Wanneer paprikaplant oogsten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Wanneer paprikaplant oogsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 15:28

Hoi!

Ik las op internet dat dit vaak september/oktober is, maar ik heb een paprikaplant gekocht en daar hangen al rode paprika’s aan, zijn die dan wel al rijp? De rode bedoel ik dan. Sorry ben hier helemaal nieuw mee.


Afbeelding

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Wanneer paprikaplant oogsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:31

Lijkt me dat deze in een kas is opgekweekt. Ik denk dat als ze goed rood zijn je ze kunt oogsten hoor.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:31

zo te zien zijn is die ene groene ook al rijp. wanneer de kleur egaal rood groen of geel is zijn ze wel rijp

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 15:32

yvje86 schreef:
Lijkt me dat deze in een kas is opgekweekt. Ik denk dat als ze goed rood zijn je ze kunt oogsten hoor.


Oh dat is top haha. Ik heb ze van de week bij Hornbach gekocht. Mijn konijnen zijn gek op paprika vandaar, maar dacht straks pluk ik ze en zijn ze helemaal niet goed haha.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:32

Rode paprika's zijn inderdaad al rijp. Groene kan je eventueel ook al oogsten, vermoed dat er ook flink wat water bij mag gezien hoe de blaadjes hangen. Nu denkt de plant klaar te zijn en je wil liever dat die nieuwe vruchten gaat zetten voor de rest van de zomer. Ze zijn al zo ver omdat dit soort planten een lang en warm groeiseizoen nodig hebben, die worden dus al in jan in de kas gestart of eventueel zelfs gestekt, aangezien vele van deze planten meerjarig zijn waar de temperaturen niet onder de 10 graden komt.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 15:32

speurneusc schreef:
zo te zien zijn is die ene groene ook al rijp. wanneer de kleur egaal rood groen of geel is zijn ze wel rijp



De groene ook ja? Wordt die dan niet nog rood?

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 15:33

tamary schreef:
Rode paprika's zijn inderdaad al rijp. Groene kan je eventueel ook al oogsten, vermoed dat er ook flink wat water bij mag gezien hoe de blaadjes hangen. Nu denkt de plant klaar te zijn en je wil liever dat die nieuwe vruchten gaat zetten voor de rest van de zomer. Ze zijn al zo ver omdat dit soort planten een lang en warm groeiseizoen nodig hebben, die worden dus al in jan in de kas gestart of eventueel zelfs gestekt, aangezien vele van deze planten meerjarig zijn waar de temperaturen niet onder de 10 graden komt.


Dankje duidelijk bericht! Ik ga ze dadelijk meteen even wat water geven.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:41

maria500 schreef:
speurneusc schreef:
zo te zien zijn is die ene groene ook al rijp. wanneer de kleur egaal rood groen of geel is zijn ze wel rijp



De groene ook ja? Wordt die dan niet nog rood?

Of oranje, of geel. Maar groene paprika is in principe ook eetbaar, alleen geplukt voor ze rood/oranje/geel worden. Zelfde geldt voor groene paprika's in de supermarkt. Groene paprika is wat bitterder en rood/oranje/geel wat zoeter