The brewing dairy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 14:31

Ja, daar gaan we weer :')

Dit topic zal bedoeld zijn om mijn eigen brouw projectjes bij te houden en misschien mensen enthousiast te maken. Deel gerust je eigen projecten en ervaringen. Dit zal gaan om het maken van je eigen alcohol op een legale manier. Destilleren is dus ook niet welkom en ik spoor niemand aan om onder de 18 te drinken.

Mijn spullen:

- 200 ml cilinder
- Hydrometer
- 2 30l foodgrade brouwemmers
- 2 airlocks
- Starsan sanitiser
- Autosiphen
- 30 liter zachte emmer

Projectjes:

Appelcider
7% alcohol

- Begonnen op 23-08
- In flessen gedaan op 21-09

Met prik

Kerstwijn
15,55%

- Begonnen op 07-09

Is het een volgtopic? Misschien wel inderdaad.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:49

Wat leuk! Ik volg mee.
Mijn brouwsels (vooral wijn van eigen druiven, kersen, maar heb ook oa appelcider, vlierbloesem en vlierbessenwijn gemaakt):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 16:05

Ik ga bizar goed op je labels, wauw!

Glazen flessen staat hier idd ook nog op de wenslijst maar met het huidige budget even niet haalbaal in vergelijking tot 15 euro voor een 30l emmer

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 10:13

Een beetje in een impasse. Op dit moment door de 2 emmers kan ik 2 drankjes tegelijk maken. Echter moet de 2de echt flessen ingaan op het moment dat de eerste 3 tot 4 weken oud is maximaal zodat ik het van de gist kan afhalen.

Ik zou dus graag theewijn proberen, dat komt pas echt tot zijn recht op een jaar oud. Een kleine hoeveelheid maken (1 liter) zou ik dus best zonde vinden. Dan word het met de huidige spullen nu 25 liter. Ga ik die 2de emmer echter voor een jaar committen in de hoop dat ik spullen heb gekocht voor kleinere batches. Of wacht ik gewoon even?

Eerder in flessen doen, is voor nu ook geen optie. Met de kerstwijn en appelcider zijn even al mn flessen bezet.

Keuzes keuzes

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:49

Nieuwe update vandaag. Maandag de kerstwijn geproefd, sterke alcohol smaak. Appel en kruiden kwamen nog niet goed naar voren maar dit kan ook komen doordat het relatief jong is.

Ongeveer 1 verse appel toegevoegd in stukjes voor de frisse smaak samen met wat all spice bessen. Ook zit er nu appel in de dehydrator voor de diepe zoete smaak. Die kunnen er morgen in.

CxKenzo
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-01-07

Re: The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:57

Wat leuk! Sorry ik ben echt een leek op dit gebied... Wij hebben een aardbeien kwekerij, maken jullie daar ook producten mee?

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:51

Oh, ik kom meelezen. Lijkt mij leuk om een keer cider te maken. CxKenzo, een aardbeienkwekerij hier in de buurt maakt aardbeiensecco. Heel erg lekker!

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:04

Ohh wat leuk dit! Heb geen ruimte hiervoor maar wie weet in de toekomst :D

Een vriendin van me heeft een paar jaren Zweedse glögg gemaakt, soort gluhwein. Daar heb ik het proces met veel plezier van gevolgd (en geproefd :)) ) :Y)

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: The brewing dairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:33

Ik wil ook graag volgend jaar eigen cider maken!

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 11:31

Wat leuk ineens allemaal!

CxKenzo schreef:
Wat leuk! Sorry ik ben echt een leek op dit gebied... Wij hebben een aardbeien kwekerij, maken jullie daar ook producten mee?


Jaa! Hier kan je zeker een hoop van maken. Ik ben in dit geval alleen een particulier met een bovenmatige interesse. Aarbeien wijn of mede is heerlijk!


DieL_Zor schreef:
Ohh wat leuk dit! Heb geen ruimte hiervoor maar wie weet in de toekomst :D

Een vriendin van me heeft een paar jaren Zweedse glögg gemaakt, soort gluhwein. Daar heb ik het proces met veel plezier van gevolgd (en geproefd :)) ) :Y)


Het is zeker iets waar grote spullen bij komen kijken maar vooral de hoogte in. Ook met 2 liter potten incl airlock kom je al ver mee. Is alleen heel veel tijd voor weinig product en geduld is al een issue hier :') Glögg ken ik dan weer helemaal niet. Na google klinkt het erg interessant!
________________________________________________________________

De gedroogde appel zit erin. Ik ben alleen een beetje zoekende hoelang ik het erin wil laten. Het is een omgeving van 15,44% alcohol maar weinig co2 meer over na bijna 2 maanden. Denk dat ik t een week erin laat zitten en dan weer overhevel. Schimmel in mn kerstwijn zou echt huilen zijn nu

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 12:55

Weer een update, na de gedroogde appel erin is de smaak zoveel dieper geworden. Je ruikt het contrast tussen de verse en droge appel. De appel ga ik er vandaag of morgen ook uithalen.

Enige waar ik nu nog mee zit is de ethanol geur. Ik heb dit bij andere brouwers nagevraagd en dit gaat weg met tijd. Ik hoop dus dat dit snel genoeg zal zijn voor kerst dit jaar. Dat is een kwestie van hopen. Voor kerst heb ik ook om een bierbrouw set gevraagd. Dit zou in dezelfde emmers kunnen maar dan zit je met hoeveelheden. Dan kan ook dat beginnen (ik lust zelf geen bier ook :') )