Diervriendelijk eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:57

tirzasarah10 schreef:
Ik zal wel een knuppel in het hoenderhok gooien.. maar waar hebben jullie alle info vandaan? Van het internet of zijn jullie daadwerkelijk bij meerdere boeren langs geweest hebben jullie zelf info verzameld?
Ik kan namelijk met zekerheid zeggen dat de meeste koeien hier in Nederland een beter leven hebben als de meeste hobby dieren, uitzonderingen daar gelaten. Kijk eens naar een paard, gaat van baas naar baad, de 1 laat hem veel buiten en de ander laat hem altijd vinnen staan. De 1 rijd het dier helemaal verrot en de ander laat hem staan. 90% van de paarden heeft overgewicht en krijgt daar de meest nare en pijnlijke ziektes van maar dat word goed gekeurd omdat het voor eigen plezier is. De boeren die ik ken en dat zijn er echt veel, zorgen voor de meest optimale leefomgeving, zorgen voor zoveel mogelijk tijd buiten en zijn alles zo optimaal mogelijk aan het maken. De dieren daar gaan niet van adres naar adres maar hebben over het algemeen een heel steady leven..
Ik denk dat je even verder moet kijken als dat er nu gedaan word.

Ik heb er gewerkt en bezoek nog regelmatig boerenbedrijven. Ik weet prima hoe het er aan toe gaat. En weet ook dat het nog veel erger kan, maar dat maakt iets voor mij nog niet goed.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:01

Dat een koe die goed verzorgd wordt het beter heeft dan een paard dat slecht verzorgd wordt wil nog niet zeggen dat die koe zo’n geweldig leven heeft.
Als er een gezond paard op 7-jarige leeftijd wordt geslacht omdat het niet meer op topniveau kan presteren dan vinden we daar allemaal iets van, maar bij een koe is dat doodnormaal?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:08

8nnemiek schreef:
Dat een koe die goed verzorgd wordt het beter heeft dan een paard dat slecht verzorgd wordt wil nog niet zeggen dat die koe zo’n geweldig leven heeft.
Als er een gezond paard op 7-jarige leeftijd wordt geslacht omdat het niet meer op topniveau kan presteren dan vinden we daar allemaal iets van, maar bij een koe is dat doodnormaal?


Van paard gaat anders al eeuwig precies die leeftijd rond: het gemiddelde paard wordt maar 7 jaar oud.....
(en dan blijkt dat een statistiek te zijn van verzekeringen en niet te zeggen over het individu maar toch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:11

tirzasarah10 schreef:
Ik zal wel een knuppel in het hoenderhok gooien.. maar waar hebben jullie alle info vandaan? Van het internet of zijn jullie daadwerkelijk bij meerdere boeren langs geweest hebben jullie zelf info verzameld?
Ik kan namelijk met zekerheid zeggen dat de meeste koeien hier in Nederland een beter leven hebben als de meeste hobby dieren, uitzonderingen daar gelaten. Kijk eens naar een paard, gaat van baas naar baad, de 1 laat hem veel buiten en de ander laat hem altijd vinnen staan. De 1 rijd het dier helemaal verrot en de ander laat hem staan. 90% van de paarden heeft overgewicht en krijgt daar de meest nare en pijnlijke ziektes van maar dat word goed gekeurd omdat het voor eigen plezier is. De boeren die ik ken en dat zijn er echt veel, zorgen voor de meest optimale leefomgeving, zorgen voor zoveel mogelijk tijd buiten en zijn alles zo optimaal mogelijk aan het maken. De dieren daar gaan niet van adres naar adres maar hebben over het algemeen een heel steady leven..
Ik denk dat je even verder moet kijken als dat er nu gedaan word.

Ik vind de NVWA een betrouwbare bron.

https://nos.nl/artikel/2471000-nvwa-leg ... de-beelden

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/247163 ... -handhaven

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/419 ... -ingrijpen

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:13

8nnemiek schreef:
Als er een gezond paard op 7-jarige leeftijd wordt geslacht omdat het niet meer op topniveau kan presteren dan vinden we daar allemaal iets van, maar bij een koe is dat doodnormaal?

Ik weet niet of iedereen er wat van vindt :) en daarnaast als dat al zo is, vinden we allemaal vast niet hetzelfde?

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:15

Menino schreef:

Dit vind ik dan wel weer lastig, want op de vorige pagina's gaat het over melkkoeien dacht ik, niet over varkens?
En over hoe die op stal staan, niet over hoe die bij een verzamelcentrum aankomen. En als er bij 1 (of 2) verzamelcentrum het er slecht aan toe gaat, betekent dat dan dat het bij alle boeren op stal (of op de wei) het er ook zo aan toe gaat?

Nogmaals, ik ben voor minder vlees, minder zuivel vind ik lastig, maar alles door elkaar gaan vergelijken vind ik wat ingewikkeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:35

Cer schreef:
Menino schreef:

Dit vind ik dan wel weer lastig, want op de vorige pagina's gaat het over melkkoeien dacht ik, niet over varkens?
En over hoe die op stal staan, niet over hoe die bij een verzamelcentrum aankomen. En als er bij 1 (of 2) verzamelcentrum het er slecht aan toe gaat, betekent dat dan dat het bij alle boeren op stal (of op de wei) het er ook zo aan toe gaat?

Nogmaals, ik ben voor minder vlees, minder zuivel vind ik lastig, maar alles door elkaar gaan vergelijken vind ik wat ingewikkeld :)


Nee, maar mijn hele probleem is dat je dus niet weet naar welke verzamelstal de kalfjes gaan. Dus als jij een topplekje hebt gevonden waar je je melk vandaan haalt, kan het nog steeds zo zijn dat er per koe 2 - 4 kalfjes naar zo'n gruwelijke plek gaan.

Weet je niet. En ik wil er niet aan meewerken. Nooit niet. Hoe goed de moederkoe het ook heeft. Als er een manier is omdat terug te "deduceren" (dat je dus plekken kunt vinden waarbij en de mama, en de stiertjes een leuk leven tegemoet gaan) dan sta ik er helemaal voor open om die zuivel te gebruiken. Maar ik heb maar weinig antwoord op die vraag gehad (alleen van de waterbuffels weet ik nu dat die stiertjes een leuk(er) leven tegemoet gaan dan in de reguliere melkveehouderij).

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:39

Nou ja, met al die berichtgeving zou ik wel verwachten (maar ik ben gewoon naief) dat die verzamelstallen en slachthuizen enzo echt wel beter gecontroleerd gaan worden. (helemaal weg zal nog wel even duren)..

Maar goed, in het kader van het topic, zijn er mensen die een alternatief voor kwark hebben? Of is dat dan havermouth in havermelk (dat lijkt me niks, maar ik denk dat ik wat over het hoofd zie). Ik heb dan mn vezels en eiwitten bij elkaar in 1 schaaltje. Maar misschien kan ik dat anders doen.. :)

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:39

Ik denk ook niet dat het een discussie moet zijn en ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat het daar steeds op uitdraait. Weeg voor jezelf af wat je wil consumeren en waarom, zonder een ander te overtuigen van je gelijk.

Als ik een veganist spreek probeer ik die echt niet in te laten zien hoe goed mijn huisdieren het wel niet hebben. Ik snap het standpunt van die persoon en respecteer dat, ik zie het alleen anders en maak andere keuzes. Zo denk ik ook over de boer die vind dat hij het beste voor heeft met zijn dieren. Ik juich het toe dat er zoveel mensen zijn die in elk geval hun best doen om dierenwelzijn te verbeteren, op welke manier dan ook.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:42

Cer schreef:
Nou ja, met al die berichtgeving zou ik wel verwachten (maar ik ben gewoon naief) dat die verzamelstallen en slachthuizen enzo echt wel beter gecontroleerd gaan worden. (helemaal weg zal nog wel even duren)..

Maar goed, in het kader van het topic, zijn er mensen die een alternatief voor kwark hebben? Of is dat dan havermouth in havermelk (dat lijkt me niks, maar ik denk dat ik wat over het hoofd zie). Ik heb dan mn vezels en eiwitten bij elkaar in 1 schaaltje. Maar misschien kan ik dat anders doen.. :)

Ik vind zelf havermout met amandelmelk heel erg lekker. Ik maak eet het lekker warm met appel, rozijntjes en een scheutje maple syrup. :P Je zit er ook zeker de hele ochtend vol van.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:46

Wat ik me naar aanleiding van dit topic afvraag: in hoeverre is het bekend wat de herkomst is van de melkpoeder in allerlei producten die wel melk bevatten maar geen zuivel zijn?

Ik heb toevallig een pakje paaseitjes naast me liggen en ben oprecht benieuwd, komt die melk dan ook bij de Nederlandse boeren vandaan (die naar mijn idee goed genoeg voor hun vee zorgen, al mag iedereen uiteraard zijn mening hebben :o ) of kan het even goed melkpoeder zijn gemaakt van melk van zielige Oostblokkoeien die hun hele leven aan de ketting in een betreurenswaardig vies stalletje hebben doorgebracht?

Ik drink zelf namelijk geen melk (omdat ik het vies vind), alleen plantaardige alternatieven. Eenvoudige zuivelproducten die ik wel gebruik (voornamelijk kaas en boter) vallen nog onder het hele keurmerkensysteem waardoor ik enig overzicht kan behouden, maar allerlei kant en klaar spul, sauzen, chocolade, diepvries pizza met kaas, is er enige controle op wat voor melk daar in gaat?

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:49

En je eiwitten, waar haal je die vandaan? Is dat dan meer de groenten?

Voor chocola en de rest zou je dan misschien ook de vegan opties moeten kiezen?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:54

Menino schreef:
Nee, maar mijn hele probleem is dat je dus niet weet naar welke verzamelstal de kalfjes gaan. Dus als jij een topplekje hebt gevonden waar je je melk vandaan haalt, kan het nog steeds zo zijn dat er per koe 2 - 4 kalfjes naar zo'n gruwelijke plek gaan.

Weet je niet. En ik wil er niet aan meewerken. Nooit niet. Hoe goed de moederkoe het ook heeft. Als er een manier is omdat terug te "deduceren" (dat je dus plekken kunt vinden waarbij en de mama, en de stiertjes een leuk leven tegemoet gaan) dan sta ik er helemaal voor open om die zuivel te gebruiken. Maar ik heb maar weinig antwoord op die vraag gehad (alleen van de waterbuffels weet ik nu dat die stiertjes een leuk(er) leven tegemoet gaan dan in de reguliere melkveehouderij).



Dat snap ik inderdaad heel goed.

Dan kom je waarschijnlijk bij een korte keten bedrijf uit. Daar kun je ter plekke vragen hoe zij het doen. Niet alle bedrijven werken namelijk met verzamel bedrijven er tussen als de dieren naar de slacht gaan. (en niet alle verzamelbedrijven zijn slecht)

Voor vlees hebben wij daarom: https://www.kloosterboerderijvanbuuren.nl/ (maar dat is je vraag niet)

Ik zou in jouw geval of stoppen met zuivel óf bij een korte keten bedrijf in de regio vragen hoe zij het doen. Er zullen er ongetwijfeld te vinden zijn die hier aandacht aan besteden. (en anders helpt het stellen van de vraag altijd nog aan bewustzijn dat er consumenten zijn die hier iets om geven en er dus een mogelijke markt voor is)

https://www.boerpeter.com/ Helaas focused deze zich niet op de zuivel rechtstreeks aan de consument verkopen. Maar dit zou een aardige zijn die duidelijk voor een ander concept kiezen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-04-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:56

Cer schreef:
En je eiwitten, waar haal je die vandaan? Is dat dan meer de groenten?

Voor chocola en de rest zou je dan misschien ook de vegan opties moeten kiezen?

Om eerlijk te zijn Cer ben ik daarin niet je beste voorbeeld. :') Ik eet eigenlijk gewoon wat ik lekker vind. Ik voel me er goed bij en heb geen tekorten. Ik ben niet heel bewust bezig met voedingstoffen tot mij nemen. Toen ik 25 jaar geleden stopte met vlees eten had je twee vervangers, en ik vond ze allebei niet te pruimen.

Uit mezelf eet ik best wel gevarieerd en kom zo blijkbaar wel aan alles wat ik nodig heb.

@ Fly_high, dat is inderdaad een lastige. De herkomst van melkpoeder in producten is, zover ik weet, niet te achterhalen. Zo was ook onlangs op het nieuws dat er veel legbatterij eieren uit Oekraïne worden verwerkt in producten, terwijl in NL de legbatterij verboden is. Wil je er echt niet aan meedoen dan moet je denk ik kiezen voor de vegan opties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:57

Jessix schreef:
Ik denk ook niet dat het een discussie moet zijn en ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat het daar steeds op uitdraait. Weeg voor jezelf af wat je wil consumeren en waarom, zonder een ander te overtuigen van je gelijk.

Als ik een veganist spreek probeer ik die echt niet in te laten zien hoe goed mijn huisdieren het wel niet hebben. Ik snap het standpunt van die persoon en respecteer dat, ik zie het alleen anders en maak andere keuzes. Zo denk ik ook over de boer die vind dat hij het beste voor heeft met zijn dieren. Ik juich het toe dat er zoveel mensen zijn die in elk geval hun best doen om dierenwelzijn te verbeteren, op welke manier dan ook.

Ja, mee eens.

Heb ook niets tegen mensen die wel vlees eten.
't is je eigen afweging. Je kunt niet alle gevechten tegelijkertijd vechten, en voor de ene is zijn eigen hoofd boven water al genoeg moeite... En dan ga je je ook niet druk maken over alle morele dilemma's in de wereld.
Ik heb daar oprecht geen mening over.

Dat ik al fock-ing 20 jaar minimaal wekelijks mijn keuze om vegatariër te zijn moet verantwoorden (steeds minder gelukkig) waarna vlees eten helemaal vergoeilijkt en zelfs geromanticeerd wordt vind ik wel wat van. Laat me gewoon met rust -O- Er zijn in deze tijd en wereld genoeg alternatieven die een stuk beter zijn voor de wereld en het milieu, en wees daar gewoon blij mee... Ook als die alternatieven niet bij jou passen. Interesseert mij echt niet.
Maar ik doe gewoon mn best hetgeen te doen wat ik goed vind en ga me dan niet proberen te overtuigen dat ik potjandorie vlees zou moeten eten om jouw eigen cognitieve dissonantie te verminderen. Blijf dat een vreemde reactie vinden :o .

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:59

Jessix schreef:
Cer schreef:
En je eiwitten, waar haal je die vandaan? Is dat dan meer de groenten?

Voor chocola en de rest zou je dan misschien ook de vegan opties moeten kiezen?

Om eerlijk te zijn Cer ben ik daarin niet je beste voorbeeld. :') Ik eet eigenlijk gewoon wat ik lekker vind. Ik voel me er goed bij en heb geen tekorten. Ik ben niet heel bewust bezig met voedingstoffen tot mij nemen. Toen ik 25 jaar geleden stopte met vlees eten had je twee vervangers, en ik vond ze allebei niet te pruimen.

Uit mezelf eet ik best wel gevarieerd en kom zo blijkbaar wel aan alles wat ik nodig heb.

@ Fly_high, dat is inderdaad een lastige. De herkomst van melkpoeder in producten is, zover ik weet, niet te achterhalen. Zo was ook onlangs op het nieuws dat er veel legbatterij eieren uit Oekraïne worden verwerkt in producten, terwijl in NL de legbatterij verboden is. Wil je er echt niet aan meedoen dan moet je denk ik kiezen voor de vegan opties.


Of veel zelf maken: pizzadeeg van 00 durum tarwe, cake zelf bakken, geen pannekoekenmix kopen, geen pakjes en zakje maar zelf soepen, sauzen en mixen maken. Ik gebruik maar weinig producten met melkpoeder en ei poeder eigenlijk. Maar vanuit een andere insteek.

xTammyy

Berichten: 4409
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:01

Tip om meer eiwitten binnen te krijgen wanneer je geen zuivel wil nuttigen:
Kijk eens naar Edelgistvlokken. Afhankelijk van de aanbieder zit daar per 100 gram, 30-49 gram aan eitwitten in :)
En verder, vergelijk de plantaardige alternatieven niet met de zuivel alternatieven qua smaak. Het zal nooit 100% hetzelfde smaken is mijn beleving.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:04

Ik koop mijn melk en eieren en kaas bij de locale boer hier in het dorp die zijn eigen melk en kaas en eieren maakt. Hij verkoopt ook vlees van zijn eigen koe maar ik ben vegetariër dus dat haal ik niet. Ik zie de koeien elke dag als ik langsfiets en de kalfjes staan er gewoon bij die geboren zijn en mogen erbij blijven.
Ik koop sowieso steeds meer lokaal. Ook mijn groentes haal ik tegenwoordig onderweg naar of van mijn werk bij locale boeren of tuinders verenigingen.
Ben me bewust dat er nog steeds dieren voor me sneuvelen want ja in veel voedingsproducten maar ook kleding zitten vaak dierlijke producten verwerkt.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:06

@ Menino _/-\o_

@ pol013 dat is inderdaad een goede oplossing.

Ik volg een paar vegan koks op YouTube. Zij hebben wel leuke tips voor meer eiwitten in je voeding door bijvoorbeeld een extra handje doperwten toe te voegen in je groenten of hennepzaadjes over je havermout als topping. Edelgistvlokken kun je ook in je sausen gebruiken om een kaassmaak na te bootsen.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:13

Jessix schreef:
Kinke schreef:
men vergeet voor het gemak hier ook dat de meeste koeien gewoon weidegang hebben (in 2023 was dat zo'n 80%). Vaak kunnen ze ook kiezen of ze binnen of buiten willen, en als er een melkrobot is kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden

Het hele jaar door?


in de winter groeit geen gras }:0 en het is vaak te nat (ook voor paarden!)

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:14

Jessix schreef:
Om eerlijk te zijn Cer ben ik daarin niet je beste voorbeeld. :') Ik eet eigenlijk gewoon wat ik lekker vind. Ik voel me er goed bij en heb geen tekorten. Ik ben niet heel bewust bezig met voedingstoffen tot mij nemen. Toen ik 25 jaar geleden stopte met vlees eten had je twee vervangers, en ik vond ze allebei niet te pruimen.

Meh, ja ik moet daar wel over nadenken.. er zijn een aantal dingen waar ik niet zo goed tegenkan, en ik moet enorm letten op kcal inname (dus minder vlees en meer groenten helpt daar ook bij, vega-varianten eet ik niet, de kcal daarin zijn soms echt shocking :') ). Voor eiwitten eet ik dus wel kip/eieren/zuivel want dat is het makkelijks te doen.. Maar ik probeer wel steeds een beter alternatief te vinden.
Mijn manco is dat ik niet kan koken (ik vind het ook niet leuk) en gefrut met linzenkoekjes zelf bakken is echt niks voor mij :') dan eet ik het gewoon niet :Y)

Wat ik wel vind is dat wanneer mensen generaliserende uitspraken doen over "alle"-vul zelf maar in, dat iemand van die groep dan best mag zeggen dat niet "alle"-van die groep alles hetzelfde doen :)

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:19

tirzasarah10 schreef:
Ik zal wel een knuppel in het hoenderhok gooien.. maar waar hebben jullie alle info vandaan? Van het internet of zijn jullie daadwerkelijk bij meerdere boeren langs geweest hebben jullie zelf info verzameld?
Ik kan namelijk met zekerheid zeggen dat de meeste koeien hier in Nederland een beter leven hebben als de meeste hobby dieren, uitzonderingen daar gelaten. Kijk eens naar een paard, gaat van baas naar baad, de 1 laat hem veel buiten en de ander laat hem altijd vinnen staan. De 1 rijd het dier helemaal verrot en de ander laat hem staan. 90% van de paarden heeft overgewicht en krijgt daar de meest nare en pijnlijke ziektes van maar dat word goed gekeurd omdat het voor eigen plezier is. De boeren die ik ken en dat zijn er echt veel, zorgen voor de meest optimale leefomgeving, zorgen voor zoveel mogelijk tijd buiten en zijn alles zo optimaal mogelijk aan het maken. De dieren daar gaan niet van adres naar adres maar hebben over het algemeen een heel steady leven..
Ik denk dat je even verder moet kijken als dat er nu gedaan word.

Binnen een straal van enkele kilometers zitten hier meerdere melkveehouders. Daarnaast heb ik een hond die graag in de bermen zoekt naar muizen dus ik loop nogal wat kilometers in de omgeving en als je om je heen kijkt zie je genoeg. Maar het gros van de mensen die ik spreek ziet niets. Zelfs iemand die bij de dierenambulance werkte vond de koeien van een boer "er echt heel goed uitzien" en die geloofde mij niet toen ik zei dat hij/zij dan niet goed keek. Op een later moment heeft diegene eens wat langer en beter naar de koeien gekeken en mij gelijk gegeven.
Er zijn hier ook nog melkveehouders waar de koeien - met horens - op stal staan vastgebonden. Ik vind dat naar maar die koeien zien er goed uit.
De Rendac zie ik zo nu en dan rijden en het is altijd boeiend om te zien waar die naar toe gaan. Wat ook interessant is om te zien, is hoe een boer een dood dier aanbiedt.
Verder is er veel informatie te halen uit hoe de sloten er jaarrond uitzien. Hoe de weilanden er jaarrond er liggen, bij de een ligt het vol puin, plastic, ijzer, etc., bij de ander is het grasfalt en bij de ander staan er bloemen en kruiden tussen.
Een keertje bij een bedrijf kijken geeft je een beeld, maar dan moet je én weten waar je naar moet kijken én dat ook nog eens op de juiste waarde kunnen schatten. Voor een deel had ik al wat kennis en verder heb ik heel veel gevraagd aan heel veel verschillende mensen.
Wij kwamen met een openblik en zeer welwillend in deze omgeving wonen in de vooronderstelling dat alles goed geregeld en gecontroleerd wordt maar we zijn heel cynisch geworden wat dat betreft.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:23

Cer schreef:
En je eiwitten, waar haal je die vandaan? Is dat dan meer de groenten?

Voor chocola en de rest zou je dan misschien ook de vegan opties moeten kiezen?


Voornamelijk plantaardige bronnen inderdaad :j tegenwoordig veelal kant en klaar (dus nepworst, nepvlees, nepyoghurt, vegan eiwitshake en ga zo door). Maar peulvruchten, noten end zit ook veel eiwit in, idem kaas en eieren (die ik dus ook gewoon eet).

Ik zit wel aan flinke hoeveelheid kcal die ik binnen moet krijgen dus heb juist het tegenovergestelde probleem gehad, het is heel veel volume bunkeren als je aan 3500 kcal ofzo uit volwaardig vegan eten wilt komen :')

Jessix schreef:
@ Fly_high, dat is inderdaad een lastige. De herkomst van melkpoeder in producten is, zover ik weet, niet te achterhalen. Zo was ook onlangs op het nieuws dat er veel legbatterij eieren uit Oekraïne worden verwerkt in producten, terwijl in NL de legbatterij verboden is. Wil je er echt niet aan meedoen dan moet je denk ik kiezen voor de vegan opties.


Jammer zeg, ik moest inderdaad aan die Oekraïense legbatterij eieren denken : Weet ook uit de eerste hand hoe de melkkoeien in Polen bijv. worden gehouden en daar is echt geen weidegang aan de orde. Vind ik moreel gezien heel ander verhaal dan de Nederlandse veehouderij zeg maar.

Ik ben in het verleden al paar jaar vegan geweest maar dat was nog beetje in de tijd dat het neerkwam op sojabrokken vreten en de enige vegan opties in meeste restaurants rauwkost en bier waren := dus dan maar uit gemakzucht teruggegaan naar vegetarisch. Inmiddels steeds meer vegan aan het eten :j maar ik vind het nog steeds interessant in hoeverre we weten wat voor melk er in al houdbaar spul terechtkomt en waarom daar blijkbaar zo weinig controle op is?

Mayo is tegenwoordig steeds vaker te vinden met keurmerk-eieren (dus geen kooi/batterij meuk), dat vind ik wel mooi want mayo is een van die niet-vegan producten die ik niet zou willen opgeven. Maar melkchocolade is eentje waar ik weer flink van moet balen :


Menino schreef:
Maar ik doe gewoon mn best hetgeen te doen wat ik goed vind en ga me dan niet proberen te overtuigen dat ik potjandorie vlees zou moeten eten om jouw eigen cognitieve dissonantie te verminderen. Blijf dat een vreemde reactie vinden :o .


Het is ook raar, zo vind ik vlees enorm vies van smaak/structuur maar daar gelooft uiteraard niemand in :+ "oh nee, dan heb je gewoon nooit GOED vlees gegeten, eet eens een steak/ribs zoals ik die klaarmaak/vul in whatever zooi persoon in kwestie lekker vindt". Terwijl broccoli, spruitjes ofzo vies vinden maatschappelijk prima gecapteerd wordt en als je als volwassene daar niets van hoeft te weten is het zeker prima zonder uitleg.

speurneusc

Berichten: 5403
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:55

juval schreef:
in de winter groeit geen gras }:0 en het is vaak te nat (ook voor paarden!)


boer heeft gras opgeslagen als kuil, koeien staan los in die grote schuren en kunnen dan nog steeds zelf naar de melkrobot

Gitana

Berichten: 2711
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:15

tirzasarah10 schreef:
Ik zal wel een knuppel in het hoenderhok gooien.. maar waar hebben jullie alle info vandaan? Van het internet of zijn jullie daadwerkelijk bij meerdere boeren langs geweest hebben jullie zelf info verzameld?
Ik kan namelijk met zekerheid zeggen dat de meeste koeien hier in Nederland een beter leven hebben als de meeste hobby dieren, uitzonderingen daar gelaten. Kijk eens naar een paard, gaat van baas naar baad, de 1 laat hem veel buiten en de ander laat hem altijd vinnen staan. De 1 rijd het dier helemaal verrot en de ander laat hem staan. 90% van de paarden heeft overgewicht en krijgt daar de meest nare en pijnlijke ziektes van maar dat word goed gekeurd omdat het voor eigen plezier is. De boeren die ik ken en dat zijn er echt veel, zorgen voor de meest optimale leefomgeving, zorgen voor zoveel mogelijk tijd buiten en zijn alles zo optimaal mogelijk aan het maken. De dieren daar gaan niet van adres naar adres maar hebben over het algemeen een heel steady leven..
Ik denk dat je even verder moet kijken als dat er nu gedaan word.


Maar waarom moet het vergeleken worden? Is het zo dat als dit met paarden gebeurd, je ook eigenlijk niets kan zeggen over koeien?
Het zijn toch twee aparte dingen die beide voor verbetering vatbaar kunnen zijn?