Gevulde speculaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rubiquil

Berichten: 412
Geregistreerd: 06-08-05

Gevulde speculaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:14

Ik kon hier geen topic over vinden.. en aangezien ik wel ben uigekeken op het pepernoten bakken, wil ik eens wat anders gaan proberen.

Dus: heeft er iemand een (heeel) lekker recept voor gevulde speculaas?


En als er wel een topic over is.. dan graag de link

Alvast bedankt!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Gevulde speculaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:16

Ingrediënten
200 g zelfrijzend bakmeel

125 g donkere basterdsuiker

2 eetlepels koek- en speculaaskruiden

150 g koude roomboter (ongezouten)

2 eetlepels melk

2 eieren

1 pakje amandelspijs (300 g)

1/2 zakje garneeramandelen (55 g)

bloem om te bestuiven

Materialen
plasticfolie, zeef, deegroller, bakpapier


Bereiden
Zo doe je dat:
Leg een zeef op een kom en doe er bakmeel, basterdsuiker, speculaaskruiden en een mespunt zout in. Schud voorzichtig met de zeef, zodat alles in de kom valt. Wrijf met de bolle kant van een lepel eventuele klontjes meel of basterdsuiker nog door de zeef. Leg de boter in het bakmeel en snijd de boter met twee gekruiste messen in piepkleine stukjes. Doe de melk erbij. Was je handen met koud water zodat ze koel worden, droog ze af en kneed het deeg nu tot een soepele bal. Pak de bal in plasticfolie en leg hem 1 uur in de koelkast.
Klop de eieren met 1 eetlepel water los in een kom. Verkruimel de amandelspijs boven een andere kom en schenk er de helft van het losgeklopte ei bij. Prak het ei met een vork door de amandelspijs, zodat hij smeuïg wordt.
Verwarm de oven (zonder bakplaat) voor op 175 ºC. Bedek de bakplaat met bakpapier. Bestrooi het aanrecht en de deegroller met een klein beetje bloem. Verdeel de deegbal in twee gelijke stukken. Rol elk stuk deeg met de deegroller uit tot een lap van ongeveer 15 x 30 cm. Leg 1 lap op de bakplaat. Smeer het amandelspijs erover uit met natgemaakte handen of een pannenkoekmes, en laat rondom een randje deeg vrij. Leg de tweede deegplak erop en druk de zijkanten goed op elkaar.
Bestrijk de bovenkant van het deeg met de rest van het ei. Druk de halve amandelen in het deeg als versiering. Trek ovenwanten aan en schuif de bakplaat in het midden van de oven. Bak de gevulde speculaas in 40-45 minuten gaar. De amandelen bovenop zijn dan goudbruin geworden. Trek ovenwanten aan en haal de plaat uit de oven. Zet hem op het aanrecht en laat de speculaas op de bakplaat afkoelen.
Tip
Je kunt ook een ronde of vierkante bakvorm gebruiken. Druk de helft van het deeg uit in de ingevette bakvorm. Smeer de amandelspijs op het deeg. Rol de rest van het deeg uit in de juiste vorm en leg de deegplak op de amandelspijs. Bestrijk het deeg met losgeklopt ei en druk er wat amandelen in. Bak de gevulde-speculaastaart in 40-45 minuten af. Op de bakplaat kun je de speculaas elke vorm geven die je wilt. Maak er bijvoorbeeld een banketstaaf of sinterklaasstaf van, of een paar gevulde speculaaskoeken.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:18

Mijn moeder heeft dit vorige week gemaakt... te lekker gewoon!

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:08

Oef, lekker!
Moet ik thuis ook maar eens gaan maken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Gevulde speculaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:08

er ligt nu deeg bij mij in de koelkast mjam

Rubiquil

Berichten: 412
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Gevulde speculaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:38

Hij is heerlijk geworden!!

Heb er zelfs al twee gebakken (lang leve je schoonfamilie )

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:48

haha
goed zo
lekker spul hè!?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:19

Wij hebben thuis ook een bak staan, nog niet aangebroken.
Als ik er eenmaal aan begin kan ik er dus echt niet vanaf blijven!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:58

Gevulde speculaas...zucht...heerlijk