Gezonde, frisse (zomerse) salade

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Gezonde, frisse (zomerse) salade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 20:20

Ik ben echt helemaal gek op salades en nu ik voor de zoveelste keer van mijn creatie(s) zit te genieten besloot ik het recept van deze salade met jullie te delen. Ik eet zo'n bak salade gerust in m'n eentje voor avondmaal op, maar je kunt 'm natuurlijk ook ergens bij serveren

voor de salade:
1/3 krop IJsbersla
1/2 'sweet Paprika' (ah)
1 bakje Hamreepjes Julienne (ah)
1/2 komkommer
2 tomaten
verse kruiden (basilicum en peterselie in dit geval)
voor de dressing:
olijfolie en een scheutje sesamolie (erg sterk van smaak!)
scheutje dragonazijn (of andere smaak of halve uitgeperste citroen, als het maar zuur is)
paar druppels balsamicoazijn
theelepel goedkope honing (lang leve euroshopper)
theelepel tomaten tapenade
theelepel zaanse mosterd
versgemalen peper en zout

Bij de dressing is het handig om de olie en azijn (meer olie dan azijn totaal) 'op te kloppen' met een vork. Als het goed is wordt het dan een dikkige emulsie. Daarna de rest er pas doorroeren, dan krijg je een gelijk verdeelde emulsie. Je kunt ook alles direct bij elkaar mikken, maar dan mengt het niet goed

Je kunt natuurlijk eindeloos variƫren: worteltjes (evt geblancheerd) toevoegen, pasta, opgebakken uitjes en knoflook (om het scherp van de smaak af te halen), kapertjes, augurken, zilveruitjes, verse spinazie etc etc.


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:02

Yum, ik ben dol op maaltijdsalades! In plaats van de hamreepjes zijn trouwens de kleine salamireepjes ook verrassend lekker in een salade!

Voor de dressing kun je overigens ook heel handig zo'n schudflesje gebruiken, dat mengt ook lekker makkelijk. Doppie erop en shake, shake, shake!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:27

wat er ook lekker in is is een handje rucola-sla, voor de afwisseling.

Tupperware heeft trouwens ook een speciaal dressing-schudbakje ontwikkeld, zo'n 25 jaar geleden. Hier in huis is een prachtig roestbruin exemplaar aanwezig.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:29

In plaats van de hamreepjes kan je ook een bakje gegaarde kipstukjes van de AH nemen, helemaal lekker als je ze voor je ze serveert even een minuutje in de magnetron doet en dan in de salade mikt!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:28

Klinkt lekker allemaal zeg. Ik ga het binnenkort eens uitproberen.
Ik wil graag wat meer salades gaan eten omdat het lekker en gezond is maar ben niet zo creatief met de ingredienten.
Ik ben alleen niet zo dol op azijnen en olieen....