Hoe maak jij botercreme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:31

Ik ben even aan het googelen aangezien deze maand ontzettend in het teken staat van bakken voor mij.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in jaren weer eens cupcakes gemaakt, met botercreme voor er bovenop.
Ik gebruik al jaren hetzelfde recept voor botercreme maar krijg op de één of andere manier altijd wat klontjes er in, dus nu dacht ik ik ga eens googelen en kijken of er ook een andere manier is om botercreme te maken, en tot mijn verbazing kom ik echt nergens ook maar een recept tegen die op het recept lijkt die ik altijd gebruik (https://www.laurasbakery.nl/basisrecept-vanillecreme/ deze voor de duidelijkheid), hier in staat namelijk dat ik eerst de bloem en melk moet verwarmen tot het dik word, dan laten afkoelen en dan later samen met de boter en poedersuiker mengen.
In andere recepten zie ik het zo simpel als het word volgens mij met vooral alleen boter en poedersuiker.
Echter staat het op elke site weer anders..
Komend weekend kan ik het nog eens uitproberen maar volgende week ga ik bakken voor een bijzonder evenement en dan moet het dus echt goed zijn, dus nu loop ik even vast op wat nou een goed recept is voor lekkere botercreme voor zowel op cupcakes als om een taart mee te vullen en besmeren.

Ik zal vast niet de enige hobby bakker op bokt zijn dus wellicht kan iemand hier mij helpen _/-\o_

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:36


Anoniem

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:39

Bedankt. Het is voor op cupcakes en om de taart in het midden een laag te geven, te besmeren en dan te bekleden met fondant :)

Sting

Berichten: 12862
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:41

Wij hebben voor onze bruidstaart het recept voor witte chcocolade Botercreme gebruikt van Laura’s bakery, die is net even anders, maar is bijna altijd gelukt.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:41

ik vind 'gewone' botercreme niet te hachelen :)
Ik maakte het altijd met Swiss merengue
Meer werk maar zoveel lekkerder
ik pb je even een recept
Laatst bijgewerkt door Kinke op 09-03-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:43

Ik doe al jaren: 100gr roomboter op kamertemperatuur, 100gr poedersuiker en een scheutje heet water.
Mixen op de hoogste stand en klaar als het mooi wit en fluffy is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:44

Ik gebruik gewoon altijd 1 op 1 boter en poedersuiker. Mixen tot je een ons weegt (of, bij voorkeur, laten doen door je staande mixer) en klaar is klara. Eventueel wat lemoncurd toevoegen ofzo voor de smaak.

Maar de truc voor echt goede botercreme met dit recept is wel echt mixen, mixen, nog langer mixen en nog veel langer mixen, anders wordt het inderdaad te zwaar. Met een handmixer is het eigenlijk niet te doen is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 09-03-23 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:44

Er zijn inderdaad veel verschillende varianten. De merengue zijn altijd wel lekker, maar dat is rauw eiwit.

Het recept van Lauras bakery werkt erg goed wat mij betreft, de smaak is goed, niet korrelig en niet mierzoet. Mijn anti-botercreme familie eet deze met veel smaak op. :j

Anoniem

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:48

Misschien moet ik de botercreme van het recept ook wel langer laten mixen als ik dit zo lees, ik zit net na te denken en volgens mij zijn het niet klontjes van de bloem maar stukjes het afgekoelde bloem/melk mengsel wat dan in stukjes uit elkaar valt waardoor er her en der "klontjes" achter blijven. Misschien dan toch langer mixen?

Het recept van Laura's bakery valt hier ook altijd erg goed in de smaak bij iedereen dus daarom vind ik het ook een beetje eng om een ander recept te gaan proberen/gebruiken. Het bakken voor volgende week is een bijzondere familie gelegenheid dus ik weet zeker dat ze in ieder geval de smaak van die botercreme wel lekker vinden, maar ik wil alleen geen stukjes :x

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:54

Zeef je de bloem wel voor je hem in de melk doet?

Misschien in delen toevoegen en doormengen voor het verwarmen?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:54

loveslimpie schreef:
Er zijn inderdaad veel verschillende varianten. De merengue zijn altijd wel lekker, maar dat is rauw eiwit.

Het recept van Lauras bakery werkt erg goed wat mij betreft, de smaak is goed, niet korrelig en niet mierzoet. Mijn anti-botercreme familie eet deze met veel smaak op. :j


rauw eiwit? Je verhit het eiwit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:59

MarliesV schreef:
Zeef je de bloem wel voor je hem in de melk doet?

Misschien in delen toevoegen en doormengen voor het verwarmen?


Ja ik heb alles daarin al wel geprobeerd en afgelopen weekend dubbel dubbel gecheckt dat er geen klontjes in zaten, zelfs opnieuw begonnen omdat ik even 2 tellen niet oplette en het te klonterig was gelijk. Ik had botercreme over wat we zelf een beetje opgesnoept hebben en ik bedacht me net dus dat ik daar idd stukjes in zag zitten en proefde, maar ik weet niet hoe ik er bij kwam dat het stukjes bloem zijn, het is echt het mengsel wat het bloem/melk goedje geworden is en dan afgekoeld dus door de boter gemengd. Dus op de één of andere manier niet goed genoeg gemixt ofzo..

In het recept staat wel klop het mengsel zo'n 5 minuten goed door en zoiets doe ik ook altijd wel, ik doe het altijd een beetje op zicht. Komend weekend mag ik nog een paar cupcakes maken voor mijn vriend z'n verjaardag (zodat ik nog even kan oefenen :P ) dus ik ga hem dan gewoon extra lang laten draaien en dan goed kijken/testen/proeven.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:00

ik heb je een pb gestuurd AyDeeDee

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:01

Mix je met de hand/handmixer of met een standmixer

Kom iets verwarmen tijdens het mixen is nog te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:04

MarliesV schreef:
Mix je met de hand/handmixer of met een standmixer

Kom iets verwarmen tijdens het mixen is nog te proberen...


Standmixer! Oh zal ik eens proberen, goeie tip :D

xPabloBokt

Berichten: 9438
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:05

Klinkt voor mij ook gewoon een beetje alsof het geschift is. Misschien proberen langzamer te kloppen zodat het meer tijd heeft om met elkaar te binden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:09

xPabloBokt schreef:
Klinkt voor mij ook gewoon een beetje alsof het geschift is. Misschien proberen langzamer te kloppen zodat het meer tijd heeft om met elkaar te binden.


Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar heb het ook nog nooit meegemaakt dus het zou zomaar kunnen. Ik let er altijd wel heel goed op dat alles op kamertemperatuur is. Maar lees ook al een artikel wat ik kan proberen als het wel geschift is dus mocht hetzelfde komend weekend weer gebeuren ga ik dat proberen, en ik ga proberen langzamer te kloppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:10

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog niet zo heel lang een standmixer, maar ik neem aan dat ik toch gewoon de bovenste het beste kan gebruiken voor de botercreme?

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:13

Kinke schreef:
ik vind 'gewone' botercreme niet te hachelen :)
Ik maakte het altijd met Swiss merengue
Meer werk maar zoveel lekkerder
ik pb je even een recept


Ik ben het hier mee eens; ik vindt de normale botercreme veel te zoet. Ik gebruik al jaren dit recept: https://www.youtube.com/watch?v=D53Hf_WNJqc&t=39s
Is nog nooit mis gegaan en is een stuk lekkerder! Ook is de textuur echt super fijn om mee te werken en heel lekker.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:17

Het Laura's Bakery lijkt/is Ermine Buttercream.

In dit filmpje worden de verschillende botercremes goed uitgelegd! Volgens mij staat er ergens ook een recept op haar kanaal. Elke variant botercreme is ook anders. De ene is zoeter dan de ander, de ander smeert beter en is steviger etc. Ze heeft ook een filmpje erop staan waar ze alle verschillen laat zien. Dat ze aangeeft welke botercreme steviger is en etc.



https://youtube.com/shorts/FLDz1ed4UF0?feature=share
Laatst bijgewerkt door maria500 op 09-03-23 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:19

Smaken verschillen toch? Ik heb het topic niet geopend met de vraag wat vinden jullie de lekkerste botercreme, zoals al aangegeven is er volgende week iets belangrijks en wil ik graag dat het goed lukt en weet ik sowieso dat het botercreme recept die ik altijd maak goed in de smaak valt bij degene waar het uiteindelijk allemaal om draait, en dat lijkt me in deze even het belangrijkste, het mooiste zou alleen zijn als het zonder stukjes/klontjes lukt deze keer en ik was aan het rond kijken naar andere mogelijke recepten die nog simpeler leken waardoor ik me afvroeg hoe jullie dat doen. Wat voor jullie top werkt en een top recept is kan voor mij anders zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:20

maria500 schreef:
Het Laura's Bakery lijkt/is Ermine Buttercream.

In dit filmpje worden de verschillende botercremes goed uitgelegd! Volgens mij staat er ergens ook een recept op haar kanaal. Elke variant botercreme is ook anders. De ene is zoeter dan de ander, de ander smeert beter en is steviger etc. Ze heeft ook een filmpje erop staan waar ze alle verschillen laat zien. Dat ze aangeeft welke botercreme steviger is en etc.



https://youtube.com/shorts/FLDz1ed4UF0?feature=share


Oh top, interessant. Dankjewel! :)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Hoe maak jij botercreme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:24

Het is natuurlijk geen echte botercreme, maar ik gebruik Italiaanse Meringue (https://www.laurasbakery.nl/italiaans-schuim/). Ideaal, want door de hete siroop die je toevoegt kan je het gewoon eten (staat er :+ ).
En als ik wat over heb maak ik er schuimpjes van, is iedereen hier dol op :9

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:24

AyDeeDee schreef:
maria500 schreef:
Het Laura's Bakery lijkt/is Ermine Buttercream.

In dit filmpje worden de verschillende botercremes goed uitgelegd! Volgens mij staat er ergens ook een recept op haar kanaal. Elke variant botercreme is ook anders. De ene is zoeter dan de ander, de ander smeert beter en is steviger etc. Ze heeft ook een filmpje erop staan waar ze alle verschillen laat zien. Dat ze aangeeft welke botercreme steviger is en etc.



https://youtube.com/shorts/FLDz1ed4UF0?feature=share


Oh top, interessant. Dankjewel! :)


https://www.youtube.com/watch?v=tLUHOzRkUtw dit filmpje gaat over de Ermine botercreme, misschien heb je er wat aan om jouw botercreme klontvrij te krijgen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 09-03-23 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9438
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:26

Appeltje_1 schreef:
Het is natuurlijk geen echte botercreme, maar ik gebruik Italiaanse Meringue (https://www.laurasbakery.nl/italiaans-schuim/). Ideaal, want door de hete siroop die je toevoegt kan je het gewoon eten (staat er :+ ).
En als ik wat over heb maak ik er schuimpjes van, is iedereen hier dol op :9


En mocht je dit geen fijn idee vinden dan zijn er ook flessen gepasteuriseerd eiwit te koop in de supermarkt (sowieso bij de AH). Dat werkt ook prima om meringue mee te maken :)