Recept pompoensoep gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misshester
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-10-11

Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 15:28

Van de buren heb ik twee pompoenen gekregen, super aardig! Ik heb alleen nog nooit pompoen gegeten en dus geen idee hoe ik ze het best kan verwerken :o . Ik ben er inmiddels wel over uit dat een soep me het meest aantrekkelijk lijkt en nu ben ik dus op zoek naar een goed recept voor een lekkere pompoensoep. Hebben jullie goede recepten die het proberen waard zijn voor een beginnend pompoensoep maker? :D

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:51


Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:54

Pompoensoep is eigenlijk al heel snel lekker, ook zonder veel poespas!

Ui en knoflook in de pan (wokpan is denk ik het meest handig) beetje fruiten. Dan de pompoen, water erbij met bouillonblokje, wat wortel (zoetige smaak) en/of gember, dan laat je het koken totdat het gaar is. Daarna kun je het pureren. En last but not least: wat erg lekker is om er doorheen te doen is
(grove) mosterd. :9 Dat geeft echt smaak aan je soep en past er heel goed bij!
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 07-10-23 16:02, in het totaal 4 keer bewerkt

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:58

Jaaa pompoensoep :D
Hoe ik hem altijd maak:
- 1 pompoen in smalle partjes (met schil)
- 1 wortel in reepjes
- 1 pastinaak in reepjes
- 1 appel in vieren (zonder klokhuis, zonder schil)
- 1 gele ui in vieren
- 4 tenen knoflook (met het velletje er nog omheen)
Dit leg ik op een bakplaat met wat olijfolie, italiaanse/toscaanse kruiden en kaneel erover, circa 40 min in de oven op 200 graden (tot de pompoen goed zacht is).
Daarna alles in de pan (knoflook teentjes uitknijpen) met een liter water en een bouillonblokje erbij, nog een klein half uurtje laten koken en dan pureren. Ik doe er voor het serveren altijd nog een scheutje kookroom door :9

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:02

Mijn absolute lievelings:

- 1 (fles)pompoen + een aantal (winter) wortels schillen, in stukken snijden en koken. Ik vul de pan tot de groente net onder water staat, ongeveer 500ml water denk ik? + bouillon blokje
- Wanneer de wortels/pompoen gaar zijn (zacht wanneer je er in prikt met een mes) gaat de staafmixer er door (dus niet afgieten!)
- Op smaak brengen met kokosmelk, garam masala en eventueel five spice en/of chilliflakes. Sinaasappel rasp, sinaasappelsap en (verse) gember.
- In een koekenpan in een beetje olie 1 grote ui, gesneden hoe je fijn vindt, spekblokjes (makkelijk weg te laten als je vega(n) wilt) en knoflook naar smaak bakken. Toevoegen aan de soep.

Liefst een dag van te voren maken en serveren met afgebakken naan. Oppassen met het toevoegen van de kokosmelk, die kan schiften. En eventueel verse koriander toevoegen bij het serveren voor wat kleur :)

Wat ik ook wel eens doe is:

- Rol bladerdeeg uit de koeling (zo'n rechthoekige, niet die kleine plakjes uit de vriezer). Het midden inprikken met een vork.
- Pompoen puree (400-450gr pompoen koken, afgieten, stampen. Eventueel met een klontje boter maar doe ik zelf nooit) uitsmeren over het deeg, randen vrij laten!
- In een koekenpan: (vega) kip blokjes, rode ui, kastanjechampions opbakken. Peper/zout/knoflook. Wanneer gaar goede scheut sweet chilli saus erdoorheen. over de pompoenpuree verdelen.
- Gehakte, geroosterde hazelnoten als toping over de plaattaart verdelen.
- Afbakken in de oven volgens verpakking bladerdeeg. Eventueel de rand van je deeg bestrijken met gesmolten boter of ei voor extra mooi kleurtje.

Serveren met of zonder rucola, met of zonder extra saus. Altijd als ik deze maak denk ik 'dit is nooit genoeg' maar hij vult verbazingwekkend goed. Wij kunnen er altijd 2x van eten, en vriendje is best een grote eter.

Of pompoen vullen:
- zo'n ronde oranje pompoen met schil, dakje er af snijden (steelaanzet) en zaden er uit halen
- vullen met mengsel van (blik)linzen, spekblokjes (optioneel), ui, champions, knoflook, tomatenpuree, blokjes/kruimels geitenkaas of feta
- dakje er weer op, in de oven op 180 graden tot de pompoen gaar is (afhankelijk van formaat pompoen, reken op zeker 30-45min)
Lekker met knoflookcroutons en/of een groene salade ofzo :)


Zolang de schil van je pompoen heel is kunnen ze lang blijven liggen buiten de koelkast, maar je kunt ze ook (in stukken) kort blancheren en daarna invriezen om er later nog eens soep of puree van te maken :j

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:09

Ik vind de pompoensoep van het verspakket van de A.H. heel lekker.

Sinaasappelsap naar smaak toevoegen, hoeft van mij niet zo veel te zijn.

Hier het recept met de ingredienten:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept/643457

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:43


Marleen_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:44

Ik maak Pompoensoep denk ik op de simpelste manier, maar ik vind het vooral lekker als je nog pompoen proeft ipv alle andere dingen die je erbij doet (wat overigens ook heel lekker kan zijn).

Ik snij de pompoen in blokjes (laat de schil er vaak aan) en snij 1-2 uien (afhankelijk van hoe groot de pompoen is). Ik weeg de hoeveelheid pompoenblokjes na het altijd even, zoveel water voeg ik later toe.
Ui fruiten in de pan, daarna de pompoenblokjes erbij en deze even meefruiten. Dan net zoveel water erbij als dat je pompoen hebt (dus 800 gram pompoen=800 ml water) en groenteboullionblokje (zoveel als past bij de hoeveelheid water).
Dit laat ik 20 minuten koken en dan pureren met de staafmixer. Dan wat peper, kerrie (niet te zuinig mee zijn), aromat en paprikapoeder erdoor en in principe is het dan klaar.
Je kan evt nog wat kookroom toevoegen.
Voordat we het eten voegen er nog wel eens geroosterde pijnboompitten en/of uitgebakken chorizo toe, afhankelijk van hoeveel tijd en zin we hebben.

Je kan de soep ook ideaal invriezen, wij hebben vaak wel 1-2 porties in de vriezer.

Je kan er natuurlijk van alles bij door doen (zoals de recepten hier boven), je kan ontzettend veel variëren. Mijn man vindt geroosterde paprika meekoken altijd nog lekker.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:03

Zelf maak ik graag pompoen currysoep.

Grote pompoen + 2 uien + 4 tenen knoflook + 1 rode peper in blokjes van circa 2 cm snijden. Dan alles in de oven om te roosteren voor circa 25 minuten.

Vervolgens doe je olie in een grote soeppan. Daarin bak je even kort de currypasta aan. Dan doe je er een pakje kokosmelk bij circa 400 ml en ongeveer een halve liter bouillon naar keuze. Als het kookt en de groenten uit de oven zijn wat afgekoeld dan doe ik die erbij. Laat het nog 5 minuten koken.

Vervolgens pureer ik alles en maak ik het op smaak met peper en zout, currykruiden, chilivlokken en alles wat je nog meer lekker vindt.

Lekker met bijvoorbeeld Naan (ook prima zelf te maken). Of als je er nog meer een maaltijdsoep van wilt maken kun je er nog kikkererwten of rijst door doen.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:07

Nog 1 dingetje: smaakt een pompoen bitter, niet eten.
Bittere pompoenen (en dat geldt ook voor courgettes) bevatten een giftige stof. Dat kan gebeuren als iemand een moestuin heeft, waar zijn/haar "tamme" pompoenen bestoven zijn door een ander ras, wat soms een ongelukkige combinatie kan vormen, dan krijg je hybriden met wilde eigenschappen, zoals giftigheid. En zo'n giftige pompoen of courgette smaakt dus bitter.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/is-een-bittere-courgette-of-pompoen-giftig.aspx#Hoe%20Kan%20Het%20Dat%20Ze%20Giftig%20zijn?

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:17

Hoe ik het doe.

Ik begin ook met ui aanfruiten met knoflook naar wens ik gebruik vaak 2 tot 6 tenen. Dan de in stukken gesneden pompoen en wortels ik doe ongeveer half half en fruit ik even mee dan voeg ik water toe vaak één liter en dat breng ik aan de kook dan voeg ik twee groente bouillon blokjes toe en dan zet ik het vuur laag en laat ik het doorkoken tot de pompoen en wortels in te prikken zijn. Ik voeg al in de pan voor dat alles in de blender gaan er kruiden naar wens in hier gaat er o.a ook kerrie doorheen of Kurkuma en Gardomon. Alles gaat dus in de blender en daarna weer in de pan. Ik voeg er kookroom aan toe. Ik vind het zo heel lekker en vooral de volgende dag ;)

Ik maak ook wel eens zo een multigroente soep. Dan zit er ook bloemkool of brocolli doorheen en prei. Dan voeg ik ook en dat is echt een vreemd iets maar smaakt geweldig. Mosterd toe zeker 2-3 eetlepels. En soja saus (dit doe ik al na het aanfruiten.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:42

Heerlijk toch... Herfst, pompoenen en allemaal nieuwe recepten! :Y)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:46

Boras schreef:
Ik vind de pompoensoep van het verspakket van de A.H. heel lekker.

Sinaasappelsap naar smaak toevoegen, hoeft van mij niet zo veel te zijn.

Hier het recept met de ingredienten:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept/643457


Deze maak ik ook dikwijls! Een schepje zure room of creme fraiche er in *D En ook wat balletjes, lekker.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:16

Beginnen met een pompoensoepje, recepten genoeg, maar schrijf gebakken pompoen ook niet af, dat is ook zo heerlijk; blokjes bakken met stukjes ui, knoflook, kurkuma, beetje honing in een hapjespan met een beetje boter of olie tot ze zacht zijn met een klein baklaagje.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:17

O ja kaneel mag niet ontbreken in mijn pompoen of andere winterse soep.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:42


Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:26

Het valt mij op dat een hoop van jullie nog wortels en andere dingen erin doen waardoor de smaak van de pompoen voor mijn gevoel te veel gemaskeerd wordt :P
Zelf ben ik gek op pompoen, dus ook de soep. Wel ga ik denk ik in ieder geval een keer proberen om ook nog wat kaneel toe te voegen (bedankt voor die tip!) of misschien wel een soep met de pumpkinspice kruiden die ik vanochtend bij Appie zag.

Ik heb twee recepten, een pittige soep en een oosterse variant (dit recept heb ik van Bokt :D)

De pittige soep snij ik de butternut met schil en al in blokjes, een prei in de helft, een bouillon-blokje naar smaak. Voeg zoveel water bij tot de pompoenblokjes onder staan, en breng aan de kook. Als de pompoen gaar is alles pureren met de staafmixer, daarna afmaken mat chorizo-blokjes, chili-peper, eventueel hamblokjes, en dan de andere helft van de prei fijn gesneden erbij. Soms nog wat peterselie, maar andere kruiden (eventueel italkiaanse kruiden) kunnen ook.

De oosterse, snij de butternut met schil en al in blokjes, voeg een verse gekneusde stengel citroengras toe, een paar blaadjes kefir limoen/djeruk peroet, water en breng aan de kook. Als de pompoen gaar is, even de sitroengras en kefir limoen eruit halen en de pompoen pureren. Dan de citroengras en kefir limoen terug in de pan, chili-vlokken, bouillonblokje, hamblokjes, fijngesneden knoflook, koriander (vers of gedroogd) en eventueel wat kokosroom. Dit alles naar smaak.

Het meeste werk is het snijden van de pompoen, de rest is hier standaard in huis. De laatste jaren is vooral de oosterse variant hier het meest in de smaak te vallen.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:28

Ik doe er vaak ook de kruiden in die ik ook door de stoofpot doe. Het grappige is dat alles wel werkt
Maar een flinke dosis kaneel mag Iig niet ontbreken hier.

Ik vind eigenlijk dat wortel er ook bij hoort je hebt dan toch een extra groente erbij. Voor mij is dat niet om te maskeren ik vind pompoen ook lekker.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:34

Even een weetje: je hoeft de pompoen niet te schillen.
Blubber er af boenen,
goed mes om 'het ding' in stukken te zagen,
en het kan de pan in.

Mijn soepen zijn simpel:
ui en knoflook fruiten,
dan kokend water voorzichtig toevoegen,
gehakte pompoen in kokend water,
plm een kwartier koken, soms nog een mixer er door,
dan aan het einde evt wat sambal, boerenkool en wat sinasappelsap er in.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:48

BeFunny schreef:
Ik doe er vaak ook de kruiden in die ik ook door de stoofpot doe. Het grappige is dat alles wel werkt
Maar een flinke dosis kaneel mag Iig niet ontbreken hier.

Ik vind eigenlijk dat wortel er ook bij hoort je hebt dan toch een extra groente erbij. Voor mij is dat niet om te maskeren ik vind pompoen ook lekker.

Dan ga ik het eens proberen met mijn 'gewone' stoofkruiden mix, want daar gaat hier ook vaak al een pijpje kaneel door inderdaad :j

Extra groenten zijn hier niet nodig, we eten per persoon al snel 400 gram groente per dag :=

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:10

De lekkerste pompoensoep vind ik een recept van de duitse buurvrouw van mijn ouders. Helaas heb ik dat recept niet maar zelf wat proberen lukt vast ook.
Daar gaat in: pompoen, ui, appel, peer, prei. Kookroom, peterselie en gerookte zalm op het bord toevoegen.

Zelf maak ik m vaak met ui en wortel, en vaak stop ik er een aardappel bij. Laatst hadden we er ook een blikje mais door, dat was ook heel lekker. Ik voeg na pureren kookroom of kokosmelk toe en dan met kokosmelk oosterse kruiden, maar welke kruiden bekijken we eigenlijk per keer. Met wortel pak ik ook vaak iets van kerrie...

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:29

Zitten veel heerlijke dingen bij...ik maak die soep echt erg simpel:

Pompoen in blokjes, wat wortels ( 4 voor 1 pompoen) en 2 sjalotjes erbij: even in de pan tot t zacht is. 1.5 L water erbij, 2 vleesbouillon blokjes en 15 min laten koken.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:34

Ik maak ‘m als volgt:

Ui, gember en knoflook in de pan en even aanfruiten.
Dan de pompoen erbij en wat zoete paprika.
Ik doe bouillonblokjes bij het water.

Als de soep klaar is en ik m ga blenderen, dan gaat er nog wat gerookt paprikapoeder doorheen en wat Boursin.
Laatst bijgewerkt door boemel op 08-10-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:39

Wat doen jullie allemaal moeilijk :+

Ik doe gewoon groentebouillon, een liter ofzo. 1 pompoen in stukjes erin. Koken, pureren, klaar.
Beetje crème fraiche erin en eten maar :9

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Recept pompoensoep gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:50

Krijg nu enorme trek in pompoensoep. Ga het van de week ens proberen te maken.