Kerstmenu 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:49

Ik ben voor zover nu gepland is alleen en eet zelden avondeten op oudjaarsdag.
Hooguit een soepje of broodje bij stevigere trek zegmaar. :)
Ik ga een schaal maken met ham&monchourolletjes, kaasblokjes, fuetworstjes, sweet peppers, paprikareepjes, worteltjes, druiven, komkommer, gevuld eitje enzo.
En ik ga de bladerdeeg hapjes vd AH kopen als warm hapje erbij.
Verder uiteraard een paar oliebollen (denk 2 met rozijnen en appel en voor de honden 2 naturel) en een appelbol en vaak nog iets van stokbroodje/toastjes met smeersels, zoutjes en/of frituur/airfryer hapjes.
Maar normaal vier ik het met 1-3 andere mensen erbij en nog wat zoete inval dus de hoeveelheden worden flink verkleind vergeleken met andere jaren.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:52

Hier is het volgens oud Twents gebruik normaal vlees eten bij mijn ouders. Rond een uur of 8 komt er dan worst/ rundvlees enz op tafel.

Ik moet zeggen, dat wij als we met vrienden hier thuis zijn, daar niet aan mee doen. Erg lekker allemaal maar niet heel duurzaam en van deze tijd.

Lekkere borrelplank, oliebollen, stokbrood, kipsate enz. Soort buffet vorm, is hier favoriet tijdens O&N. Dan kan je de hele avond snoepen.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:57

Schuur_ schreef:
Is er ook een plan voor oudjaar bij jullie? Hier ineens toch bezoek van een kennis dus kom er niet met een bak ovensnacks en mayonaise

Wij vieren oudjaar altijd met vrienden en hanteren dan de "Amerikaanse Stijl" ofwel: ieder neemt een x aantal hapjes mee.
Dat moeten we verder nog bespreken :)

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:21

Wij doen wrs kinder oud en nieuw met vrienden. Dat wil zeggen: na het gewone avondeten bij elkaar komen voor oliebollen, sterretjes, wafels en drank en om acht uur liggen de kinderen wrs wel in bed en doen wij nog een wijntje en een appelbeignet ofzo.

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:12

Kerstavond zijn we met z'n 3tjes, ik denk dat ik iets van stokbrood met smeerseltjes doe. Of sushi bestel.

1e kerstdag pizzarette bij m'n ouders

2e kerstdag eten we met 6 volwassenen en 4 kinderen bij ons thuis. Ik wil een buffetje maken met warme en koude hapjes, dus als mensen nog ideeën hebben :')

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:54

ik heb jullie hulp nodig! voor kerstavond ga ik iets makelijks maken voor 3 personen, maar ik kom er niet uit met een makkelijk maar toch klein beetje luxe voorgerecht voor iedereen.

in het hoofd gerecht staan de champignons/paddenstoelen centraal met kip of kalkoen

maar nu het lastige:
Geen kaas
Geen vis
Geen roodvlees
Geen alcohol
bij voorkeur Geen soep :o

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:59

Bietencarpaccio een optie?
Iets van een pastei bakje met ragout, kun je zelf maken dus ook zelf bepalen wat erin gaat qua vlees of ipv vlees champignons bijvoorbeeld.
Of een mooi opgemaakte salade ofzo?

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:03


_AB_
Berichten: 3957
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:08


M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:16

Ashleytjuhh schreef:
ik heb jullie hulp nodig! voor kerstavond ga ik iets makelijks maken voor 3 personen, maar ik kom er niet uit met een makkelijk maar toch klein beetje luxe voorgerecht voor iedereen.

in het hoofd gerecht staan de champignons/paddenstoelen centraal met kip of kalkoen

maar nu het lastige:
Geen kaas
Geen vis
Geen roodvlees
Geen alcohol
bij voorkeur Geen soep :o

Een cocktail van gerookte kip en mango, echt super lekker, super makkelijk en past bij je hoofdgerecht.

Je hebt nodig (voor 2 personen, maar ik vind het altijd wel veel, dus kan mijn inziens ook prima voor 3)

1 gerookte kip,
1 mango,
Sla, ga voor een zachte smaak zoals romain sla of botersla.
Mayonaise,
Kerriepoeder.

Je snijd de gerookte kip in blokjes,
De mango schil je en met gebruik van een appelboor maak je bolletjes mango.
De rest van de mango haal je van de pit af en gooi je in een andere kom.

Verdeel de sla, kip en mangobolletjes over 2 (of 3) glaasjes,

Maak de dressing, dit doe je door mayonaise (naar smaak, ik doe meestal 1 a 2 eetlepels) met het restant van de mango en kerrie met een staafmixer te pureren.

Voeg de dressing toe aan de glaasjes, klaar.

Super lekker. Super makkelijk. Super snel.

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:21

Ik heb het met twee lieve vriendinnen al gevierd van de week, ons menu was:

Voor vegan zalmtartaar met avocado en komkommer. Hoofd gevulde paprika’s uit de oven. Na een vegan en glutenvrije appeltaart. :D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:41


Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:22

Vanavond hebben we varkenshaas, een rollade, patatjes, boontjes, meloen met ham en stoofpeertjes
Morgen gaan we gourmetten
En 2e kerstdag ga ik kip maken op Marokkaanse manier, rollade, stoofpeertjes, patatjes en ik bedenk me nu dat ik geen rijst heb. :')

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:15

Vanavond eet ik simpel: broodje gebakken ei met kaas of een tosti ofzo.
Mss een soepje erbij.

Morgen brunchen en 's avonds kip-kaasrollade, bonenrolletjes en ik denk minikrieltjes in romige kaassaus. :9

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:37

Voor vanavond heb ik een hapjesschaal besteld, lekker makkelijk. Als toetje een lavacakeje uit de oven met een bolletje ijs en slagroom. En een glaasje tokkelroom met slagroom voor bij de koffie.

Morgen eten we met de familie:
Gemarineerde tomaatjes met burrata
Salade
Olijven, brood en smeersels
Focaccia
Ravioli met salieboter
Spaghetti met gorgonzolasaus
Tiramisu
Ijstaart

Tweede kerstdag zijn we met zijn viertjes, dan bekijken we waar we zin in hebben.
'Derde' kerstdag vieren we met vrienden en maken we verschillende hapjes.

haffiefreak

Berichten: 1649
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:45

Ik heb voor morgen de vienetta ijsstam (van Rutger bakt) en de Tiramisu (van jumbo)

Schoonmoeder doet het hoofdgerecht en schoonzus het voorgerecht.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:14

Vandaag smashburgers met jalapeños, zoete aardappel frietjes en banaan met chocolade, caramel en licor 43 van de barbecue.

Morgen ook barbecue, zalm met een whisky marinade en pecannoten, aardappelgratin en gegrilde venkel. Cheesecake als dessert.

Voor dinsdag heb ik een flinke borrelplank en een soepje. De barbecue gaat ook weer aan voor o.a. brie in serranoham, ananas met bacon en kippenvleugeltjes. En als er dan nog ergens ruimte is dan heb ik limoncello tiramisu.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:22

Ashleytjuhh schreef:
ik heb jullie hulp nodig! voor kerstavond ga ik iets makelijks maken voor 3 personen, maar ik kom er niet uit met een makkelijk maar toch klein beetje luxe voorgerecht voor iedereen.

in het hoofd gerecht staan de champignons/paddenstoelen centraal met kip of kalkoen

maar nu het lastige:
Geen kaas
Geen vis
Geen roodvlees
Geen alcohol
bij voorkeur Geen soep :o



_O- uiteindelijk is het geworden dadelijk 2x zalmtaart oa voor de gene die Geen rookvlees mag
en een carpaccio voor de gene die Geen vis lust.

daartussen door een peren spoor

als hoofdgerecht
risotto van parelgort met champignons.
diverse kip uit de oven

als toetje
een smash chocolade met daarin ijs.

voor later op tafel gewoon wat toastjes en hapjes.

deze avond makkelijk gehouden :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:32

Vind het topic nu pas :)

We hebben voor zo eten besteld.
Morgen met schoonfamilie eten en iedereen maakt een gang, ik maak het hoofdgerecht. Varkenshaas met champignonsaus, aardappeltjes met rozemarijn en tijm uit de oven en als groente doperwten en bimi broccoli.
Tweede kerstdag gaan we pizzarette doen met familie.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:30

Wij zitten aan de gourmet van hellofresh. Hadden voor 2 personen maar het is echt genoeg voor 4 personen!

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:40

Vanavond eten we saai een kliekje curry en een kom soep.

Morgen brunch bij mijn ouders: ik heb vegan scones gebakken, mijn broertje zette al een foto van een zelfgemaakt kerstbrood op de app en de rest regelt mijn moeder.
Avondeten ook bij m’n ouders, ik heb als voorgerecht een pastinaaksoep en bruschetta met tomaat. Moeder heeft boeuf bourguignon als hoofdgerecht en simpel ijs toe.
Tweede kerstdag komt mijn schoonfamilie bij ons eten. We hebben de gangen verdeeld, wij doen het hoofdgerecht. Op de BBQ gooien we een ribeye en zalmzijde met aardappels en groenten uit de oven. Voor de kinderen-die-niets-blieven een hamburger en friet uit de airfryer.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:52

Wij hebben het al op. Drie oudjes en wij tweeen.

Vooraf koude stukjes gerookt vlees, groentes en kaas voor de liefhebber met stukjes stokbrood.

En gourmetstel en de fonduepan op tafel met vooral groentes wat vleesjes en aardappelen. En een bak sla gemaakt Een mix van fondue vooraf gekookt en daarna grillen of in een pannetje of dobberend in de bouillon. Toe kokosyoghurt met blauwe bessen.

Geen fut om meer te doen dan dit :n gisteravond om 1930 was het o sjips we moeten nog boodschappen doen :oo gekeken wat er nog te krijgen was. Het was heerlijk stil in de winkel. En beperkt nog spullen maar genoeg voor vandaag,

De rest is nu soep, de fondue bouillon aangevuld met de rest groente en rundvlees. Die is voor morgen met wat stokbrood onderweg. Er is gerookte zalm voor de middag. Tweede kerstdag geen idee waar we ergens uithangen dan en ook geen idee wat er gegeten wordt, als er over is zal ik dat wel opbakken denk ik

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:06

Afbeelding

Mijn taak zit er weer op deze kerst <3 was erg lekker

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:14

Wij hebben het vandaag ook simpel gehouden.
Vooraf pasteitjes met paddestoelen ragout.
Hoofd is vers gebakken broodje met pulled porc en witlof salade
Toe is wentelteefjes van suikerbrood met gecarameloseerde plak appel.

Morgen wil mijn vriend vanalles op de bbq klaarmaken maar ons erf staat volledig blank dus ik weet nog niet of dat gaat werken, dan improviseren we.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstmenu 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:33

Wij hadden een luxe kersteten met zijn 2-en.
Geschroeide tonijn met mango, koude venkelsoep, eendenborst en confit de canard met roodlof, pommes fondant en haricots verts sinaasappel salade. Voor het toetje was geen plek meer :D