Suikervrij, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 07:59

Deugenietje schreef:
Ik was zo verslaafd dat ik als ik niks meer had dat ik ook echt naar de winkel moest. Ik ben zelfs een keer naar een benzine pomp gegaan omdat de winkels dicht waren.


Je bent niet verslaafd aan suiker, maar aan producten waar suiker in is verwerkt.
Je eet namelijk geen pak suiker leeg en gaat daarna niet als een junk naar de supermarkt om een nieuw pak suiker te kopen om leeg te eten.
Dus wat het voedingscentrum zegt klopt helemaal.

Ik heb eens een jaar lang zonder suiker en toegevoegde suiker gegeten (en gist, koemelk, en nog veel meer ivm medische redenen). Kreeg geen ontwenningsverschijnselen of iets dergelijks. Ik viel 10 kilo af en kwam bijna op ondergewicht. Daarna gestopt.
Voelde ik me een stuk beter? Nee niet echt, ik voelde me best ongelukkig omdat ik zo'n lastig dieet volgde. Ik kreeg ook niet meer energie en had constant trek.
Blij dat ik nu weer gewoon koekjes of chocola kan eten.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 08:13

Dat klinkt ook wel als een pittig dieet wat je toen had!

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:24

Deugenietje schreef:
Bananen werkt voor iedereen anders. Zoals elke voedingsstof.

Ik woon op een beschermde woonvorm en mijn huisgenoten beginnen nu eindelijk te begrijpen dat ik geen koek en chocola meer eet.

Maar soms zijn ze er flauw van dat ik weer in hun oren NEE zeg en dan krijg ik te horen van nou Sabine, 1 keertje kan toch wel.

Dan moet ik weer helemaal uitleggen dat Suiker door mij hetzelfde doet als men verslaafd is aan drugs.

Mijn ouders, zusje, zwager en de kinderen van 8 en 7 weten het nu en steunen mij overal waar ze me kunnen steunen. Ik vind die 2 meiden het leukste.


Heel herkenbaar. Ik zeg nu wel eens dat ik suikerziekte heb, dan laten mensen het tenminste los :Y)

Overigens heb ik ook bloed laten prikken om bloedsuikers en gevoelligheid voor insuline te testen, daaruit bleek wel dat ik met beide te hoog zat in het risicogebied. En toen at ik al 3 maanden geen suikers meer... De huisarts weigerde dit eerder te testen, want ik ben slank en dat ziektebeeld had ze alleen gezien bij mensen met overgewicht -O- Heel lastig al die stigma's rondom suiker...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:29

Voor vleesbeleg zonder suiker, ik weet dat de seranoham van de Aldi geen toegevoegde suiker bevat. Wat je sowieso best kan mijden is filet americain. Dat staat echt stijf van de suiker.

Ik gebruik wel vervangers voor suiker. Drink gewoon fris zonder suiker. Ik drink ook geen alcohol en vind het wel lekker als er smaak aan mijn drinken zit. Overdag koffie en thee en dan in de avond een glaasje fris. Vruchtensap hou ik niet zo van, dus dat drink ik niet.

Voor bakken gebruik ik sinds kort xylit, ook wel berken suiker genoemd. Dat heeft een kristal structuur dus dan heb je mooi bros deeg net zoals je met suiker zou hebben. Heb jarenlang geëxperimenteerd met oa stevia ( bittere nasmaak) , sucralose ( te los poeder, niet handig in gebruik), agave of dadelsrroop ( klef deeg) en nu in Duitsland xylit ingeslagen. Echte dadels ook wel gebruikt, kun je met amandelmeel een hele mooie bodem mee maken voor een suikervrije kwarktaart.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:31

Ik heb net dit topic gelezen, maar waar ik altijd een beetje moeite mee heb is dat er gezegd wordt suikervrij te eten, maar dan wel bananen of dadels te noemen.
In een banaan zit 25 gram suiker en 33 gram khd.
En voor gedroogde dadels geldt dat deze voor 70% uit suikers bestaan.
Dus hoezo passen een banaan of dadels in een suikervrij dieet?
Ik zie ook een paar reacties waar specifiek over geraffineerde suikers wordt gesproken. Dat is idd wat anders dan totaal suikervrij.

Ik pretendeer niet suikervrij te eten, ook niet zonder geraffineerde suikers, maar ik probeer zeker voor mijn maaltijden te zorgen dat ik alles zelf vers maak en dan bepaal ik zelf wat ik eraan toevoeg aan hulpstoffen.

Tips voor suikervrije vleeswaar: ik grill mijn eigen kipfilet met kruiden in de oven en snijd dat zelf in plakjes. Dan zit er helemaal niets in wat ik er niet in wil hebben.

En datzelfde geldt voor avondeten, gewoon alles zelf vers klaarmaken, geen kant en klare sausjes, geen pakjes en zakjes gebruiken, geen voorgekruid vlees uit de supermarkt.
Ik maak eigenlijk altijd alles vers zelf. Van pizzadeeg tot pastasaus, groenteschotels, etc.
En dat vind ik uiteindelijk minder ingewikkeld koken dan met zakjes en pakjes en potjes te koken.
En veel lekkerder.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 10:44

Je hebt een goed punt over het suikervrij eten en dan wel bananen noemen. Voor mij is het redelijk logisch dat als ik zeg suikervrij eten, dat ik het dan heb over toegevoegde suikers/zoetstoffen. Geheel suikervrij is onhaalbaar. Groente en fruit bevatten ook al suikers. Maar voor mij passen bananen en dadels dus goed in een suikervrije leefstijl. Wel weer rekening houdend met bloedsuikerpieken dus niet los een banaan of dadel eten. Maar goed, dat is allemaal hoe ik het invul voor mezelf :D

Wat je ook zegt inderdaad, zelf je maaltijden vers maken! Dat is voor mij ook onderdeel ervan, misschien ook wel een logisch gevolg. Voor mij hangt 't allemaal ook samen, vrij van (toegevoegde) suikers/zoetstoffen, onbewerkt (tot op bepaalde hoogte weer. Ik ben groot HelloFresh van en daar zit soms een zakje teriyaki saus ofzo bij), bewuste keuzes maken, simpel.

Goede tip van de suikervrije vleeswaar! Suf dat ik daar niet zelf aan heb gedacht. Dankjewel!

En inderdaad, als je met wat meer aandacht je maaltijden klaarmaakt, want daar komt 't dan ook op neer, smaakt 't gewoon beter en voel je je ook beter. Ik iig wel :D

En hoe je 't dan ook noemt en hoe je 't precies voor jezelf invult, dat kan iedereen zelf bepalen. Ik heb in de titel 'suikervrij' gezet, mogelijk wat kort door de bocht maar het geeft een idee van waar het over gaat, waar de focus ligt.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:22

_Tara_ schreef:
Dat klinkt ook wel als een pittig dieet wat je toen had!


Dat was het ook. Was ivm een schimmel in de darmen en dan moet je zo weinig mogelijk eten wat die schimmel triggert.
Dat was in de eerste paar weken (wat ik nog weet) geen:
Fruit, paprika, peulvruchten, koolsoorten, toegevoegde suikers, koemelk, gist, varkensvlees, honing, rauwe tomaten.
Daarna steeds iets meer, maar geen koemelk, gist, toegevoegde suikers.

Ellerhuisje
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-11-10

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:05

Ik neem sinds een paar weken geen zoetstof meer. Nam het altijd in de thee en over de yoghurt en ook niet echt zuinig. Had altijd behoefte aan drop/snoep, suiker dus, vooral na het eten. Sinds ik zoetstof mijd, (dus ook alle frisdrank light) is die behoefte weg :) en voel me fitter dan ooit!

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:58

_Tara_ schreef:
Wat voor suikers zit er dan in vruchtensap zonder toegevoegde suikers? Of vallen andere namen voor suiker of zoetstoffen bv dan niet onder de noemer 'toegevoegde suiker'?

Wettelijk mag een producent van vruchtensappen-zonder-toegevoegde-suikers 1 suikerklontje per liter toevoegen om de smaak van elke batch/pak gelijk te krijgen. Dus geen toegevoegde suikers, toch toegevoegde suikers :(

Ik ben daar toen eens ingedoken, net zoals suikers vaak vermomd worden onder andere benamingen. Alles wat eindigt op 'ose' is al een suiker, denk aan lactose (melksuiker), dextrose, fructose, maltose, glucose, saccharose, enz. Maar ook aroma's kan suiker betekenen, de Lipton thee is hier bekend van. De smaakstoffen werden gemengd met kleine brokjes suiker, geen idee of dat nog gebeurd, maar het was voor mij aanleiding om alle Lipton thee weg te gooien.

Dus ja, etiketten lezen was voor mij echt een must. En bij nieuwe producten is dat dus het eerste wat ik doe, en bij bekende producten nog met regelmaat (zeker als het recept 'verbeterd' is).
Zo dacht ik in het begin met suikervrije kauwgom het goed te doen, tot ik het etiket las.... 67 gram/100 gram aan koolhydraat, en alles was lactose, maltose en fructose :( Niets suikervrij dus -:(-

En dan zijn er nog de verborgen suikers, die helemaal niet op het etiket vermeld hoeven te worden. Voor een chemie-practicum moesten we ooit een fles Aquarius analyseren op het suiker gehalte. Onze uitslag was dat er twee keer zoveel suiker in zat dan het etiket vermeldde. De overige suikers waren binnen gebracht via de vruchtensappen die gebruikt waren om de smaak te maken. Die vruchtensappen stonden wel op het etiket, maar de hoeveelheid suikers waren alleen de toegevoegde sukers.

Het is dat zoete producten beter verkopen, dus doen fabrikanten er alles aan om ons te laten denken dat ze goed aan onze gezondheid denken :x

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:02

Marije_jiplover schreef:
Ik heb net dit topic gelezen, maar waar ik altijd een beetje moeite mee heb is dat er gezegd wordt suikervrij te eten, maar dan wel bananen of dadels te noemen.
In een banaan zit 25 gram suiker en 33 gram khd.
En voor gedroogde dadels geldt dat deze voor 70% uit suikers bestaan.
Dus hoezo passen een banaan of dadels in een suikervrij dieet?
Ik zie ook een paar reacties waar specifiek over geraffineerde suikers wordt gesproken. Dat is idd wat anders dan totaal suikervrij.

Ik pretendeer niet suikervrij te eten, ook niet zonder geraffineerde suikers, maar ik probeer zeker voor mijn maaltijden te zorgen dat ik alles zelf vers maak en dan bepaal ik zelf wat ik eraan toevoeg aan hulpstoffen.

Tips voor suikervrije vleeswaar: ik grill mijn eigen kipfilet met kruiden in de oven en snijd dat zelf in plakjes. Dan zit er helemaal niets in wat ik er niet in wil hebben.

En datzelfde geldt voor avondeten, gewoon alles zelf vers klaarmaken, geen kant en klare sausjes, geen pakjes en zakjes gebruiken, geen voorgekruid vlees uit de supermarkt.
Ik maak eigenlijk altijd alles vers zelf. Van pizzadeeg tot pastasaus, groenteschotels, etc.
En dat vind ik uiteindelijk minder ingewikkeld koken dan met zakjes en pakjes en potjes te koken.
En veel lekkerder.

Maar wat is dan de oorsprong van jouw kipfilet?

Ik heb toch de indruk dat de meesten hier bedoelen dat ze toegevoegde suikers mijden; dat is dan letterlijk gezien niet suikervrij maar suiker is een koolhydraat, dusse.......

Vlees komt hier overigens van lokale leveranciers. Er lopen hier "wilde" runderen in het bos en daar wordt beheer op gepleegd. De runderen die eruit gehaald worden, worden geslacht en als pakket verkocht.
Die interesse is zo groot dat het vlees binnen 10km van de oorsprong wordt gegeten.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-02-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:16

Tara vruchtenconcentraat is puur suiker (afkomstig uit fruit)

Marije zo doe ik het ook hoor: alles vers bereiden, geen pakjes en zakjes en dan krijg je nog wel wat natuurlijk suiker binnen, maar dat zie ik niet als een probleem.
Het moet inderdaad wel leuk en haalbaar blijven. Maar als je zo alleen pure onbewerkte producten eet, dan ben je imo gezond bezig

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:20

Ik als diabeet eet geen bananen (los van het feit dat ik ze smerig vind O:))
Maar zetmelen en fructose in fruit zit (volgens dr Robert Lustig, diverse lezingen over suiker/fructose staan op YouTube) van nature al verpakt in zijn eigen anti-gif, de vezels. Bovendien is de hoeveelheid koolhydraten in de meeste fruitsoorten niet te vergelijken met de hoeveelheden in bv vruchtendranken waar alle vezels verwijderd zijn.

Hier wordt dus zoveel mogelijk zelf gemaakt, straks gaat de moestuin weer lopen, dus dan eten we weer zoveel mogelijk van eigen productie en weten we zeker wat er allemaal in zit.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:45

Wat is jullie ervaring met Erythritol? Is een natuurlijke zoetstof met extreem lage glycemische index. Ik vind banaan als zoetstof echt smerig, en sommige dingen zoals wafeltjes zijn zonder iets van zoet echt niet lekker :n

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:50

sevke schreef:
Wat is jullie ervaring met Erythritol? Is een natuurlijke zoetstof met extreem lage glycemische index. Ik vind banaan als zoetstof echt smerig, en sommige dingen zoals wafeltjes zijn zonder iets van zoet echt niet lekker :n

zou 1 van de betere moeten zijn, met weinig invloed op glucose / bloedsuikerspiegel. Vind het zelf ook lekkerder dan Stevia.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:16

@ikke: mijn kipfilet komt iig niet uit de supermarkt.

Wij halen dat of bij de lokale slager uit het dorp die het vlees niet vol spuit met water, maar ik heb ook een online adres waar het meeste van ons onbewerkte vlees vers geleverd wordt. Ik koop bv geen gehakt, maar vleessnippers en draai daar ter plekke zelf gehakt van als ik het nodig heb.

Dus de basis van mijn vleesconsumptie komt van slagers die ik vertrouw in het niet toevoegen maar puur verkopen van hun vlees.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 14:17

Supervixen schreef:
_Tara_ schreef:
Dat klinkt ook wel als een pittig dieet wat je toen had!


Dat was het ook. Was ivm een schimmel in de darmen en dan moet je zo weinig mogelijk eten wat die schimmel triggert.
Dat was in de eerste paar weken (wat ik nog weet) geen:
Fruit, paprika, peulvruchten, koolsoorten, toegevoegde suikers, koemelk, gist, varkensvlees, honing, rauwe tomaten.
Daarna steeds iets meer, maar geen koemelk, gist, toegevoegde suikers.

Heeft het uiteindelijk wel geholpen?

Ellerhuisje schreef:
Ik neem sinds een paar weken geen zoetstof meer. Nam het altijd in de thee en over de yoghurt en ook niet echt zuinig. Had altijd behoefte aan drop/snoep, suiker dus, vooral na het eten. Sinds ik zoetstof mijd, (dus ook alle frisdrank light) is die behoefte weg :) en voel me fitter dan ooit!

Goed bezig!! *\o/*

Siamsmeesje, ah zo bedoel je! Dat wist ik niet eens dat er dan toch een suikerklontje toegevoegd mag worden.
Ja aroma enzo en al die verschillende benamingen voor suiker. Tja. Het enige waar fabrikanten aan denken is hun portemonnee helaas -O-
"Gewoon" een beetje "normaal" doen denk ik altijd maar.

Nikass, ja daarom drink ik zelf ook zelden vruchtensap.
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 14-02-23 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:18

Stevia is echt voor om mee te bakken. Vind ik.

En suikervrij is voor mij vrij van toegevoegde - ose in bewerkte producten. Alleen lactose gaat goed bij mij.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:03

Stevia komt er hier niet meer in om mee te bakken :n
Ooit wat cakes ermee gebakken, maar laat ik het zo zeggen, het eindresultaat was zeer geschikt om iemand de hersens mee in te slaan. De smaak was verder prima, maar het leek meer op een baksteen qua structuur dan op een cake :=

Hier is alleen de cola light nog aanwezig. En verder gebruik ik liever suiker in zeer beperkte mate dan kunstmatige zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen zorgen namelijk dat je lichaam insuline aanmaakt, maar doordat er vervolgens geen suiker binnenkomt ontstaat er dus een flinke trek naar meer zoet. Sinds ik daar dus mee gestopt ben, heb ik veel minder moeite om te gaan snaaien.
Wel ben ik dus hobbymatig gaan fröbelen met recepten om te kijken hoever ik de suiker kan verminderen en toch nog wat smakelijks overhoud. Inmiddels zijn mijn panna cotta en champignon/asperge/courgette-soep zodanig gelukt dat meer familieleden die nu ook gebruiken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:15

ikke schreef:
Ik heb toch de indruk dat de meesten hier bedoelen dat ze toegevoegde suikers mijden; dat is dan letterlijk gezien niet suikervrij maar suiker is een koolhydraat, dusse.......

Letterlijk geen suikers eten betekent dat je snel sterft.
(zetmeel, glycogeen, cellulose, allemaal uit suikers opgebouwd...)

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:18

Hutcherson schreef:
Ik ben ook aardig van de suiker geminderd.
Mijn moeder zei altijd: suiker heb je nodig! Zo word je groot en sterk. Maar drie suikerklonten in je latte macchiato is erg overdreven.
Ook geen fan van water. Dus standaard frisdrank of limonade.

Inmiddels over op dranken zonder prik (nog wel met suiker maar minder, of 0% sugar maar dan met de andere rommel aan zoetstoffen -O-)
En veel snacks vervangen door cherry tomaatjes, komkommer, kaas ipv chips of snoep.
Vind chocolade vaak te zoet, net als winegums.

Wil graag nog verder minderen maar ben een beetje huiverig voor hoe ze drankjes en eten dan zoeter maken. Is dat wel gezond?


Ik als stille meelezer wilde hier even op reageren. Ik maak sinds een tijdje zelf kombucha, en dat smaakt naar frisdrank (met bubbels) vind ik! Het is gefermenteerde thee, waarbij een zwam de suiker omzet en gebruikt voor de fermentatie. Dit maakt het erg laag im suiker, maar met heel veel goede probiotica voor je darmen. En dat dus met lekker smaakje en bubbels :D De eerste keer is het even wat werk met maken, maar als je het eenmaal doorhebt is het heel makkelijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:31

Ellerhuisje zo heb ik dat juist niet. Bij mij werkt het prima als ik trek in zoet heb om een glas cola light te drinken. Dan is dat voldoende.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Suikervrij, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:18

Wauw wat gaat het topic hard. Zo even op het gemak alles bijlezen.
Hier wel fruit maar inderdaad zo min mogelijk/geen producten met toegevoegde suikers.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:09

sevke schreef:
Wat is jullie ervaring met Erythritol? Is een natuurlijke zoetstof met extreem lage glycemische index. Ik vind banaan als zoetstof echt smerig, en sommige dingen zoals wafeltjes zijn zonder iets van zoet echt niet lekker :n


Ik vind erythritol echt super.
Ik eet dan niet specifiek suikervrij maar koolhydraatarm.
Alle voedingsmiddelen waar een zoetstof aan toegevoegd is, vind ik echt super goor. Die nasmaak :r
Erythritol is wel een stukje minder zoet dan echt suiker of bv stevia.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:10

Vraagje: hoe doen jullie dat met koffiemelk? Ook daar zit suiker in. Nu lust ik het ook wel zonder koffiemelk maar mijn maag reageert daar slecht op. Is er een alternatief?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:13

Dreamboy schreef:
Vraagje: hoe doen jullie dat met koffiemelk? Ook daar zit suiker in. Nu lust ik het ook wel zonder koffiemelk maar mijn maag reageert daar slecht op. Is er een alternatief?


Koffiemelk of creamer?

Ik drink gewone magere melk in mijn koffie.
Als je creamer bedoelt kan je ook een scheutje olie of stukje boter/kokosvet in je koffie doen.
Creamer bestaat voornamelijk uit vet en suiker. De luxere merken hebben zo'n 4% melk erin zitten, de goedkopere merken niet eens.