst :9
Vandaag verse pita’s en pulled mushroom gemaakt met winterpostelein. Van de restjes ga ik morgen dumplings maken en stomen. Verder hadden we pesto van palmkool en gratin van aardpeer. Ik word zo blij van een rondje door de tuin en dan binnenkomen en daarmee kunnen koken, zelfs in de winter.
Die rendang klinkt ook goed! Ga ik eens mee experimenteren.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:28

Noeps schreef:
Ik heb voor de brunch vegan scones met dito clotted cream gemaakt.


Vertel mij alles over vegan clotted cream !

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:25


Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:28

Karina schreef:
Noeps schreef:
Ik heb voor de brunch vegan scones met dito clotted cream gemaakt.


Vertel mij alles over vegan clotted cream !

Ja nou totaal mislukt want ik had de verkeerde plantaardige room gekocht die zich niet liet opkloppen >;). https://www.thevegspace.co.uk/vegan-clo ... %96-recipe wilde ik gaan maken.
In plaats daarvan had ik een spuitbus met vegan slagroom om op de scones te spuiten, was ook prima.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:10

Noeps schreef:
Karina schreef:

Vertel mij alles over vegan clotted cream !

Ja nou totaal mislukt want ik had de verkeerde plantaardige room gekocht die zich niet liet opkloppen >;). https://www.thevegspace.co.uk/vegan-clo ... %96-recipe wilde ik gaan maken.
In plaats daarvan had ik een spuitbus met vegan slagroom om op de scones te spuiten, was ook prima.


Hmm, ja dat doe ik ook meestal, een bus plantaardige slagroom maar is toch wel heel anders dan clotted cream. Ik wil het wel eens gaan proberen met een combi van klopbare vegan room en haver-freche in plaats van dat product uit het recept wat wij hier niet hebben... moet kunnen.
Misschien met Pasen.

P.s.: de haverfreche is heel slecht verkrijgbaar hier de laatste tijd, meer mensen dat gemerkt?

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:43

Het is mij nog niet opgevallen, maar ik gebruik het ook weinig moet ik zeggen.

Gisteren voor O&N een grote pan vegan rendang gemaakt, dat blijft echt zo’n lekker gerecht en het viel bij iedereen in de smaak. Ik had het nu gemaakt op basis van spitskool en oesterzwammen. En dan met ui+knoflook, tomatenpuree, kokosmelk, sambal, ketjap, gember en citroengras, alles even aanbakken in een ovenvaste pan en dan twee uur op 160 graden. Maar ik heb al wel door dat het niet heel veel uitmaakt welke kool je gebruikt, want met rode kool was het de vorige keer ook erg lekker. De oesterzwammen vond ik wel een goede toevoeging :9

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:59

Noeps schreef:
Het is mij nog niet opgevallen, maar ik gebruik het ook weinig moet ik zeggen.

Gisteren voor O&N een grote pan vegan rendang gemaakt, dat blijft echt zo’n lekker gerecht en het viel bij iedereen in de smaak. Ik had het nu gemaakt op basis van spitskool en oesterzwammen. En dan met ui+knoflook, tomatenpuree, kokosmelk, sambal, ketjap, gember en citroengras, alles even aanbakken in een ovenvaste pan en dan twee uur op 160 graden. Maar ik heb al wel door dat het niet heel veel uitmaakt welke kool je gebruikt, want met rode kool was het de vorige keer ook erg lekker. De oesterzwammen vond ik wel een goede toevoeging :9

Ik kan Eryngii paddenstoel (koningsoesterzwam) aanraden en wat misschien het beste is is een combinatie van beide.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:30

Ik probeer steeds meer vegan te gaan eten ipv vegetarisch, maar ik heb moeite met eten vinden voor overdag tussendoor/mee naar werk waar niet super veel suiker in zit en wel veel calorieën.
Ik heb een vervelende keuken en geen tijd, dus het gaat echt om spul dat je meteen kunt pakken en op kunt eten. Of waarvan de bereiding heel kort duurt, zoals een boterham smeren. Helaas vind ik hummus echt niet lekker op brood en het meeste andere lijkt vol suiker te zitten. Heb ook nog geen lekkere vegan kaas gevonden. Wat eten jullie zoal tussendoor? :)

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:52

Ik eet erg graag muhammara en baba ganoush. Of kruiden'boter' van de AH. Wat ik ook erg lekker vind is (maar tot nu toe niemand met mij :') ) dun laagje margarine met tacosaus. En dan het liefst op geroosterd brood :o

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:27

Voor op brood ben ik dol op pindakaas. Zelf eet ik het liefst de 100%. Je kunt het prima combineren met bijvoorbeeld banaan of appel en kaneel of komkommer en sambal. Verder inderdaad muhamara of de vegan paté van kips. Een rijpe avocado met plakjes tomaat en eventueel wat rucola of simpelweg wat gemalen peper voor een beetje pit.

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:17

Avocado met chilivlokken :9

Verder vind ik vegan kipkerrie salade echt heel erg lekker en de vegan Heksenkaas is ook super lekker.

Qua tussendoortjes neem ik meestal een stuk fruit of groente mee.

Moet zeggen dat ik pas sinds kort de switch heb gemaakt van omnivoor naar bij-benadering-vegan dus er zijn vast nog genoeg dingen te ontdekken.

Overigens ook errug lekker; geroosterde pompoen met rozemarijn. Had het laatst bij een salade maar had nog partjes over. Dat laat zich prima op brood smeren.

En oesterzwamreepjes met shoarmakruiden is ook :9

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:51

Ik heb net cashewpasta gekocht bij de Albert Heijn, misschien is dat ook iets!

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:11

De pistache pasta vind ik ook erg lekker :j

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:21

Alles is beter op geroosterd brood :j
Hummus of baba ganoush op een gewone boterham vind ik een zompig, zacht prutje zonder structuur. Op een geroosterd brood vind ik het heerlijk :D

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:26

Bedankt alvast allemaal voor de tips! Ik ga mijn contactgrill sowieso maar weer eens tevoorschijn toveren.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:04

Mijn favo combi is gegrillde rode paprika met de maza hummus (kerriesmaak) op geroosterd brood.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:50

Bij de biowinkel haal ik regelmatig Landkrone spread, de Paprika en Curry-mango vind ik het lekkerst.
Cashewpasta, pindakaas en andere notenpasta vind ik van de biowinkel trouwens veel lekker dan wat er in de supermarkt verkrijgbaar is.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:31

Inderdaad, spreads uit de biowinkel. Lidl heeft ook wat dingen van mama nature. Groentespreads zijn dat, ideaal. Lekker hartig, want zoete opties heb je genoeg.