Het grote Kamado topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:36

Tom past er qua kleur goed bij :P


Voor diegenen met een kleine Kamado in een tafel,hoe groot is het gat in de tafel? Zouden jullie dat misschien op willen meten? :)

Inmiddels staat op terras een teak tafel,wil die graag ombouwen naar zo'n tafel waar de Kamado deels in past.

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:02

Ok ik ben echt om! Nooit meer een gas bbq voor ons. Het vlees is echt superlekker op de Kamado :P
We hadden er wat rookhout (eiken) tussen de kooltjes gegooid en het was zo lekker, we aten onze vingers er bijna bij op! We hebben het simpel gehouden met speklapjes en een hamburger, maar het was een dusdanig verschil met gewoon bbq-en dat dit toch wel uitnodigt om eens vreselijk te gaan experimenteren :D

Afbeelding

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:21

Fijn dat het zo goed is bevallen.

Wij hadden lekker pizza van de kamado.
Nog niet het recept van hier geprobeerd, het was een beetje last minute.
Afbeelding

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 06:56

Wij hebben op dezelfde dag als de appeltaart in de avond ook vlees erop gehad. Gewoon brugertje, worstje, speklapje dat soort spul. Ook heerlijk mals!
Vandaag wil ik eigenlijk pulled pork maken, maar ze voorspellen korte maar heftige regen. En ik heb geen afdak of iets waar ik hem onder kan zetten, dus twijfel een beetje of dat wel kan als het keihard gaat regenen.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:44

Met een kamado kan dat juist!
Met een weber was dat niet gelukt

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 10:39

Ik ben voornamelijk 'bang' voor druppels die door de Margriet schijf naar binnen vallen, maar we gaan het zien. Hij staat in de fik :D

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:37

secricible schreef:
Met een kamado kan dat juist!
Met een weber was dat niet gelukt


Misschien domme vraag, maar als het binnenin bloedheet is en er komt water op (regen) barst het keramiek dan niet vanwege het temperatuurverschil?

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:42

Onze eerste keer was gisteren ook een feit. Paar kleine dingetjes gehaald bij de supermarkt, kon niet zoveel mis mee gaan.

Afbeelding

Vanmiddag hebben we er spareribs op gelegd en omdat ik nog een pak cakemix had ook meteen maar getest met een cake. Boven verwachting goed gelukt!


Afbeelding

Afbeelding

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 20:17

Wat super leuk! Veel pelzier ermee, maar dat gaat vast goedkomen :j

Dat het keramiek zou barsten was ik ook wat bang voor, maar toen dacht ik; Het valt niet met stralen naar binnen, maar een keer een druppeltje en tegen de tijd dat die het keramiek raakt, zal het vast al verdampt zijn door de hitte. Het is iig goed gegaan hier. Hij heeft in de stromende regen gestaan. Had toen het droog was pulled pork erop op 120° en toen die klaar was begon het te regenen, maar heb ik hem nog even doorgestookt naar 200° zodat ik nog maar 1 x in hoef te branden en daarna pizza kan gaan maken.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:33

JJ4 schreef:
secricible schreef:
Met een kamado kan dat juist!
Met een weber was dat niet gelukt


Misschien domme vraag, maar als het binnenin bloedheet is en er komt water op (regen) barst het keramiek dan niet vanwege het temperatuurverschil?


Daarvoor is de regen niet koud genieg. Door de isolatie van de kamado is de buitenkant van de kamado niet extreem heet dus het temperatuurverschil daar is niet zo extreem groot.

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:31

JJ4 schreef:
Misschien domme vraag, maar als het binnenin bloedheet is en er komt water op (regen) barst het keramiek dan niet vanwege het temperatuurverschil?

Daarvoor is de regen niet koud genieg. Door de isolatie van de kamado is de buitenkant van de kamado niet extreem heet dus het temperatuurverschil daar is niet zo extreem groot.


Klinkt logisch, dank!

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 10:50

Vandaag staat er een restje pulled pork van gisteren op het menu,met als aanvulling moinkballs. Dat wordt de 3e keer dat hij naar 200° gaat en dus van de week pizza bakken *\%/*
Heb vandaag al spullen mee voor het deeg, dat Vries ik dan in bollen in. Is het voldoende als ik het de avond van te voren uit de vriezer haal en in de koelkast leg dat het de volgende avond ontdooit is? Of beter in de ochtend uit de vriezer en de volgende avond gebruiken?

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 18:47

Afbeelding

Afbeelding

Moinkballs gegeten vanavond. Had vergeten de rub over de ballen gehakt te doen, dus dat heb ik als of maar gedaan toen de spek er al om zat :o
Smaakte prima, alleen erg zout, dus ga volgende keer geen normaal zout meer toevoegen zoals in het recept stond.


Afbeelding

Ook pizzadeeg gemaakt. Dat ligt nu in 4 delen in de vriezer. Donderdag of vrijdag eindelijk pizza eten *\o/*

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:58

Omg, moinkballs... die wil ik ook weer....

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:20

secricible schreef:
Met een kamado kan dat juist!
Met een weber was dat niet gelukt

Wij bbqen in de (stromende) regen ook heel prima met een Weber hoor. Zonder enig probleem

We hebben m inmiddels al 10 jaar en bbqen in weer en wind, door heel de seizoenen. Met kerst al een aantal jaren een mooi groot stuk vlees, indirect grillen, de ovenfunctie, werkt ook heel prima bij een Weber.

Pizza bakken we er ook in en ook heel veel groente.


Lees hier mee voor receptinspiraties, want imo kan wat op/in een kamado kan, óók mbv een Weber gemaakt worden.

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:24

Ooh heerlijk moinkballs!! Moeten we ook maar weer eens maken, lekkere snack en blijf je van eten :9

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:40

Iedere kettlebbq heeft een ovenfunctie maar mijn ervaring is dat je met flinke regen of koude wind gewoon geen stabiele temperatuur houdt in een metalen bbq zoals de weber.
Als wij de weber in de winter gebruikten moest hij echt heel goed beschut staan, anders worden stukken vlees die een stabiele temperatuur vragen (pulled pork of brisket oid) gewoon minder mooi.

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 11:31

Vanavond dan eindelijk pizza :9
Hoop dat het gaat lukken

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:58

idylle schreef:
Vanavond dan eindelijk pizza :9
Hoop dat het gaat lukken


Geen bakpapier en hoog opstellen, net onder het 'plafond'. Dat waren onze verbeterpuntjes ;-)

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:51

idylle schreef:
Vanavond dan eindelijk pizza :9
Hoop dat het gaat lukken

Ben benieuwd!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:00

Was vergeten om de steen eronder te doen en ik had alle schuiven open staan... *Oeps*



Bodem zwart en zeer stevig _O-

(Dit was nog ongebakken)
Afbeelding



Volgende keer ff anders doen.



Zojuist boeren karbonades erop gehad en die waren weer super. Waren toch sneller klaar dan gedacht.

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 22:16

Mijn deeg was echt heel plakkerig, was zeer moeilijk om daar een ronde pizza van te maken. Vervolgens op de kamado en doordat de korst heel wit bleef dacht ik dat ie nog niet gaar was. Gevolg was een harde bodem, maar hij smaakte opzich wel. Volgende keer neem ik kant en klare bodems om eerst eens mee te oefenen. Zoon en schoondochter daarna oonhun eigen pizza gemaakt en die hebben er wat korter op gelegen en daar was het beter.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:26

Ik heb het ideale pizza deeg recept voor jullie, als er interesse is ☺️
Ik heb het zelf op mijn werk in de bakkerij mogen laten zien

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:39

Deel gerust zou ik zeggen O:)

Vind dingen uitproberen erg leuk maar zwarte bodems waarmee je een fietser omver kan frisbeeën is niks aan :o

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 08:10

Oeh, heel graag @nouky12 !