Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram direct van de imker?

Poll eindigt op

5 euro
48 (12%)
5,50 euro
21 (5%)
6 euro
59 (15%)
6,50 euro
53 (13%)
7 euro
46 (11%)
7,50 euro
58 (14%)
8 euro
43 (10%)
8,50 euro
39 (9%)
9,00 euro
9 (2%)
9,50 euro
4 (1%)
10 euro
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 392


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:13

Laurora schreef:
cissy schreef:
Een vraag aan de imkers hier in hoeverre kan St Jacobs Kruiskruid in honing voorkomen en is dat niet gevaarlijk? Dat vroeg ik me laatst eens af.


In theorie, als er een bijenkast staat in een gebied met alleen JKK, kan het giftige honing opleveren. De hoeveelheid PA's(pyrrolizidine alkaloïden) in zulke honing en hoeveel schadelijk zou kunnen zijn is onderzocht door onder andere de Wageningen universiteit.
Gemiddeld hebben bijen gelukkig veel meer planten om op te vliegen en het aandeel PA's overschrijdt over het algemeen niet de toegestane normen.
(PA's zijn trouwens heel erg bitter, de honing zou ook bitter moeten smaken bij een teveel aan die stof)
Uiteraard is het wel iets om rekening mee te houden als imker.

Bijen van de imker zijn bloemvast. Die zoeken een plant uit die in bloei staat en blijven alleen op dat soort planten vliegen totdat ze uitgebloeid zijn. De bijen die voedsel vinden vertellen de rest van het volk waar ze dat hebben gevonden zodat alle werkbijen daar nectar gaan halen.
Als er een boomgaard in bloei staat dan zullen ze dus nooit tussendoor ook naar JKK gaan.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:09

8nnemiek schreef:
Laurora schreef:

In theorie, als er een bijenkast staat in een gebied met alleen JKK, kan het giftige honing opleveren. De hoeveelheid PA's(pyrrolizidine alkaloïden) in zulke honing en hoeveel schadelijk zou kunnen zijn is onderzocht door onder andere de Wageningen universiteit.
Gemiddeld hebben bijen gelukkig veel meer planten om op te vliegen en het aandeel PA's overschrijdt over het algemeen niet de toegestane normen.
(PA's zijn trouwens heel erg bitter, de honing zou ook bitter moeten smaken bij een teveel aan die stof)
Uiteraard is het wel iets om rekening mee te houden als imker.

Bijen van de imker zijn bloemvast. Die zoeken een plant uit die in bloei staat en blijven alleen op dat soort planten vliegen totdat ze uitgebloeid zijn. De bijen die voedsel vinden vertellen de rest van het volk waar ze dat hebben gevonden zodat alle werkbijen daar nectar gaan halen.
Als er een boomgaard in bloei staat dan zullen ze dus nooit tussendoor ook naar JKK gaan.


Niet helemaal, uit meerdere onderzoeken is gebleken dan om en nabij 10% van de honingbijen in een kast wel eens een andere plant bezoekt tijdens een grote dracht.
Ze kiezen ook niet per se voor de grootste dracht. Als een zoekbij een veld met JKK vind naast een bloeiende boomgaard kunnen ze daar best op gaan vliegen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:18

Ik geloof niet dat mijn vader ooit heeft meegemaakt dat bijen massaal op de verkeerde bloem gingen vliegen.. maar die zette zijn kassen dan wel ook meestal midden in de boomgaarden of koolzaad velden.
En met die 10% bedoel je dan dat ze af en toe op een andere plant gaan zitten maar verder wel de rest van het volk volgen? Of dat 10% van de bijen echt helemaal niet bloemvast is?

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:37

Soms als we de vliegplank observeren zien we een random bij met een andere kleur stuifmeel binnenkomen.
Ze volgen idd de rest van het volk, maar soms komt het zo uit dat ze onderweg of op plaats van bestemming een andere aantrekkelijke bloem bezoeken.
In de praktijk zal een volk niet zo snel een andere dracht bezoeken dan waar ze in staan, maar in theorie zijn ze niet altijd even logisch en kan het best zijn dat ze eerst de berm met paardenbloemen leegtrekken voor de met de beoogde dracht beginnen.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 12:27

Paardjes83 schreef:
Schapenwol schreef:
Ik betaal voor 450 gr biologische honing 12,50. Maar dat is dan ook biologisch.
Niet-biologische zou ik sowieso niet kopen.


Misschien denk ik te simpel maar hoe zou honing rechtstreeks van een imker nou niet biologisch kunnen zijn?


Ik zat er ook over na te denken. Denk je dan aan bijvoorbeeld of de bomen bespoten zijn, of met welke middelen je de bijen behandeld tegen ziektes?

Bedankt voor hen die antwoorden geven! :)

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:13

Ik weet niet of wij dan biologisch imkeren...
Ik behandel mijn bijen in de zomer met thymol tegen mijten en in de winter met oxaalzuur.
In mijn eigen tuin gebruik ik geen gewasbeschermingsmiddelen of gif en gebruik ik geen kunstmest.
Maar ik kan mijn bijen niet tegenhouden om bij de buurman die dat wel gebruikt, zijn paardenbloemen te oogsten.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:27

https://kro-ncrv.nl/wat-maakt-biologisc ... biologisch

Citaat:
Je zou kunnen denken dat alle honing biologisch is. Bijen leven immers in de vrije natuur. Toch mag honing pas biologisch heten als het uit gebieden komt waar binnen een straal van drie kilometer geen industrie, niet-biologische landbouw of snelwegen voorkomen. Om een bio-label te krijgen moeten bijen de nectar uit natuurgebieden halen, en van niet-genetisch gemanipuleerde planten.


Lijkt me erg moeilijk in Nederland.

Ik weet wel dat er plasticdeeltjes en resten van pesticiden zijn aangetroffen in honing uit de Himalaya, echt in the middle of nowhere, dus of je biologische honing überhaupt nog biologisch kunt noemen is maar de vraag.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:35

De honing die wij op het werk verkopen, verkopen wij voor €7,99 per pot 450 gr

Bijenkasten staan geplaatst tussen de kersenteelt op de boomgaard. Kersen zijn onbespoten, maar wel bemest. Geen idee of je dat dan onder biologisch mag scharen.

Plat gezegd betaald de ‘local’ met moeite €7,99, maar de stadse mensen en toeristen geven het uit zonder na te denken.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 16-06-23 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:52

Ik heb ooit gelezen dat er in Nederland geen enkele imker kan voldoen aan het label biologisch van skal.
Inderdaad vanwege wat hierboven al staat over wel of niet biologische honing.

Alle honing die je dus in de winkel kunt kopen mét het biologisch keurmerk van skal erop, komt niet uit Nederland.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:38

Interessante poll Century! Gek genoeg is het nooit zo in me op gekomen de 'kopers' te vragen wat ze zouden willen betalen, ik heb enkel andere imkers gevraagd _O-

Ik vraag zelf €3,75 voor 250 gram, en €6,50 voor 450 gram. Zelf vind ik dat eigenlijk flinke bedragen voor zo'n potje, dus vind dat ook wel moeilijk, terwijl het geen vreemde prijs is.
Tegelijk heb ik op een recente vakantie €10 betaald voor een potje van 450 gram, maar dat was op Grand Canaria, en ik heb gezien waar die mevrouw haar kasten had staan... Ergens halverwege de berghelling. Dat vond ik een paar euro extra waard.

Overigens, die 'bloemvast' discussie die Century en 8nnemiek hierboven hadden - had dat niet te maken met dat de bijen tijdens een vlucht slechts 1 soort dracht bezoeken? Maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:59

@indy_mouse_9
Goeie, dat dacht ik ook, maar ik ben nu een onderzoek aan het lezen waar (onder andere) uit blijkt dat pollenklompjes van èèn vlucht soms uit meerdere soorten bestaan, wat zou betekenen dat ze wel eens tijdens hun vlucht van plant wisselen.
Maar de conclusie blijft vrij open. Mogelijk heeft het met een slechte dracht of onervaren bijen te maken.
Als ik er zelf over nadenk kan het natuurlijk goed zijn dat een dracht opdroogt en de bijen die al onderweg zijn hun nectar en stuifmeel moeten aanvullen met dat van andere planten.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat zou jij betalen voor een potje honing van 450 gram van de imker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:14

Kwam vandaag langs een beeldentuin met bijenkasten, hadden ook 2 verschillende soorten honing, linde honing en bloemenhoning. Beiden 7,50 voor een potje van 500 gram.