Zuring - goed mensenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 20:36

Nieuwe groenten binnenhalen, dat moet vegetarisch eten nou eens wat aantrekkelijker maken. Niet steeds weer rooie kwak (pasta met saus) of gore schijven met erwtjes. Dan denk ik zowel aan exotische groenten uit supermarkt of toko als aan oud-Hollandsche (al dan niet vergeten) groenten. Pastinaak, dat is heerlijk als je het een beetje aanbraadt.

Nou lees ik op een hoop plekken over zuring, dat dat vroeger massaal door de sla werd gedaan. Ik snap dat ook wel, want dat onkruid groeit zowat overal. Dus toen ik vanmiddag naar het dorp liep en erop lette, vond ik wel wat. Alleen: ik stak een blaadje in mijn mond en het smaakte voor geen meter. Gewoon niet naar eten, alleen naar plant. Ligt dat aan mij? Gaat het beter smaken als je het aanmaakt, of kookt? Die friszure smaak waar iedereen het over heeft, die haalde ik er niet uit.

Punt is ook dat de bronnen elkaar tegenspreken. Sommige sites zeggen dat je er niet te veel van moet eten: veldzuring (want over die soort hebben we het) zou zwak giftig zijn en alleen goed als geneesmiddel. Maar ja, je vindt de zaadjes ook bij goede winkels aanbevolen als groente, en ik neem niet aan dat zij hun klanten aan een buikpijn willen helpen. Dan lopen mensen over het algemeen wel weg. Misschien smaken die speciaal geteelde rassen die zij verkopen ook wel beter - ik heb geen idee.

Dus, wat is jullie kennis en/of ervaring? Moet ik dit plukken en eten? En zo ja, rauw of gekookt?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:40

Klinkt interessant! Zelf nooit geprobeerd maar ik ben wel in voor een experiment. Ik heb even gegoogeld en kom dit artikel tegen, er worden een aantal restaurants genoemd die koken met zuring en ook wat suggesties over hoe het te bereiden

Citaat:
Wat betreft smaak is zuring ideaal om gerechten een frisse touch te geven. Zeker in combinatie met ingrediënten als boter, eieren, room, heftige kazen als Gruyère, doperwten, aardappelen en uien is zuring je beste vriend in de keuken.

Roer het bijvoorbeeld door een romige (pasta)saus, serveer in combinatie met in boter gesmoorde worteltjes & doperwtjes (lekker met een gefruit uitje) of door Ottolenghi’s recept met boterbonen, feta en sumak. Of gebruik het in plaats van rucola bij risotto en in plaats van spinazie door een frittata, soep of quiche.


https://www.culy.nl/inspiratie/alles-ov ... n-groente/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:42

Ik heb geen ervaring met zuring, maar wel met brandnetel :9 Ik weet niet hoe het ongekookt smaakt, maar je schijnt het gewoon rauw te kunnen eten. Het prikt niet meer als je het plukt en in stukjes snijdt.
Je kan er verder oa soep van maken, quiche, saus/pesto, lasagne enz.. Heel lekker als je er wat kruiden bij doet, beetje spinazie achtig.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:59

Als je zou willen kan je je maaltijd onderweg plukken in plaats van kopen. Zuring, paardenbloem, muurt, weegbree, brandnetel, dovenetel… noem maar op.
Ik pas, voor nu mij teveel honden. Als het oorlog is ga ik wel op pad voor zulke dingen of als ik in de bijstand zou komen of zo. Maar nu geef ik de voorkeur voor mais, sla en zo.
Weet zo niet wat slechter is, pesticiden of hondepis :+

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:15

Ik eet wel eens een blaadje klaverzuring. Dat smaakt friszuur en een beetje citroenachtig. Het is vrij sterk en je schijnt er ook niet te veel van in een keer te moeten eten omdat je anders te weinig kalk kan opnemen. Dus het kan als een soort kruiderij in een salade. echte zuring soorten heb ik nog niet geprobeerd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:18

Nou zuring nog niet geprobeerd. Ik hou anders wel van zure smaken hoor.

Wel regelmatig al blaadjes van treurwilg gegeten terwijl ik een buitenrit te paard maak. Het hielp bij mij tegen de dorst en hielp ook als ik licht hoofdpijn heb (wilg is pijnstillend).

Ik durf ook in velden kamille te plukken en erop knabbelen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:20

Een paar blaadjes er van in een gemengde salade smaken best lekker. Ik heb het al lang niet meer gegeten, maar "vroeger" deden we dat wel eens. Net als paardenbloembladeren, duizendblad en madeliefjes en dat soort spul. Maar dan echt als toevoeging van smaak.

Misschien is het ook wel zo, dat we het niet meer gewend zijn, die sterke, kruidige smaken.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 21:23

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Misschien ga ik binnenkort eens proberen of een paar blaadjes aangemaakte zuring in de rauwkost goed smaken. En ja, er zijn honden, maar daar hebben we kranen en vergieten voor. :)

Van paardenbloembladeren heb ik begrepen dat ze alleen smaken als je ze onder een molshoop vandaan haalt, waar ze wit of geel blijven. Volgroene bladen zijn te bitter. Er zijn trouwens wel zaden te koop voor minder bittere paardenbloemrassen, maar dat wordt een ramp in je tuin.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:31

Zuring ken ik vooral van vroeger. Dan op de stengels kauwen. Bladeren nooit geprobeerd.

Femke_Tweety

Berichten: 11986
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:38

Watermunt is geweldig voor thee.
Schijfkamille ook trouwens.

Zevenblad is goed te eten,

Pinksterbloem (in niet te grote hoeveelheden) over de sla.

Zuring ben ik niet echt fan van.

Japanse duizendknoop geprobeerd, maar beviel uiterst slecht. Later nog eens in verdiept, en ik had niet het goede deel van de plant, dus wellicht komt daar ooit een poging twee.



Ik heb met leerlingen (laatste groepen basisschool en voortgezet onderwijs) regelmatig 'wild' gekookt.
Overigens met enige trucage, een stiekem toegevoegd bouillonblokje kan nogal verschil maken... :')

Wilde kroketten deden het ook altijd prima (wildplukplanten, oud wit brood, melk, kneden kneden kneden, paneermeel, bakken ;) )

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 21:41

O ja, Japanse duizendknoop. Dat is de ergste pestplant die we hier hebben, dus daar vreet ik graag een stuk van af. Is hij toch nog ergens goed voor. Welk deel had je? En welk deel had het moeten zijn?

Femke_Tweety

Berichten: 11986
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:50

musiqolog schreef:
O ja, Japanse duizendknoop. Dat is de ergste pestplant die we hier hebben, dus daar vreet ik graag een stuk van af. Is hij toch nog ergens goed voor. Welk deel had je? En welk deel had het moeten zijn?


Ik zoek even foto's voor je op :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:59

Als je met Japanse duizendknoop aan de slag gaat zorg dan dat je niets op de grond laat vallen onderweg naar huis. Ook geen klein snippertje. Want zoals je zelf al aangeeft, het is een pestplant. Werkelijk elk stekje schiet wortel. Eenmaal gevestigd kom je er nooit meer vanaf. En als die plant ook maar één haarscheurtje in je fundering vind groeit hij je huis in. Geen geintje. er zijn mensen bij wie het door de vloer van de woonkamer groeit.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 22:06

axel_1997 schreef:
Als je met Japanse duizendknoop aan de slag gaat zorg dan dat je niets op de grond laat vallen onderweg naar huis. Ook geen klein snippertje. Want zoals je zelf al aangeeft, het is een pestplant. Werkelijk elk stekje schiet wortel. Eenmaal gevestigd kom je er nooit meer vanaf. En als die plant ook maar één haarscheurtje in je fundering vind groeit hij je huis in. Geen geintje. er zijn mensen bij wie het door de vloer van de woonkamer groeit.

Ik weet het, en afval altijd in de vuilnisbak in plaats van de groene container.

Er groeide er vorig jaar een op een meter of vijftien van mijn huis. De gemeente heeft hem nog niet grondig aangepakt, dus tien tegen een komt hij deze zomer weer op.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:07

Ik heb wel eens een salade van paardenbloembladeren gemaakt, met uitgebakken ontbijtspek en een beetje olijfolie en azijn meen ik.

Was als een soort rucola. Zeker niet super bitter ofzo.

Heb dit uit m'n eigen weiland geplukt, voordat m'n paard erin gelopen had, er komen daar geen katten of honden en paard had er ook nog niet overheen kunnen mesten of piesen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:15

Paardebloembladeren bleek je eerst (pot op de kop er overheen dus). Veel wilde groentes zijn niet alleen sterk van smaak, maar in grote hoeveelheden ook min of meer giftig. Kleine beetjes en variatie zijn dus wel aangeraden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:16

musiqolog schreef:
Punt is ook dat de bronnen elkaar tegenspreken. Sommige sites zeggen dat je er niet te veel van moet eten: veldzuring (want over die soort hebben we het) zou zwak giftig zijn

Zuring bevat net als rabarber oxaalzuur. In grote hoeveelheden is dat niet gezond, maar dan heb je het over hoeveelheden die je als mens niet snel zult eten.

Situaties die problematisch kunnen zijn is als zuring als groenvoer aan bijvoorbeeld konijnen wordt gegeven of paarden die in een wei staan waarin meer zuring dan gras groeit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuring

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:17

Paardenbloemen gelei (van de bloemen) is erg lekker als jam :)

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:20

Ik ben geen fan van zuur op zich maar zuring smaakt voor mij gewoon naar ietwat zurige sla. Geen hele bak vol maar als fris brenger in een salade vind ik het best prima hoor.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 22:22

tamary schreef:
Paardebloembladeren bleek je eerst (pot op de kop er overheen dus). Veel wilde groentes zijn niet alleen sterk van smaak, maar in grote hoeveelheden ook min of meer giftig. Kleine beetjes en variatie zijn dus wel aangeraden.

Natuurlijk, dat kun je ook zelf doen. Ik neem aan met levende planten? Anders blijft er niet zo gek veel van over. :) En kun je dat ook nu nog doen, nu het zomer wordt?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:25

Ja levende planten, of het nu nog werkt qua smaak geen idee, groene kleurtje kwijt raken lukt zolang het groeit/leeft.

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:33

Zevenblad is heerlijk om pesto van te maken :j

mysa

Berichten: 10487
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:49

Sizzle schreef:
Paardenbloemen gelei (van de bloemen) is erg lekker als jam :)


Wat leuk, die kende ik nog niet.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:13

Paardenbloemen kan je ook armenluizen honing van maken.
Goudsbloemen zijn ook goed te gebruiken thee/hand crème.
Vlierbloesem goed voor de thee en je kan vlierbloesem siroop maken. De vlierbessen zouden ook nog kunnen bruikbaar zijn voor siroop en drogen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zuring - goed mensenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 05:39

Armeluizen :')

In onze tuin staat heel veel melganzevoet, dat schijnt ook goed eetbaar te zijn en ze maakten er vroeger meel van (van de zaden), maar nooit geprobeerd.

Vlier vind ik niet echt een onkruid. Daar heb ik een paar keer wijn en jam van gemaakt.