Is airfryer friet echt lekker??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 18:49

Wow mensen, wat enorm veel reacties al zo! Dank! Veel stof tot nadenken, maar volgens mij maakt (bijna) niemand de friet van verse piepers in de airfryer. Het kopen van friet speciaal voor de airfryer vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, omdat daar al best wat extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Of denk ik dan verkeerd?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:50

BaileyMix schreef:
Ik vind airfryer-friet prima te doen, máááár er gaat imo niks boven frituur friet :D

En zo verschillen smaken. Ik vind airfryer frites veel lekkerer dn frituur frites.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:51

gonniee schreef:
Wow mensen, wat enorm veel reacties al zo! Dank! Veel stof tot nadenken, maar volgens mij maakt (bijna) niemand de friet van verse piepers in de airfryer. Het kopen van friet speciaal voor de airfryer vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, omdat daar al best wat extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Of denk ik dan verkeerd?

Ja, van verse piepers doe ik wel. Even voorkoken. Koelen. Frituren. Lekker,!!!!,

Roosch

Berichten: 36663
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:51

gonniee schreef:
Wow mensen, wat enorm veel reacties al zo! Dank! Veel stof tot nadenken, maar volgens mij maakt (bijna) niemand de friet van verse piepers in de airfryer. Het kopen van friet speciaal voor de airfryer vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, omdat daar al best wat extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Of denk ik dan verkeerd?

Jawel hoor, wij gooien regelmatig aardappeltjes in de airfryer :j in welke vorm dan ook. Het is lekker, maar wel anders dan frituur.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:52

Eh die laatste vraag als dat interessant voor je is, is natuurlijk simpel op te lossen door in de winkel op de zak te kijken en te vergelijken.

Ik vind airfryer friet lekkerder, juist omdat het niet vettig is.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:55

gonniee schreef:
Wow mensen, wat enorm veel reacties al zo! Dank! Veel stof tot nadenken, maar volgens mij maakt (bijna) niemand de friet van verse piepers in de airfryer. Het kopen van friet speciaal voor de airfryer vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, omdat daar al best wat extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Of denk ik dan verkeerd?


Wij wel, altijd verse friet.

Maar eerlijk is eerlijk. Wil je gewoon een heel lekker frietje eten... Dan moet ie gewoon uit de frietpan komen en dan het liefste ook nog gewoon van de friettent haha

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:17

Verse frites, aardappelbolletjes of die gekruide partjes vd Lidl (bruinige zak) of AH vind ik heerlijk uit de airfryer.
Diepvriesfriet op zich ook wel.
Wel allemaal als gebakken aardappeltjes bij de maaltijd.
Voor patatdag pak ik toch echt de frituurpan.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:30

Ik vind friet uit de airfryer lekker hoor. Ligt er wel aan welke merk friet dat je erin gooit, sommige airfryer friet vinden wij niet lekker om te eten. Halen vaak friet bij de Jumbo die in de airfryer kan , dat zijn vaak dunne Franse frietjes of krokante frietjes die zijn wel het lekkerste . Zelf vers gemaakte frietjes die doen het bij ons heel goed en dat vinden we wel het lekkerste . Aardappels schillen, snijden wassen/drogen. Met een klein beetje olie insmeren eerste ronde voorbakken ,daarna afbakken. Zo maken wij onze zelf vers gemaakte frietjes en zijn super lekker en met een krokante korst.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:31

PSvanLot schreef:
gonniee schreef:
Wow mensen, wat enorm veel reacties al zo! Dank! Veel stof tot nadenken, maar volgens mij maakt (bijna) niemand de friet van verse piepers in de airfryer. Het kopen van friet speciaal voor de airfryer vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, omdat daar al best wat extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Of denk ik dan verkeerd?


Wij wel, altijd verse friet.

Maar eerlijk is eerlijk. Wil je gewoon een heel lekker frietje eten... Dan moet ie gewoon uit de frietpan komen en dan het liefste ook nog gewoon van de friettent haha

Eerlijk is eerlijk. Wil je smakelijke frites? Gebruik de airfryer.

BeFunny

Berichten: 10556
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:34

Loretta schreef:
Daar heb je inderdaad wel gelijk aan. Maar is de smaak dan ook wel een beetje de moeite waard.


Ik vind van wel. Aardappel friet zelf gesneden vind ik lekkerder dan velen uit de vriezer.
Je moet er wel olijfolie bij doen niet om in te bakken maar de frietjes beetje vettig maken als je gewoon met aardappels doet. Anders zijn ze heel droog en je moet er wel tijd voor hebben want je bakt ze eerst 20 min voor en dan nog 10-20 min. Dus het scheeld geen tijd.

Je kunt ook verse frietjes kopen trouwens die zijn al vettig.

Wij doen een paar frietjes bij groente en vlees.

Echte patat dag doen wij altijd de snackbar bellen en dan heerlijk patat met warm vlees. Want eerlijk is eerlijk . Dan is dat gewoon lekkerder.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-01-23 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36663
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:35

Op welke temperatuur doe jij ze dan en hoe doe je dat precies met voorbakken? Ik ben nieuwsgierig!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:36

BaileyMix schreef:
Ik vind airfryer-friet prima te doen, máááár er gaat imo niks boven frituur friet :D



Dit inderdaad :j
We hebben sinds 2 maanden een airfryer en eten nu dus patat uit de airfryer. Prima te eten, maar niet zo lekker als de frituur.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:40

Ik vind het helemaal niets, het duurt zo ontzettend lang dat als je met vier mensen zit te eten je meer dan een uur aan tafel zit. Eerst een 15/20 minuten voor een frikandel/kroket/kaassoufle, dan dezelfde tijd zo niet langer voor de patat. Ik had een XL of XXL geen idee maar de hoeveelheid patat is zo klein dat je 2 of 3 porties moet bakken om mijn kroost (2 grote knullen van toen 16 en 18) te voederen. Dus hier heeft hij een paar maanden dienstgedaan en toen heb ik hem weer verkocht aan iemand die er heel blij mee is. Maar ik heb hem ingeruild voor een frituurpan.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:42

Loretta schreef:
Boras schreef:
Ik heb de airfryer hype daarom nooit begrepen en ben er niet door gegrepen.


Iets minder ongezond dan frituur. Maar echt gezond zijn snacks niet

Ik vind het prettig om niet om de zoveel tijd het oude frituurvet te moeten verversen en het oude vet weg te moeten brengen. Verder zet ik onze airfryer rustig in de keuken, een gewone frituurpan liever niet. Stinkt veel meer.

BeFunny

Berichten: 10556
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:42

Roosch schreef:
Op welke temperatuur doe jij ze dan en hoe doe je dat precies met voorbakken? Ik ben nieuwsgierig!


Voorbakken op 120 graden (20 min en regelmatig even schudden)

Dan afbakken op 180/200 graden. Afhankelijk van de hoeveelheid maar ook hoe groot je frieten zijn bepaal je of het 10-12 tot 20 mijn afbakken is. Na 5 min even omschudden als ze een beetje krokant zijn en beetje goudkleurig dan zijn ze goed.

Roosch

Berichten: 36663
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:43

Ik ga je tactiek eens uitproberen! Eerst vooraf koken?

BeFunny

Berichten: 10556
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:49

Roosch schreef:
Ik ga je tactiek eens uitproberen! Eerst vooraf koken?


Nee niet voorkoken. Wel zorgen dat ze goed gewassen zijn. Ik doe ze in een kom of pan met koud water 15-30 min en spoel de dan nog goed af.

Ik doe altijd voor ik ze afbak even wat kruiden erbij. Bijv paprika en kerrie dan heb je lekkere kruidenfrietjes heerlijk.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-01-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:50

PSvanLot schreef:
gonniee schreef:
Wow mensen, wat enorm veel reacties al zo! Dank! Veel stof tot nadenken, maar volgens mij maakt (bijna) niemand de friet van verse piepers in de airfryer. Het kopen van friet speciaal voor de airfryer vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, omdat daar al best wat extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Of denk ik dan verkeerd?


Wij wel, altijd verse friet.

Maar eerlijk is eerlijk. Wil je gewoon een heel lekker frietje eten... Dan moet ie gewoon uit de frietpan komen en dan het liefste ook nog gewoon van de friettent haha



Gewoon een lekker ‘Brammetje’ inderdaad :-)

Roosch

Berichten: 36663
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:52

BeFunny schreef:
Roosch schreef:
Ik ga je tactiek eens uitproberen! Eerst vooraf koken?


Nee niet voorkoken. Wel zorgen dat ze goed gewassen zijn. Ik doe ze in een kom of pan met koud water 15-30 min en spoel de dan nog goed af.

Ik doe altijd voor ik ze afbak even wat kruiden erbij. Bijv paprika en kerrie dan heb je lekkere kruidenfrietjes heerlijk.

Check, dat moet lukken! Eens kijken hoe ze dan smaken. :D

Prairy
Berichten: 9082
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:06

Krieltjes koken (met schone schil) en dan pletten met een glas of vork, beetje olie of boter erover en dan in de airfryer. Erg lekker, beter als uit de oven.

Verse friet van de supermarkt vind ik ook best te eten eruit.

Maar verse friet uit de frituur blijft lekker(der).

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:10

Bij gebrek aan een frituurpan heb ik wat andere dingen geprobeerd en ik maak tegenwoordig zelf frietjes in de oven. Goede piepers, eventueel schillen, snijden, kort koken (net niet gaar), dan in een scanpan met een scheut olijfolie (bij voorkeur griekse extra vergine, anders olie voor bakken), husselen, de oven in op 200 graden, na 10 minuten even husselen plus zeezout erover (beetje citroensap voor griekse touch is ook lekker), nog eens ca. 10 minuten en dan zijn ze meestal heerlijk knapperig en vol van smaak.
In de gote koekenpan maak ik pommes a la bordelaise; geblanceerde blokjes aardappel in boter bakken, aan het eind gehakte sjalot en voor het opdienen gehakte peterselie en zeezout, ook heel lekker.
Ik krijg soms bij mensen airfryer frietjes maar dat haalt het niet bij de eigen ovenfrietjes. Makkelijk en snel is het dan weer wel.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:11

Loretta schreef:
Boras schreef:
Ik heb de airfryer hype daarom nooit begrepen en ben er niet door gegrepen.


Iets minder ongezond dan frituur. Maar echt gezond zijn snacks niet


Dan eet ik liever goed, maar iets minder vaak dan. En inderdaad, gezond is het nooit :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:13

Nu ik een airfryer heb (en de patatjes daar zeker lekker in vind), is een keer een frituurtje wel echt lekker! Zo vaak kom ik niet bij de snackbar :D

Daarnaast vind ik een airfryer ook voor andere gerechten ideaal, of voor bijv. het opwarmen van een broodje, maar dat was je vraag niet :=

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:14

BrankaZ schreef:
Loretta schreef:


Iets minder ongezond dan frituur. Maar echt gezond zijn snacks niet

Ik vind het prettig om niet om de zoveel tijd het oude frituurvet te moeten verversen en het oude vet weg te moeten brengen. Verder zet ik onze airfryer rustig in de keuken, een gewone frituurpan liever niet. Stinkt veel meer.


Daar heb ik mijn man voor :D Hij is chef-frituurpan: hij bakt, reinigt, ververst en vervoert.
Frituren doen we altijd buiten. Die lucht wil ik ook niet binnen hebben; vies en ongezond.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:17

Ik vind zelf frietjes uit de frituurpan lekkerder - maar ik ben ZO gewend aan die van de airfryer dat ik het verschil eigenlijk niet echt meer merk/proef.

Ik ben vooral fan van het gebrek aan stank en plakkerigheid in de keuken haha. Geen vet meer moeten verschonen, geen vieze spetters, ...

Al bij al: geef mij maar de airfryer :) Je moet er even mee leren omgaan, maar dat heb ik met een nieuwe oven ook haha.