Biologisch eerlijk varkensvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 20:07

Mijn bio-slager is gestopt, de slager waarvan ik wist dat de varkens die ik at, het goed hadden gehad.
Dus, opgegroeid in vrijheid, en humaan geslacht ( ja, dit is lastig, maar niet de manier waarop varkensslachterijen in beeld komen met slaan&schoppen van die arme dieren)

In mijn omgeving (Haarlem) is het lastig om zo'n slager te vinden, ja, keurslagers, maar dat is niet wat ik zoek.

Maar... Ik wil niet 5 kilo speklappen , ik ben geen worstjes fan, en hou helemaal niet van schouderkarbonades, gewoon dus beetje afgestemd op een persoon. ( Dus geen koop-een-varken)

Ik zoek een website die dus varkensvlees verkoopt van varkens die een fijn leven hebben gehad ( en ja, dat kan redelijk kort zijn, ajb geen vegetariër-evangelie O:) ) die ook producten verkoopt gestemd op de 1-persoons huishouden.

Niet dat ik van alles maar 1 ding wil, maar wel dat ik de keuze heb. Ik wil geen 6 worsten bij mijn speklapjes.
Ik wil speklapjes, en daarnaast nog meer lekkere dingen om uit te kiezen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:18


turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:23

Bij Grutto (het vroegere koop-een-koe) kun je tegenwoordig ook je eigen pakket samenstellen, ook van varkensvlees. Misschien is dat dan wel een optie?

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:25


Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:30


Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:59


Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:19

www.wroetendevarkens.nl

Vind ik een goed adres voor eerlijk varkensvlees. De varkens worden op verschillende plekken gebruikt om overwoekerde stukken natuur op te schonen en krijgen echt de tijd om rustig uit te groeien.

In het bos hier in de buurt loopt nu ook een koppel van ze, super leuk om ze te zien scharrelen.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:21

turtlelito schreef:
Bij Grutto (het vroegere koop-een-koe) kun je tegenwoordig ook je eigen pakket samenstellen, ook van varkensvlees. Misschien is dat dan wel een optie?


Deze inderdaad! Ben inmiddels vegetariër maar toen ik nog vlees at bestelden we dat hier. Je ziet waar het dier vandaan komt en wat voor leven die heeft (gehad).

https://www.grutto.com/nl/varkensvlees

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:23

Bij BoerBas in Schijf (Noord-brabant) heb je bio varkensvlees, maar dat is voor jou wel erg ver..

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:15

Dit is ook wel uit de richting, maar ze hebben soms ook de optie om te laten bezorgen.
https://www.kloosterboerderijvanbuuren.nl/

Overigens geen Bio varken, maar een vijf sterren varkensboer. Dieren lopen altijd buiten en hebben alle ruimte.
Je mag ook kijken bij de koeien en varkens.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:04


ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:27


Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 20:02

Oh, wow wat een reacties! Top! Ga van het weekend even goed kijken wat jullie hier aanbieden en dan een mooie bestelling plaatsen.
ThxX ladies!

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:54

Bio zegt niet direct dat het varken veel meer beweeg ruimte heeft gehad. Kan je beter naar iets van scharrelvarken kijken. Bijvoorbeeld van annechien ten have. Dat verkochten ze eerder zelfs bij de appie. https://www.hamletz.nl/het-merk/

Zo zijn er wel meer initiatieven :D

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:56


marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:46


fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:29


fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:35

MarjanB schreef:
Bio zegt niet direct dat het varken veel meer beweeg ruimte heeft gehad. Kan je beter naar iets van scharrelvarken kijken. Bijvoorbeeld van annechien ten have. Dat verkochten ze eerder zelfs bij de appie. https://www.hamletz.nl/het-merk/

Zo zijn er wel meer initiatieven :D


Jawel de SKAL- regels zijn strenger dan regulier.
Meer vloeroppervlakte, voldoende daglicht, natuurlijke ventilatie en een uitloop (of weiland) is verplicht.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:43

fransje23 schreef:
MarjanB schreef:
Bio zegt niet direct dat het varken veel meer beweeg ruimte heeft gehad. Kan je beter naar iets van scharrelvarken kijken. Bijvoorbeeld van annechien ten have. Dat verkochten ze eerder zelfs bij de appie. https://www.hamletz.nl/het-merk/

Zo zijn er wel meer initiatieven :D


Jawel de SKAL- regels zijn strenger dan regulier.
Meer vloeroppervlakte, voldoende daglicht, natuurlijke ventilatie en een uitloop (of weiland) is verplicht.


Ja dan regulier maar dat is alsnog niet heel veel extra. Scharrelvarkens hebben over het algemeen meer ruimte

Biologisch

Afbeelding
Gangbaar

Afbeelding

Als je dan kiest voor echt welzijn vind ik biologisch nog niet heel denderend qua vloeroppervlakte. Ik werk zelf in de agrarische sector en veel mensen denken dat biologisch gelijk heel veel anders is. Maar dat is het dus net niet helemaal.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:00

Biologisch is op een heel aantal punten echt wel heel anders dan gangbaar.

Naast 20% meer oppervlakte dus ook daglicht, natuurlijk ventilatie en een uitloop naar buiten.

Kan het nog beter? Ja, natuurlijk!

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:01

Waterland's Weelde/Natuurvlees? https://natuurvlees.nl/

Zit vlakbij de Beemster, maar ik dacht dat ze in heel Noord-Holland bezorgen. Eventueel is het te rijden, ga voor goede kaas dan gelijk langs bij de Cono in de Beemster!

Deze varkens hebben het ook écht goed: met eigen ogen mogen zijn tijdens een open dag/route.


Ohja; Keurslager zeker overslaan, dat vlees is gewoon hetzelfde als bij de supermarkt wordt verkocht en het vlees komt zeker niet allemaal van Nederlandse bodem/wordt in Nederland geslacht.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:50

Gewoon bio varkensvlees eet ik niet. De zeugen liggen met de biggen in het stro, dat vind ik dan prachtig. De fokzeugen lopen in de wei. De varkens voor de slacht hebben klein uitloopje naar buiten en dat is het dan. Zodra ze 100 kilo zijn en naar de slacht moeten, is dat uitloopje ook niet echt ruim en vaak zijn het gewoon betonnen muren met een betonnen vloer.
Ik eet amper tot geen varkensvlees meer, enkel nog van buitenvarkens.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:58

Sommige bedrijven doen nog veel meer dan Bio maar hebben geen zin om geld te besteden aan een keurmerk. Dus pin je niet vast op het Bio gedeelte :)

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:12

Macs schreef:
Sommige bedrijven doen nog veel meer dan Bio maar hebben geen zin om geld te besteden aan een keurmerk. Dus pin je niet vast op het Bio gedeelte :)


Daarom is heeft de boerderij die ik noemde inderdaad geen Bio keur, maar is vijfsterren varkensboer. De dieren hebben meer ruimte dan Bio, biggen blijven ook langer bij hun moeder.
De boer brengt zelf de varkens naar een slachthuis in de buurt en beent ze verder zelf uit. Kortere keten is bijna niet mogelijk.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Biologisch eerlijk varkensvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:21