Kerstmenu 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 10:13

Tot mijn grote verbazing was hier nog geen topic over. Het is begin november dus hoogtijd om alweer te beginnen met het kerstmenu :D

Ik verwacht 1 dag te gaan koken met mijn ouders voor 5 personen. Nu ben ik zwanger dus mag ik de dingen die ik normaal erg lekker vind niet... dus vind ik het best lastig om leuke kerstige recepten te vinden, het hoeft echt niet heel high class maar een klassieke carpaccio, biefstuk, varkenshaas (mag wel doorbakken natuurlijk) vallen al af..

Kortom ik hoor graag wat jullie kerstmenu wordt om wat inspiratie op te doen. En als mensen nog leuke zwangerschapsproof recepten hebben hoor ik dat ook graag :D

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:24

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik volg dit topic even.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:36

Ik heb nooit zoveel fantasie. Is de kestbox van Hello Fresh leuk? Iemand ervaring mee?

lieke2
Berichten: 2133
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:44

rien10 schreef:
Ik heb nooit zoveel fantasie. Is de kestbox van Hello Fresh leuk? Iemand ervaring mee?


Er staan wel wat lekker gerechten op :9 inclusief benodigdheden en bereiding ;)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:44


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:32

Omdat alles rondom eten/recepten op Voedertijd horen, verplaats ik het topic daarheen.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:42

Hier geen plannen voor de feestdagen dit jaar.
Ik gok dat ik kipkaasrollade met boontjes in spek en aardappelgratintaartjes.
Iets luxer/uitgebreider dan normaal en tegelijkertijd erg simpel klaar te maken, alles kan in de airfryer. :D
En dan een lekker ijsje ofzo na.

Essie73 schreef:
Omdat alles rondom eten/recepten op Voedertijd horen, verplaats ik het topic daarheen.

Zorg je wel dat je (degenen die op PF modereren) op 1 lijn zit met degenen die VT modereren?
Dit is nl jaarlijks hét topic dat het heen en weer krijgt tussen VT en PF omdat het telkens weer verplaatst wordt. :')

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:46

Yonker schreef:
Tot mijn grote verbazing was hier nog geen topic over. Het is begin november dus hoogtijd om alweer te beginnen met het kerstmenu :D

Ik verwacht 1 dag te gaan koken met mijn ouders voor 5 personen. Nu ben ik zwanger dus mag ik de dingen die ik normaal erg lekker vind niet... dus vind ik het best lastig om leuke kerstige recepten te vinden, het hoeft echt niet heel high class maar een klassieke carpaccio, biefstuk, varkenshaas (mag wel doorbakken natuurlijk) vallen al af..

Kortom ik hoor graag wat jullie kerstmenu wordt om wat inspiratie op te doen. En als mensen nog leuke zwangerschapsproof recepten hebben hoor ik dat ook graag :D


Je mag wel biefstuk, alsie maar eerst minstens 48 uur in de vriezer is geweest ;-)

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... fstuk.html

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 12:53

Tink89 schreef:
Yonker schreef:
Tot mijn grote verbazing was hier nog geen topic over. Het is begin november dus hoogtijd om alweer te beginnen met het kerstmenu :D

Ik verwacht 1 dag te gaan koken met mijn ouders voor 5 personen. Nu ben ik zwanger dus mag ik de dingen die ik normaal erg lekker vind niet... dus vind ik het best lastig om leuke kerstige recepten te vinden, het hoeft echt niet heel high class maar een klassieke carpaccio, biefstuk, varkenshaas (mag wel doorbakken natuurlijk) vallen al af..

Kortom ik hoor graag wat jullie kerstmenu wordt om wat inspiratie op te doen. En als mensen nog leuke zwangerschapsproof recepten hebben hoor ik dat ook graag :D


Je mag wel biefstuk, alsie maar eerst minstens 48 uur in de vriezer is geweest ;-)

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... fstuk.html


Dan moet je hem alsnog gewoon wel goed doorbakken denk ik?
Maar ik vind dat ook beetje zonde van het vlees, dus ik laat het dit jaar gewoon lekker staan :)

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:01

Ik heb nu even meer tijd om te reageren.
Wij hebben dit jaar beide kerstdagen voor onszelf. De week voor kerst gaan we lekker eten met broer en zijn gezin, dat wordt waarschijnlijk tapas of sushi eten ergens.
De dagen zelf zijn we lekker alleen. In ben dit jaar overgezet op nieuwe medicatie waarbij ik weer een drankje mag doen, dus ik denk dat we voor een lekker stukje wild gaan met een mooie rode wijn erbij. Misschien wat gegrilde groenten en ik neig naar een venkel puree erbij.
De andere dag doen we een simpelere maaltijd omdat we in de avond veel lekkere hapjes hebben. Lekker Franse kaasjes met toast, olijfjes, gevulde pepers enz.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:09

Wij zijn ook samen. 24 december heeft mijn vriend nacht dienst (van 23-24), dus die ochtend verwacht ik een simpel ontbijtje maar wil ik voor de avond wel wat lekkers samen maken.
Ik heb nog geen concrete grote plannen. Wel al een aantal receptjes uit de allerhande gids en dat soort ongein die ik dan op een stapeltje bewaar voor bijgerechtjes bij ontbijt-lunch of diner...

Ik wil onder andere nog een keer serieus kroketjes maken (paddestoel variaties) bijvoorbeeld.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:58

Yonker schreef:
Tink89 schreef:

Je mag wel biefstuk, alsie maar eerst minstens 48 uur in de vriezer is geweest ;-)

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... fstuk.html


Dan moet je hem alsnog gewoon wel goed doorbakken denk ik?
Maar ik vind dat ook beetje zonde van het vlees, dus ik laat het dit jaar gewoon lekker staan :)


Nee, da's juist het fijne. Zolang de buitenkant maar gaar is (want die bacterie zit alleen op de buitenkant met vlees dat nog in vorm is, in tegenstelling tot bijv bij filet americain of rauw gehakt) en de binnenkant minstens 48 uur bevroren is geweest.

Helemaal eens dat het zonde is hoor, maar mocht je nou een onstilbare trek in biefstuk krijgen, dan weet je wat je kunt doen ;-)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:46

Dit jaar wordt ons kerstdiner ook wat anders. Meestal was het hertenstoof en stamppot zuurkool met spekjes, en vooraf zelfgemaakte verse aspergesoep.

Ik was alleen te laat voor het hertenstoofvlees dit jaar, dus de optie is nu pompoenstoof met een mooi stukje rundvlees, uit de Allerhande https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1199085/pompoen-runderstoof-met-paddenstoelen-en-pastinaakpuree.
Nu zijn we hier geen fans van pastinaak, dus ik verzin nog een alternatief. Of gewoon aardappelpuree of alsnog zuurkoolstamppot. Daar zijn we nog niet uit.
Of nog iets heel anders weer. Dus ik lees graag weer mee :j

Alleen het toetje ligt al klaar in de vriezer, zelfgemaakte kweeperen-compote. Was voor het eerst dat ik dat gemaakt heb, maar dat is zo lekker geworden dat ik dat gelijk heb ingevroren, en op kerst dus opwarm en dan met een mooi bolletje vanilleroomijs :9

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:54

Ik ben uitgerekend rond de kerstdagen dus ik heb nog geen idee wat ik ga doen. Als de baby nog gezellig blijft zitten, dan wordt het in ieder geval heel simpel. Misschien wat kant-en klare luxere gerechten van de AH of Jumbo. Normaal kook ik met kerst een 5-gangenmenu, dus het is nog wel even wennen.

Ik heb nog wel een kerstfeestje met vriendinnen begin december waarvoor ik het hoofdgerecht maak en ik denk momenteel aan boeuf bourguignon of een wildstoof. Als bijgerecht in ieder geval de ovengebakken pompoen van 'Pien laat haar eten zien' (recept op Instagram) en verder moet ik alle bijgerechten nog bedenken. Zwangerschapsproof is wel lastig, want alles wat ik echt lekker vind, mag niet... :D

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:56

Pompoen zou ik niet met zuurkoolstamp combineren. Knolselderij-aardappelpuree kan wel heel lekker zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:05

ik ben met ideeen begonnen, heb weer een redelijk vol programma.

24e diner voor ons tweeen
25e hoofdgerecht en toetje voor 5 volwassen en twee kinderen
26e toetje voor ~20 volwassenen (en daarnaast kook ik ook voor- en hoofdgerecht, maar dat hoef ik niet te bedenken)
31e avondvullende hapjes voor ons tweeen

en nog een keer een uitgebreid ontbijt / brunch denk ik

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:15

Suzanne_J schreef:
Ik ben uitgerekend rond de kerstdagen dus ik heb nog geen idee wat ik ga doen. Als de baby nog gezellig blijft zitten, dan wordt het in ieder geval heel simpel. Misschien wat kant-en klare luxere gerechten van de AH of Jumbo. Normaal kook ik met kerst een 5-gangenmenu, dus het is nog wel even wennen.

Ik heb nog wel een kerstfeestje met vriendinnen begin december waarvoor ik het hoofdgerecht maak en ik denk momenteel aan boeuf bourguignon of een wildstoof. Als bijgerecht in ieder geval de ovengebakken pompoen van 'Pien laat haar eten zien' (recept op Instagram) en verder moet ik alle bijgerechten nog bedenken. Zwangerschapsproof is wel lastig, want alles wat ik echt lekker vind, mag niet... :D


Maar maar maar goede boeuf bourguignon is met rode wijn -O-
Wildstoof zou nog wel een goede optie zijn!

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:40

Ik wilde heel enthousiast beef Wellington roepen, maar dat mag je natuurlijk niet hebben. -O-

Maar hierover:

Yonker schreef:
Suzanne_J schreef:
Ik ben uitgerekend rond de kerstdagen dus ik heb nog geen idee wat ik ga doen. Als de baby nog gezellig blijft zitten, dan wordt het in ieder geval heel simpel. Misschien wat kant-en klare luxere gerechten van de AH of Jumbo. Normaal kook ik met kerst een 5-gangenmenu, dus het is nog wel even wennen.

Ik heb nog wel een kerstfeestje met vriendinnen begin december waarvoor ik het hoofdgerecht maak en ik denk momenteel aan boeuf bourguignon of een wildstoof. Als bijgerecht in ieder geval de ovengebakken pompoen van 'Pien laat haar eten zien' (recept op Instagram) en verder moet ik alle bijgerechten nog bedenken. Zwangerschapsproof is wel lastig, want alles wat ik echt lekker vind, mag niet... :D


Maar maar maar goede boeuf bourguignon is met rode wijn -O-
Wildstoof zou nog wel een goede optie zijn!


Dat kan natuurlijk wel nagebootst worden met een alcoholvrije rode wijn.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:49


Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:54

Tink89 schreef:
En de alcohol vervliegt haast volledig: https://www.margriet.nl/eten/verdwijnt- ... oogle.com/

Kan dus best, boeuf bourguignon.


Kan dus best vind ik nogal wat om maar zo te roepen. Er vervliegt 80 tot 90% van de alcohol, wat betekent dat er nog steeds alcohol in zit.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:09

Wij gaan precies wel heel uitgebreid.

Eerst en vooral hapjes
Daarna garnalen/zalm cocktail
Aspergesoep
Everzwijnwangetjes
Hertengebraad
appelstrudel
En Donuts

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:14

Ojaaa alcoholvrije rode wijn daar heb ik nog niet aan gedacht dat is nog wel een goede!! Dat is een goede kanshebber :D

@Tink89 ik weet dat, dat gezegd wordt en het zal ook echt wel zo zijn maar ik ga het risico niet lopen, het zal heus wel veilig zijn maar better safe then sorry vind ik het in dit geval :)

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:20

Buiten het eerder genoemde vrij simpele maar toch net wat luxere avondeten (kant&klaar, kan zo in de airfryer) ivm alleen zijn dit jaar, hou ik iig de uitgebreide brunch erin:

Sapje
Kopje koffie
Grote mok thee
Mss een beker optimel

Mini kerststol
Afbakbroodjes
Halfzacht gekookt eitje
Roomboter
Luxe hagelslag
Oude kaas
Chorizo, ovengebakken ham oid
Druiven of meloenblokjes oid


En 's avonds bij de film wsl nog iets van (frituur/airfryer) borrelhapjes, klein kaasplankje ofzo.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:24

He gezellig, op naar de Kerst! Ik heb een makkie dit jaar, ik hoef de 23e alleen maar toetjes te verzinnen voor tien man en die zijn niet zo moeilijk. En tweede kerstdag een paar buffetgerechtjes. Wij doen al jaren met mijn familie aan een all you can eat buffet tussen de kadootjes door. We beginnen rond een uur of vier en gaan gewoon de avond door.

Dus ik lees mee om wellicht wat nieuwe ideeen op te doen!

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:27

lieke2 schreef:
rien10 schreef:
Ik heb nooit zoveel fantasie. Is de kestbox van Hello Fresh leuk? Iemand ervaring mee?


Er staan wel wat lekker gerechten op :9 inclusief benodigdheden en bereiding ;)


Ja! Ik heb er ervaring mee, vorig jaar gedaan voor 8 personen en het was echt heel simpel en heel erg lekker! Echt een aanrader. Zou het zo weer doen. Deze kerst hebben we andere plannen elders. Bij mijn schoonouders eten we elk jaar hetzelfde met kerst, ook prima en lekker.