Losse thee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:10

Wat een leuk topic dit, die had ik nog nooit gezien. Ik lust geen koffie, dus ben ook een theeleut.

Heb heel veel smaken van Simon Lévelt geprobeerd, maar het is mijn merkje denk ik niet. Elke smaak die ik tot nu toe heb geprobeerd, heeft wel iets dat me tegenstaat helaas. Betjeman in Barton vind ik echt een fantastische winkel en vooral de voorraadblikjes ben ik ontzettend fan van (deze: https://www.betjemanandbarton.nl/produc ... -vert-gris ), maar ook daar vallen de smaken niet altijd even goed. Honeybush nogal is wel een favoriet van me. Sweet Maté van Tea4you vind ik wel een héél lekkere thee, die bestel ik dan ook regelmatig.

Een tijdje geleden had ik bij Het zusje een ijsthee die ik echt fantastisch lekker vond en toen ik het vroeg bleek dat van het merk Twistea te zijn. Ze hebben ook een winkeltje in Breda uit mn hoofd gezegd. Ik heb de adventkalender besteld, die hangt nu in de kerstboom. Ben wat laat met uitpakken, maar ik heb dus 20 smaakjes te proeven :).
https://www.twistea.nl/shop/89208726019 ... y=58#attr=

Ik ga dat winkeltje in Haarlem eens opzoeken. Heb even op de site gegluurd en het ziet eruit alsof ze net even andere smaken dan normaal hebben en daar hou ik wel van. Hopelijk hebben zij de perfecte rooibos-mix :).

Mandyy

Berichten: 30485
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:18

Wat een prachtige blikken maar wel aan de prijs. :o

Zondag heb ik voor het eerst besteld bij Tea4you en maandagochtend voor 8 uur had ik al een mailtje dat het na 13 uur afgehaald kan worden (ik woon in de buurt).

Ik heb net m’n theemaker getest en wat is ie geweldig! Ik ben fan!
Het eerste kopje thee is ook op. Witte winterthee met appel en kaneel. Het rook super lekker maar ik vond er weinig smaak aan zitten. :=

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:28

Leuk dat het topic weer actief is!
De thee maker van tea of tree gebruik ik heel graag <3

xDenies,
Heel Leuk die website welke je deelde. Ik wilde eerst blanche dael kopen voor de verjaardag van m’n beste vriendin maar denk dat ik dat Vriendschap plankje ga bestellen van die site <3 ze krijgt ook een thee maker van trea of tee erbij nog.

Yv,
Die ijs thee klinkt goed ook! Zag dat twistea ook een advent had. Die wil ik volgend jaar misschien eens doen. Nog nooit besteld daar maar zie de shop wel vaker voorbij komen ja.

Mandyy,
Qua bewaren is het meest gegeven advies om het in een dicht blik met liefst ook dubbele deksel te doen. Ik heb een deel van m’n losse thee in glazen potjes omdat ik ze gewoon fantastisch vind. Daar zitten de theetjes in welke ik het vaakst drink. Foto’s zijn al ouder. De meeste glazen potjes komen van Theeje.nl

Afbeelding
Afbeelding

En de rest heb ik in speciale thee blikken zitten. Daar heb ik er een stuk of 8 van - dit is een oude foto. Deze heb ik in boeken merchandise boxen gekregen en hebben allemaal andere designs (van boeken series e.d.). Van dit soort blikjes vind je online ook wel genoeg om te kopen. Ik vind ze voor het zo goed mogelijk bewaren van losse thee wel echt het beste :j

Afbeelding

Mijn favoriete thee winkels zijn Blanche Dael in Maastricht (ook online) en The art of Tea in Haarlem (ook online). Maar recent ook nog online gekocht bij Theeexpress, die vind ik ook leuke keus hebben.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:04

Prachtige potten! Ik heb de dichte voorraad bussen van dille kamille

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:05

Wat is het voordeel van een thee maker ten opzichte van gewoon een zeefje of een zakje vullen met losse thee?

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:23

Ik ben ook echt een theeleut. Leef erop. Ben wel echt van de Aziatische theeën, Brits doet me niet zo veel. Drink dan wel weer alle kleuren en soorten, afhankelijk van mijn mood. Maar een goede pu'er, oolong en white needle zijn wel de favourieten.

Als ik of vrienden naar Azië gaan nemen we altijd wat mee, dat is toch het beste (maar ook daar kopen we geen goedkope thee, want ook daar is ruk-kwaliteit te koop). Maar gezien het natuurlijk niet altijd lukt om zo voorraad te houden koop ik ook lokaal. We hebben in Leiden een erg degelijke theewinkel (Moers Thee & Meer). Toch wel echt 1 van de beste plekken in Nederland voor blaadjes, met ook een erg kundige en aardige verkoper (zo kon hij mij zo een goede oolong aanraden nadat ik mijn favouriete oolong beschreef, de Alisan High Mountain Oolong die een vriendin mee had genomen uit China. Zijn aanrade komt ook echt in de buurt).

Heb een instant waterkoker met temperatuurregelaar thuis zodat ik per keer 1 kopje op de juiste temperatuur kan maken.

Op werk neem ik zakjes van het merk Hamasa-en mee, die komen gewoon van de oriental. Op kantoor komt enkel "heet" water uit de machine, maar dat is zo onstabiel kwa temperatuur dat het zonde is daar goede blaadjes voor te gebruiken. De pickwick thee is daar gratis trouwens, maar dat smaakt echt nergens naar :') .

Thee wordt hier trouwens opgeslagen in de theeblikken van oude thee die op is, vaak met de zak in het blik dus dubbel afgesloten. Echt fancy staat het er dus niet bij, maar wel praktisch.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:32

Ohhh door dit topic bedenk ik me dat ik nog een geopend zakje losse thee heb staan, oeps :')

Ik bestel eigenlijk nooit online..geen idee hoe goed de kwaliteit is ten opzichte van de winkels jullie noemen, maar mijn AH heeft de losse thee van La Bonbonnerie (teeh!) in het assortiment zitten en ik neem af en toe een zakje mee naar huis. Meestal drink ik iets van earl grey, heb van teeh nog de geluksthee en rooibos creme caramel staan. Misschien dat ik voor mezelf verwennen eens een kijkje ga nemen op een aantal websites die hier genoemd zijn :9

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:41

De winkels waar ik online bestel ben ik ook fysiek al geweest en/of kom ik regelmatig dus daarvan weet ik wel dat de kwaliteit goed is zoals the art of tea en blanche dael <3 (op theexpress na, daar alleen echt online besteld. Geen idee of die een fysieke winkel hebben)

Als iemand trouwens een keer losse English blend van Twinings tegen zou komen, hoor ik het graag. Die kom ik hier toch maar helaas nergens tegen.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:10

Hier zelf nooit bij The Art of Tea geweest, maar die werd hier zoveel aangeraden dat ik daar eerder dit jaar voor het eerst besteld heb en een maand terug voor de tweede keer. Heeft nog niet teleurgesteld :)

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:13

Mandyy schreef:
Wat een prachtige blikken maar wel aan de prijs. :o

Zondag heb ik voor het eerst besteld bij Tea4you en maandagochtend voor 8 uur had ik al een mailtje dat het na 13 uur afgehaald kan worden (ik woon in de buurt).

Ik heb net m’n theemaker getest en wat is ie geweldig! Ik ben fan!
Het eerste kopje thee is ook op. Witte winterthee met appel en kaneel. Het rook super lekker maar ik vond er weinig smaak aan zitten. :=


Wat is een theemaker?

mowgli7
Berichten: 1414
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:29


Mandyy

Berichten: 30485
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:53

Volgend jaar lijkt een advent mij ook leuk.

Een waterkoker met temperatuurregelaar lijkt me ook fijn. Ik gebruik nu de thermometer van de BBQ. :))

Marije_jiplover met een zeefje heb ik vaak losse stukken in mn thee. Dat vind ik niet fijn.

PSvanLot hier kun je mooi zien wat een theemaker is:
https://nl.mymuesli.com/tree-of-tea/acc ... gJvdfD_BwE

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:44

Ik heb een Quooker en tap mijn theeglas net niet vol en tap er dan een klein beetje koud water bij.
Daarna een zeefje met heel fijne Maas erin met groene thee en het smaakt fantastisch.

https://eversdal.nl/store/product/finum ... ent-filter
Ik heb iets wat hier op lijkt, nooit blaadjes in mijn thee en kan het in elke mok of theeglas hangen.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:09

[code][/code]
Mandyy schreef:
Volgend jaar lijkt een advent mij ook leuk.

Een waterkoker met temperatuurregelaar lijkt me ook fijn. Ik gebruik nu de thermometer van de BBQ. :))

Marije_jiplover met een zeefje heb ik vaak losse stukken in mn thee. Dat vind ik niet fijn.

PSvanLot hier kun je mooi zien wat een theemaker is:
https://nl.mymuesli.com/tree-of-tea/acc ... gJvdfD_BwE


Oja zo’n ding ken ik idd. Maar heb een heel fijn zeefje en dat werkt ook perfect.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:48

Mandyy schreef:
Een waterkoker met temperatuurregelaar lijkt me ook fijn. Ik gebruik nu de thermometer van de BBQ. :))
Ik had voorheen een gewone waterkoker met temperatuurregelaar. Was op zich prima. Maar toen die kapot ging deze instant versie gekocht en die is echt geweldig. Binnen een paar seconden water op de juiste temperatuur en nooit te veel water zetten omdat je gewoon knopje drukt en stopzet als je kopje vol is (zit een waterresevouir die je af en toe bij moet vullen. Echt, een soort Senseogemak voor thee, maar dan met eigen blaadjes dus geen Senseo kwaliteit (niet dat ik koffie drink dus wat weet ik, maar koffiedrinkers hier klagen vaak over Senseo koffie).

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:13

Ik kook 's ochtends gewoon 1x flink water, giet dat in een goede thermoskan, en kan dan vervolgens daaruit de hele dag heet water tappen. Werkt perfect, en het scheelt enorm in elektriciteitsverbruik.

Ik gebruik ook gewone thee zeefjes/eitjes/varianten daarvan.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:24

Qua waterkokers zijn er zoveel keuzes ook. Ik ben dan wel zo dat ik eentje wil die ik een beetje leuk vind ogen op het aanrecht ipv zo’n standaard uitziende koker. Al kan die wat ik heb ook voor iemand anders niet mooi zijn natuurlijk haha, smaken verschillen. Ik heb deze - ook al eens gedeeld ih topic- van Russell Hobbs al een paar jaar en heel tevreden mee:

Afbeelding

Hij heeft dan geen regelaar, alleen een meter, dus je kunt de temp niet zelf instellen. Maar ik lees het gewoon even af op de juiste temperatuur en haal ‘m dan eraf. Vind dat ook echt geen moeite. Ik doe altijd maar een beetje water erin, net iets meer als ik nodig heb en dan is de koker echt zo klaar ook dus dat gaat heel snel met deze vind ik. Al lijkt me eentje welke je kunt instellen nog wel net wat meer luxe haha dus wie weet in de toekomst, maar de huidige waterkoker doet het nog te goed om ‘m te vervangen.

Cambionn
Dat van jou klinkt ook fijn. Heb je een linkje/foto als voorbeeld van wat je hebt? Ben wel benieuwd.

Qua zeefjes e.d. gebruik ik toch nog steeds vooral zakjes van t-sac. Als ik zeefjes gebruik, dan het liefst echt hele fijnmazige zeefjes. Ik vind die leuke dieren en andere vormen zeefjes/eitjes altijd zo leuk maar die zijn 9/10 keer veel te grof met de gaatjes en ik houd ook echt niet van dat ruis wat dan in de mok terecht komt dus dat wil ik wel zoveel mogelijk eruit gefilterd hebben. Maar bij de Thee maker is dat niet nodig allemaal, dus dat vind ik ook wel handig. Je kwakt de thee erin, water erbij, even laten trekken en gooi dan altijd wat meer thee erin als nodig is zodat ik meerdere keren alleen maar even wat water erbij hoef te doen nog en kan hergebruiken.

Ik zag nog een vraag over de theemaker voorbij komen. Qua gemak… Eerlijk… het is echt niet perse makkelijker en sneller in gebruik tov gewoon een zeefje/zakje in mijn eerlijke mening en ervaring. Ik vind het gewoon een geinig ding :') <3 Ik heb het matchende dubbelwandige thee glas erbij, maar ik gebruik ‘m ook gewoon in combinatie met andere thee glazen en mokken, dat gaat ook gewoon prima.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:53

Sostrene grene

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:09

Ik heb de Sage Tea Maker. Echt de beste aankoop van het jaar. Je meet je water af, vervolgens doe je per 250 mL er een schep losse thee bij in het mandje. Je stelt hem in op gewenste sterkte en theesoort, en je kunt eventueel een timer instellen voor wanneer het klaar moet zijn.
De thee maker doet de rest. Ook heeft hij een warm houdt functie waardoor je nog een uur lang hete thee hebt zonder smaakverlies. :) Ik voelde me een beetje decadent toen ik hem kocht, maar het is echt een goede aankoop geweest. Vooral groene thee is echt heerlijk vanuit de tea maker.

https://www.debijenkorf.nl/sage-the-tea ... lsrc=aw.ds

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:56

ravellie schreef:
Sostrene grene


Daar had ik laatst ook wat thee meegenomen en die waren allemaal echt lekker! Daar ga ik volgende week nog even langs voor de vakantie.

Mandyy

Berichten: 30485
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:57

Ann_moi schreef:
Ik heb de Sage Tea Maker. Echt de beste aankoop van het jaar. Je meet je water af, vervolgens doe je per 250 mL er een schep losse thee bij in het mandje. Je stelt hem in op gewenste sterkte en theesoort, en je kunt eventueel een timer instellen voor wanneer het klaar moet zijn.
De thee maker doet de rest. Ook heeft hij een warm houdt functie waardoor je nog een uur lang hete thee hebt zonder smaakverlies. :) Ik voelde me een beetje decadent toen ik hem kocht, maar het is echt een goede aankoop geweest. Vooral groene thee is echt heerlijk vanuit de tea maker.

https://www.debijenkorf.nl/sage-the-tea ... lsrc=aw.ds

Blijft deze lang mooi of zie je al snel kalk? Dat lijkt me zo'n nadeel van glas. :o

Sostrene Grene hoor ik wisselende verhalen over. Ik ga er van de week ook even langs. Wil het graag testen.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:07

Ann_moi schreef:
Ik heb de Sage Tea Maker. Echt de beste aankoop van het jaar. Je meet je water af, vervolgens doe je per 250 mL er een schep losse thee bij in het mandje. Je stelt hem in op gewenste sterkte en theesoort, en je kunt eventueel een timer instellen voor wanneer het klaar moet zijn.
De thee maker doet de rest. Ook heeft hij een warm houdt functie waardoor je nog een uur lang hete thee hebt zonder smaakverlies. :) Ik voelde me een beetje decadent toen ik hem kocht, maar het is echt een goede aankoop geweest. Vooral groene thee is echt heerlijk vanuit de tea maker.

https://www.debijenkorf.nl/sage-the-tea ... lsrc=aw.ds


Mooi ding zeg! Pittig in aanschaf, maar z’n geld wel waard als ik dat zo lees. Maar oef, dat is een aankoop die ik wel niet snel kan gaan doen hiervoor haha. Maar ga ‘m wel eens in gedachten houden voor de toekomst :j

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:38

Mandyy schreef:
Ann_moi schreef:
Ik heb de Sage Tea Maker. Echt de beste aankoop van het jaar. Je meet je water af, vervolgens doe je per 250 mL er een schep losse thee bij in het mandje. Je stelt hem in op gewenste sterkte en theesoort, en je kunt eventueel een timer instellen voor wanneer het klaar moet zijn.
De thee maker doet de rest. Ook heeft hij een warm houdt functie waardoor je nog een uur lang hete thee hebt zonder smaakverlies. :) Ik voelde me een beetje decadent toen ik hem kocht, maar het is echt een goede aankoop geweest. Vooral groene thee is echt heerlijk vanuit de tea maker.

https://www.debijenkorf.nl/sage-the-tea ... lsrc=aw.ds

Blijft deze lang mooi of zie je al snel kalk? Dat lijkt me zo'n nadeel van glas. :o

Sostrene Grene hoor ik wisselende verhalen over. Ik ga er van de week ook even langs. Wil het graag testen.


Nou het valt me mee, je krijgt er wel wat bruine aanslag in als je de thee er lang in laat staan. Maar dat is met een beetje schoonmaakazijn ook wel weer goed schoon te maken. Je hebt er ook speciale tabletten voor om het schoon te kunnen maken. Ik vind het wel mee vallen. En ook in het gebruik als waterkoker proef ik geen thee smaak. Dus ben enorm tevreden. :)

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Losse thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:44

Als losse thee noob, wat is de handigste manier om te beginnen? Ik weet wel wat ik lekker vind qua zakjes thee, kan ik dan een paar smaken bestellen die me lekker klinken en zorgen voor een filter en that's it? Of vergeet ik dan dingen.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:54

linoleum schreef:
Als losse thee noob, wat is de handigste manier om te beginnen? Ik weet wel wat ik lekker vind qua zakjes thee, kan ik dan een paar smaken bestellen die me lekker klinken en zorgen voor een filter en that's it? Of vergeet ik dan dingen.


Bij teeexpress kan je proefzakjes bestellen. Dat is genoeg voor 1 pot of 2 mokken