Diervriendelijk eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:54

8nnemiek schreef:
Dat een koe die goed verzorgd wordt het beter heeft dan een paard dat slecht verzorgd wordt wil nog niet zeggen dat die koe zo’n geweldig leven heeft.
Als er een gezond paard op 7-jarige leeftijd wordt geslacht omdat het niet meer op topniveau kan presteren dan vinden we daar allemaal iets van, maar bij een koe is dat doodnormaal?


En, knuppel in het hoenderhok op Bokt, is paardensport eigenlijk nog wel iets wat je moet willen?
Niet dat die vraag hier beantwoord moet worden, het is meer bedoeld als 'gedachte'.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:57

BaileyMix schreef:
Over fijn vegan eten (wel een beetje offtopic, sorry): in Utrecht is sinds een aantal jaar een volledig vegan snackbar, die ook de uitgaansavonden tot 4 uur 's ochtends open is <3 Het enige wat nog miste haha, vette dronkenmanshap halen na het uitgaan. En het is ook mega lekker!


Inderdaad een wereld verwijderd van gebakken camembert en rauwkost als enige vega opties :))


OMG WAAR?!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:18

Jessix schreef:
Nikass schreef:
Maar bij het bespreken van "meer verantwoorde" voeding is het onvermijdelijk en ik denk ook juist nodig, dat er helderheid is over hoe de voeding tot stand wordt gebracht en hoeveel leed daar mogelijk bij komt kijken.


Zeker, maar ik hoef daarin niet overtuigd te worden dat het allemaal wel meevalt of dat het ergens anders nog veel erger is. Ik heb mijn onderzoek gedaan en doe dat nog steeds. Mijn besluit om iets wel of niet te eten hoeft niet steeds ter discussie te staan. Daarbij wat voor de een diervriendelijk is, is het voor de ander nog lang niet.

Je kan daar het gesprek over hebben, maar dat hoeft niet altijd. Soms wordt je er een beetje moe van... Ik wel in elk geval en de TS dus ook. :) Ik hoopte op een topic waarin je elkaar helpt om zo diervriendelijk mogelijk te eten. Hoe doe je dat, waar let je op, etc. En gelukkig staan hier ook wel leuke tips in.


Dat ben ik met je eens hoor, overtuigen van een al dan niet betere leefwijze hoeft van mij ook niet.
Ik bedoelde als iemand aangeeft diervriendelijk te eten omdat het vlees van een verantwoord adres komt, en jij weet of vindt dat dat adres helemaal niet zo verantwoord te werk gaat, dat het dan wel logisch is om daar wat over te zeggen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:30

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Misschien even lezen voor je antwoord geeft. :')


Misschien moet je duidelijker zijn. Zoals ik het begreep insinueer je dat omdat er soms pinken buiten staan, koeien ook wel in de winter buiten kunnen

Dan lees je het dus verkeerd. Ik noem zelfs 3 voorbeelden in mijn tekst. Koeien op een verharde uitloop, koeien die op droge dagen in de winter buiten komen en pinken die in de winter buiten staan en daar hooi krijgen. Als dat niet duidelijk is, dan zou je kunnen vragen wat ik bedoel. Maar waarschijnlijk irriteert het hele onderwerp je gewoon?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:35

Nikass schreef:
Dat ben ik met je eens hoor, overtuigen van een al dan niet betere leefwijze hoeft van mij ook niet.
Ik bedoelde als iemand aangeeft diervriendelijk te eten omdat het vlees van een verantwoord adres komt, en jij weet of vindt dat dat adres helemaal niet zo verantwoord te werk gaat, dat het dan wel logisch is om daar wat over te zeggen.


Ja met je eens. Zo deel je ook weer die kennis. :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:46

Tiggs schreef:
OMG WAAR?!



Op de hoek van Korte Jansstraat, Domstraat en Achter Sint Pieter, schuin tegenover Bambi. Heet Last Vegas.

De kroketten en frieten zijn echt :~ :~

Oh, en de kapsalon en frietje rendang ook! Alles eigenlijk hahaha.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 06:27

pol013 schreef:
_Reneee schreef:
Ik ben eerst vegetariër geworden en daarna al vrij snel veganist. Als je je echt gaat verdiepen in de hele vee-industrie draait je maag echt om


1. ik heb me er een beetje in verdiept ;)
2. jouw maag draait er van om. Dat is geen vaststaand feit voor iedereen.

Ik maak wel heel bewuste keuzes wat betreft vlees. Alleen van bedrijven die ik ken, met een korte keten, waar ik van geboorte tot op mijn bord weet wat er mee gebeurt is. Van 1 bepaald bedrijf dus waar ik van vind dat het oke is. En maar 2 a 3 keer per week in bewust wat kleinere porties.
Daarbij bestel ik pakketten. Zodat ik ook het merendeel van het dier in mijn menu opneem ipv alleen de 'gewilde delen' waardoor er relatief weer meer dieren gedood worden omdat er meer vlees 'verspild' wordt. En dus hebben we een grote vriezer en eten 'wat de koe schaft'.
Als ik naar een restaurant ga kies ik bewust niet voor vlees omdat ik dan niet weet waar het vandaan komt.

Melkkoeien kan ik oprecht weinig medelijden mee hebben. Die hebben echt een lekkerder leven dan veel van onze paarden. En die vind ik al niet overwegend zielig. (verbetering mag altijd natuurlijk, graag zelfs) (Overigens betekend een gemiddelde niet dat iedere koe met 6 naar de slacht gaat he. Ik heb er een hekel aan als men dat soort getallen uit zijn verband trekt. https://www.forfarmers.nl/rundvee/melkv ... rland.aspx
Overigens zijn er bijna altijd bedrijven te vinden die het net anders aanpakken, meer passend bij waar jij je druk over maakt. -> https://www.boerpeter.com/post/hoe-oud- ... nze-koeien

En streeft de melkveehouderij zelf ook naar een hogere leeftijd van koeien: https://www.foodagribusiness.nl/een-jaa ... er-koe-op/
En lees je hier ook dat dat niet altijd gehaald wordt oa door wetgeving. Omdat boeren koeien moesten afvoeren door bijvoorbeeld fosfaat wetgeving.

Kippen kan ik (uit mijn eigen achtertuin) al helemaal geen medelijden mee hebben. Dus eieren kan ik al helemaal niet zielig vinden. Geweldige dieren om kringlopen mee te maken.

Het muizen en ratten verhaal toont heel mooi aan hoe ieder vanuit zijn eigen perspectief kijkt naar materie: 'ik moet mijn voedingsmiddelen netjes opbergen' :Y)
We wonen aan een bos, hebben een grote notenboom in de tuin staan en hebben een moestuin....men bedoelt neem ik aan dat ik dan alle nootjes moet gaan oprapen en in potjes moet stoppen? En mijn tuin moet dichtstraten en moet ontdoen van alle blad en biodiverse hoekjes? Of hoe ziet men dat voor zich? Daarbij eten ratten zelfs dode ratten op uit de vallen. Dus ratten hun voedingsmiddelen ontnemen is knap lastig in de praktijk.... Dus dood ik ze met vallen om escalatie te voorkomen.

Bovenstaande is hoe ik het doe en wat ik afweeg. Ik ben vóór meer dierwelzijn. Doe het alleen anders. En daar ben ik tevreden mee. Voor een ander mag dat weer heel anders zijn. Maar beweer dan niet dat een ander stom is of er niet over nagedacht heeft. En probeer een ander ook niet zomaar iets op te leggen.
Vragen stellen vind ik al een stuk boeiender/ aardige/ constructiever.


Zo praatte ik eerst ook, typisch gevalletje van cognitieve dissonantie en blijkbaar hebben wij een andere maatstaf qua dierenwelzijn. Het leven van een melkkoe is in mijn ogen verschrikkelijk en ik vind het vreselijk wat er met stierkalveren gebeurt. Die staan letterlijk dagenlang op transport en moeten het vaak uren aan een stuk zonder eten en drinken doen. Jonge dieren die direct na hun geboorte bij hun moeder zijn weggerukt. En ik denk dat je vorige week ook de beelden hebt gezien van hoe er met die kalveren wordt omgegaan tijdens het transport?

Qua eieren van je eigen kip, het gaat er niet altijd om of het zielig is, maar wat geeft jou het recht om het ei van een kip te stelen? Dat is uiteindelijk de essentie van het verhaal. Je neemt iets wat jou niet toebehoort. Een hele andere manier van kijken naar dieren, wat lang niet iedereen doet, maar wat mij wel aan het denken heeft gezet.

En als je dan in je achterhoofd houdt dat kippen oorspronkelijk helemaal niet elke dag een ei legden, maar wij ze net zolang hebben doorgefokt tot dat ze dat wel deden. Idem met koeien, die geven ook bizar veel melk. De mens zet alles naar haar hand en ik vind het niet kloppen om dieren te gebruiken voor mijn eigen smaakplezier, voelt gewoon niet goed.

Het staat je natuurlijk vrij om het voor jezelf recht te praten, heb ik zelf ook jaren gedaan :D

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:42

Laten we er ajb geen "goed" of "fout" van maken. Je hoeft geen perfectie na te streven als je dit niet wil of kan. Het falen om perfectie te behalen kan er namelijk op zichzelf al toe leiden om je er totaal niet meer voor in te zetten, en dat zou heel jammer zijn. "het vinden van een perfect uitgedacht vegetarisch plan is onbehaalbaar, dus ik blijf maar gewoon vlees eten". Klinkt raar maar geloof me, het gebeurd vaak.

Ja het kan altijd beter en als dat lukt is dat super, maar als jij iets haalbaar vindt dan is dat waarschijnlijk hoe je het moet doen

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:44

En als je zelf kippen hebt, kan je dan wel die eieren gebruiken?
dat je ze ruilt voor voer en een veilig hok?

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:45

Wat een nette en goede post renee. Tot… die laatste zin. Daardoor ben je me in 1 klap totaal kwijt. Door die typisch belerende instelling wil ik geen vegetariërs of vegans meer als nieuwe vrienden. Op tinder klik ik ze steenvast weg. Ik ben daar zo klaar mee.

Iedereen doet wat voor zichzelf zo goed mogelijk haalbaar is. Ik heb het geprobeerd, maar mijn lijf trekt het niet. Na een half jaar heb ik het moeten opgeven. 2x per week een klein beetje vlees en om de dag iets van zuivel (yoghurt/Griekse yoghurt) heb ik gewoon minimaal nodig. Ongeacht wat ik zelf zou willen is het gewoon geen optie voor mij. Mijn lijf is niet gezond en wordt dan nog veel zieker.

Ik zag hier mensen posten dat ze er klaar mee zijn dat ze zich moeten verdedigen dat ze geen vlees eten. Ik zal daar nooit een punt van maken. Goed van je en ieder zijn ding. Andersom zegt een vegan vriend van mij altijd; iedereen mag doen wat hij wil. Maar je krijgt steenvast commentaar als hij een stukje kaas spot of als ik nieuwe schoenen heb gekocht. Mag geen leer, mag geen nieuw mag geen dit mag geen dat. Maar vooral heel fanatiek als het om een ander gaat. Heeft het over de co2 uitstoot van mijn paard en dat dat niet oké is, maar gaat wel 15 tot 20 keer per jaar naar zuid Spanje op en neer. Ik ga nooit op vakantie. Ben daar echt zo klaar mee.. zelf als ik groente door de slowjuicer heb gegooid en een geoentesap drink komt er commentaar dat het gezonder is om maar gewoon de hele groente te eten. Ja voor jou ja. Mijn lijf krijgt het niet weggewerkt dus qua voedingsstoffen verhonger ik gewoon op puur plantaardig voer. Been there Done that.

Net als dat hele woke gedoe: doe wat je wilt, wees wie je bent maar val mij er niet mee lastig…

juval

Berichten: 13220
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:00

ik voel het ook als heel lastig om me steeds maar weer te moeten verdedigen. Er is zoveel onwetendheid, vooroordelen, en er worden niet kloppende waarheden verkondigd. Heel vermoeiend soms. Ik heb zoiets van laat iedereen lekker in zijn waarde. Eet wat je wilt, en val daar verder niemand mee lastig.

de ts had een vraag over hoe diervriendelijk te eten. Ze vroeg niet 'hoe word ik vegan'.
diervriendelijk eten is in mijn ogen heel goed mogelijk als je bewust bent waar je voedsel vandaan komt. Daar valt nog veel te winnen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:20

To heeft duidelijk aangegeven geen behoefte te hebben aan discussie van mensen die het allemaal wel mee vinden vallen, dus ik stel voor dat jullie je eigen topic starten. Jullie worden niet aangevallen, jullie komen hier ongevraagd vertellen 'dat het wel meevalt'.

Zoals iemand hier al zei, we staan er gewoon anders in qua wat we acceptabel vinden.

'Eet wat je wil en val daar niemand mee lastig', dat gaat natuurlijk niet op als er slachtoffers vallen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:45

Cer schreef:
En als je zelf kippen hebt, kan je dan wel die eieren gebruiken?
dat je ze ruilt voor voer en een veilig hok?

Dat is toch gewoon je eigen keus. Je moet doen waar jij achter staat. De een zou nu zeggen ja, de andere nee. :)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:50

BaileyMix schreef:
To heeft duidelijk aangegeven geen behoefte te hebben aan discussie van mensen die het allemaal wel mee vinden vallen, dus ik stel voor dat jullie je eigen topic starten. Jullie worden niet aangevallen, jullie komen hier ongevraagd vertellen 'dat het wel meevalt'.

Nou, het is natuurlijk wel een openbaar forum en ik lees in verschillende topics dat je dan eigenlijk overal wel je mening kunt geven :j

Als er generaliserend iets over bijvoorbeeld veehouders gezegd wordt, worden ze wel degelijk aangevallen denk ik, en dan kan er iemand langskomen om wat te verduidelijken :)

Hoewel ik erg aan het kijken ben om minder vlees en zuivel te eten, vind ik zelf de generalisaties als 'draait je maag echt om' (dat bepaal ik zelf nog wel), slachtoffers, 'typisch gevalletje cognitieve dissonantie', stelen een beetje vervelend..
(wat dat betreft vind ik een aantal vegans hier ook weer wat harder in hun bewoording dan de mensen die iets komen toelichten)

Misschien ga ik toch eens over naar linzen enzo.. vooralsnog vind ik dat echt niet lekker %)

@Jessix: ik vraag dat specifiek aan _Reneee eigenlijk, gezien die het over 'eieren stelen' heeft..

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:52

BaileyMix schreef:
To heeft duidelijk aangegeven geen behoefte te hebben aan discussie van mensen die het allemaal wel mee vinden vallen, dus ik stel voor dat jullie je eigen topic starten. Jullie worden niet aangevallen, jullie komen hier ongevraagd vertellen 'dat het wel meevalt'.

Zoals iemand hier al zei, we staan er gewoon anders in qua wat we acceptabel vinden.

'Eet wat je wil en val daar niemand mee lastig', dat gaat natuurlijk niet op als er slachtoffers vallen.

Inderdaad, misschien moet je (als veehouder)niet perse je willen verdedigen in een topic als dit. Voor mij heeft het in elk geval geen enkele meerwaarde.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:54

Sorry, Cer dan houdt ik mijn mond.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:58

Jessix schreef:
BaileyMix schreef:
To heeft duidelijk aangegeven geen behoefte te hebben aan discussie van mensen die het allemaal wel mee vinden vallen, dus ik stel voor dat jullie je eigen topic starten. Jullie worden niet aangevallen, jullie komen hier ongevraagd vertellen 'dat het wel meevalt'.

Zoals iemand hier al zei, we staan er gewoon anders in qua wat we acceptabel vinden.

'Eet wat je wil en val daar niemand mee lastig', dat gaat natuurlijk niet op als er slachtoffers vallen.

Inderdaad, misschien moet je (als veehouder)niet perse je willen verdedigen in een topic als dit. Voor mij heeft het in elk geval geen enkele meerwaarde.

Dat is dan per topic verschillend, ik dacht dat ik ook in het 'steun onze boeren' mensen tegenkwam die daar kwamen melden dat ze boeren 'niet steunden'.. beetje gek, maar wel gewoon hoe het werkt op een openbaar forum denk?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:11

Cer schreef:
Dat is dan per topic verschillend, ik dacht dat ik ook in het 'steun onze boeren' mensen tegenkwam die daar kwamen melden dat ze boeren 'niet steunden'.. beetje gek, maar wel gewoon hoe het werkt op een openbaar forum denk?

Er is niemand in dat topic die de boeren niet steunt. Maar boeren is een groot begrip. Ook in dit topic worden bedrijven genoemd die ik interessant vind. En dan heb je alsnog de stikstof discussie, waar ik nu niet op in ga.

Natuurlijk mag de reguliere veehouder meepraten maar als je dan gefrustreerd raakt omdat er niet geluisterd wordt… Ja dan heb je het blijkbaar tegen de verkeerde. Dus ja, ook hierin maar net wat je wil.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:25

Ik heb het ook een lastige situatie gevonden TS, precies om de redenen die jij beschrijft. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en vier jaar geleden veganist geworden. De doorslag was voor mij ook de realisatie dat ik nog steeds (indirect) schuldig was aan het doden van dieren door zuivel en eieren te consumeren. Ethisch gezien vind ik dat niet acceptabel. Dat anderen daar een andere opvatting over hebben, is nu eenmaal zo. Iedereen is anders en iedereen vind andere dingen acceptabel. Ik zou graag willen dat de hele wereld veganistisch werd maar nog liever zou ik zien dat iedereen verantwoord omging met het consumeren van dierlijke producten. Dan zouden er al zoveel problemen de wereld uit zijn, voor mens (consument én boer), dier en milieu.

Ik denk dat het goed is om te onthouden dat je het nooit perfect gaat doen. Onlangs kwam ik er bijvoorbeeld achter dat apen gedwongen worden tot arbeid in de kokosnoten industrie, bij sommige bedrijven. Daar sta je dan met je duurzame, vegan kokosolie/kaas/melk. Het blijft zoeken. Ook draag ik wel nog lederen schoenen die ik al had voor mijn vegan 'tijdperk', of lederen schoenen die ik krijg of tweedehands koop. Mijn paard heeft ook lederen tuigage. Ik rij in een auto en heb een motor. Voor mezelf maak ik de afweging tussen mijn comfort, het milieu en de dieren. Het is zo dat leder langer meegaat dan polyester, en ik hoop dat we ooit alle leder op natuurlijke wijze gaan looien zodat het gecomposteerd (en circulair) kan worden. Ik hoop dat alle elektrische auto's een duurzame accu gaan krijgen, en dat elektrische voertuigen de norm worden. Realiseer je dat veel van de problemen komen vanuit het ontwerp van het systeem waarin we leven. Dat het lastig is om kaas te mijden snap ik, als er weinig écht lekkere alternatieven zijn en je dood wordt gegooid met kaas in winkels en restaurants. Dat mensen met een kleine portemonnnee eerder vliegen dan met de trein gaan, is logisch, kijkend naar de prijzen van de tickets en het feit dat het zo normaal is geworden om naar een ander land op vakantie te gaan.

Ik heb daarom besloten dat mijn eigen bijdrage niet alleen in de consumptie hoeft te liggen, maar ook in het veranderen van het systeem en creëren van bewustwording. Zoals meedoen aan acties van Extinction Rebellion en werken voor een gemeente die hard aan het verduurzamen is op het gebied van energie. Er zijn zoveel manieren waarop je echt impact kunt hebben. Om niet moedeloos te worden in de zee van systemische oneerlijkheid richting mens, dier en milieu.

Je bent goed bezig door kritisch te zijn naar jezelf en jezelf deze vragen te stellen!

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:56

Niemand schrijft toch iets over dat het 'meevalt met de eieren'? Ik vroeg iets over de kip, maar ik heb volgens mij niet iemand proberen te overtuigen dat het wel meevalt met die kip? Verder zie ik in het topic niet iets over een kip, dus ik voel me aangesproken, maar eigenlijk ook weer niet want ik schrijf het in ieder geval niet op die manier :?

Dat over die kalfjes moet ik even teruglezen..

Edit: is dat dat stuk over dat kalfjes van 9mnd geslacht worden. Of gaat het dan over de kalfhouderij an sich?
(niet om eigenwijs te zijn, maar vanwege de helderheid van de discussie). Want volgens mij staat er ook ergens dat er wellicht kalfhouderijen zijn die het anders doen, dat is toch dan wel handig?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:13

Cer schreef:
Niemand schrijft toch iets over dat het 'meevalt met de eieren'? Ik vroeg iets over de kip, maar ik heb volgens mij niet iemand proberen te overtuigen dat het wel meevalt met die kip? Verder zie ik in het topic niet iets over een kip, dus ik voel me aangesproken, maar eigenlijk ook weer niet want ik schrijf het in ieder geval niet op die manier :?

Dat over die kalfjes moet ik even teruglezen..

Ik heb mijn post verwijderd, omdat ik de discussie eigenlijk niet nog eens aan wilde wakkeren en het een beetje vanuit frustratie geschreven was.

Maar het was puur hypothetisch hoor, en al helemaal niet specifiek naar jou bedoeld, Cer.

Ik kan me namelijk prima voorstellen (hypothetisch dus) dat mensen zouden vallen over de redenering van Renee, omdat ze het zelf wel ok vinden om die eieren te gebruiken. En mijn punt was vooral dat ik soms een beetje moe wordt van die retoriek in het algemeen.
En dat we uiteindelijk ook allemaal niet weten waar we goed aan doen, maar dat het pogen naar dierenwelzijn iig lovenswaardig is, ook als je er zelf een andere visie op nahoudt. Ik had niemand specifiek in mijn hoofd toen ik dat schreef. Ja een vriend van mn vriend die ooit 3 jaar geleden een hele avond op me in heeft lopen hakken omdat ik geen vlees at, en toen uit solidariteit ook vegatarisch ging eten in het restaurant :') . Speciale ervaring.

Terwijl je nu de hele tijd voor het blok wordt gezet als vega(n) en op ieder feestje een hele spreekbeurt moet gaan houden over de voor- en nadelen van vega zijn. En dat dan zonder mensen op hun schenen te schoppen, maar wel zuiver onderbouwd (anders komt maakt de vleesmaffia gehakt van je :D ).

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:20

Jessix schreef:
Cer schreef:
Dat is dan per topic verschillend, ik dacht dat ik ook in het 'steun onze boeren' mensen tegenkwam die daar kwamen melden dat ze boeren 'niet steunden'.. beetje gek, maar wel gewoon hoe het werkt op een openbaar forum denk?

Er is niemand in dat topic die de boeren niet steunt. Maar boeren is een groot begrip. Ook in dit topic worden bedrijven genoemd die ik interessant vind. En dan heb je alsnog de stikstof discussie, waar ik nu niet op in ga.

Natuurlijk mag de reguliere veehouder meepraten maar als je dan gefrustreerd raakt omdat er niet geluisterd wordt… Ja dan heb je het blijkbaar tegen de verkeerde. Dus ja, ook hierin maar net wat je wil.


Als er onwaarheden rondgestrooid worden dat vind ik het altijd wel fijn om opheldering te geven, want leugens verspreiden vind ik not done. Dingen zoals kistkalveren en legbatterijen zie ik nog regelmatig langs komen, die worden in Nederland niet meer gebruikt.

Melkveehouder hier en als je vega(n) bent helemaal prima, maar het moet net zo prima zijn om vlees te eten. Ieder zn ding en we hoeven elkaar niet te gaan overtuigen of steken onder water te geven.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:27

UMayDream schreef:
Ik heb het ook een lastige situatie gevonden TS, precies om de redenen die jij beschrijft. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en vier jaar geleden veganist geworden. De doorslag was voor mij ook de realisatie dat ik nog steeds (indirect) schuldig was aan het doden van dieren door zuivel en eieren te consumeren. Ethisch gezien vind ik dat niet acceptabel. Dat anderen daar een andere opvatting over hebben, is nu eenmaal zo. Iedereen is anders en iedereen vind andere dingen acceptabel. Ik zou graag willen dat de hele wereld veganistisch werd maar nog liever zou ik zien dat iedereen verantwoord omging met het consumeren van dierlijke producten. Dan zouden er al zoveel problemen de wereld uit zijn, voor mens (consument én boer), dier en milieu.

Ik denk dat het goed is om te onthouden dat je het nooit perfect gaat doen. Onlangs kwam ik er bijvoorbeeld achter dat apen gedwongen worden tot arbeid in de kokosnoten industrie, bij sommige bedrijven. Daar sta je dan met je duurzame, vegan kokosolie/kaas/melk. Het blijft zoeken. Ook draag ik wel nog lederen schoenen die ik al had voor mijn vegan 'tijdperk', of lederen schoenen die ik krijg of tweedehands koop. Mijn paard heeft ook lederen tuigage. Ik rij in een auto en heb een motor. Voor mezelf maak ik de afweging tussen mijn comfort, het milieu en de dieren. Het is zo dat leder langer meegaat dan polyester, en ik hoop dat we ooit alle leder op natuurlijke wijze gaan looien zodat het gecomposteerd (en circulair) kan worden. Ik hoop dat alle elektrische auto's een duurzame accu gaan krijgen, en dat elektrische voertuigen de norm worden. Realiseer je dat veel van de problemen komen vanuit het ontwerp van het systeem waarin we leven. Dat het lastig is om kaas te mijden snap ik, als er weinig écht lekkere alternatieven zijn en je dood wordt gegooid met kaas in winkels en restaurants. Dat mensen met een kleine portemonnnee eerder vliegen dan met de trein gaan, is logisch, kijkend naar de prijzen van de tickets en het feit dat het zo normaal is geworden om naar een ander land op vakantie te gaan.

Ik heb daarom besloten dat mijn eigen bijdrage niet alleen in de consumptie hoeft te liggen, maar ook in het veranderen van het systeem en creëren van bewustwording. Zoals meedoen aan acties van Extinction Rebellion en werken voor een gemeente die hard aan het verduurzamen is op het gebied van energie. Er zijn zoveel manieren waarop je echt impact kunt hebben. Om niet moedeloos te worden in de zee van systemische oneerlijkheid richting mens, dier en milieu.

Je bent goed bezig door kritisch te zijn naar jezelf en jezelf deze vragen te stellen!


Mooi gezegd _/-\o_

Dat herken ik ook Merino (en ik ben geen veganist)

Edit: het kan ook een leerproces in jezelf zíjn; vroeger moest ik van mezelf ook altijd alles 100 procent perfect. Nu kijk ik daar anders tegen aan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-04-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:29

Menino schreef:
Terwijl je nu de hele tijd voor het blok wordt gezet als vega(n) en op ieder feestje een hele spreekbeurt moet gaan houden over de voor- en nadelen van vega zijn. En dat dan zonder mensen op hun schenen te schoppen, maar wel zuiver onderbouwd (anders komt maakt de vleesmaffia gehakt van je :D ).



Haha, ja, ik kan daar niet meer zo goed mee omgaan tegenwoordig. Hoe doe jij dat? Ik merk dat, waar ik vroeger nog wel netjes probeerde onderbouwd aan te geven hoe ik ertegenaan keek, dat nu gewoon mijn brein op 'uit gaat' en ik ze met een glimlach aan blijf staren totdat ze van onderwerp veranderen. Dat staat niet zo goed voor de vegan community :') Dus hoe ga jij die situaties aan zonder irritatie te uiten?

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:36

Ik ben geen vegan maar eet bijna geen vlees, ik benoem gewoon mijn eigen mening vanuit mezelf: oh nee, ik eet bijna geen vlees omdat ik het ontzettend sneu vind hoe wij in die industrie met dieren omgaan. Punt.
Ik vínd het onethisch, dus ík besluit daar mezelf op aan te passen, als ze daar tegenin proberen te gaan zeg ik gewoon dat dit mijn mening is :wave:

En mochten ze nou oprecht geïnteresseerd zijn of meer willen weten zeg ik dat ik ze wel wat artikelen kan opsturen die mijn keuze hebben gemotiveerd.