Diervriendelijk eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:03

pol013 schreef:
UIteraard mag je op basis van het gegeven dat een koe een kalfje moet krijgen om melk te geven besluiten te stoppen met zuivel.

Maar enige nuance wil ik wel aanbrengen: Een melkkoe geeft in een lactatieperiode tussen de 5 en 60 liter melk per dag, gemiddeld 25 liter melk per dag. Een koe wordt gemiddeld 315 dagen per jaar gemolken (bron wikipedia of bijvoorbeeld deze: https://deavonturenvaneenboerenmeid.com ... n-een-koe/) Dat wil zeggen dat een koe per kalfje 7.875 liter geeft.
50% van de kalfjes is vrouwelijk en een deel daarvan gaat gewoon het leven als melkkoe tegemoet. Waar maar weinig miserabel aan aan. Sterker nog, dat is best dikke prima.

Dat geeft dus wel aan voor hoeveel stier kalfjes je je verantwoordelijk moet voelen als je zuivel nuttigd.

Nogmaals, iedereen zijn eigen keuzes.

Maar wij hebben hier thuis (met beperkt vlees inname) ook eens zo'n rekensom gemaakt met hoeveel dieren wij vermoorden voor ons eten/ jaar. Ik ben alleen verantwoordelijk voor die dieren en niet voor die miljoenen anderen namelijk. Ik vond dat eigenlijk best 'meevallen'.

Ik maak in ieder geval zonder al te veel scupulus meer muizen en ratten dood in mijn leven door simpelweg een paar vallen te hebben staan. En dat zijn ook levende wezens. En daar doe ik vervolgens niet eens iets nuttigs mee.

Ik dood geen enkel dier, zelfs geen insecten. Ik probeer daar diervriendelijke methodes voor te verzinnen zoals levend vangen en buiten zetten.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:10

anjali schreef:
pol013 schreef:
UIteraard mag je op basis van het gegeven dat een koe een kalfje moet krijgen om melk te geven besluiten te stoppen met zuivel.

Maar enige nuance wil ik wel aanbrengen: Een melkkoe geeft in een lactatieperiode tussen de 5 en 60 liter melk per dag, gemiddeld 25 liter melk per dag. Een koe wordt gemiddeld 315 dagen per jaar gemolken (bron wikipedia of bijvoorbeeld deze: https://deavonturenvaneenboerenmeid.com ... n-een-koe/) Dat wil zeggen dat een koe per kalfje 7.875 liter geeft.
50% van de kalfjes is vrouwelijk en een deel daarvan gaat gewoon het leven als melkkoe tegemoet. Waar maar weinig miserabel aan aan. Sterker nog, dat is best dikke prima.

Dat geeft dus wel aan voor hoeveel stier kalfjes je je verantwoordelijk moet voelen als je zuivel nuttigd.

Nogmaals, iedereen zijn eigen keuzes.

Maar wij hebben hier thuis (met beperkt vlees inname) ook eens zo'n rekensom gemaakt met hoeveel dieren wij vermoorden voor ons eten/ jaar. Ik ben alleen verantwoordelijk voor die dieren en niet voor die miljoenen anderen namelijk. Ik vond dat eigenlijk best 'meevallen'.

Ik maak in ieder geval zonder al te veel scupulus meer muizen en ratten dood in mijn leven door simpelweg een paar vallen te hebben staan. En dat zijn ook levende wezens. En daar doe ik vervolgens niet eens iets nuttigs mee.

Ik dood geen enkel dier, zelfs geen insecten. Ik probeer daar diervriendelijke methodes voor te verzinnen zoals levend vangen en buiten zetten.


Dat mag hoor.

Maar ik geloof dat dat in werkelijkheid ook niet zo vriendelijk is.
"Het levend vangen en elders uitzetten van muizen, moet als laatste redmiddel worden gebruikt. Want het leven van de dieren kan in gevaar komen als ze gestrest raken omdat ze gescheiden worden van hun familie, voedsel en water. Ook kunnen muizen heel simpel hun weg naar binnen weer terugvinden. "
https://www.peta.nl/blog/in-harmonie-me ... uur-leven/

En ik woon aan de rand van een bos. Dus al die mensen die die beesten daar uit zetten.....dank ;)

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:19

pol013 schreef:
UIteraard mag je op basis van het gegeven dat een koe een kalfje moet krijgen om melk te geven besluiten te stoppen met zuivel.

Maar enige nuance wil ik wel aanbrengen: Een melkkoe geeft in een lactatieperiode tussen de 5 en 60 liter melk per dag, gemiddeld 25 liter melk per dag. Een koe wordt gemiddeld 315 dagen per jaar gemolken (bron wikipedia of bijvoorbeeld deze: https://deavonturenvaneenboerenmeid.com ... n-een-koe/) Dat wil zeggen dat een koe per kalfje 7.875 liter geeft.
50% van de kalfjes is vrouwelijk en een deel daarvan gaat gewoon het leven als melkkoe tegemoet. Waar maar weinig miserabel aan aan. Sterker nog, dat is best dikke prima.

Dat geeft dus wel aan voor hoeveel stier kalfjes je je verantwoordelijk moet voelen als je zuivel nuttigd.

Nogmaals, iedereen zijn eigen keuzes.

Maar wij hebben hier thuis (met beperkt vlees inname) ook eens zo'n rekensom gemaakt met hoeveel dieren wij vermoorden voor ons eten/ jaar. Ik ben alleen verantwoordelijk voor die dieren en niet voor die miljoenen anderen namelijk. Ik vond dat eigenlijk best 'meevallen'.

Ik maak in ieder geval zonder al te veel scrupulus meer muizen en ratten dood in mijn leven door simpelweg een paar vallen te hebben staan. En dat zijn ook levende wezens. En daar doe ik vervolgens niet eens iets nuttigs mee.

W


Ik wil hier ook wel mijn nuancering in aangeven, waarbij uiteraard iedereen z'n eigen keuzes mag maken. Maar deze cijfers zetten mij wel aan het denken voor het leed wat er schuil gaat. Bijna 8.000 liter melk van een koe per kalfje (3,5 kalfje per koe. Dat betekent alsnog dat ze op 6-7 jarige leeftijd geslacht worden omdat ze daarna niet genoeg melk meer geven en dat de huidige melkkoe weinig geschikt is voor vleesconsumptie).

Maar tegelijkertijd worden er 108.000 kalfjes doodgeboren en gaan er nog eens 132.000 dood in het eerste levensjaar (door ziekte etc.). Jaarlijks worden er 1,5 miljoen (!) kalfjes geboren (excl. de doodgeborenen) en 70% gaat wel degelijk naar de slacht.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:51

Ik vind het allesbehalve meevallen -O-

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:53

@Polo13: Muizen laat ik gewoon zitten hoor. Ik bedoelde met "buiten zetten" eerder insecten die per ongeluk in de woning zijn gekomen en dan paniekerig gaan rondvliegen etc. Degenen die gewoon binnen wonen zoals ook spinnen bijv. die laat ik met rust.Het is overigens wel belangrijk om voedsel steeds goed en dicht op te bergen om te voorkomen dat je zelf allerlei ongewenste dieren aantrekt! En alles goed schoon te houden om problemen te voorkomen.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:37

Het is maar net hoe je de wereld bekijkt. :D Ik vind het niet mee vallen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:56

Jessix schreef:
Het is maar net hoe je de wereld bekijkt. :D Ik vind het niet mee vallen.



Eens. En natuurlijk ben je ook verantwoordelijk voor het in stand houden van een systeem, dus wel degelijk voor alle slachtoffers van zo'n systeem.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:22

Ik vind dat ook niet zo meevallen.
Ook kun je je afvragen of dat nu echt zo 'dikke prima' is als zo'n koe haar hele leven in een stal moet staan, op een vieze vloer, met een deel van de tijd een uier die oncomfortabel en enorm onnatuurlijk groot is, en dan ook nog eens telkens haar kalf moeten afstaan na een zware dracht wat vast ook geen pretje is in de laatste weken.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:26

8nnemiek schreef:
Ik vind dat ook niet zo meevallen.
Ook kun je je afvragen of dat nu echt zo 'dikke prima' is als zo'n koe haar hele leven in een stal moet staan, op een vieze vloer, met een deel van de tijd een uier die oncomfortabel en enorm onnatuurlijk groot is, en dan ook nog eens telkens haar kalf moeten afstaan na een zware dracht wat vast ook geen pretje is in de laatste weken.

Met je eens. Vandaar mijn opmerking, het is maar net hoe je de wereld bekijkt. Wat voor de een dikke prima is, ziet een ander heel anders.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:04

8nnemiek schreef:
Ik vind dat ook niet zo meevallen.
Ook kun je je afvragen of dat nu echt zo 'dikke prima' is als zo'n koe haar hele leven in een stal moet staan, op een vieze vloer, met een deel van de tijd een uier die oncomfortabel en enorm onnatuurlijk groot is, en dan ook nog eens telkens haar kalf moeten afstaan na een zware dracht wat vast ook geen pretje is in de laatste weken.


Vieze vloer? Wij hebben thuis een melkveehouderij en doen er elke dag alles aan om de stal zo schoon mogelijk te houden (3-4 keer per dag de boxen krabben en de mestrobot draai overuren)
De laatste weken van de dracht word de koe apart gezet wat betekend dat zij rustig kan staan en liggen, het voermanagement passen we hierop aan.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:14

Zoals Jessix al zegt; het is maar net hoe je het bekijkt. Er zullen zeker zat boeren zijn die de hele dag aan het poetsen zijn, hartstikke goed natuurlijk, maar met die natte mest blijft het dweilen met de kraan open, bijna letterlijk, en staan de dieren toch altijd een groot deel van de tijd op een natte, vieze, harde vloer.
Voor de meeste boeren zal dat prima zijn, dat ben je natuurlijk ook gewend. Net zoals er zat paardenmensen zijn die er niks om geven als hun paard 12 uur per dag in een stal staat en door de mest heen loopt. Maar ik heb er na het eerste jaar meteen voor gekozen om mijn paard te verhuizen naar 24/7 buiten en direct was ook de rotstraal weg. Ik vind het gewoon sneu als een dier, welk dier dan ook, in zijn/haar eigen mest staat.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:28

8nnemiek schreef:
Zoals Jessix al zegt; het is maar net hoe je het bekijkt. Er zullen zeker zat boeren zijn die de hele dag aan het poetsen zijn, hartstikke goed natuurlijk, maar met die natte mest blijft het dweilen met de kraan open, bijna letterlijk, en staan de dieren toch altijd een groot deel van de tijd op een natte, vieze, harde vloer.
Voor de meeste boeren zal dat prima zijn, dat ben je natuurlijk ook gewend. Net zoals er zat paardenmensen zijn die er niks om geven als hun paard 12 uur per dag in een stal staat en door de mest heen loopt. Maar ik heb er na het eerste jaar meteen voor gekozen om mijn paard te verhuizen naar 24/7 buiten en direct was ook de rotstraal weg. Ik vind het gewoon sneu als een dier, welk dier dan ook, in zijn/haar eigen mest staat.

Koe is herkauwer, dus ipv tig uur staan eten aan de ruif is dat uurtje bunkeren om vervolgens in schoon, droog, zacht bedje te gaan liggen herkauwen.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:19

men vergeet voor het gemak hier ook dat de meeste koeien gewoon weidegang hebben (in 2023 was dat zo'n 80%). Vaak kunnen ze ook kiezen of ze binnen of buiten willen, en als er een melkrobot is kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus excuus als dit dubbel is, om eieren te eten zonder het doden van eendagshaantjes kun je eieren kopen met het Respeggt keurmerk. Hierbij bepalen ze bij embryo’s in eieren al het geslacht en worden er dus geen pasgeboren haantjes de shredder in gegooid.
Voor meer informatie hierover heeft de Groene Amsterdammer een mooi artikel ‘het lot van de eendagshaan’. Een diervriendelijk ei dus (of althans diervriendelijker)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:25

Goede tip noox!

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:07

Kinke schreef:
men vergeet voor het gemak hier ook dat de meeste koeien gewoon weidegang hebben (in 2023 was dat zo'n 80%). Vaak kunnen ze ook kiezen of ze binnen of buiten willen, en als er een melkrobot is kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden

Het hele jaar door?

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:11

noox schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus excuus als dit dubbel is, om eieren te eten zonder het doden van eendagshaantjes kun je eieren kopen met het Respeggt keurmerk. Hierbij bepalen ze bij embryo’s in eieren al het geslacht en worden er dus geen pasgeboren haantjes de shredder in gegooid.
Voor meer informatie hierover heeft de Groene Amsterdammer een mooi artikel ‘het lot van de eendagshaan’. Een diervriendelijk ei dus (of althans diervriendelijker)

Goede tip inderdaad. Zo fijn dat er steeds betere alternatieve komen. :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:12

Kinke schreef:
men vergeet voor het gemak hier ook dat de meeste koeien gewoon weidegang hebben (in 2023 was dat zo'n 80%). Vaak kunnen ze ook kiezen of ze binnen of buiten willen, en als er een melkrobot is kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden


Bij die 80% horen ook de koeien bij wie de weidegang ongeveer 10% van de totale tijd beslaat. Die de overige tijd on stal niet altijd kunnen liggen en daar slechts een paar m2 per koe hebben.

Jessix: nee

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:21

Dat dacht ik al. :)

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 06:22

Ik ben eerst vegetariër geworden en daarna al vrij snel veganist. Als je je echt gaat verdiepen in de hele vee-industrie draait je maag echt om en er is geen enkele goede reden om dierlijke producten te consumeren.

Hoe meer ik erover na ga denken, hoe vreemder het wordt. Hoezo drinken wij als volwassenen nog borstvoeding en nog van een ander dier ook? :Y)

Het is de industrie erachter, het leed, je gezondheid en het feit dat het ethisch onjuist is om dierlijke producten te consumeren.

Ik heb er trouwens veel aan gehad om vegans te volgen op Instagram en heb wat kookboeken aangeschaft. Eerst ben ik dingen gaan ‘veganizen’, maar inmiddels is mijn receptenpalet flink uitgebreid. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo lekker en gezond gegeten. En ik viel ook gewoon even 11 kilo af (at echt gigantisch veel kaas :+ )

Ik kan er een boek over schrijven, maar je kunt ook Dominion kijken. Het is echt op geen enkele manier goed te praten, al deed ik dat eerst wel hoor. Maar letterlijk ieder argument is invalide. Gelukkig zien steeds meer mensen dat in.

Vandaag worden in Nederland weer 1,8 miljoen dieren geslacht. En dat zijn grotendeels babydieren. Tijdens het typen van deze post zijn er 5000 vermoord. Ik vind het echt verschrikkelijk.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:26

Dominion is gefilmd in Australie?

Ik ben zelf ook steeds minder vlees aan het eten.. maar het borstvoedingsargument vind ik zo vreemd.. Volwassen mensen doen wel meer dingen anders dan dieren.. dat argument snap ik niet :Y)

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:53

Cer schreef:
Dominion is gefilmd in Australie?

Ik ben zelf ook steeds minder vlees aan het eten.. maar het borstvoedingsargument vind ik zo vreemd.. Volwassen mensen doen wel meer dingen anders dan dieren.. dat argument snap ik niet :Y)

En er zijn veel volwassen dieren die melk best zouden willen drinken maar de mogelijkheid niet toe hebben. Sommige koeien willen melk drinken daarom bestaan er anti-drinkbeugels/ringen. Mijn hond is dol op rauwe melk, de boerderijkatten ook.

Zelf probeer ik alles zoveel mogelijk met Demeter keurmerk, dus biologisch dynamisch, te kopen. Zuivel is het makkelijkst, groenten is ook goed te doen hoewel ik daar best regelmatig voor biologisch moet kiezen en vlees is een stuk lastiger.
Demeter keurmerk groenten is overigens zelden vegan hoewel er nu een giedgekeurde BD boerderij schijnt te zijn die vegan werkt.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:13

_Reneee schreef:
Ik ben eerst vegetariër geworden en daarna al vrij snel veganist. Als je je echt gaat verdiepen in de hele vee-industrie draait je maag echt om


1. ik heb me er een beetje in verdiept ;)
2. jouw maag draait er van om. Dat is geen vaststaand feit voor iedereen.

Ik maak wel heel bewuste keuzes wat betreft vlees. Alleen van bedrijven die ik ken, met een korte keten, waar ik van geboorte tot op mijn bord weet wat er mee gebeurt is. Van 1 bepaald bedrijf dus waar ik van vind dat het oke is. En maar 2 a 3 keer per week in bewust wat kleinere porties.
Daarbij bestel ik pakketten. Zodat ik ook het merendeel van het dier in mijn menu opneem ipv alleen de 'gewilde delen' waardoor er relatief weer meer dieren gedood worden omdat er meer vlees 'verspild' wordt. En dus hebben we een grote vriezer en eten 'wat de koe schaft'.
Als ik naar een restaurant ga kies ik bewust niet voor vlees omdat ik dan niet weet waar het vandaan komt.

Melkkoeien kan ik oprecht weinig medelijden mee hebben. Die hebben echt een lekkerder leven dan veel van onze paarden. En die vind ik al niet overwegend zielig. (verbetering mag altijd natuurlijk, graag zelfs) (Overigens betekend een gemiddelde niet dat iedere koe met 6 naar de slacht gaat he. Ik heb er een hekel aan als men dat soort getallen uit zijn verband trekt. https://www.forfarmers.nl/rundvee/melkv ... rland.aspx
Overigens zijn er bijna altijd bedrijven te vinden die het net anders aanpakken, meer passend bij waar jij je druk over maakt. -> https://www.boerpeter.com/post/hoe-oud- ... nze-koeien

En streeft de melkveehouderij zelf ook naar een hogere leeftijd van koeien: https://www.foodagribusiness.nl/een-jaa ... er-koe-op/
En lees je hier ook dat dat niet altijd gehaald wordt oa door wetgeving. Omdat boeren koeien moesten afvoeren door bijvoorbeeld fosfaat wetgeving.

Kippen kan ik (uit mijn eigen achtertuin) al helemaal geen medelijden mee hebben. Dus eieren kan ik al helemaal niet zielig vinden. Geweldige dieren om kringlopen mee te maken.

Het muizen en ratten verhaal toont heel mooi aan hoe ieder vanuit zijn eigen perspectief kijkt naar materie: 'ik moet mijn voedingsmiddelen netjes opbergen' :Y)
We wonen aan een bos, hebben een grote notenboom in de tuin staan en hebben een moestuin....men bedoelt neem ik aan dat ik dan alle nootjes moet gaan oprapen en in potjes moet stoppen? En mijn tuin moet dichtstraten en moet ontdoen van alle blad en biodiverse hoekjes? Of hoe ziet men dat voor zich? Daarbij eten ratten zelfs dode ratten op uit de vallen. Dus ratten hun voedingsmiddelen ontnemen is knap lastig in de praktijk.... Dus dood ik ze met vallen om escalatie te voorkomen.

Bovenstaande is hoe ik het doe en wat ik afweeg. Ik ben vóór meer dierwelzijn. Doe het alleen anders. En daar ben ik tevreden mee. Voor een ander mag dat weer heel anders zijn. Maar beweer dan niet dat een ander stom is of er niet over nagedacht heeft. En probeer een ander ook niet zomaar iets op te leggen.
Vragen stellen vind ik al een stuk boeiender/ aardige/ constructiever.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:50

Ik zal wel een knuppel in het hoenderhok gooien.. maar waar hebben jullie alle info vandaan? Van het internet of zijn jullie daadwerkelijk bij meerdere boeren langs geweest hebben jullie zelf info verzameld?
Ik kan namelijk met zekerheid zeggen dat de meeste koeien hier in Nederland een beter leven hebben als de meeste hobby dieren, uitzonderingen daar gelaten. Kijk eens naar een paard, gaat van baas naar baad, de 1 laat hem veel buiten en de ander laat hem altijd vinnen staan. De 1 rijd het dier helemaal verrot en de ander laat hem staan. 90% van de paarden heeft overgewicht en krijgt daar de meest nare en pijnlijke ziektes van maar dat word goed gekeurd omdat het voor eigen plezier is. De boeren die ik ken en dat zijn er echt veel, zorgen voor de meest optimale leefomgeving, zorgen voor zoveel mogelijk tijd buiten en zijn alles zo optimaal mogelijk aan het maken. De dieren daar gaan niet van adres naar adres maar hebben over het algemeen een heel steady leven..
Ik denk dat je even verder moet kijken als dat er nu gedaan word.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:54

Ik woon midden in mijn eigen bos en heb nog nooit muizen en ratten gedood. Het enige wat ik dood maak is de teek die ik van mijn dieren afhaal.

Maar ik vind de discussie over hoe iemand de vee- en zuivelindustrie ziet eigenlijk niet zo interessant. Want nogmaals, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik hoef niet overtuigd te worden dat het best meevalt of dat andere dieren het slechter hebben. Ik ga er vanuit dat iedereen zijn eigen maatstaven daarin bepaald en vandaar uit de keuze maakt wat je wil consumeren.