Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram direct van de imker?

Poll eindigt op

5 euro
48 (12%)
5,50 euro
21 (5%)
6 euro
59 (15%)
6,50 euro
53 (13%)
7 euro
46 (11%)
7,50 euro
58 (14%)
8 euro
43 (10%)
8,50 euro
39 (9%)
9,00 euro
9 (2%)
9,50 euro
4 (1%)
10 euro
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 392


Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 10:50

Ik heb dusdanig veel start-up-kosten gemaakt (alle materiaal, twee grote kasten, cursus, honingslinger, volken, etc) dat ik flink wat jaren honing moet verkopen omdat eruit te halen :P
Dat gaat niet met twee volken. En dat hoeft ook niet, daar doe ik het niet voor. Maar het is wel fijn als je hobby in ieder geval een beetje bekostigd kan worden door de verkoop van overschot (in ieder geval de 'lopende' kosten), dat is met de meeste hobby's ook niet zo haha. :D
Verder doe ik het echt als liefhebberij, ik vind het een machtig mooie, bijzondere hobby. Maar ik mag altijd een eerlijke prijs vragen voor mijn moeite vind ik.

Dus bokt, al bedankt voor alle antwoorden, ik krijg zo een beter idee wat men verwacht!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:59

Vind je het zelf ook redelijk wat men hier aangeeft? Het valt mij mee dat de meesten tussen 8-10 euro prima vinden om te betalen.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:05

Wij doen onze potjes van 450gram weg voor 7 euro voor random mensen, 5 euro als vriendenprijsje :D
(niet dat we dit jaar honing gaan oogsten maar dat terzijde O:))

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:10

Wij zijn niet zulke grote honingeters, dus het is echt afhankelijk van de houdbaarheid wat ik er voor zou betalen. Voor een kleiner potje (250 gram) zou ik wel zo’n 4 euro over hebben, vooral met de gedachtengang dat ik dan niet hoef weg te gooien.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:23

Ik betaal 7 euro voor 450 gram honing. Komt ook bij een imker weg.
Ik heb het er zeker voor over. Die suikerstroop met honingaroma uit de supermarkt hoef ik niet.
Die van de imker is zoveeel lekkerder.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:30

Wat houdt de "producent", de bij dus, er van over? Alleen suikerwater voor de winter of ook een deel hun eigen honing? Dat zou ik belangrijk vinden bij het kopen.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:31

Dat hangt enorm van de imker af. Je kan alles op alles zetten en de laatste druppel honing uit een volk wringen.
Je kan ook keuzes maken om er voor te zorgen dat ze de winter in gaan met een groot deel zelf binnen gehaalde honing, aangevuld met kunstvoeding.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:42

Wij zijn niet zulke honing eters. En heb ook eerlijk gezegd nog nooit honing geproefd van een imker om mee te vergelijken vanuit een supermarkt. Dus een imker zal vast lekkerder zijn :+
In de supermarkt pak ik altijd de goedkoopste in een knijpflesje en bedenk ik mij altijd dat ik het duur vind. Ik heb dus 5 euro aangeklikt, sorry TS :') :knuffel:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:46

josien_m_ schreef:
Wat houdt de "producent", de bij dus, er van over? Alleen suikerwater voor de winter of ook een deel hun eigen honing? Dat zou ik belangrijk vinden bij het kopen.


Daar ben ik het ook mee eens :j
Wij betalen iets meer als 8 euro voor een pot van 500 gram, en dat komt bij een imker vandaan die echt ontzettend gek is op zijn bijen.
Hij praat erover alsof het zijn kinderen zijn :D
Dan betaal ik graag wat meer. Dit heb ik dus ook aangevinkt.

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:59

Ik dacht eigenlijk 5 euro, maar nu blijkt dat ik enorm aan de lage kant zit.
Vroeger was het wel 5 euro, maar goed dat is al weer een tijdje terug.
Ik denk dat met nieuwe info ik ook wel 7 euro zou kunnen betalen voor een mooie pot.

Anoniem

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:06

Mijn ouders verkopen ze voor 6 euro per potje, komen ook direct van de imker.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 12:36

Mars schreef:
Vind je het zelf ook redelijk wat men hier aangeeft? Het valt mij mee dat de meesten tussen 8-10 euro prima vinden om te betalen.


Als ik naar de poll kijk, zit het gemiddelde wel iets lager dan 8-10 euro.
Zelf denk ik dat 8 euro helemaal niet zo gek is, dat is een gevoel. Valt me wel mee dat er zeker mensen zijn die dat ook zo zien!

Als we dieper erin duiken:
Als je wil kijken naar 'wat moet honing kosten om de kosten eruit te halen'. De startup-kosten die ik heb gemaakt zijn best wel wat. Dat zou je dan moeten afschrijven, per item, tot wanneer je denkt dat je het moet vervangen.
Verder ben ik nog niet lang genoeg bezig om een goede inschatting van 'lopende kosten' te hebben. Wel interessant om dat eens in een Excel te gooien. Maar dan puur ter lering ende vermaak.
Maar dan krijg je alsnog het probleem wat je ook vaak ziet bij kunst of bij pensionstallen. Wat houd je eraan over, en wat vind men het waard om ervoor te betalen? Ik heb getekend in opdracht maar zat daarbij zeker onder het minimumloon als je kijkt naar uren. En mbt de bijen heb ik het dan nog niet eens over uren maar alleen over materiaalkosten.
Daarbij, als alle imkers er eigenlijk te weinig voor vragen, dan heeft men ook het idee dat honing niet zoveel hoeft te kosten. Dus we houden het ook in stand :P

Al met al zou honing dus best wat moeten kosten denk ik. Maar - zoals ik aangaf - is het een hobby, geen baan. Dus ik hoef ook niet uit te komen. En wat doe je dan? Vandaar mijn poll, ik wil een beetje een idee wat 'men' denkt. :) Vind het daarnaast ook gewoon interessant om hierover na te denken.

josien_m_ schreef:
Wat houdt de "producent", de bij dus, er van over? Alleen suikerwater voor de winter of ook een deel hun eigen honing? Dat zou ik belangrijk vinden bij het kopen.

Ze krijgen ook zeker een deel van hun eigen honing :) Ze maken alleen meer dan ze nodig hebben. Maar ik vind het stom als ze niet wat van hun eigen verworven wintervoorraad mogen hebben, daar hebben ze zelf hard voor gewerkt.
Daarnaast is het een hobby, dus ik hoef niet elke druppel eruit te persen.

Spaansepony schreef:
Wij zijn niet zulke honing eters. En heb ook eerlijk gezegd nog nooit honing geproefd van een imker om mee te vergelijken vanuit een supermarkt. Dus een imker zal vast lekkerder zijn :+
In de supermarkt pak ik altijd de goedkoopste in een knijpflesje en bedenk ik mij altijd dat ik het duur vind. Ik heb dus 5 euro aangeklikt, sorry TS :') :knuffel:

Haha, geen probleem, ik was ook op zoek naar allerlei verschillende perspectieven, dus alleen maar goed dat je reageert.
Kan je wel aanraden eens iets van de imker te proeven. De honing in de winkel mag nauwelijks honing genoemd worden, dat is echt neit te vergelijken!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:51

Wanneer je je kopers meeneemt in het reilen en zeilen van je bijen zijn er met gemak afnemers te vinden voor 8-10 € hoor! Goede eerlijke honing, voor de bij, is zo belangrijk.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:05

Ik betaal hier in Spanje 10 euro voor een pot van 1 kilo, rechtstreeks van de imker. Ik heb 6,50 gestemd, maar zou ook wel 7,50 willen betalen in Nederland, denk ik. Goede honing is zó lekker.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:10

In onze streekshop kost een potje honing van 50 gr 2,50 euro. Als ik dat vergelijk met de prijzen hier is dat best duur blijkbaar, want dan kost 450 gr 9 euro..

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:14

Als ik lokaal koop, speelt gemakzucht ook wel een rol in hoeveel ik ervoor wil betalen.

Ik vind het bv. leuk als ik er niet een hele omweg of extra rit voor moet maken. Aardbeien bv. haal ik nu uit de automaat die amper 3 minuten van mijn paard af staat. Als ik van het werk kom passeer ik een aspergeveld met winkelkraampje = ideaal! Ik ga niet kilometers lang omrijden om asperges voor 2 euro minder te scoren.

Ook als ik meerdere dingen in 1 rit kan scoren, ben ik sneller geneigd een hogere prijs te betalen. Een hoevewinkeltje waar ik mijn aardappelen, fruit en groenten koop en jouw potje honing staat daar voor 8 euro, dan is de kans groot dat ik die honing toch mee pak als ik die nodig heb.

Gemakzucht kan je dus ook zeker meenemen in je prijsvoering. Hoe is de ligging? Hoe gemakkelijk is het verkooppunt bereikbaar? En hoe gemakkelijk is de honing bereikbaar? Kan ik altijd langs komen en bv. een potje uit de automaat draaien :D of zijn er echt krappe openingsuren waar ik rekening mee moet houden?

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:52

Kairos schreef:
Wij zijn niet zulke grote honingeters, dus het is echt afhankelijk van de houdbaarheid wat ik er voor zou betalen. Voor een kleiner potje (250 gram) zou ik wel zo’n 4 euro over hebben, vooral met de gedachtengang dat ik dan niet hoef weg te gooien.

Honing is toch eeuwig houdbaar? Hooguit gaat het wat versuikeren.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 16:22

Klopt :j voor houdbaarheid hoef je het dus niet te doen, en een grote of kleine pot maakt dus ook niet uit.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:14

Hier betalen we 6 euro voor 500 gram, en we kopen bij de imker propolis, dat kost 9 euro voor een mini potje, maar wel mooi spul, ik heb dus 6 euro aangevinkt, vind dat wel een prima prijs..

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:19

Ik betaal tussen de 3,50 en €5 voor een potje

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:16

Ik betaal voor 450 gr biologische honing 12,50. Maar dat is dan ook biologisch.
Niet-biologische zou ik sowieso niet kopen.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:37

Een vraag aan de imkers hier in hoeverre kan St Jacobs Kruiskruid in honing voorkomen en is dat niet gevaarlijk? Dat vroeg ik me laatst eens af.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:17

cissy schreef:
Een vraag aan de imkers hier in hoeverre kan St Jacobs Kruiskruid in honing voorkomen en is dat niet gevaarlijk? Dat vroeg ik me laatst eens af.


In theorie, als er een bijenkast staat in een gebied met alleen JKK, kan het giftige honing opleveren. De hoeveelheid PA's(pyrrolizidine alkaloïden) in zulke honing en hoeveel schadelijk zou kunnen zijn is onderzocht door onder andere de Wageningen universiteit.
Gemiddeld hebben bijen gelukkig veel meer planten om op te vliegen en het aandeel PA's overschrijdt over het algemeen niet de toegestane normen.
(PA's zijn trouwens heel erg bitter, de honing zou ook bitter moeten smaken bij een teveel aan die stof)
Uiteraard is het wel iets om rekening mee te houden als imker.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 00:04

Schapenwol schreef:
Ik betaal voor 450 gr biologische honing 12,50. Maar dat is dan ook biologisch.
Niet-biologische zou ik sowieso niet kopen.


Misschien denk ik te simpel maar hoe zou honing rechtstreeks van een imker nou niet biologisch kunnen zijn?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 00:41

Ik heb ook acht euro ingevuld.
Dat is de max voor gewone doorsnee honing van de imker.
Maar voor speciale honing tel ik meer neer.
Vooral lichte versuikerde honing heeft mijn voorkeur. :9 (vloeibare honing valt dwars door mijn brood heen. Dat geeft zo'n troep en ik proef de honing niet meer. :n )
Wilgenhoning is tot nu toe mijn favoriet. En op Terschelling heb ik lamsoorhoning gekocht. Die smaakt heel bijzonder. Koolzaadhoning moet ik nog eens zien te vinden.