Roulade met wilde paddestoelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Roulade met wilde paddestoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:41

Dit weekend was voor mij een culinaire uitspatting (en ik gok dat er eental kilotjes bij gekomen zijn, maar de batterijen van de weegschaal zijn leeg ) Vrijdag hadden we overheerlijke chocoladesouffletjes uit de oven uit de oven als toetje. Zaterdag hebben we onderstaand recept gegeten met als toetje de witte tiramisu van het testrecept (viewtopic.php?f=31&t=514823). Het was allemaal erg smakelijk, dus ik wilde het jullie niet onthouden!

Benodigdheden
20 gr bladpeterselie
175 gr magere verse roomkaas
175 gr gruyère, geraspt
peper en zout
4 eieren, gesplitst
tomatensaus
500 gr gemengde wilde paddestoelen of oesterzwammen, schoongeveegd
4 teentjes knoflook, klein gesneden
150 gr kruidenroomkaas met knoflook
1-2 eetlepels heet water

Aantal personen
4

Bereidingstijd
Voorbereiden: 20 minuten
Bereiden: 25 minuten

Recept
* Bekleed een bakplaat met bakpapier (of een ondiepe bakvorm van 23 bij 33 cm en laat dan het bakpapier aan alle kanten 5 cm oversteken)
* Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius
* Bewaar de helft van de peterselie voor de garnering, had de rest fijn.
* Meng in een grote kom de peterselie, verse roomkaas, gruyère en de eidooiers
* Voeg naar smaak zout en peper toe
* Klop in een andere (vetvrije) kom de eiwitten tot stijve pieken
* Schep de eiwitten met een grote metalen lepel voorzichtig door het kaasmengsel
* Spreid het mengsel gelijkmatig uit op de bakplaat tot een rechthoek
* Bak de roulade in 12 minuten tot hij stevig, goudbruin en mooi gerezen is.
*
* Maak de vulling door in wat olijfolie op hoog vuur de paddestoelen met de knoflook te bakken tot ze zacht zijn (4 à 5 minuten)

* Leg een stuk bakpapier, groter dan de roulade, op het aanrecht en stort de roulade erop
* Verwijder voorzichtig het bakpapier aan de onderkant van de roulade
* Meng de kruidenroomkaas met wat heet water om hem zacht te maken en spreid hem gelijkmatig uit over de roulade
* Leg de paddestoelen op de roulade, maar laat rondom 1 cm vrij. Dikke paddestoelsteeltjes parallel leggen met de korte kant maakt het oprollen makkelijker
* Begin aan een korte kant en vouw 1 cm van de roulade om en druk het stevig aan
* Rol de roulade verder op, met behulp van het bakpapier
* Leg de roulade met de naad naar onderen op een platte overvaste schaal of de bakplaat en warm hem in 5 tot 10 minuten op in de oven.
* Garneer de bovenkant van de roulade met de peterselie, snijd hem in dikke plakken er geef er de tomatensaus bij

Opmerkingen
Voor de tomatensaus heb ik een pakje sugo van Albert Heijn gepakt, degene met bascillicum. Even opwarmen in de magnetron (wel met een dekseltje, het gaat spatten) en klaar!