Asperges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:59

Myra schreef:
Dé klassieker is:

Asperges
Botersaus
Gekookte eieren
Hamlappen
Gekookte aardappelen

Heerlijk! Lachen


wij hebben dit ook altijd, behalve de eieren Huilen van het lachen

heb net weer asperges op, heerlijk OK dan!

HaileysComet
Berichten: 1219
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:02

Terheijden is toch Brabant? Als ze goed smaken, heb ik daar wel een ritje voor over.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:05

Ja, dat ligt langs de A59 tussen Knooppunt Zonzeel en Hooipolder, boven Breda.

Ik heb net een emailtje via kookjij.nl verstuurd wat het adres is.
Laatst bijgewerkt door karijn op 06-06-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:07

Paarse asperges??
Ik ben benieuwd hoe paars die zijn.Lijkt me wel leuk om te zien Ja

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:09

gewoon op google paarse asperges intypen, dan kom je vanzelf een link van The Greenery tegen met een afbeelding van de paarse asperges. De binnenkant is trouwens groen, zag ik.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:13

Ik heb even gekeken.Wat grappig.Dat is leuk in je roerbak of in een salade Ja

HaileysComet
Berichten: 1219
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:15


karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:33

Hmm, nog steeds geen antwoord op mijn mailtje richting Terheijden, ik ga maar eens ouderwets het telefoonboek erbij pakken.

HaileysComet
Berichten: 1219
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:39

Ze zullen het wel druk hebben met die paarse asperges in Terheijden. Het schijnt dat sommige supermarkten ze ook verkopen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 03:00

Is dat niet gewoon een verkooptruc ?? Zodra asperges een beetje te laat geoogst worden, oftewel, wanneer ze boven de grond uitkomen worden ze ook onmiddelljk paars ..

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:36

Paarse asperges

Dit bericht stond vandaag in BN/DeStem

Antonio en Jolanda van Beek uit Terheijden oogstten gisteren de eerste exemplaren van Asparagus Pacific Purple. De eerste oogst is voor restaurants. In de winkel zullen ze pas in mei te koop zijn. Zij kunnen ze eerder leveren omdat zij de asperges kweken in verwarmde tunnels. The Greenery laat weten verrast te zijn dat Van Beek nu al met de paarse variant komt. En had liever nog wat gewacht met de promotie van dit nieuwe product.

The Greenery heeft inderdaad de paarse asperge in zijn assortiment opgenomen. Dat stond zo in dit bericht van november 2006.

Naast de witte en de groene asperges zijn er vanaf mei/juni 2007 ook paarse asperges te koop. The Greenery introduceert dan het exclusieve ras Pacific Purple. De asperges van het ras Pacific Purple vertonen minder verkleuring bij het koken dan andere rassen en door het hoge suikergehalte zijn ze zeer geschikt als ingrediënt in verse salades.
Voor de nieuwe asperges is The Greenery een exclusieve samenwerking aangegaan met de Nieuw-Zeelandse aspergeveredelaar Aspara Pacific. De asperges van het ras Pacific Purple worden alleen afgezet door The Greenery. De planten worden exclusief voor de leden van deze afzetorganisatie geteeld.

Wat googlen leerde dat het Gerard Musters en zijn vrouw Daniëlle van Prei- en Aspergekwekerij Musters zijn die de paarse asperge in Nederland commercieel geïntroduceerd hebben. Op hun website doen zij het volgende verhaal.

In 2003 zijn wij op huwelijksreis geweest naar Nieuw-Zeeland. Daar hebben we veel gezien van het land, maar wat ons nog meer fascineerde waren de PAARSE asperges. Wij hebben ze daar zien liggen in een supermarkt. Een groentevertegenwoordiger vertelde ons dat ze daar zijn ontwikkeld door een professor. Eenmaal thuis gekomen, hebben wij contact gezocht met onze plantenkwekerij, en hem al de informatie gegeven die wij hadden over deze paarse asperges. Deze paarse asperges moet u niet verwarren met de – door de zon verkleurde- violette asperges. Paarse asperges zijn donkerpaars, bijna zwart van kleur.
Uiteindelijk hebben zij zaad via Engeland in Nieuw-Zeeland besteld. In 2004 hebben zij dit zaad gezaaid en in 2005 hebben wij deze jonge planten geplant. In 2006 gaan wij de eerste paarse asperges hiervan snijden. Dit ras is uniek in Nederland en hij heet “pacific purple”. Paarse asperges zijn iets zoeter van smaak, en –door de unieke kleur- uitermate geschikt voor salades en ter decoratie. Paarse asperges groeien net zo als groene boven de grond. Zou je ze in ruggen opkweken krijg je ook gewoon witte asperges. Net zoals de groene hoef je de paarse asperge ook niet te schillen. (http://www.mustersasperges.nl)

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:48

Grappig dat het 9 juni in de krant stond, die info had ik dus ook via kookjij.nl gelezen. Maar goed, ik zou dit weekend op oorlogspad gaan voor die paarse asperges, helaas te druk gehad, ik probeer het van de week maar eens.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:18

Heeft iemand hier misschien een makkelijk recept voor asperge soep?
Zondag komt er een hoop familie eten en ik wil graag een flinke pan soep met brood maken en aspergesoep is weer eens wat anders dan een simpel groentesoepje...
Dus... brandt maar los!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: Asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 05:59

Even uit mijn hoofd: Asperges ruim schillen, de toppen op pakweg 5 cm er af snijden en apart houden. Dan de hele boel, inclusief de schillen (niet de toppen) in een pan met water een half uur of zo koken. evt. een stukje foelie erbij doen.
Daarna de boel zeven en de stukken asperge er tussenuit vissen.
Maak via een roux van het kookvocht een licht gebonden soep; aspergestukjes er daarna bij doen en de staafmixer erdoor. Op smaak maken met peper, zout en eventueel een bouillonblokje of zo.
De bewaarde toppen even apart in een pannetje water koken (hoeft niet perse zo, maar is handiger) en dit vocht natuurlijk ook gebruiken.
Van de kook af, kun je er dan nog wat losgeklopte eierdooier door roeren en/of een pakje (slag)room. (ei en room bij elkaar doen, samen met wat warme soep en losroeren en kort voor het serveren bij de soep doen)

En op het laatst de gare aspergetoppen weer erbij doen natuurlijk.

Oh ja, per kg. asperges gebruik je ongeveer 2,5 liter water en voor de roux dan 60g boter en 60 gram bloem.