Suikervrij, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 08:42

Sinds november/december vorig jaar eet ik zoveel mogelijk suikervrij (suikerarm). En ja, ik eet zeker nog wel eens een taartje of chocola, ik ben ook 'maar' een mens :D

Voor mij gaat het om de toegevoegde suikers/zoetstoffen. Deze vermijd ik zoveel mogelijk. Wat ik merk is dat ik me hierdoor veel fitter voel, minder opgeblazen buik, minder trek heb door de dag heen en ja, eerder zat ik 's avonds op de bank en kwam er niks meer uit m'n handen. Nu sta ik 's avonds de keuken nog schoon te maken bij wijze van. En ja, ik klink nu misschien als een reclame voor suikervrij eten maar het doet mij echt veel goed :D

Ik zag dat hier nog geen topic over was. Vandaar deze. Om elkaar te inspireren en motiveren!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:49

Ik ben ook zoveel mogelijk suikervrij gaan eten. Het is zover beter voor mijn lichaam!
Ben hier mee begonnen door de boeken van Brain Balance & Brain Food van Charlotte Labee.

Ook taartjes en tussendoortjes probeer ik zoveel mogelijk te vervangen door iets gezonds. Zoals zelfgemaakte koekjes en taartjes (uiteraard gezond recept ).

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 08:54

Wat goed! Die naam kende ik eigenlijk nog niet. Ga ik eens op zoeken.

Zelf ben ik erop gekomen door Lieke de Bever. Ik volgde haar al een heeeele tijd en dan 'probeerde' (stom woord vind ik dat, ga iets doen of ga iets niet doen, proberen is niks) ik suikervrij te eten en dan mislukte het na een dag alweer :') Eind vorig jaar heb ik alle producten met suiker/zoetstoffen weg gegeven en sindsdien gaat het veel beter :D

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:59

Ik volg. Ik heb het vorig jaar een maand geprobeerd. Wat ik lastig vond is dat er in veel broodbeleg ook suiker zit en in veel vrood zelf ook.

M'n lichaam reageerde er wel goed op. Al werkt het mijden van veel suiker zoals chocolade, snoep en koek ook al.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:00

Jaaa ik meld me ook! Sinds januari probeer ik suiker zoveel mogelijk te vermijden.
De dingen die jij noemt zijn heel herkenbaar.

De podcast van Topfit Suikervrij hebben me enorm geholpen! (Lieke de Bever) idd!
Nu ook overprikkeld brein aan het luisteren van Charlotte Labee.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 09:04

Ah wat leuk dat er meerdere mensen zijn die dit doen :D Ik word nog wel eens wat gek aangekeken. Dat het overdreven is, onmogelijk zou zijn, "je moet toch genieten!". Lastig soms.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:04

Hier ook! Sinds ongeveer maart vorig jaar.
Ik heb al sinds mijn 12e last van acne en ik kreeg het ondanks vele huisartsbezoeken en dieeten zonder melk/ varkensvlees/ chocola niet weg. Nu legde ik zelf vorig jaar het verband met suiker, en mijn acne is eindelijk verdwenen. Voor mij dus helemaal suikervrij, want 1 koekje bijvoorbeeld kan al een uitbraak uitlokken -O-
Maar verder bevalt het mij ook goed, zoals jij ook schrijft heb ik veel meer energie en ik ben ook eigenlijk nooit meer neerslachtig wat ik vroeger regelmatig was _/-\o_

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:35

Oh wauw Anouk, wat mooi om te lezen dat het dus echt een verband heeft.
En zonder Acne door het leven kunnen gaan geeft genoeg motivatie om eraf te blijven lijkt me.

Had dit weekend voor het eerst weer een klein reepje chocolade, maar merk het ook meteen aan mijn darmen/huid helaas.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:47

Hier ook dezelfde darm- en huidklachten. Intoleranties voor tarwe, soja en koemelk, maar ik merk ook zeker een relatie met suiker.

Ik heb veel aan de adviezen van glucosegodess, zij heeft ook een heel interessant boek met veel theoretische achtergrond. Niet zozeer gericht op suikers totaal vermijden, maar vooral op het vermijden van grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:51

Ik eet al heel wat jaren nagenoeg suikervrij/suikerbeperkt. Zeker 8 jaar. Het bevalt mij erg goed ook, inderdaad veel minder darmklachten. Ik had "prikkelbare darmen" maar sinds ik nagenoeg geen toegevoegde suikers meer eet, is dit weg. Ik eet bij gelegenheden wel eens een taartje of zo, maar verder niet. Ik heb wel speciale koekjes waar (bijna) geen suiker in zit en daarvan eet ik regelmatig een, maar verder probeer ik er af te blijven. Snoep als drop en snoepjes eet ik echt nooit, enkel als ik keelpijn heb een keer een suikervrij dropje. En af en toe een blokje extra pure chocolade, heerlijk, maar na 1 of 2 blokjes heb ik weer genoeg. Ik eet overigens ook lactosevrij, dat helpt nog meer voor mijn darmen. Als ik genoeg tijd heb, bak ik graag zelf koekjes of zo. Samen met een vriendin heb ik een Pinterest waar we recepten op delen, superleuk om dat zo samen te doen.
En heel fijn om hier op Bokt medestanders te hebben :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:05

Ik ben nu 1,5 jaar van mijn suikerverslaving af.

De aanleiding was nogal bizar en zou ik met alle liefde en kg's zo weer terugdraaien.
Maar na 10 dagen was ik 7kg kwijt en was de drang naar zoet gewoon weg.
En eigenlijk nog steeds.

Behalve met feestdagen of als ik op bezoek ben bij mijn ouders. Maar dan word ik ook gelijk gestraft. Gelukkig blijft het niet meer hangen zoals voorheen dus met 1 of 2 dagen ben ik weer fit. Dan kom je er dus achter hoe slecht het is.
Maar dat geld bij mij ook voor de koolhydraten.

Afgelopen vrijdag een pizza gegeten en dat heb ik geweten ook.

Ik heb wel een mooi recept gevonden voor keto brownie's die ga ik van de week ff maken.
Want eerlijk is eerlijk die ene week in de maand is wat zoets best lekker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:25

Ik eet al meer dan 20 jaar suikervrij, heb een intolerantie voor sacharose/glucose/dextrose/fructosestroop en honing gaat ook niet goed. Er is een bepaalde drempel, als ik daar over heen ben krijg ik klachten als misselijkheid, darmklachten en de dagen erna heel erg moe. Waar het soms nog fout gaat is als ik ergens anders eet dan thuis. Zo had pas mijn schoonzus "zelfgemaakte" soep, ze was alleen even vergeten te melden dat er een complete pot Unox basis voor soep doorheen gegaan was.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:23

Oef, als je om die redenen minder suiker eet dat lijkt het me heftig als je het dan ineens wel eet.
Susan, daar zat dus heel veel suiker in?

Hier onlangs een EMB bloedtest laten doen en daar kwam ook uit dat ik voorlopig even moet oppassen met gluten en loctose. Vind het heeeeerlijk om pannenkoeken te eten maar had daarna altijd zoveel last.

Nu glutenvrije pannekoeken met lactosevrije melk en nagenoeg geen klachten.
Het zoete beleg sla ik over en vul ze met hartig (kaas en spek)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:56


Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:11

Ik volg ook even. Ik heb heel erg snel last van maag- en darmklachten maar ook erge vermoeidheid. Alles wordt op de schildklier geschoven, maar ik heb een maand heel streng gluten, zuivel en suiker vermeden en ik voelde me toen zoveel beter. Ik vond het alleen lastig vol te houden met onstabiliteit op het werk e.d.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 14:23

Wat goed Anouk! Bizar eigenlijk dat je dit zelf hebt moeten uitvinden zo.

Gaucho, ja, haar volg ik sinds kort ook op insta! Eerder at ik fruit aan 't begin van m'n maaltijd, nu dus aan het einde.

LaDonna, al 8 jaar! Fijn om te lezen he dat er meerdere zijn zo.

Cowgirl, mag ik vragen wat de aanleiding was?
Bij behoefte aan iets zoets kan ik pindakaas met banaan ook aanraden. Ik doe dat wel eens op brood.
Die periode in de maand heb ik inderdaad ook wat meer moeite om 't allemaal suikervrij te houden. Eigenlijk wel heel slim om dan een suikervrije vervanger te zoeken voor een brownie bv, goede tip!

Susan, oo jee dat is wel heftig. Dan is ergens anders eten inderdaad een ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat anderen zich ook niet altijd beseffen waar allemaal suiker in zit.

Keeyzie, pannekoeken zijn ook wel erg lekker. Wel goed dat je zo op zoek bent gegaan naar een alternatief ervoor!

Dieuwke, ah dat kan ik me wel voorstellen. Dat vergt wat meer voorbereiding voor je maaltijden. Wel top dat je dit iig probeert zo! Voeding is soms toch een onderbelicht iets bij artsen. Terwijl ik zelf geloof dat 't een grote invloed heeft op hoe ons lijf functioneert. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Een scheef gebroken been genees je niet door suiker te laten staan.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:27

Hier ook al jaren zoveel mogelijk suikervrij (diabeet), maar toen ik het verder aanpakte dan de artsen adviseerden, merkte ik nog veel meer bijkomende prettige ervaringen.
Zo was ik na jaren ineens zo goed als migraine-vrij, diverse spierknopen verdwenen spontaan dus bewegen werd makkelijker, en inderdaad veel meer energie.
Nu heb ik af en toe nog een migraine-aanval, maar die zijn nu op een hand te tellen per jaar. Vroeger was dat dus twee handen per maand :+

Wat mij opviel toen ik een dag of 10 gestopt was, was dat ik misselijk werd toen ik langs de oliebollenkraam kwam. En nog, in de supermarkt ruik de laan met snoep al voor ik er ben en word ik misselijk van de lucht :r

En ja, ook ik neem af en toe nog een chocolaatje of een snoepje (zeker bij een aankomende hypo). Maar voor mij geldt wel hoe hoger het cacao-percentage is, hoe minder last ik heb. En verder is het een kwestie geworden of ik iets het waard vind om hoofdpijn voor te krijgen of niet :9

Maar het meeste werk hiervoor is vooral etiketten lezen, dat heeft me echt veel tijd gekost. Probleem is namelijk dat veel suikers gebruikt worden, maar wettelijk alleen de suikerklontjes-suiker als maatstaf voor suikervrij wordt genomen.
Hierdoor ben ik ook gaan kijken naar de gehalte-lijst en ga ik zoveel mogelijk voor producten die onder de 5 gram koolhydraat/100 gram blijven. Want zoals hier al gezegd, er zijn zoveel producten waar suikers aan worden toegevoegd (inclusief de vruchtensappen zonder toegevoegde suikers!!) om domweg de smaak te manipuleren, dat het echt niet meer leuk is. Reden dat we hier dus zoveel mogelijk kant en klare producten/pakjes & zakjes/e.d. vermijden en zoveel mogelijk zelf maken.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:42

Ik lees graag mee.
Ik blijk insulineresistentie te hebben. In overleg met de huisarts ga ik het eerst met een aangepast dieet proberen voordat ik eventueel overstap op medicatie.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:48

Beetje herkenbaar klinkt het allemaal wel.
Hoewel ik geen echte aanleiding heb, behalve dat "suikervervangers" niet te hachelen zijn, ben ik wel terughoudend met suikers. Thee zonder suiker werkt voor mij bijvoorbeeld niet maar een beetje (1 gr of zo) is al voldoende om dat op te lossen. Daar heb ik echt geen volle schep voor nodig :D

Snoep en chocola gaat er hier gewoon in maar met mate. We hebben eigenlijk altijd wel wat chocola op voorraad maar het komt even zo vaak voor dat ie over de datum is voordat ie opgegeten wordt :+
Bij chips is dat bijna een sport, te meer omdat we die vaak uit GB halen (interessantere smaken, meer keuze, vaak goedkoper).

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 18:29

Siamsmeesje schreef:
Hier ook al jaren zoveel mogelijk suikervrij (diabeet), maar toen ik het verder aanpakte dan de artsen adviseerden, merkte ik nog veel meer bijkomende prettige ervaringen.
Zo was ik na jaren ineens zo goed als migraine-vrij, diverse spierknopen verdwenen spontaan dus bewegen werd makkelijker, en inderdaad veel meer energie.
Nu heb ik af en toe nog een migraine-aanval, maar die zijn nu op een hand te tellen per jaar. Vroeger was dat dus twee handen per maand :+

Wat mij opviel toen ik een dag of 10 gestopt was, was dat ik misselijk werd toen ik langs de oliebollenkraam kwam. En nog, in de supermarkt ruik de laan met snoep al voor ik er ben en word ik misselijk van de lucht :r

En ja, ook ik neem af en toe nog een chocolaatje of een snoepje (zeker bij een aankomende hypo). Maar voor mij geldt wel hoe hoger het cacao-percentage is, hoe minder last ik heb. En verder is het een kwestie geworden of ik iets het waard vind om hoofdpijn voor te krijgen of niet :9

Maar het meeste werk hiervoor is vooral etiketten lezen, dat heeft me echt veel tijd gekost. Probleem is namelijk dat veel suikers gebruikt worden, maar wettelijk alleen de suikerklontjes-suiker als maatstaf voor suikervrij wordt genomen.
Hierdoor ben ik ook gaan kijken naar de gehalte-lijst en ga ik zoveel mogelijk voor producten die onder de 5 gram koolhydraat/100 gram blijven. Want zoals hier al gezegd, er zijn zoveel producten waar suikers aan worden toegevoegd (inclusief de vruchtensappen zonder toegevoegde suikers!!) om domweg de smaak te manipuleren, dat het echt niet meer leuk is. Reden dat we hier dus zoveel mogelijk kant en klare producten/pakjes & zakjes/e.d. vermijden en zoveel mogelijk zelf maken.


Bizar he dat je echt een soort 'afkeer' kan krijgen, zeker van felgekleurde snoepjes en chocolaatjes met een gekleurd laagje erom. Het lijkt ook gewoon niet meer op voedzame voeding.

Wat voor suikers zit er dan in vruchtensap zonder toegevoegde suikers? Of vallen andere namen voor suiker of zoetstoffen bv dan niet onder de noemer 'toegevoegde suiker'?

Petra, moet je veel aan je voeding veranderen? Wel goed dat de huisarts het eerst zo wil proberen!

Ikke, chocola over datum :wow: Dat gebeurde hier nooit. Ik haal 't nu (uitgezonderd minstens 70% cacao chocola) ook niet meer in huis. Werkt het beste :D

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:35

_Tara_ schreef:
Bizar he dat je echt een soort 'afkeer' kan krijgen, zeker van felgekleurde snoepjes en chocolaatjes met een gekleurd laagje erom. Het lijkt ook gewoon niet meer op voedzame voeding.

Wat voor suikers zit er dan in vruchtensap zonder toegevoegde suikers? Of vallen andere namen voor suiker of zoetstoffen bv dan niet onder de noemer 'toegevoegde suiker'?

Petra, moet je veel aan je voeding veranderen? Wel goed dat de huisarts het eerst zo wil proberen!

Ikke, chocola over datum :wow: Dat gebeurde hier nooit. Ik haal 't nu (uitgezonderd minstens 70% cacao chocola) ook niet meer in huis. Werkt het beste :D

Die "toegevoegde suikers" is inderdaad een dingetje. In GB moet je daar erg op letten, hebben we proefondervindelijk vastgesteld, ieuw.....
Als je dan gewend bent aan niet te veel suikers, komt dat extra hard binnen.

Ja, dat is het punt hier; zo lang die chocola in de kast ligt, ligt ie daar prima en dat gaat weleens mis, zeg maar :D al zijn wij niet onder de indruk van houdbaarheidsdata. We vonden eens een zak chips in de la die er blijkbaar bij in geschoten was en twee jaar over de datum was. Smaakte prima :j

Petra (en anderen) als het lukt om met voeding je intolerantie binnen de perken te houden is dat heel wat prettiger dan medicamenten. Ik hoop van harte voor je dat het gaat werken.

Maar de andere kant van suiker; hoe kijken jullie aan tegen het ge(mis)bruik van zout?
Dat hebben we hier over de tijd ook vermindert en het valt steeds meer op als, met name, restaurants en zo wel royaal zout strooien dan is de smaak van het eten gewoon verpest.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 19:40

Ze doen 't echt overal in ook he := Laatst had ik gerookte zalm in m'n handen in de supermarkt. Ik dacht, ik zal voor de grap eens checken. Was ook suiker aan toegevoegd.

Zout let ik niet zo op eigenlijk. Voor 't avondeten heb ik HelloFresh waarbij ik overigens geen zout/bouillonblokjes bij de rijst/pasta/aardappels doe. En de hoeveelheid rijst/pasta/aardappels ook halveer :') Maar verder gebruik ik wel zout, keltisch zeezout wel. Naar mijn idee gewoon een normale hoeveelheid. Maar goed, wat is normaal.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:50

Ik heb adhd en werd heel druk van geraffineerde suikers.

Ik had daarnaast ook een zware verslaving voor geraffineerde suikers.

Ik ben nu 13 maanden van de geraffineerde suikers af.

Eerste 6 maanden waren wat lastig.

Maar ik voel me zoveel beter en minder pieken in mijn bloedsuiker. Ben ook 20 kilo afgevallen.

En wat mensen vaak zeggen, anders mag ik niks lekkers.

Nou ik heb ontdekt, dat er buiten snoep/koek/ijs/chocola zoveel anders lekkers is.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:52

Ik merk ook dat men ook wordt beperkt omdat ze bang zijn als ze de geraffineerde suikers moeten stoppen dat er niks lekkers meer is.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:55

Het punt bij vruchtensap is dat sap heel snel door je lichaam wordt opgenomen en dus je bloedsuiker heel snel stijgt door het drinken van sap. Fruit is van nature vrij rijk aan (fruit)suiker, maar als je fruit eet, stijgt je bloedsuiker niet heel snel omdat het ook allerlei andere stoffen bevat (vezels e.d.).