voorgerecht of maaltijdsoep: Soep van de VOC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

voorgerecht of maaltijdsoep: Soep van de VOC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:35

Hey Bokkers ,

Dit recept heb ik van mijn moeder en het heet 'Soep van de VOC'. Een verklaring van de naam is dat veel ingrediënten vroeger door de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) werden ingevoerd.

De soepnaam klinkt al lekker maar in het echt is het nog lekkerder. Het viel me op dat er vrij weinig soeprecepten op staan terwijl dat juist een lekker voorgerecht is Het kan ook een maaltijdsoep zijn die je eet met wat brood omdat het vrij zwaar valt. Het is geen luchtige bouillon.
Er kan uiteraard gevariëerd worden binnen de hoeveelheden wat betreft ingrediënten maar in principe moet je van het volgende uitgaan:

* 1 ui
* 1 winterwortel
* 50 gram boter
* 300 gram rundblees in blokjes
* Een halve tot driekwart ontbijtkoek (dit kan ook een hele zijn, het gevolg is dat de soep meer inbindt, dus dikker wordt)
* 1 klein blikje tomatenpuree
* 1 theelepel sambal oelek
* 1 liter rundvleesbouillon
* vers gemalen peper
* zout
* 4 eetlepels zure room / creme fraîche

Hoe maak je het?

1) Pel de ui en snijd het in stukjes.
2) Schil de wortel en rasp deze (of heel fijn snijden).
3) de ui en de wortel glazig fruiten in een pan met een beetje boter.
4) voeg het rundvlees, de ontbijtkoek (kruimelen en kleine stukjes/brokjes), de tomatenpuree en de sambal toe en bak dit op hoog vuur, zo ongeveer 3 minuten.
5) verwarm de bouillon en giet deze erbij.
6) Breng het geheel aan de kook en laat het met de deksel op de pan ongeveer 1 uur koken.
7) Breng alles op smaak met peper en zout.
8) Om het te serveren is het lekker om een scheutje zure room of een theelepeltje creme fraîche (bijvoorbeeld Blue Band Culinesse voor de diëters onder ons) in de soep en wat gehakte peterselie.


Dit recept is voor ongeveer 4 personen, wil je meer of minder dan kan je ongeveer dezelfde verhoudinggen gebruiken.

Eet smakelijk en laat het maar even weten als je deze heerlijke soep gekookt hebt en wat je ervan vond!

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: voorgerecht of maaltijdsoep: Soep van de VOC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:48

die ga ik wel eens proberen. klinkt erg lekker. alleen die ontbijtkoek klinkt erg apart, maar ja.

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:00

Die ontbijtkoek klinkt inderdaad ehh... Raar.. Normaal eet je die zo maar het zorgt voor een hele lekkere en aparte smaak in de soep ik stond eerst ook raar te kijken dus Maare.. succes en alvast eet smakelijk

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:03

Oh, klinkt goed. Ben een echt soepmens dus ik hoop dit een x te proberen

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:01

heb je een voorbeeld van een ontbijtkoek? (belgje hé )
klinkt wel lekker!

sambal oelek ken ik wel niet

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 00:03

ontbijtkoek wordt ook wel peperkoek genoemd.. Ik weet niet of ze het in België ook zo hebben, maar hier heb je ontbijtkoek of ook wel peperkoek genaamd van het merk Peijnenburg. Het is geen koek met echte peper hoor maar het is een soort van taaiere cake met speculaas-achtige kruiden Ik weet het ook niet precies.. Iemand anders wel?