Pressure canning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9077
Geregistreerd: 28-12-03

Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 08:23

Ik vroeg me af of hier meer mensen mee bezig zijn :)

Het lijkt op wecken, maar omdat je het voedsel onder hoge druk bereid, kan de temperatuur hoger worden (ongeveer 120 graden) waardoor de botulisme bacterie ook gedood wordt.

Het is vooral in Amerika erg bekend.

https://nchfp.uga.edu/publications/uga/ ... #gsc.tab=0

Op dit moment zijn een aantal YouTube accounts bezig met 'Canuary' en een pantry challenge.

Afbeelding


In het kader van steeds meer zelfvoorzienend zijn, hoop ik vanaf maart een pressure canner in huis te hebben.

Ik had de mazzel om een mooie start voorraad potten op de kop te kunnen tikken voor een leuk prijsje.


Afbeelding

Deze week heb ik ook een 'pantry' gemaakt wat eerst kleedkamer was. Een panty tour is nog wat overdreven misschien :')

Afbeelding

Afbeelding


Mijn doel is om uiteindelijk een jaar voorraad voedsel op te bouwen. Mijn focus zal zeker in het begin liggen op het maken van snelle maaltijden, meals in a jar wordt dat ook wel genoemd.



Ik heb een grote moestuin (afgelopen jaar mee gestart) en een voedselbos dat nu een beetje begint te produceren, in 2019 zijn we daarmee gestart met aanplanten.

Moestuin in bakken

Afbeelding

Nieuw gedeelte voedselbos ook in bakken
Afbeelding


Ben je al bekend met pressure cannen? Favoriete recepten? Welke pan heb je en welke potten gebruik je?

Wat zijn jouw doelen, hoe wil je dat bereiken?


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 17-01-24 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:41

Leuk dat je het topic geopend hebt +:)+

Ik ben al jaren aan het denken over de voorraadkast vullen met eigen dingen in plaats van allerlei potten en blikken uit de winkel. Manieren om groenten en fruit uit de tuin te verwerken en bewaren. Van wecken is het nooit gekomen eigenlijk, maar van die meals in a jar word ik wel super enthousiast dus daar ga ik me meer in verdiepen!

Heb daar paar maanden geleden wel wat filmpjes over gekeken en door jouw posts vorige week is het weer opgevlamd en wil ik er eigenlijk wel werk van maken, maar ik weet nog helemaal niks natuurlijk :')

Ik ga me er eens in verdiepen. Vragen die in me opkomen.... welke pan kan je het beste kopen, die niet al te enorm is, maar gewoon praktisch en efficiënt en liefst eeuwig meegaat.

Kan je die pan zowel op gas als op een elektrische kookplaat gebruiken.

Moet je echt van die Ball mason jars gebruiken, met van die deksels die een los binnenstuk hebben. Of kan iets anders ook.

Ik zie dat het her-gebruiken van winkelpotten afgeraden wordt? En zelfs dat aangeraden wordt om elke keer dat je een Ball leeg hebt gegeten en opnieuw wilt gebruiken, je eigenlijk de deksel zou moeten vervangen....?

En hoe lang je het voedsel kan bewaren daar lijkt zo 1-2-3 ook niet direct consensus over te zijn.
Bij wecken kan het natuurlijk wel 30 jaar goed blijven. Pressure canning zal wel een beetje hetzelfde zijn vermoed ik...? Dat het wel super lang eetbaar blijft als het goed is, maar hoe eerder je het gebruikt, hoe beter de kwaliteit nog is?

Zo'n jaarvoorraad klinkt ook super leuk, maar als het streven dan is om elke pot niet langer dan 1 of 2 jaar te laten staan.... dan moet je dus wel heel veel rouleren: nieuw maken en "oud" opeten. Ofwel in de praktijk eet je dan vaak pressure canned eten en ik vraag me wel af wat het verschil in voedingsstoffen zal zijn in vergelijking met direct vers uit de tuin eten zeg maar. Want dat zou dan een beetje in het gedrang komen als je voor zo lange tijd voorraad zou willen en die ook steeds wilt vernieuwen.

Het lijkt me erg leuk om hier tips & tricks te delen van welke materialen fijn werken, welke je als minder handig ervaart.
Recepten, vooral voor meals in a jar inderdaad :j En do's en don'ts van het pressure cannen.

Ik ben super benieuwd of er bokkers zijn die hier mee bezig zijn :)

Prairy
Berichten: 9077
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 13:33

Wat ik zo zie zijn het alleen maar hele grote pannen.

Elektrische zijn er ook, maar zo ver ik zo snel kan vinden zijn die alleen op 110 volt en dat is natuurlijk niet zo handig hier.

Ik heb een 22 quartz besteld en die komt hopelijk half maart ongeveer aan :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:31

Ik heb hier nog 2 zo'n potten staan van mijn oma, zijn dus al antiquiteiten ondertussen. :P
Vroeger werd dit heel veel gebruikt.
Prespotten noemen we dat hier :D

Prairy
Berichten: 9077
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 16:42

Oh? Ik ben wel benieuwd naar een foto :D

Is het echt onder druk of toch weck ketels?

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:46

Ik dacht ook meteen dat het waarschijnlijk Weck potten zouden zijn, maar er zit wel "pres" in het woord, dus ben ook wel benieuwd!

Prairy, heb je gewoon de Presto pan besteld of nog iets anders...?
Ik las volgens mij dat daar 8 grote potten in op de bodem kunnen en dan nog eens 8 er bovenop...?

Dat is wel belachelijk groot vind ik hoor.... ik zou de helft al dikke prima vinden :=

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:48

Ai, dan moet ik op zolder eens gaan zoeken als het niet meer zo koud is :=
Ziet er ongeveer uit zoals op die afbeelding, enkel met zo'n grote ' arm ' over het gehele deksel en iets minder blingbling :')
Ze zijn onder druk, prespot komt van pressuriser = onder druk zetten.

Zoiets dus

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9077
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 17:40

Ik heb in Nederland besteld bij iemand die er net mee begonnen is om pannen te importeren. Stukje goedkoper als een Presto hierheen halen.

Pressurecanning.nl sta ik op de lijst.

Kleiner had van mij ook gemogen inderdaad... Maar dat kan ik nog niet vinden. En wat ze zeggen is om dan bijv gewoon water in potten mee te koken om je pan vol te maken. Heb je ook mooi een water voorraad tot je je potten nodig hebt. Ze doen volgens mij ook vaak iets van bonen als opvulling potten, maar zoveel bonen eten wij niet hier :')

Ik ga dus maar gewoon voor gevulde potten met wat ik er echt in wil hebben :P


Pandora, dat lijkt op een pressure cooker (snelkookpan), dat is net iets anders (maar vraag me niet precies wat haha)

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:50

Prairy schreef:
Ik heb in Nederland besteld bij iemand die er net mee begonnen is om pannen te importeren. Stukje goedkoper als een Presto hierheen halen.

Pressurecanning.nl sta ik op de lijst.

Kleiner had van mij ook gemogen inderdaad... Maar dat kan ik nog niet vinden. En wat ze zeggen is om dan bijv gewoon water in potten mee te koken om je pan vol te maken. Heb je ook mooi een water voorraad tot je je potten nodig hebt. Ze doen volgens mij ook vaak iets van bonen als opvulling potten, maar zoveel bonen eten wij niet hier :')

Ik ga dus maar gewoon voor gevulde potten met wat ik er echt in wil hebben :P

Pandora, dat lijkt op een pressure cooker (snelkookpan), dat is net iets anders (maar vraag me niet precies wat haha)


Ik sta ook op die lijst, ik deed al aan wecken met een elektrische weck ketel, maar wil meer kunnen. In usa doen ze veel water in de lege potten als opvulling om de pan vol te maken tegen stuiteren van overige potten als het te leeg is. De gedacht is mocht water halen niet mogelijk zijn heb je het evt. al op voorraad en de potten staan anders toch leeg.

in feite is het een snelkookpan, alleen een snelkookpan haalt niet de benodigde temeratuur dat nodig is om het het eeuwig houdbaar te krijgen, daarvoor is de druk te laag, meer druk zou deze pan ook niet aankunnen. Een echte pressure canner kan meer druk aan en met gewichtjes op de druk afvoer kan je de druk verhogen. In buitenland heb je door wisselend landnivo in de buitenlucht drukverschil, kennen wij niet in nl hier alles zo vlak, daar moet je rekening mee houden met druk buiten de pan en binnen pan, vandaar ook verschillende maten gewichtjes om toch de juiste druk te krijgen dat de temperatuur hoger wordt.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:25

Ik zag van de week dat ze van Presto wel een kleiner maatje pressure canner hebben, 16 quart, daar zie ik wel wat in :j Bestellen ze die niet mee.....?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:35

Ik weck zelf ook van fruit tot aardappelen en chili con carne.

Ik wou ook een pressure canner. Maar mijn man vindt het maar eng en wil zo een ding niet in huis :+ dus ik ga jullie hier stilletjes volgen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:51

pmarena schreef:
Ik zag van de week dat ze van Presto wel een kleiner maatje pressure canner hebben, 16 quart, daar zie ik wel wat in :j Bestellen ze die niet mee.....?


Aha, even gecheckt en het lijkt er op dat ze geen bekend merk maar een Chinese pan verkopen.
Kan ook prima zijn natuurlijk. En zo even snel gezocht lijkt het alsof de 16 quart van Presto maar tot 10 PSI kan.
Dat lijkt op het randje van wel / niet voldoende.

Ik zie op de rijtjeshuis-website dat er staat dat 10PSI voldoende zou moeten zijn. Maar tegelijkertijd dat je in NL daarmee nog onder de 116 graden Celcius zou blijven, en pas bij 15 PSI een temperatuur van 121 graden. Maar dat dat dus volgens haar niet nodig zou zijn om veilig te kunnen cannen.

Zie de digitale handleiding:
https://www.pressurecanning.nl/_files/u ... c837a8.pdf

Citaat:
Bij het pressure cannen wordt een deel van het water in de CanMate omgezet in stoom
waardoor er druk ontstaat in de CanMate. Naarmate de druk toeneemt, neemt ook de
temperatuur toe: bij een druk van 5 PSI wordt een temperatuur bereikt van 108,8 graden
Celcius; bij een druk van 10 PSI wordt 115,5 graden bereikt. Bij een druk van 15 PSI wordt
zelfs een temperatuur van 121 graden bereikt. Voor Nederland en de meeste plekken in
Belgie is om veilig te kunnen pressure cannen 10 PSI voldoende om alle schadelijke
bacteriesporen te vernietigen waaronder ook botulisme.




Dat komt nog niet helemaal overeen met het verhaal dat ik volgens mij steeds in de USA tegenkwam, dat je wel die 121 graden moet halen om de botulisme sporen te doden?

Maar ik zit nog in de fase van klokken horen luiden en moet nog even de klepels er goed bij zoeken, morgen even er in duiken hoe dat nou allemaal precies zit want ze zal vast wel een goede reden hebben om dit zo te zeggen :)

Wat ik online zie is dit:

Citaat:
De sporen kunnen in vlees, visconserven of eiwitrijke groenten in blik of glas de sterilisatie overleven en toxine produceren indien deze voedingsmiddelen boven 17°C worden bewaard, een laag zoutgehalte en een pH boven 4,6 hebben. Voedselbereiding in een snelkookpan (121°C, 20 minuten) doodt de sporen wel.


Bron: de LCI richtlijnen: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/botulis ... es,minuten)%20doodt%20de%20sporen%20wel.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:19

wat ik ooit als antw. op vragen heb gekregen kwam een gewone snelkook pan, die wij in nl gebruiken niet boven de 116 graden en dat was niet hoog genoeg om te cannen.

dus een snelkookpan is niet warm genoeg, daar kan je de druk niet in opvoeren om wel daarboven te komen, dan klapt ie uit elkaar.

een pressure canner zou een dikkere wand hebben en dus geschikt zijn voor hogere druk, temp is dan gemiddeld 121 graden

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:57

Ja dat weet ik :)

Maargoed, zo staat het dus op haar site, dat die temperatuur wèl genoeg zou zijn om te cannen. En dat vind ik dus een beetje gek gezien je overal ziet dat die 121 graden gehaald moet worden om zeker te zijn.

Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat er overblijft van het eten dat je "cant"?
Want ik begrijp tot dusver dat je de afgevulde potten zo'n half uur - uur - anderhalf uur (afhankelijk van wat er in zit) in die pan moet laten op die enorm hete temperatuur. Wat is er dan nog over van groentes uiteindelijk....?

Voor soep of stoofvlees potjes zie ik het wel voor me, dat maakt niet zoveel uit. Maar een pot met groentes, ik zie bvb. spinazie (al gekookt!) dat dat dan nog 90 minuten in die pan moet? En al gekookte aardappels, nog 40 minuten. Blijft er dan nog wat van over of is het helemaal doodgekookt dan inmiddels...? :=

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:51

Gaat met wecken hetzelfde en dat gaat ook prima, ik heb andijvie, witlof, bloemkool, wortels, paprika, aardappels, krieltjes geweckt, smaakt prima. Maar ik maak me totaal niet druk om minder vitamines etc. Ik (wij) eet wat ik lekker vind en ik grap altijd als ik ergens ben wat ik niet lust, das te gezond dat lust ik niet, omdat dat vaak van dat soort dingen zijn, bv kwark en zo.

Maar je moet geen andijvie willen hebben dat net over de kook is geweest, dan valt het tegen.

Canning is wel korter dan wecken, dus weck je al, is cannen geen probleem. juist omdat het proces korter is kan je meer dingen cannen, zoals melk en melk producten.

Prairy
Berichten: 9077
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 09:52

Ik dacht juist dat melk en vette producten niet kon met pressure cannen, dat hoor ik in ieder geval steeds in de filmpjes die de usda regels volgen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:09

Ja dat lees en hoor ik ook. Hoe lang duurt wecken dan...? En staat de kook er dan vol op die tijd?

Ik vind soms anderhalf uur bij 121 graden echt wel pittig klinken :=

Prairy
Berichten: 9077
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:18

Dat is als er vlees in zit, alleen groente gaat een stuk korter

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:41

pmarena schreef:
Ja dat lees en hoor ik ook. Hoe lang duurt wecken dan...? En staat de kook er dan vol op die tijd?

Ik vind soms anderhalf uur bij 121 graden echt wel pittig klinken :=


ja als er maar iets van vlees in zit is de wecktijd 2 uur bij 100 graden, zit er rauw vlees in dan is de wecktijd 3uur op 100 graden

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:43

Prairy schreef:
Ik dacht juist dat melk en vette producten niet kon met pressure cannen, dat hoor ik in ieder geval steeds in de filmpjes die de usda regels volgen.


kijk eens bij deze pagina op fb: Canning Simple Recipes Food

of op deze dan kom je dat allemaal tegen CANNING, RECIPES, AND HELPFUL HINTS

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:15

Het lijkt alsof er ook wat onenigheid is in "pressure canning land" tja waar niet immers :=

Ik denk dat er een behoorlijke discrepantie zit tussen de officiële richtlijnen van wat wel of niet zeker weten veilig bevonden is, en wat mensen gewoon lekker zelf kokkerellen. Zoals dry canning enzo.

Zo zegt de ene dat je absoluut geen bonken rauw vlees moet pressure cannen en de ander doet dat wel gewoon vrolijk.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:43

pmarena schreef:
Het lijkt alsof er ook wat onenigheid is in "pressure canning land" tja waar niet immers :=

Ik denk dat er een behoorlijke discrepantie zit tussen de officiële richtlijnen van wat wel of niet zeker weten veilig bevonden is, en wat mensen gewoon lekker zelf kokkerellen. Zoals dry canning enzo.

Zo zegt de ene dat je absoluut geen bonken rauw vlees moet pressure cannen en de ander doet dat wel gewoon vrolijk.


komt omdat daar families al eeuwen zo leven, ervaring gaat van moeder op dochter al vele generaties, wat wij hier doen is niet eens serieus te noemen en daar voor velen gewoon een must willen ze overleven.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:14

speurneusc schreef:
komt omdat daar families al eeuwen zo leven, ervaring gaat van moeder op dochter al vele generaties, wat wij hier doen is niet eens serieus te noemen en daar voor velen gewoon een must willen ze overleven.


Eeuwen is een beetje overdreven denk ik. Canning is relatief nieuw op de markt. Het werd vanaf 1850 voor het eerst in een grotere setting gebruikt, maar was zeker niet iets wat iedereen zelf had/deed. Pressure canning volgde daarop. Daarvoor gebruikte mensen andere methodes om eten te bewaren, denk aan drogen, zouten, fermenteren enz.

Maar ik vind het ook moeilijk om goede informatie hierover te vinden, de een zegt dit de ander zo.... Ik blijf hier mee lezen, interessant topic :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:42

Canning is uitgevonden omdat de europese boeren in o.a. Frankrijk na zoveel jaren bestolen te zijn van de oogsten te goed werden in het verstoppen ervan of het was er stomweg echt niet en er dus een andere optie moest komen om een leger te voeden als je daar wilde binnenvallen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:50

Het is ook logisch dat wanneer vanuit de overheid een "veilig getest" receptenboek wordt uitgebracht, ze daar niet elk mogelijk recept in hebben zitten. Maar ik vind het wel frappant dat sommige serieuze canners op YouTube behoorlijk pittig waarschuwen om echt niet van die officiële recepten af te wijken.

Nu snap ik natuurlijk ook wel dat je je echt goed moet houden aan de juiste hoeveelheid water in de pan.
Juiste druk en kooktijd van de inhoud.
Het goed afvullen van de pot en hygiënisch werken enzo.

Maar wat geeft het nou als je bijvoorbeeld wat meer groenten dan vlees in een recept doet.
Of wat andere groenten dan in het recept staan, of juist ander vlees.

Het lijkt mij als leek dat je toch altijd goed zit als je de druk en kooktijd aanhoudt van het "heftigste" ingrediënt dat er in zit?

Het valt me wel op dat zelfs de meest makkelijk lijkende types nog zeggen dat je geen pasta en rijst moet gaan pressure cannen, dus dat zal dan echt wel een slecht idee zijn :=

Maar je ziet ze zelfs bvb. bacon pressure cannen! Om het daarna nog te gaan bakken. Geinig wel.