Groente en fruit box ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 23:18

Hi bokkers,

Omdat ik eigenlijk echt te weinig groente en fruit eet (en koop) dacht ik eraan om te gaan kijken voor zo’n groente en fruit pakket dat bij je thuis bezorgd wordt. Wie heeft hier ervaring mee? Welk bedrijf/welke site juist wel/niet?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:36

Bij ons is het zo dat elke vrijdagmiddag de groente&fruit paketten worden bezorgd bij iemand op het erf en het daar afgehaald kan worden. De paketten komen van een lokaal kleinschalig bedrijf hier in de buurt. De meeste producten telen zij zelf maar ze doen ook aan import.

Voor ons werkt het echt ideaal dat het elke week een wisselend pakket is. Zo krijg je echt de seizoensgroente en eet je gevarieerd. Vervolgens zoeken we op internet of in de allerhande naar passende recepten, zo hebben we al heel wat pareltjes gevonden (de spaghetti carbonara met andijvie bijvoorbeeld). We hebben dit pakket al jaaaren en op de dagen dat we geen groente meer over hebben, is het altijd zo van "wat gaan we nu weer eten" omdat je dan ineens zelf iets moet verzinnen qua invulling. Hoe het prijstechnisch zit weet ik niet, het gaat via mijn ouders.

Ohja, een klein nadeel is wel dat we elke week veel appels krijgen. Maar wij eten thuis niet echt vaak appels dus die blijven regelmatig over. En sla, hebben wij niks mee maar zit regelmatig in het pakket.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:35

Wij hebben een groentepakket van een biodynamische boerderij bij ons in de buurt. 80% van de inhoud is daar geteelt, 20% is wel bio dynamisch maar van andere bedrijven (en soms ook buitenland). Ik ervaar het precies zoals Prima2Donna, lekker met de seizoenen meeeten en ook echt verrassende dingen. Soms wat veel peren en appels, daar houd ik niet van. De paarden zijn wel blij als er appels over zijn :D .

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 12:52

Hmm okay, dus meer lokaal zoeken. Ik hoopte op ervaringen met online opties, maar dit is ook heel waardevol!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:35

Nala, leveren Biokiste of Bioliese niet tot bij jullie? Of blijven die enkel aan de duitse kant? Want daar hoor ik wel veel goeds over en beperkt heb ik ook ervaring ermee. Wij hebben de Biokiste destijds geprobeerd maar weer afbesteld omdat het toch wat veel bleek voor ons (toen waren de kinderen nog ieniemienie :=) Kwaliteit was goed.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:28

Ik snap niet waarom je het thuis bezorgd wilt krijgen omdat je dan meer gaat eten?
Je kunt toch met boodschappen doen groente en fruit meenemen. Dan krijg ook alleen dat wat je lekker vindt.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:14

pillow schreef:
Ik snap niet waarom je het thuis bezorgd wilt krijgen omdat je dan meer gaat eten?
Je kunt toch met boodschappen doen groente en fruit meenemen. Dan krijg ook alleen dat wat je lekker vindt.

Misschien ligt de drempel dan hoger :) Ik kan me voorstellen dat je soms inspiratieloos bent wat voor groente je vandaag/morgen/de rest van de week wilt eten. Met zo'n pakket heb je houvast en ben je gelijk 'verplicht' om meer groenten te eten.

verootjoo
Berichten: 35644
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:20

Als je een coop in de buurt hebt kan je daar groenten en fruit van bioboer Giel laten bezorgen.

Heel goede ervaringen mee, maar onze coop is nu een plus en dan kan het niet meer.

Wel soms wel hele vergeten groenten erin en als je ze dan at wist je gelijk waarom ze vergeten waren en dat vooral zo moet blijven :+
Maar over het algemeen echt top.

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:29

Ik heb vorige week een proefpakket mandarijnen ontvangen en nu een abonnement genomen. Ik krijg nu elke 4 weken mandarijnen thuisbezorgd.
Ze worden vrijdags in Spanje geplukt en woensdag of donderdag bezorgd.
Per kilo duurder dan bij bv de supermarkt, maar ik vind deze veel lekkerder. (En er zit geen waslaagje op en dus geen plakhanden)
Van de supermarkt had ik vaak toch dat ze bleven liggen en uiteindelijk weggegooid werden, dus alsnog dure mandarijnen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:07

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb onlangs voor iemand anders een box besteld bij Streekvers. Je kunt daar de box zelf samenstellen. Was goed bevallen!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 19:28

Prima2Donna schreef:
pillow schreef:
Ik snap niet waarom je het thuis bezorgd wilt krijgen omdat je dan meer gaat eten?
Je kunt toch met boodschappen doen groente en fruit meenemen. Dan krijg ook alleen dat wat je lekker vindt.

Misschien ligt de drempel dan hoger :) Ik kan me voorstellen dat je soms inspiratieloos bent wat voor groente je vandaag/morgen/de rest van de week wilt eten. Met zo'n pakket heb je houvast en ben je gelijk 'verplicht' om meer groenten te eten.


Dit inderdaad! :j

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:51

Ik heb een tijd een pakket van de Kievit gehad; dat is wel van telers die bij hun aangesloten zijn. Ik haalde het pakket wel lokaal maar volgens mij kan online bij hun ook.

Ik vond het opzich ideaal, alleen inderdaad vaak wel veel appels en peren. En ik lust geen paprika en boerenkool dus dat was wel lastig soms :+

Maar was wel altijd goede kwaliteit!
https://kievitamines.nl/pakketten/groentepakketten/

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:04

jij zit toch in zuid limburg? daar zijn echt heel veel verkooppunten gewoon direct bij de boer. dat is lokaal en regionaal, absoluut niet duur en je helpt je eigen omgeving ook economisch een beetje.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:42

Oehlala schreef:
jij zit toch in zuid limburg? daar zijn echt heel veel verkooppunten gewoon direct bij de boer. dat is lokaal en regionaal, absoluut niet duur en je helpt je eigen omgeving ook economisch een beetje.

Maar dan moet TS het wel zelf halen.

Appeltje00

Berichten: 5013
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Groente en fruit box ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:40

Via de app to good to go kan ik vaak groentepakketten kiezen van diverse aanbieders. Wel zelf ophalen en is dan niet heel lang meer houdbaar (maar is de prijs ook op aangepast).

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:48

Ik zou zeggen gewoon googelen op bioboeren in je buurt of een CSA farm.

Hier een wekelijks groentenpakket om dezelfde reden:
Voordelen/ nadelen (hangt er van af hoe je het bekijkt):
- Je eet meer groenten, supervers
- Je eet met de seizoenen
- Verpakkingsvrij en korte keten qua vervoer dus beter voor het milieu en jouw vuilniszak(rekening). Ook is de boer soms blij met terug gebrachte verpakkingen (die moeten zij aankopen en jij betaalt ook nog voor afvalverwerking – vraag na of het return to sender kan)
- Fairtrade, je bent blij dat je hier je geld aan geeft.
- Je eet quasi elke week een soort sla. Soms eentonig maar wel gezond. Elk nadeel heb zijn voordeel.
- Je gaat anders eten zonder kleurstoffen, smaakversterkers, bewaarmiddelen, bindmiddelen, geurstoffen, zoetstoffen, overmatig zout etc…
- Soms moet je dingen snel verwerken of ze worden slecht. Dus op leverdag of de dag erna sta je in de keuken
- Koop jezelf een goed koksmes, slazwierder en vergiet. Al het schillen/snijden/raspen is voor jou.
- Al het schoonmaken en wassen is voor jou. Je wordt best niet hysterisch als je een worm/vliegje/rups ziet. En bij bespoten groenten wordt het echt veel wassen!
- Aan het einde van de week is bij ons de koelkast leeg. Impulsshoppen is er absoluut niet bij of je moet de groenten weggooien / alsnog voor diepvries verwerken.
- Ook makkelijke oplossingen takeaway en uit eten worden zo beperkt (wat voor sommige mensen net een plus is, ook voor de portemonnee)
- Je staat gewoon veel meer in de keuken tout court

Pluspunten bij bio:
- Het smaakt zo veel beter bij de bioboer!!! Ik lustte geen komkommer (groene natte drab vond ik dat) en nu knaag ik het rauw!
- Onbespoten en compleet dus je moet veel minder weg gooien: ik kan wel chips van aardappelschillen, wortelloofpesto, venkelloofsoep maken want dat hangt er allemaal aan en mag opgegeten worden. Ook onze pompoenen zijn allemaal onbespoten en van rassen waar de schil mee opgegeten kan worden!
- Bioboer kweekt vaak andere, vergeten groenten (ja dat heeft een reden maar meestal is dat niet de smaak...) en rassen. Dit jaar witte tomaten gehad, lekkuurrr!!!
- Je gaat creatiever koken: soep van ‘afval’ van brocolli en bloemkool, koolrabi in de overschotel, paksoi in de wok, quiche met verse rode biet, meiraapjes in de stamppot – allemaal overleefd en lekker

Probeer het eens. Meestal is een proefabonnement mogelijk.
Wij zijn in iig om. Naast het wekelijkse groentenpakket (wat bij onze boer ook week-om-week kan voor co-ouderschappen, in klassieke of diverse variant, in maatje groot of klein) komt er nu ook een maandelijks aardappelpakket en ajuinabonnement. Ook kan je 2 keer per seizoen een joker inzetten als je op vakantie bent en dan later een dubbel pakket nemen.
Je kan ook een eierabonnement nemen van echte uitloopkippen, en via buurderij/boeren en buren kan je ook lokaal fruitsappen, honing, kazen en vlees bijbestellen. Er is voor ons een (lekkere) wereld open gegaan!