Walnootkoffieklodderkoekjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:59

Dit recept heb ik vorige week ofzo gemaakt, toen ik me verveelde en ik aan mijn moeder vroeg, zeg eens wat smaak taart of koekjes ofzo moet ik maken. Zij zei, doe maar iets met appels of okkernoten. Dus ik gaan snuffelen in mijn boeken, en toen kwam ik dit recept tegen:

Uit: Hoe word ik een goddelijke huisvrouw, de kunst van lekker eten uit de oven. Door Nigella Lawson

Citaat:

Koffie-en-walnootklodderkoekjes


Dit zijn koekjes Amerikaanse stijl, met andere woorden: ze zijn gewoon in vrije val op de bakplaat terechtgekomen. Probeer instant espressopoeder te gebruiken: door de echte koffie of korrelige instantkoffie met wate verandert de textuur van het deeg en zit je tenslotte met een iets te cake-achtige sturctuur (of een te slappe smaak). Deze koekjes hebben ook wel iets cake-achtigs, maar dat moet niet meer zijn dan de bedoeling is.

    250 gram bloem
    1 theelepel bakpoeder
    1/2 theelepel zout
    200 gram zachtgeroerde boter
    75 g fijne kristalsuiker
    60 g lichte basterdsuiker
    2 eetlepels instant espressopoeder
    2 grote eieren, losgeklopt
    200 g walnoten, in stukjes
    2 bakplaten, met bakpapier bekleed

Verwarm de oven voor op 180 graad Celsius, gasovenstand 4

Meng bloem, bakpoeder en zout. Roer in een andere kom de boter en de suikersoorten romig. Doe de espressopoeder bij en dan, als die is opgenomen, de eieren. Roer er het meelmengsel en de stukjes walnoot door, maar ga niet te grond te werk.

Schep met een eetlepel of een betrekkelijk kleine ijsschep klodders deeg op de bakplaten die je hebt klaargezet. Neem een tussenruimte van 5 cm in acht, want ze lopen uit

Bak de koekjes 12 minuten, ze moeten dan aan de bovenkant goudkleurig zijn en net stevig aanvoelen.

Laat ze afkoelen op een metalen rooster.

Voor 30 koekjes.


Mijn ervaringen:

Gezien ik een pleister had aan mijn vinger vind ik dat toch niet zo hygiƫnisch, en heb dus een mixer gebruikt, dat ging wel, maar af en toe wat loshalen en prutsen. Het mengde wel netjes. De walnoten heb ik gewoon gekraakt, niet gelet of ze er netjes uit kwamen, maar in schaal gedaan, vervolgens met de handen de halve walnoten fijngeknepen.

Voor de espressopoeder heb ik zes (6) van die aanmaak - zakjes - espresso van Nescafe gebruikt. Dat zijn twee ruime eetlepels, maar zo is de smaak toch beter. Het deeg smaakt sterk naar de koffie, de gebakken koekjes niet zo sterk, dus dat is fijn. Bakplaten heb ik gewoon ingevet, zorg dat de klodders ook dik zijn, en niet ergens een dun randje, dat bakt nl aan.

Gezien wij op een oven met gas uit een gastank koken, en het een heel krachtige oven is. Ik heb de boel gebakken op 165/170 graden voor 10 minuten, nog eens 10 minuten in de oven gelaten, maar wel uit. Daarna op rooster. Zo vond ik ze net goed. Ze moeten een beetje zachtjes, maar niet echt zacht, aanvoelen tijdens eruit halen. Bij afkoelen harden ze nog wat af.

Erg lekker Geen overheersende smaak van het een of het ander, maar gewoon een lekker koekje

MissJapke

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Gent

Re: Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:00

mmmm ziet er lekker uit!
*moet ik eens proberen*

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:46

Haha die naam..
Maar het klinkt wel erg lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:30


Anoniem

Re: Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:44

Ze zien er prachtig uit, maar.... 1 vraagje. Waar halen jullie bakpoeder vandaan? Ik kan het niet vinden bij de supermarkten in de buurt (wel zelfrijzend bakmeel, maar dat is wat anders toch?). En ik ga dit recept ook zeker een keer maken :j superbedankt voor de tip!

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:00

Bakpoeder kan je meestal vinden in dezelfde soort kleine zakjes als vanillesuiker, daar staat het meestal ook naast.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:46

Weer echt een Maya topic :D Leuk! Jouw baksels zien er altijd zo jummie uit :9

Ik sla hem even op, als ik een keer een bakneiging heb dan weet ik ze te vinden :j

Stanzie

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-03-09

Re: Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:52

Jammie... Ga ik ook maar eens maken

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Walnootkoffieklodderkoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:01

Ziet er lekker uit.. ga 't ook een keer maken denk ik *D