Het grote Kamado topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:21

De app van ooni (een pizza-oventje) heeft ook een fijne dough calculator voor pizza-deeg. Ook prima zonder ooni :D

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:09

Voor 1 pizza

125 gram tarwebloem
67 gram water van 23graden ( voelt iets koud aan)
3 gram zout
3 gram olijfolie
10 gram verse gist ( die vind je in de supermarkt vaak bij de croissantjes die je nog moet rollen). Als je instant gist wilt gebruiken (poeder) dan heb je 3x zo weinig nodig

Doe alles bij elkaar ( het makkelijkste is een keuken machine met deeghaak ) en kneed het tot een heel soepel deeg. Zo’n 8 minuten in de mixer op de 1e versnelling

Maak er een bol van en doe het in een kom die is ingesmeerd met olie.
Leg er een theedoek over die vochtig is gemaakt met warm water.
Laat het ongeveer 3 uur rijzen, het deeg is dan ruim verdubbeld.

Laat de pizzasteen opwarmen voor minimaal een uur tot 300 graden voor de bbq of 250 graden in de oven

Rol het deeg uit tot een mooie ronde schijf en beleg het met een topping naar keuze.
Gebruik genoeg bloem, anders krijg je hem niet meer van de pizza schep af

Bak de pizza voor zo’n 4-6 minuten

Wanneer je sneller wilt zijn gebruik je iets warmer water, zo’n 25 graden voor een uur minder tijd

Wanneer je meer tijd wilt hebben gebruik je kouder water voor een uur meer tijd zo’n 20 graden

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:45

Bedankt voor het recept! Ik ga hem binnenkort uit proberen!

Wij hebben nu een stuk procureur op de bbq liggen om vanavond pulled pork te eten! :9

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:49

Wij gebruiken 10 gram verse gist op 250 gram bloem typo 00 en laten het het liefst een nacht over in de koelkast rijzen. Wel eerst lauw warm water gebruiken met een klein schepje suiker om de gist "aan te zetten" (100 ml en afhankelijk van de luchvochtigheid buiten is er later evt nog een beetje meer water nodig, dat merk je tijdens het kneden) en idd ook een scheutje olijfolie, die weeg ik nooit af.
Na het kneden wegzetten in een ruime kom in de koelkast, eind vd middag uit de koelkast halen en nog een keer doorkneden en dan niet meer koud wegzetten, maar gewoon op kamertemperatuur onder een vochtige doek. Tijd komt niet zo precies, het heeft bij ons ook wel eens 2 nachten in de koelkast gelegen, omdat we toch last minuten besloten iets ander te gaan eten :+

Sinds we op deze manier pizzadeeg maken krijgen we echt een enorm lekker knapperige korst, die zich ook mooi dun laat uitrollen.

Dit werkt zowel voor pizza's in de gewone oven, als op de pizzasteen in de BBQ.

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:01

Wat een leuk topic! Wij hebben de Big green egg L en de mini van de Aldi.
Vorige week heerlijke spareribs gemaakt en kipgyros van het spit.
Ik haal mijn vlees meestal bij de noodslager in Makkum, heerlijk vlees voor een goeie prijs

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:44

Oh jee???

Iemand dit eerder gezien of zou die stuk zijn? |(

Afbeelding


Vorige week zat er wat vocht in ...


Afbeelding

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:50

Kun je hem niet gewoon draaien?

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:06


Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:14

Bedankt voor de tips!

Schrok wel een beetje, zaterdag hebben we een bbq met m'n schoonfamilie en zou toch zonde zijn als die stuk zou zijn.

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:33

Leuk topic! En dat recept voor pizzadeeg ga ik zeker een keer proberen! Wij hebben de grote en de kleine kamado. Super blij mee.

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:32

Wat doen wij verkeerd? We krijgen de Bastard Compact niet heet genoeg om een pizza te bakken. Met plate-setter en pizzasteen komt de temperatuur niet boven de 150 graden. Zonder plate-setter en pizzasteen komt de temperatuur overigens niet boven de 250 graden. Hij zal toch veel heter moeten worden zonder afdek op de kolen?

Alle luchtopeningen staan vol open. We gebruiken de kolen die ons door de leverancier zijn aangeraden.

Help! :?
Laatst bijgewerkt door Moon10 op 13-06-22 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:33

Dubbelpost (ook dat gaat niet lekker vandaag ;-))

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:40

Neem aan dat je grove en kwaliteit houtskool gebruikt.

Is je kamado goed schoon voor je start? Dus geen gruis op de bodem en ook geen kleine stukjes (oud) houtskool.
Als je hem aan zet, laat je dan het deksel open zodat de houtskool goed aan kan?
En kan er nog genoeg lucht langs je pizzasteen? Want als je kolen te weinig zuurstof krijgen doven deze ook sneller.

En heb je eens een externe thermometer gebruikt? De thermometer op de dome is niet altijd accuraat.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:57

Pizza op de pizzasteen heb ik een vraag over. Ik lees dat je de pizzasteen vast laat opwarmen en dat je daarna de pizza er op legt. Maar ik vraag mij af: Hoe?
Hoe krijg je de pizza op de steen, lijkt mij dat je dat niet zo even op de steen kan schuiven?

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:01

Met een pizza schep, goed bloemen, niet te bang zijn. En in een keer met de schep de pizza oppakken. En dan in een snelle beweging de pizza op de plaat schuiven. Ik heb wel als tip, niet teveel saus gebruiken op de bodem, dan kan de saus wel eens eerder op de steen liggen dan de pizza zelf

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:01

Wij hebben een pizzaschep en dan schuiven wij deze er zo op. Onderkant van de pizza moet niet plakken (genoeg bloem dus) of met bakpapier.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:02

Ah pizzaschep is dus het antwoord :D
Die heb ik nog niet, maar daar moet ik dan eens naar gaan kijken.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:05

Moon10 schreef:
Wat doen wij verkeerd? We krijgen de Bastard Compact niet heet genoeg om een pizza te bakken. Met plate-setter en pizzasteen komt de temperatuur niet boven de 150 graden. Zonder plate-setter en pizzasteen komt de temperatuur overigens niet boven de 250 graden. Hij zal toch veel heter moeten worden zonder afdek op de kolen?

Alle luchtopeningen staan vol open. We gebruiken de kolen die ons door de leverancier zijn aangeraden.

Help! :?


Als ik je foto zie van de pizzasteen met het cakeblik er op denk ik dat dat wel de grote reden is dat je temperatuur zo daalt, want je hebt echt weinig ruimte naast je steen. Ik denk dat je ventilatie blokkeert daardoor met steen.

Zonder steen 250graden is ook aan de lage kant idd. Tips van Lizz zijn goede. Wat voor houtskool gebruik je precies?

Ik gebruik een bodem ban een springvorm als pizzaschep :D
Maar volgens mij had de AH pizzascheppen nu.

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:07

Klopt de ah heeft deze, maar wel met kort handvat. Zelf vind ik met lang handvat (ofja een stok) wel fijner. Want dan heb het gewicht in twee handen. Maar misschien is dat gewenning.

ievie

Berichten: 2198
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:31

Ik volg graag dit topic mee. Een kamado staat ook nog op ons wensenlijstje en hoop hier vast wat ervaringen te lezen met de verschillende kamado’s.
Heb wel ervaring met de pizzasteen. Ipv bloem kun je ook semolina gebruiken op je schep (een wat grover maïsmeel), dat maakt het nog makkelijker om je pizza te schuiven.

Edit:
Dit is trouwens het meest fantastische pizzadeeg:
https://www.foodhunting.nl/basisrecept- ... -pizzadeeg

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:53

Wij hebben sinds dit jaar ook een kamado. De Kamado Joe Classic 3. Bizar wat zo’n ding kost maar het was de droom van mijn man :o En ik mag niks zeggen want heb een paard :=

Hij heeft er al best wat op klaar gemaakt maar voornamelijk vlees/vis en een keer brownies. Wil aankomend weekend voor het eerst pizza’s gaan maken. Net gauw even de pizzaschep bij de Appie in de bestelling gezet (thanks voor de tip). Welk kant en klaar pizzadeeg raden jullie aan? Voor nu even geen zin om zelf in elkaar te flansen, komt de volgende x wel.

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:31

Dankjewel Lizz en Secricrible.

Ik had 'm inderdaad niet helemaal schoon gemaakt, dat zal ik dan de volgende keer eerst doen. En wb de pizzasteen, daar kon je wel eens gelijk aan hebben. We gaan op zoek naar een kleinere.

We hebben deze kolen:

Afbeelding

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 00:34


Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:35

Afgelopen week heeft ons neefje een tafeltje gemaakt en in de grote tafel een gat gezaagd. :+

Dit is het resultaat <3


Afbeelding




Gat is iets groter dan gemiddeld maar dat heeft wel als voordeel dat de hoes er nog helemaal omheen kan :)

Volgende optie wordt om er een marktkraam van te maken met zo'n dak erboven, kan de Kamado en tafel grotendeels droog blijven staan _O-

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:34

Pizzatimeeee

Afbeelding