Bonbons maken :D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 17:17

Hallo iedereen,

Ik loop al een tijdje in mijn hoofd met het idee om een soort bonbons te gaan maken Lachen .
Ik denk niet echt aan de luxe super bonbons uit de winkels maar je moet toch ergens beginnen.
Gewoon met chocolade en een versiering en misschien als het lukt een vulling Tong uitsteken erbij. Zelf heb ik al rond gesnuffeld op internet maar echt veel bruikbare dingen kan ik niet vinden .
Hebben jullie ideeen of tips voor mij? Of heb je het zelf als eens gedaan?

Groetjes Eveline

Itsme86

Berichten: 767
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:33

Ik heb wel een recept voor truffels met praline 'vulling' als je dat wat lijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:15

Heel simpele bonbonnetjes:

* Koop een blok marsepein, kleur dit rozerood met kleurvloeistof (betere drogist, niet van een keten), en dompel het in gesmolten chocolade.
* Dadel ontpitten en in de inkeping een halve walnoot leggen. (kost best moeite om die walnoten zo netjes te kraken)

Uit mijn Oetkerbakboek Bak met plezier:

Dadelbonbons: (is een kleverig werkje Haha! )
- 100 gram verse dadels
- 100 gram amandelen
- 2 eetlepels Langnese honing
- 1 theelepel citroensap

Hak de dadels en de amandelen apart zeer fijn. Meng de helft van de noten door de dadels en roer de honing en het citroensap erdoor. Vorm van het mengsel kleine balletjes en rol ze door de rest van de gehakte noten.

Hazelino's ( zijn lekker!)
- 50 gram hazelnoten zonder vel
- Rum
- 250 gram witte marsepein
- 1 pakje Oetker Chocofix (smeltbare choco)

Week 2/3 van de noten circa 30 minuten in wat rum en laat ze op een zeef uitlekken. Rol de marsepein uit tot 1,5 cm dikte en snijd er vierkante blokjes van. Druk binnen elk blokje een rumnoot. Vorm van elk blokje een piramide en steed de onderkant aan een satéprikker. Doop elke bonbon in de Oetker chocofix en garneer met 1/2 hazelnoot.
(prutswerk, ik heb er soortement bolletjes van gemaakt Haha! )

Marsepeinbonbons (ook heel erg lekker)
- 250 gram witte marsepein
- 1 eetlepel cacao
- Oetker rumaroma

Verdeel de marsepein in twee porties. Kneed door de ene helft de cacao en eventueel wat druppels Oetker rumaroma. Rol beide porties uit tot een lap van 2 mm dikte. Snijd elke lap in vier gelijke stukken. Druk de lappen om en om op elkaar en laat ze afgedekt met wat folie in de koelkast opstijven. Snijd er dan domino's van.

Grand marnier-truffels (zelf niet geprobeerd)
- 150 gram bittere chocolade
- 1/2 eetlepel oploskoffie
- 75 gram boter
- 1 ei
- 1 eetlepel Grand Marnier
- 1 zakje Oetker vanillesuiker

Breek de repen chocolade in stukjes in een pannetje en doe de oploskoffie erbij. Laat de chocolade al roeren "au bain-marie"** smelten. Voeg de boter toe. Klop de eierdooier los met de Grand-Marnier en de Oetker vanillesuiker en giet het bij het chocolademengsel. Roer alles goed door elkaar en laat het geheel binden. Laat de massa afkoelen. Schep het stijfgeslagen eiwit door de afgekoelde massa en laat deze ind e koelkast verder opstijven. Vorm met twee lepels mooie balletjes en rol die door de amandelen of cacao.

** Au bain-marie is een grote pan met water aan de kook brengen. Dan een kleinere pan erin, en daar de chocolade in smelten. Dit is vanwege een gelijkmatige verwarming van de pan.

Meer kookboeken liggen thuis-thuis, maar hopelijk heb je hier wat aan!

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:10

Vickylover schreef:
Ik heb wel een recept voor truffels met praline 'vulling' als je dat wat lijkt?


Ja graag Lachen praline is lekker Tong uitsteken


---> Maya onzettend bedankt voor de recpeten ,ik ga ze uitprinten en eens kijken wat ik zelf ga maken.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:13

Vickylover schreef:
Ik heb wel een recept voor truffels met praline 'vulling' als je dat wat lijkt?


Vingers aflikken
Klinkt goed die wil ik ook wel weten!

Itsme86

Berichten: 767
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:29

Ik heb meegeschreven tijdens een aflevering van (Jamie) Oliver's Twist, dus t recept is misschien niet altijd even duidelijk (lees: hij praat sneller dan ik kan schrijven Lachen )

Hak 450 gram chocolade in grove stukken en laat deze au-bain-marie (in een hittebestendige bak/schaal boven een pan met kokend water) smelten. Roer er regelmatig in.
Terwijl de chocola smelt neem je een pan met een dikke bodem uit de kast en doe je hier 400 gram suiker en 9 eetlepels water in. Dit laat je (zonder roeren) heet worden op middelmatig vuur.
Als het mengsel lichtgeel begint te kleuren (door het karamelliseren) voeg dan 200 gram gepelde hazelnoten toe.
Smeer een bakplaat licht in met een beetje olie en giet dan voorzichtig de karamel met hazelnoten erop. Pas op, want dit is gloeiend heet! Laat dit goed afkoelen.
Na ongeveer een half uurtje is het afgekoeld, dan kan het in de keukenmachine en laat je deze net zolang draaien tot het grove korrels zijn.
Doe dan 280 ml slagroom, samen met de gesmolten chocola en de pralinekorrels in een schaal en spatel het door elkaar. Zet dit een half uur in de koelkast.
Zet een rekje op een bakplaat, haal de schaal uit de koelkast en maak met 2 lepels ovalen/ronde vormpjes. (Voor mijn part maak je er poppetjes van, leef je uit..) Leg deze op het rekje.
Haal de rondjes een voor een door (bijvoorbeeld) (extra) gesmolten chocola, poedersuiker of cacaopoeder.
Stop ze in een doosje met een strikje eromheen, of eet smakelijk!

Boodcshappenlijstje is dus:

450 g chocola
400 g suiker
9 el water
200 g hazelnoten
2 el olie
280 ml slagroom (geklopt)

Topping:
50 g chocola
Poedersuiker
Cacaopoeder

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:42

Onzettend bedankt Vickylover , ik ga hem gelijk uitprinten Lachen

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:07

Hmm.. Lijkt mij ook wel een leuk idee Tong uitsteken
Ik ga het ook maar eens proberen!

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:32

Lekkerrrrrr Haha! CHOCOLA ... whaha ben er soort van verslaafd aan
denk dat ik die ook maar eens ga maken Knipoog
bedankt voor t recept *LOL*

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:47

Hmm klinkt lekker!!
Ga ik zeker een keer proberen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:50

Iedereen wel vertellen hoe t beviel he? T is dat ik op dieet was, anders had ik mijn recepten gelijk weer gemaakt Haha!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:24

Wij hebben gister zon bonbon maak geval gekregen,gaan we morgen proberen Haha!

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:59

ik maak altijd chocolade door een lekker grote reep te smelten en dat is ijsblokjesmaak dingen te stoppen en dan als vulling een beetje drank of chocoladepasta of jam of maar net wat je lekker vind dat zet je in de koelkast en smullen maar Vork Tong uitsteken Bloos Clown

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:19

Marja1988 hoe krijg je het voor elkaar dan om die pasta of jam ofzo in dat bonbonnetje te krijgen, als je het in zo'n ijsblokding stopt dan blijft het toch niet hol zeg maar? Schijnheilig

Anoniem

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:02

Eerst gesmolten chocolade erin gieten, dan de vulling, weer chocolade gieten, en dan hard laten worden lijkt me?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:40

400 gram chocolade
1 pakje roomboter
2 pakje theebiskwietjes
250 ml wodka (of amaretto... of een ander lekker likeurtje, maakt mij niet uit)
cocos

De boter laten smelten in de magnetron, de chocolade ook geleidelijk aan laten smelten en beetje bij beetje toevoegen aan de boter... de biskwietjes verpulveren en doorhet boter/chocolade mengsel roeren, de wodka er bij en nogmaals goed door roeren en dan een uur in de koelkast zetten. Na een uur is het (als het goed is Haha! ) een kneedbare massa geworden en maak je er (kleine) bolletjes van die je door de cocos heen haalt zodat ze lekker bedekt zijn met een laagje cocos. Dan je resultaat nog even 2 uur in de koelkast zetten (langer mag van mij ook hoor) en daarna opeten. Haha! Dit was uit het blote hoofd, ik geloof dat ik het zo goed heb gezegd maar ik zal het voor de zekerheid nog even nagaan zodra ik gelegenheid heb. Het resultaat is imo iig erg lekker. Vingers aflikken

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:41

Ik kwam deze tegen in mn Jamie Oliver boek:
Praline Semi-Freddo

This is one of my favourites, roasted hazelnuts in caramel, just superb! To make the caramel successfully, it needs your undivided attention for about 10 minutes. You can’t leave it for a moment, and do be careful with the kids around – caramel burns are some of the worst kind, no joke! I’ve never burnt myself on caramel and nor should you, just use your head and resist the temptation to taste it at any time.

1 vanilla bean
1/4 cup sugar
4 large fresh eggs, separated
2 cups plus 2 tablespoons heavy cream
Salt
1 recipe Praline (see below)
Remove the seeds from the vanilla bean by scoring down the length and scraping the seeds out of each half.

Whisk the vanilla seeds and sugar with the egg yolks in a large bowl until pale. In a second bowl whisk the cream until soft peaks form. (Important! Please don't overwhip it.) Then in the third bowl whisk or beat the egg whites with an electric mixer with a pinch of salt until they form very firm peaks (this is when you can pull the egg whites in any direction and they will stay like it).
At this point add the praline, the cream and egg whites, to the egg yolk mixture. Gently fold in.

Immediately scoop the contents into your chosen container. Cover with plastic wrap and freeze until you're ready to eat it.

Praline:
11 ounces peeled hazelnuts
7 ounces sugar
4 tablespoons water

Roast the hazelnuts in the oven at 225C/425F/Gas 7 until golden (about 4 minutes). Really watch them, because if you over-roast them they go bitter and you can’t use them.

Put the sugar and water in a thick-bottomed pan and place on a medium to high heat. The mixture will start to bubble and then turn into a clear syrup.
To begin with, it will gradually start to color in parts or from the sides. Gently and carefully shake the pan, just moving it to mix the patches of color.
When it’s all golden brown, carefully tip it away from you and gently add the nuts. Turn the heat down to a simmer and gently stir to coat the nuts in caramel.

When the caramel is dark golden brown, turn it out on to a clean, lightly oiled tray, or on to greaseproof paper on a surface that won’t burn. It will cool to a flattish solid sheet.

When completely cooled (which takes about 20 minutes), smash it up roughly and pulse it in a food processor until the pieces are still quite chunky (very approximate size about 1/2 cm/ 1/4-inch).
Remove about half the praline, then pulse the rest to a powder (or put it in a tea-towel and bash with a rolling-pin), and add both lots of praline to the semi-freddo mixture.

Yield: Serves 12

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:00

Jamy: gewoon beetje creatief zijn met lepeltjes enzo heheh het is alweer een tijd geleden dat ik ze heb gemaakt maar het is wel lekker en leuk

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 13:57

In de vakantie ga ik een aantal dingen uitproberen samen met een vriendin Vingers aflikken Ik heb ondertussen ook een aantal boeken van de bieb geleend waar ook hele lekkere dingen in staan. Haha!

Anoniem

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:14

Ooh.. ik heb van t weekend een nieuw kookboek gekocht, over chocolade, staan ook aardig wat bonbonrecepten in. Zal ze morgen wel gaan overtypen ofzo Haha!

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:23

Maya schreef:
Ooh.. ik heb van t weekend een nieuw kookboek gekocht, over chocolade, staan ook aardig wat bonbonrecepten in. Zal ze morgen wel gaan overtypen ofzo Haha!


Mmmh klinkt goed Vingers aflikken wat is de titel als ik vragen mag?

Anoniem

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:45

Iwan_Fjord schreef:
Maya schreef:
Ooh.. ik heb van t weekend een nieuw kookboek gekocht, over chocolade, staan ook aardig wat bonbonrecepten in. Zal ze morgen wel gaan overtypen ofzo Haha!

Mmmh klinkt goed Vingers aflikken wat is de titel als ik vragen mag?

De allerlekkerste Chocoladegerechten, makkelijke, overheerlijke recepten, stap-voor-stap beschreven.
ISBN: 1-40542-129-0

Anoniem

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:46

Ik ben klaar met mijn typwerk, was me ook nog door het hoofd geschoten eerst...

Citaat:
Chocolade-likeurbonbons (20 stuks)
- 100 gram pure chocolade
- ca. 5 gekonfijte kersen, gehalveerd
- ca. 10 hazel- of macademianoten
- 1,5 dl slagroom
- 2 el poedersuiker
- 4 el likeur
Afwerking:
- 50 g pure chocolade, gesmolten
- wat gesmolten witte chocolade of witte chocoladekrullen
- extra noten en/of kersen

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Smelt de chocolade en verdeel hem over 20 papieren bonbonvormpjes. Smeer de chocolade met een lepeltje of kwast ook teen de zijkant. Leg ze ondersteboven op de bakplaat en laat de chocolade hard worden. Trek voorzichtig de papieren vormpjes eraf. Leg een kers of noot in elk chocoladebakje. Doe voor de vulling de slagroom in een kom en zeef de poedersuiker erboven. Klop de slagroom lobbig. En roer de likeur erdoor. Doe de slagroom in een spuitzak met een gladde spuitmond (1 cm doorsnee). Spuit een beetje slagroom in elk bakje. Zet de bakjes 20 minuten in de koelkast. Schep voor de afwerking de gesmolten pure chocolade op de slagroom, zodat hij helemaal bedekt is. Spuit op enkel bakjes wat witte chocolade een trek met en cocktailprikker een patroon. Laat de chocolade stollen. Druk op enkel andere bakjes wat witte chocoladekrullen in de pure chocolade of leg een stukje noot of kers op de slagroom voor de chocola erop wordt geschept.

Chocolademarsepein:
- Marsepein
- Pakje smeltbare chocolade
- Rode kleurvloeistof

Koop een blok marsepein, kleur dit rozerood met kleurvloeistof (betere drogist, niet van een
keten), en dompel het in gesmolten chocolade.

Chocolademarsepeinbonbons (30 stuks)
- 450 gram marsepein
- 25 gram gekonfijte kersen, zeer fijn gehakt
- 25 gram stemgember, zeer fijn gehakt
- 50 gram gedroogde abrikozen, zeer fijn gehakt
- 350 gram pure chocolade, in stukken
- 25 gram witte chocolade
- Poedersuiker

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verdeel de marsepein in drieën en kneed elk deel zacht. Meng op een met poedersuiker bestoven oppervlak de gekonfijte kersen door een deel van de marsepein. Meng een ander deel van de marsepein met de gember en het laatste deel met de abrikozen. Vorm kleine balletjes van elke marsepeinsoort en houd ze gesplitst. Smelt de pure chocolade au bain marie. Prik de marsepeinballetjes aan een satéprikker en doop zei in de gesmolten chocolade. Laat overtollige chocolade eraf druipen. Leg de drie smaken tegen elkaar, zodat bonbons van drie balletjes ontstaan. Laat de chocolade stollen. Smelt de witte chocolade en besprenkel de marsepeinbonbons ermee. Laat de chocolade stollen. Haal de bonbons van het bakpapier en bestrooi ze voor het serveren met poedersuiker. Variatie: Doop de balletjes in witte of melkchocolade en besprenkel ze met pure chocolade.

Chocolade-mascarponegebakjes (20 stuks)
- 100 gram pure chocolade
Vulling
- 100 gram pure of melkchocolade
- 200 gram mascarpone
- ¼ theelepel vanille-extract
- Cacapoeder

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Smelt de pure chocolade au bain marie. Verdeel hem over 20 papieren bonbonvormpjes. Bestrijk met een lepeltje of een kwast ook de zijkanten met chocolade. Leg ze ondersteboven op de bakplaat en laat ze stollen. Trek na het afkoelen voorzichtig de vormpjes eraf. Smelt voor de vulling de chocolade. Roer het vanille-extract en de gesmolten chocolade door de mascarpone tot een glad mengel ontstaat. Laat onder af en toe omroeren afkoelen, tot het stevig genoeg is om te spuiten. Doe de mascarponevulling in een spuitzak met een stervormige spuitmond. Spuit de vulling in de chocoladebakjes. Bestuif ze met wat cacao. Variatie: Vervang de mascarpone door crème fraîche. De verfijnde smaak ervan combineert goed met chocolade.

Chocolade-notenrotsjes (30 stuks)
- 175 gram witte chocolade
- 100 gram volkorenkoekjes
- 100 gram macademia- of paranoten, gehakt
- 25 gram stemgember, gehakt (naar keuze)
- 175 gram pure chocolade

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Breek de witte chocolade in stukjes en smelt ze au bain marie. Verkruimel de volkorenkoekjes. Roer de kruimels met de noten en de gember door de gesmolten chocolade. Schep volle theelepels van het mengsel op de bakplaat. Laat het chocolade-notenmengsel stollen. Haal de rotsjes voorzichtig van het bakpapier. Smelt de pure chocolade en laat hem even afkoelen. Doop de notenrotsjes in de chocolade en laat de overtollige chocolade eraf druipen. Leg de rotsjes op de bakplaat en laat ze hard worden.

Chocolade-vruchtenrotsjes (18 stuks)
- 125 gram melkchocolade
- 50 gram gekleurde minimarshmallows
- 25 gram walnoten, gehakt
- 25 gram gedroogde abrikozen, gehakt

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Breek de melkchocolade in stukjes en smelt ze boven zacht kokend water. Blijf roeren tot de chocolade gesmolten is. Roer de marshmallows, de walnoten en de abrikozen erdoor tot alles goed bedekt is met chocolade. Schep volle theelepels van het mengsel op de bakplaat. Laat de rotsjes in de koelkast stollen. Haal ze voorzichtig van de bakplaat. Leg de chocolaatjes eventueel in papieren bonbonvormpjes.

Collettes (20 stuks)
- 100 gram witte chocolade, in stukken
Vulling
- 150 gram pure chocolade met sinaasappelsmaak (waar kan je dat in godsnaam vinden Blond)
- 1,5 dl slagroom
- 2 eetlepels poedersuiker

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Smelt de chocolade au bain marie. Verdeel hem over 20 bonbonvormpjes. Bestrijk met een lepeltje of een kwast ook de zijkant met chocolade. Leg ze ondersteboven op de bakplaat en laat ze stollen. Trek de papieren vormpjes voorzichtig eraf. Smelt de chocolade met sinaasappelsmaak. Klop hem met de slagroom en de suiker tot een glas mengsel. Zet het mengsel onder af en toe roeren in de koelkast, tot het stevig genoeg is om te spuiten. Doe de vulling in een spuitzak met een stervormige spuitmond en spuit een beetje in elk bakje. Zet ze tot gebruik in de koelkast.

Dadelbonbons:
- 100 gram verse dadels
- 100 gram amandelen
- 2 eetlepels Langnese honing
- 1 theelepel citroensap

Hak de dadels en de amandelen apart zeer fijn. Meng de helft van de noten door de dadels en roer de honing en het citroensap erdoor. Vorm van het mengsel kleine balletjes en rol ze door de rest van de gehakte noten.

Eenvoudige chocoladetoffees (25 stuks)
- 500 gram pure chocolade
- 75 gram ongezouten boter
- 400 gram gecondenseerde melk
- ½ theelepel vanille-extract

Vet een bakvorm van 20 * 20 cm licht in. Breek de chocolade in stukjes en doe ze met de boter en de gecondenseerde melk in een pan. Verwarm de ingrediënten op een laag vuur tot de chocolade en de boter gesmolten zijn en een glad mengsel is ontstaan. Laat het niet koken. Haal de pan van het vuur. Roer het vanille-extract erdoor. Klop het mengsel een paar minuten tot het dikker wordt. Schenk het in de bakvorm en strijk de bovenkant glad. Laat het mengsel opstijven in de koelkast. Keer de toffee om op een snijplank en snijd hem in blokjes. De toffees zijn een maand houdbaar in een luchtdicht afgesloten trommel. Vries ze niet in.

Gekonfijte citrusschilletjes (60 stuks)
- 1 grote, onbespoten sinasappel met dikke schil
- 1 grote, onbespoten citroen met dikke schil
- 1 grote, onbespoten limoen met dikke schil
- 600 gram basterdsuiker
- 3 dl water
- 125 gram pure chocolade

Snijd de sinasappel in de lengte in vieren en pers het sap uit om op te drinken of te gebruiken in een ander recept. Snijd elk kwart in de lengte doormidden zodat 8 stukken ontstaan. Snijd het vruchtvlees en de velletjes van de schil. Blijft er nog iets van het vel op de schil achter, leg het mes dan bijna plat op de schil en ‘zaag’ heen en weer om het eraf te snijden. Het vel smaakt bitter. Doe hetzelfde met de citroen en de limoen. Snijd de limoen echter alleen in vieren. Snijd elk stuk in 3 of 4 dunne reepjes – 60 tot 80 in totaal. Doe de schilletjes in een pan met water en kook ze 30 seconden. Laat ze goed uitlekken. Los de suiker al roeren d op in een pan met water op een laag vuur. Zet het vuur hoger en breng de oplossing, zonder te roeren, aan de kook. Draai het vuur naar de laagste stand als de siroop helder is. Doe de citrusschilletjes in de pan. Duw ze met een houten lepel onder. Roer niet. Laat ze 30 minuten zachtjes koken in de siroop, zonder te roeren. Haal de pan van het vuur en laat de inhoud minstens 6 uur afkoelen. Bekleed een bakplaat met aluminiumfolie. Haal de dunne korst boven op de siroop eraf, maar roer niet. Haal de schilletjes een voor een uit de pan en laat de siroop eraf druipen. Leg de schilletjes op de aluminiumfolie. Smelt de chocolade vast au bain marie. Doop de gekonfijte schilletjes een voor een de helft in de chocolade. Leg ze weer op het aluminiumfolie en laat de chocolade stollen. Bewaar ze in een goed afgesloten trommel.

Grand marnier-truffels (35 stuks)
- 150 gram bittere chocolade
- 1/2 eetlepel oploskoffie
- 75 gram boter
- 1 ei
- 1 eetlepel Grand Marnier
- 1 zakje Oetker vanillesuiker

Breek de repen chocolade in stukjes in een pannetje en doe de oploskoffie erbij. Laat de chocolade al roeren "au bain-marie" smelten. Voeg de boter toe. Klop de eierdooier los met de Grand-Marnier en de Oetker vanillesuiker en giet het bij het chocolademengsel. Roer alles goed door elkaar en laat het geheel binden. Laat de massa afkoelen. Schep het stijf geslagen eiwit door de afgekoelde massa en laat deze in de koelkast verder opstijven. Vorm met twee lepels mooie balletjes en rol die door de amandelen of cacao.

Hazelino's
- 50 gram hazelnoten zonder vel
- Rum
- 250 gram witte marsepein
- 1 pakje smeltbare chocolade

Week 2/3 van de noten circa 30 minuten in wat rum en laat ze op een zeef uitlekken. Rol de marsepein uit tot 1,5 cm dikte en snijd er vierkante blokjes van. Druk binnen elk blokje een rumnoot. Vorm van elk blokje een piramide en steek de onderkant aan een satéprikker. Doop elke bonbon in de smeltbare chocolade en garneer met 1/2 hazelnoot.

Italiaanse chocoladetruffels (24 stuks)
- 175 gram pure chocolade
- 2 eetlepels amandellikeur (Amaretto) of sinaasappellikeur
- 40 gram ongezouten boter
- 4 eetlepels poedersuiker
- 50 gram amandelen gemalen
- 50 gram chocolade, geraspt.

Smelt de pure chocolade met de likeur au bain marie. Voeg de boter toe en blijf roeren tot hij gesmolten is. Roer de poedersuiker en de amandelen toe. Zet het mengsel op een koele plaats tot het stevig genoeg is om er circa 24 balletjes van te rollen. Doe de geraspte chocolade op een bord en rol de truffels erdoor tot ze helemaal bedekt zijn. Doe de truffels in papieren bonbonvormpjes en zet ze koel. Tip: Amandellikeur geeft de truffels een authentieke Italiaanse smaak. De originele amandellikeur, Amaretto di Saronno, komt uit Saronno in Italië.

Kersenbonbons (24 stuks)
- 12 gekonfijte kersen
- 2 eetlepels rum of cognac
- 250 gram marsepein
- 125 gram pure chocolade
- extra pure, witte of melkchocolade (naar keuze)

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de kersen doormidden en doe ze in een kleine kom. Roer de cognac of rum erdoor. Laat de kersen, onder af en toe omroeren, minstens 1 uur marineren. Verdeel de marsepein in 24 stukjes en roer elk stukje tot een bolletje. Druk de halve kersen in de marsepeinbolletjes. Breek de chocolade in stukjes en smelt ze al roerend boven een pan heet water. Doop elk bolletje met behulp van een cocktailprikker in de chocolade en laat overtollige chocolade eraf druipen. Leg de bonbons op het bakpapier en laat ze stollen. Smelt eventueel wat extra chocolade om de bonbons mee te besprenkelen. Laat de chocolade stollen. Variatie: Maak platte schijven van de marsepein en vouw ze rond de kersen. Doop deze bolletjes in de chocolade (zie recept).

Marsepeinbonbons
- 250 gram witte marsepein
- 1 eetlepel cacao
- Oetker rumaroma

Verdeel de marsepein in twee porties. Kneed door de ene helft de cacao en eventueel wat druppels Oetker rumaroma. Rol beide porties uit tot een lap van 2 mm dikte. Snijd elke lap in vier gelijke stukken. Druk de lappen om en om op elkaar en laat ze afgedekt met wat folie in de koelkast opstijven. Snijd er dan domino's van.

Minichocoladegebakjes (18 stuks)
- 175 gram bloem
- 85 gram boter
- 1 el basterdsuiker
- ca 1 el water
Vulling:
- 100 gram roomkaas
- 1 klein ei, losgeklopt
- 50 gram pure chocolade
Garnering
- 1 dl slagroom
- Chocoladekrullen
- Cacaopoeder

Zeef de bloem boven een mengkom. Snijd de boter in stukjes en verwerk ze met je vingers door de bloem tot er kruimels ontstaan. Roer de suiker erdoor. Voer genoeg water toe om een soepel deeg te vormen. Dek de kom af en laat hem een kwartier in de koelkast rusten. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven oppervlak. Bekleed er 18 minitaart- of muffinvormpjes mee. Prik met een cocktailprikker inde bodems. Meng de roomkaas en de suiker. Klop het ei erdoor. Smelt de chocolade en roer hemdoor het roomkaasmengsel. Schep de vulling in de deegbakjes. Bak ze 15 minuten in een op 190 C voorverwarmde oven, tot het deeg krokant en de vulling gestold is. Laat de bakvormen op een taartrooster afkoelen. Zet de gebakjes in de koelkast. Klop de slagroom stijf en schep hem in een spuitzak met een stervormige spuitmond. Spuit rozetten op de gebakjes. Garneer ze met chocoladekrullen en bestrooi ze met cacao. ** De gebakjes kunnen 3 dagen van te voren worden gemaakt, garneer ze vlak voor gebruik, hooguit 4 uur van te voren.

Rumtruffels (20 stuks)
- 125 gram pure chocolade
- klein stukje boter
- 2 eetlepels rum
- 50 gram kokosrasp
- 100 gram cakekruimels
- 6 eetlepels poedersuiker
- 2 eetlepels cacaopoeder

Breek de chocolade in stukjes en smelt ze met wat boter au bain marie. Haal de kom van het vuur en roer de rum door het mengsel. Voeg de kokos, de cakekruimels en twee derde van de poedersuiker toe. Roer alles tot een glad mengsel. Voeg wat extra rum toe als het chocolade-kokoksmengsel te stijf is. Rol kleine balletjes van het mengsel en leg ze op een vel bakpapier. Laat ze in de koelkast opstijven. Zeef de resterende poedersuiker op een plat bord en de cacao op een ander bord. Rol de helft van de truffels door de poedersuiker en de andere helft door de cacao. Doe de truffels in papieren bonbonvormpjes en zet ze tot gebruik in de koelkast. Variatie: Maak de truffels met witte chocolade en vervang de rum door kokoslikeur of melk. Rol ze door cacao of doop ze in gesmolten chocolade.

Vruchten-notenkaramels
(25 stuks)
- 250 gram pure chocolade
- 25 gram boter
- 4 el gecondenseerde melk
- 450 gram poedersuiker, gezeefd
- 50 gram hazelnoten, grof gehakt
- 50 gram rozijnen

Vet een bakvorm van 20*20 cm licht in. Breek de chocolade in stukken en smelt ze met de boter en de gecondenseerde meld boven een pan zacht kokend water. Blijf roeren tot de chocolade en boter gesmolten zijn en een glad mengsel is ontstaan. Haal de kom van het vuur en roer langzaam de poedersuiker erdoor. Roer dan de noten en rozijnen door het mengsel. Schep het toffeemengsel in de bakvorm en druk de bovenkant glad. Laat het mengsel opstijven in de koelkast. Keer het toffeemengsel om op een snijplank en snijd het in vierkanten. Doe ze in papieren vormpjes. Zet ze tot gebruik in de koelkast.

Walnoot-dadel bonbons:
- Dadels
- Walnoten

Dadel ontpitten en in de inkeping een halve walnoot leggen.

Witte chocoladetruffels (20 stuks)
- 25 gram ongezouten boter
- 5 eetlepels slagroom
- 225 gram goede kwaliteit Zwitserse chocolade
- 1 eetlepel sinaasappellikeur (naar keuze)
- 100 gram witte chocolade

Bekleed een diepe bakplaat met bakpapier. Breng de boter en de slagroom al roerend langzaam aan de kook. Kook dit mengsel 1 minuut en haal de pan van het vuur. Breek de chocolade in stukken en doe ze bij de slagroom. Blijf roeren tot de chocolade gesmolten is. Roer eventueel de likeur erdoor. Schenk dit mengsel in de bakplaat en laat het circa 2 uur stollen. Breek stukjes van het mengsel en rol ze tot balletjes. Laat die nog een half uur gekoeld rusten voor je de truffels afwerkt. Smelt voor de afwerking de witte chocolade. Doop de balletjes in de chocolade en laat overtollige chocolade eraf druipen. Leg ze op bakpapier. Maak met een vork pieken in de chocolade. Laat de truffels hard worden. Druppel eventueel wat gesmolten pure chocolade over de truffels. Doe ze voor serveren in papieren bonbonvormpjes.

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:53

WOW wat moet dat een werk zijn geweest Vork , echt onzettend bedankt Pling Ik ga het binnenkort even op mijn gemak doorlezen Haha!

Je hebt trouwens wel van die droste pasitlles (kun je me nog volgen Haha! ) met sinaasappelsmaak maar dat lijkt me een beetje duur om zo te gebruiken.

Anoniem

Re: Bonbons maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:51

Droste's pastilles ken ik wel, wist niet dat die variant er ook was, ken wel "gewone" varianten... Maar het typen was niet erg hoor, vind het wel leuk, normaal maak ik nooit truffels omdat recepten die ik al had teveel boter naar mijn zin in zit, maar ik heb hier wel wat recepten (witte choco truffels) die ik zelf ook nog wel eens wil gaan proberen Ja