Hemelse risotto pollo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 04:22

Het eten van vanavond was zo goed geslaagd dat ik jullie het recept niet wil onthouden

Benodigdheden

- per persoon 100g kipfilet en 75g risottorijst nemen
- ruim een liter bouillon (echte of van een blokje)
- olijfolie
- 3 sjalotjes, fijngehakt
- 2 tenen knoflook, fijngehakt
- champignons
- flinke scheut droge witte wijn (ca 2 wijnglazen) -> ik had vanavond Portugese wijn, Vila Regia, Douro, 2004 Deze was erg lekker!
- boter
- parmezaanse kaas
- pijnboompitjes

Voor de marinade van de kipfilets gebruik ik:
Amoy donkere sojasaus
olijfolie
knoflook
diverse potjes oosterse kruiden (conimex) naar smaak

marineer de kipfilets en grill ze in de oven of een grillpan

Maak de risotto:

maak in een pan ruim een liter (kippen)bouillon aan

Neem een andere pan, en verhit een scheutje olijfolie. Doe de sjalotjes, de knoflook en de champignons erbij en bak dit een paar minuten op laag vuur.

Zet het vuur hoog en voeg de rijst toe. Goed blijven roeren! Na ong een minuut wordt de rijst iets glazig. Voeg dan de wijn toe en laat deze inkoken.

Als de wijn is ingekookt voeg je een pollepel bouillon toe. Zet het vuur weer lager, zodat de rijst wel blijft pruttelen en de bouillon inkookt, maar het mag niet te hard gaan. Blijf voortdurend roeren met een houten lepel, en voeg een voor een scheppen bouillon toe. Voeg pas een nieuwe schep toe als de oude is ingekookt. Het duurt ong een kwartiertje voor de rijst gaar is (af en toe even proeven voor je een nieuwe schep bouillon toevoegt.) De rijst moet zacht worden maar nog wel een beetje "al dente". Breng indien nodig op smaak met zout/peper, eventueel een beetje geraspte venkel)

Als de rijst gaar is haal je de pan van het vuur, voeg boter en evt wat parmezaanse kaas toe en laat hem 3 minuten met gesloten deksel staan.

Rooster pijnboompitjes in een koekenpan met anti aanbak laag.

Leg de geroosterde kip op de borden, en schep de risotto op. sprenkel er wat geroosterde pijnboompitjes over, en evt nog een beetje verse parmezaanse kaas erover raspen.

Serveer er salade bij, en de rest van de wijn kun je erbij drinken


Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:51

Het klinkt erg lekker, ik zal het zeker een keer maken.

Nevermind85
Berichten: 297
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:05

Klinkt erg lekker! Spijtig dat mijn ouders terug thuis zijn.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:21

Oeh dat klinkt goed

Die ga ik binnenkort eens maken!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:28

klinkt heel goed, deze ga ik uitprinten en zeker een keer proberen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:20

Nog een opmerking: je moet de risotto direct serveren, niet te lang laten staan voor het opdienen (wordt ie niet beter van)

En verse parmezaanse kaas nemen, iig niet van dat vieze poeder uit een busje

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:07

Hmmm klinkt zalig, alleen lust ik geen kaas. Maar ik ga het toch eens proberen, vind risotto superlekker!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:39

Klinkt op zich erg lekker, maar is de wijn overheersend in de risotto?

Anoniem

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:44

Ziolette schreef:
Klinkt op zich erg lekker, maar is de wijn overheersend in de risotto?


Niet echt. Doordat je het inkookt verdampt de alcohol en houd je de smaak over. Je wordt er dus niet teut van

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:54

Zep schreef:
Niet echt. Doordat je het inkookt verdampt de alcohol en houd je de smaak over. Je wordt er dus niet teut van


Daar was ik ook niet bang voor (en dan moet er toch echt wat meer alcohol in dan 2 glazen ) maar ik hou niet zo van wijn vandaar mijn vraag of de wijn niet al te overheersend is .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:51

Ik vond van niet, maar ja, ik lust en serveer graag een goed glas bij het eten dus aan mij moet je het eigenlijk niet vragen. Misschien gewoon eens proberen, en naar smaak zelf meer of minder toevoegen? Ik had die glazen ook niet afgepast hoor, gewoon een fikse scheut erin gegooid (en bleef daarna net te lang met mijn hoofd boven de pan hangen, dat moet je dus niet doen ) en ik vond het heel lekker.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:29

Deze risotto ga ik gauw een keer maken, ben gek op dat spul! En ik lust ook graag witte wijn, dus dat komt mooi uit . Heb ooit eens een hele waslijst met risotto-recepten van mijn moeder gehad, die had ze o.a. van een Italiaanse kooksite geplukt, maar helaas weet ik niet meer waar ik die heb gelaten...

Anoniem

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:40

Gwen schreef:
Deze risotto ga ik gauw een keer maken, ben gek op dat spul! En ik lust ook graag witte wijn, dus dat komt mooi uit . Heb ooit eens een hele waslijst met risotto-recepten van mijn moeder gehad, die had ze o.a. van een Italiaanse kooksite geplukt, maar helaas weet ik niet meer waar ik die heb gelaten...


Dat is wel jammer want je kunt echt heel veel kanten uit met risotto. Deze is wel lekker basic en simpel.

Van het weekend ga ik het eens maken met zalm en groente

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Hemelse risotto pollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:27

Ik zal toch nog eens een keer goed zoeken en als ik de lijst nog vind dan zal ik een paar recepten ervan op VT zetten. Wij Hollanjers menen altijd dat we zoveel mogelijk groenten, kruiden en andere smaakmakers aan onze maaltijden toe moeten voegen, maar de Italianen blinken er juist in uit om met heel weinig basisingrediënten en één opvallender element iets heel speciaals te maken waar je je vingers bij opeet (krijg spontaan zin om er weer naartoe te gaan !).

justlove
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Back to the USA 12/05/06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:27

pfff daar moet je wel een beetje voor kunnen koken, denk dat ik het toch eens ga proberen.

niet geschoten is altijd mis