Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:36

ik gebruik ipv paneermeel vaak gedroogde uitjes van conimex, ook erg lekker.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:37

ik heb ook wel gemerkt dat gehaktballen best wel lang moeten sudderen,dan zijn ze nog lekkerder.
hier altijd paprikapoeder,kerriepoeder,zout en peper, wat mosterd er in en wat maggi.
dan paneermeel er in of beschuitje, en uiteraard een ei en kneden.
en dus lang laten sudderen :j

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:42

Ik denk ook minder paneermeel en minder ei. Dat zijn beide binders waardoor het meer een 'vleesdeeg' wordt... Ik doe er zelf ook een fijn gesnipperd uitje door, door het vocht worden ze dan net iets luchtiger en smeuiger. En een likje crème fraiche, ooit ergens in een recept gelezen. Geen idee waarom maar ook daardoor blijven ze zacht van binnen :D

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:43

Hier maak ik ze te weinig (bedacht me toevallig van 't weekend dat ik binnenkort weer eens een pan moet maken, maar ik maak altijd die volgens het recept van de Librije :)

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:19

Ik heb ze ook wel eens met een of twee sneetjes in melk doordrenkt witbrood gemaakt. Ik las nog dat een scheutje water toevoegen in de pan na aanbraden en daarna een deksel pp de pan ook voor zachtere ballen zorgt.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:50

De kwaliteit en de maling van de gehakt maakt heel veel uit. Tegenwoordig wordt de gehakt meestal te fijn gemalen, dan kunnen ze er meer “rommel” doorheen doen en dat proef je.
De bio half om hals van AH is veel smakelijker dan de normale.
Ik doe er altijd twee verkruimelde beschuiten in en geen ei. Verder peper, zout, nootmuskaat en een beetje kerrie.
Ik bak je snel rondom bruin in roomboter en dan een scheutje water erbij en het deksel op de pan zodat het vocht in de pan blijft. Na 20 minuten heb je een lekker smeuïge bal en super lekkere jus.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 00:21


Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 05:04

Wij hebben twee varianten

1 ei
2 beschuit
250gr rundergehakt van de slager
1 tl mosterd
1 tl paprikapoeder
1 tl komijnzaadpoeder
1 tl sambal

Of
1 ei
2 beschuit
250gr rundergehakt van de slager
Paprika gehaktkruiden mix van Verstegen

Met dezelfde basis, altijd heerlijke gehaktballen die je naar wens kunt kruiden.

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:32

Ik maak altijd ballen van half om half gehakt, ketjap, curry, paneermeel en een ei. En mijn ballen vallen van ellende altijd al uit elkaar in de pan,zo luchtig :')

Maar ik denk dat het aan de ei & gehakt verhouding ligt.
Ik koop vaak een groot verpakking gehakt.
En ongeveer voor 1/4e a half pak gehakt gebruik ik één ei.

En daarbij, ik gebruik altijd veeeeeell te veel kruidenpaneermeel hahaha.
Hoe meer hoe beter hier. *D

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:42

Mijn mams maakte ze ook met hoh met gehaktkruiden van verstegen, en paneermeel. En na het rollen nog een rondje paneermeel eromheen. En vanwege de smaak van vroegah braad ik ze n de Croma. De harde variant. Die paar keer per jaar moet kunnen. En idd na aanbraden water erbij en dan sudderen.
Mijn enige toevoeging tov vroeger is een uitje erdoor.
Leuk al die recepten!!

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:50


ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:19

Ik maak de gehaktballen van half om gehakt, fijn gesneden uitje erdoor, beetje knoflook, groene jalapeno's en ketjap. Daarbij zakjes Bretons gehakt kruiden en Mexicaans gehaktkruiden. En een eitje.
Als het wat nat is gooi ik er paneermeel door tot ze goed aanvoelen.
Als alles gekneed is, rol ik de ballen echt heel lang zodat ze niet uit elkaar vallen.

Ik braad ze aan en keer ze met 2 lepels, dan krijg je er geen gaatjs of scheuren in.

Ik leg ze daarna altijd in de jus. ik haal ze uit de pan en wat er in de pan zat meng ik met wate, sambal en tomatenpuree en dan een mega pan met jus en sudderen ze gewoon lekker door. Ik merk dat ze dan veel sappiger zijn dan anders

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:42

madeliefw schreef:
Ik heb ze ook wel eens met een of twee sneetjes in melk doordrenkt witbrood gemaakt. Ik las nog dat een scheutje water toevoegen in de pan na aanbraden en daarna een deksel pp de pan ook voor zachtere ballen zorgt.


Dat doe ik idd. Aanbraden, vuur laag, water erbij en deksel erop.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:44

Ik heb echt moeilijk veel zin in gehaktballen nu.
Zelf zet ik ze na het draaien ook altijd even in de koelkast, dan houden ze hun vorm beter.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 09:50

Ja ik laat ze ook heel lang sudderen.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:10

volgens mijn dochter de allerlekkerste

half om half gehakt
uitje snipperen
mosterd
ketchup
gehaktkruiden
ei
worcestersaus
geraspte kaas
beschuit of paneermeel

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:21

Ofwel is je gehakt te fijn gemalen (maar je gebruikt hetzelfde gehakt), ofwel rol je te hard.
Tijdens het mengen ook niet duwen, enkel rondharken. En dan een lossere bal maken.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:25

Wellicht samen met je vader gehaktballen maken? Dan kan je het samen makkelijker oplossen ipv in je eentje.
Laatst bijgewerkt door ElfBeau_067 op 13-07-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:26

Dat is de magie van vaders denk ik ..

Mijn vader kan ook zo lekker opgebakken aardappelen maken. Zodra ik het precies na doe, lukt het toch niet en smaakt het niet zoals bij hem.


Mijn vriend wilt er ook wel eens sambal door doen of nasi kruiden. Erg lekker qua smaak.

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:31

Dit is mijn recept voor gehaktballen, soms mogen ze juist wel iets steviger zijn van mij :+

500 gr gehakt
2 el Ketjap Manis
2 el mosterd
snufje zout
1 tl cayennepeper
2 eieren
100 gr paneermeel
1 pot vleesfond
bakken in boter

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:35

Charlotte446 schreef:
Dit is mijn recept voor gehaktballen, soms mogen ze juist wel iets steviger zijn van mij :+

500 gr gehakt
2 el Ketjap Manis
2 el mosterd
snufje zout
1 tl cayennepeper
2 eieren
100 gr paneermeel
1 pot vleesfond
bakken in boter

Ook van Jonnie Boer (Librije) dus :j

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:52

Veruit favoriet (hoeveelheden lijken veel voor 500 gram gehakt, maar in de praktijk valt het mee) :j :

Ingrediënten:
80 – 100 gram per bal
500 gram rundergehakt
1 half ui gesnipperd
1,5 theelepel sambal
1 eetlepel ketchup
1,5 theelepel ketjap
1,5 theelepel grove mosterd
50 milliliter melk
20 gram vadouvan (fijn gemalen)
2 eieren
2,5 eetlepel panko
250 gram roomboter

Bereidingswijze:
1. Doe alle gehakt, de gesnipperde halve ui, ketchup, ketjap, sambal, mosterd, vadouvan, melk, panko en de eieren in de mengkom van de planeetmenger.
2. Zet daarna de mengkom onder de planeetmenger goed vast en mix alles goed door. Als je geen planeetmenger hebt, kan je dit natuurlijk ook gewoon met de handen doen.
3. Beoordeel tussendoor ook even hoe de mix eruitziet. Als het wat te droog is kan je wat meer melk toevoegen en als het wat te nat is kan je wat meer panko toevoegen.
4. Als het mengsel stevig gemixt is kan je de ballen gaan draaien. Maak je handen een beetje nat om ervoor te zorgen dat het mengsel niet aan je handen blijft plakken. Probeer een mooie bal van ongeveer 80 á 100 gram te draaien.
5. Zet een koekenpan op middelhoog vuur en laat deze even warm worden voordat je de boter erin doet. Het lijkt eerst heel veel boter, maar dat zorgt er ook voor dat je straks een heerlijke jus krijgt voor je gehaktballen.
6. Wanneer de boter helemaal gesmolten is en het minder begint te bubbelen kan je de gehaktballen in de pan doen.
7. Bak de gehaktballen in de eigen jus voor ongeveer 30 minuten. Draai ze af en toe ook even om en schep met een lepel af en toe de jus ook even over de ballen.
8. Om te controleren of je gehaktballen klaar zijn druk je zachtjes met je vinger op de gehaktbal. Als deze dan weer een beetje omhoog veert is de gehaktbal gaar.
9. Serveer de gehaktballen mooi met de eigen jus op een bord. De gehaktballen zijn heerlijk bij hutspot of gewoon lekker tussen een broodje met mayonaise.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:00

fijn dat jullie allemaal de hoeveelheden kunnen geven. Ik maak ze op gevoel, en denk dat dat wel redelijk overeen komt met het recept van LDRD wb eieren, melk etc. Kruiden doe ik eigenlijk iedere keer weer anders, hangt ervan af waar ik trek in heb. Bekend is wel prvnecaalse kruiden, knoflook, mosted en worcestershire saus, paprikapoeder, uipoeder en knoflook, of een wat Indische variant met ketjap, gemalen kokos en satehmix (komijn, korianderpoeder, gember)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:36

Na het maken de gehaktballen minimaal en uur laten opstijven in de koelkast.
Hoe langer, hoe beter, dus fijner qua structuur.
Ik maak ze een dag van tevoren.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hoe krijg je de perfecte gehaktbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:01

Ik heb het recept van De Librije vandaag gemaakt.
Door omstandigheden hebben ze 2 dagen in de koelkast gestaan.

Ze smaakten er niet minder om :9 Heerlijke gehaktballen, fijne structuur en lekker mals.