[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102369
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:59

Bestaan er westernpads zonder wol? Bijrijdpaard van een vriendin lijkt er allergisch voor te zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:33

Bellatrix schreef:
Bestaan er westernpads zonder wol? Bijrijdpaard van een vriendin lijkt er allergisch voor te zijn.

Misschien een neopreen pad? Arthur heeft ze in een dunne en dikke versie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102369
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:44

Bedankt, ik geef het door.

xDenies

Berichten: 13508
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:53

Je hebt ook verschillende soorten wol, ook wel het kijken waard. Neopreen is ook een optie natuurlijk.

Van Eurohorse website: We hebben keuze uit wol, vilt, fleece en neopreen.

Edit: Jezusmina, zit net te kijken bij de Pads. Wat is daar gebeurd? Voorheen was 225 duur .. nu zie ik 337 en 410!?
Mijn god.

SCC

Berichten: 897
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:48

Bedankt voor jullie bijdrage over de singel lengte. Mijn eigen zadel wordt een kopie van deze, maar dan met een lichte leerkleur dus kan er van uit gaan dat het zadel hetzelfde gaat zijn qua ligging.


@denise fijn dat jouw paard lekker op het gras kan staan
@kimvicious zo op de foto zou ik niet zeggen dat ze zo'n klein hoofd heeft!
@bellatrix. er zijn ook vilten/fleece of sympanova pads. (via kifrahorse.nl keek ik bij het merk Burioni. dat zijn sympanova westernpads van ongeveer 100 euro)


Ik heb op dit moment een paard dat onder de kalende plekken zit en de dierenarts weet helaas nog niet wat het is. het is geen schimmel/schurft/mijt oid dus ze hebben bloed afgenomen om te kijken naar allergieën. en ik heb hem al 2x gewassen met speciale dierenarts shampoo. en vandaag heeft hij nog een injectie gekregen tegen de jeuk want hij begint nu te krabben en stampen |(

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 07:02

Bellatrix schreef:
Bestaan er westernpads zonder wol? Bijrijdpaard van een vriendin lijkt er allergisch voor te zijn.

Jazeker, van neopreen of synthetische stoffen. Ik heb voor de verhaarperiode ook een neopreenpad, bevalt dan heel erg goed (zit wel iets nog onder wat vocht op neemt, maar dat is geen wol).
Maar ook Professionals choice heeft 'airride' pads. Daar is de onderkant ook niet van echte wol. Tussen de buitenkant en de kant wat het paard raakt zit een soort dempend kunststof.

blackstar

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:51

Kan iemand even meedenken met mij??

Mijn paard staat op een manege/pensionstal.
24/7/365 box met stro. 1x per week word er uitgemest en 1x per week schoon stro erbij. De andere dagen word het schone stro op een hoop in de het midden gelegd. In de winter is het aan jezelf om ze in 1 van de 3 paddocks te zetten voor een frisse neus. In de ochtend zijn deze paddocks bezet met de manegeponies en paarden. In de zomer gaan ze max 4 uurtjes op het land. De weidepaddocks zijn klein en niet goed onderhouden. Met 2 maanden intensieve begrazing is het gras op en er word niet op de weides ruwvoer gelegd voor wat te eten. Bij een beetje regen of wat meer regen gaan ze die dag niet naar het land of meerdere dagen niet op het land omdat er een plasje zichtbaar is.
De kasten voor je spullen zijn klein, maar kan het redelijk kwijt doordat mijn trailer ook gebruikt word voor zadelkamer.
Aanwezig zijn een binnenbak van 20x80 die gescheiden word door middel van 2 linten en een buitenbak van 23x70 ongeveer. Bodems zijn goed en worden elke dag gesleept.
Longeerring is wat aan de kleine kant maar aanwezig. 3 paddocks waarvan 1 iets groter en in de winter vaak een zwembad.

Nu kregen we een appje van de eigenaar dat we 20 euro per maand moeten gaan betalen voor je paard in het weiland te laten zetten vanwege kosten/opbrengsten werd er verteld. Ik en meerdere stalgenootjes zijn het hierover niet mee eens. Er zijn mails en papjes gestuurd maar ik geloof nooit dat er wat aan veranderd.

Ik heb het prima naar mijn zin en onderling word er veel geregeld dat de paarden zoveel mogelijk naar buiten gaan (je vrienden zeg maar wat de rest waar je geen of amper contact mee hebt doe ik niks voor).

Nu kan ik wel zeggen ik ga verhuizen met haar, maar waarheen…of de stallen zijn vol of net als nu betaal een astronomisch bedrag en je paard heeft nog niks eigenlijk. Deze stal is dichtbij op anderhalve kilometer van mijn huis en op de weg van en naar werk. De andere pensionstal op het dorp heb ik al gestaan met mijn vorige paard en deze stal heeft altijd veel geroddel gehad en zal nog steeds zo zijn en komen ze ook maar een paar uurtjes buiten in de weideperiode.

Iemand een suggestie voor in de buurt van Gorinchem een goede stal (maar niet te ver weg omdat ik nog herstellende ben van longcovid en niet heel ver kan autorijden.

(Of de boederij kopen een dorp verderop en deze ombouwen tot paardenpension en dan kom ik toch her en der wat miljoenen tekort op mijn bankrekening, maar die spookt al een anderhalf jaar door mijn hoofd eerlijk gezegd)

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:12

germie schreef:
Bellatrix schreef:
Bestaan er westernpads zonder wol? Bijrijdpaard van een vriendin lijkt er allergisch voor te zijn.

Jazeker, van neopreen of synthetische stoffen. Ik heb voor de verhaarperiode ook een neopreenpad, bevalt dan heel erg goed (zit wel iets nog onder wat vocht op neemt, maar dat is geen wol).
Maar ook Professionals choice heeft 'airride' pads. Daar is de onderkant ook niet van echte wol. Tussen de buitenkant en de kant wat het paard raakt zit een soort dempend kunststof.


Bubbelplastiek. Niks dempende kunststof. Ik heb ooit eens, op een blauwe maandag, zo'n ding uit elkaar gehaald en het is gewoon bubbeltjesplastiek wat ertussen zit.

BoktVerlaten
Berichten: 440
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:20

Je hebt Pb!


blackstar schreef:
Kan iemand even meedenken met mij??

Mijn paard staat op een manege/pensionstal.
24/7/365 box met stro. 1x per week word er uitgemest en 1x per week schoon stro erbij. De andere dagen word het schone stro op een hoop in de het midden gelegd. In de winter is het aan jezelf om ze in 1 van de 3 paddocks te zetten voor een frisse neus. In de ochtend zijn deze paddocks bezet met de manegeponies en paarden. In de zomer gaan ze max 4 uurtjes op het land. De weidepaddocks zijn klein en niet goed onderhouden. Met 2 maanden intensieve begrazing is het gras op en er word niet op de weides ruwvoer gelegd voor wat te eten. Bij een beetje regen of wat meer regen gaan ze die dag niet naar het land of meerdere dagen niet op het land omdat er een plasje zichtbaar is.
De kasten voor je spullen zijn klein, maar kan het redelijk kwijt doordat mijn trailer ook gebruikt word voor zadelkamer.
Aanwezig zijn een binnenbak van 20x80 die gescheiden word door middel van 2 linten en een buitenbak van 23x70 ongeveer. Bodems zijn goed en worden elke dag gesleept.
Longeerring is wat aan de kleine kant maar aanwezig. 3 paddocks waarvan 1 iets groter en in de winter vaak een zwembad.

Nu kregen we een appje van de eigenaar dat we 20 euro per maand moeten gaan betalen voor je paard in het weiland te laten zetten vanwege kosten/opbrengsten werd er verteld. Ik en meerdere stalgenootjes zijn het hierover niet mee eens. Er zijn mails en papjes gestuurd maar ik geloof nooit dat er wat aan veranderd.

Ik heb het prima naar mijn zin en onderling word er veel geregeld dat de paarden zoveel mogelijk naar buiten gaan (je vrienden zeg maar wat de rest waar je geen of amper contact mee hebt doe ik niks voor).

Nu kan ik wel zeggen ik ga verhuizen met haar, maar waarheen…of de stallen zijn vol of net als nu betaal een astronomisch bedrag en je paard heeft nog niks eigenlijk. Deze stal is dichtbij op anderhalve kilometer van mijn huis en op de weg van en naar werk. De andere pensionstal op het dorp heb ik al gestaan met mijn vorige paard en deze stal heeft altijd veel geroddel gehad en zal nog steeds zo zijn en komen ze ook maar een paar uurtjes buiten in de weideperiode.

Iemand een suggestie voor in de buurt van Gorinchem een goede stal (maar niet te ver weg omdat ik nog herstellende ben van longcovid en niet heel ver kan autorijden.

(Of de boederij kopen een dorp verderop en deze ombouwen tot paardenpension en dan kom ik toch her en der wat miljoenen tekort op mijn bankrekening, maar die spookt al een anderhalf jaar door mijn hoofd eerlijk gezegd)

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:08

Toen ik nog in Noord Holland woonde, heb ik gezegd dat ik nooit meer een paard op die manier wil houden. Maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.

blackstar

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:56

Snap ik. Heb ik ook.
Maar 24/7/365 op grasland heeft ze ook gehad en na een jaar was ze hoefbevangen.
24/7 op het land wil daarom ook niet meer.
Heb deze toen gekozen omdat ze enorm dik was en ze gezond moest afvallen. Dat is nu gebeurd en het knaagt dat ze niet veel buiten komt en nog andere dingen die spelen op stal waar ik (en meerdere met mij) het niet mee eens ben maar maar waar niks aan gedaan word.

Heb al van iemand hier een pb gehad.

Andere optie is (mits het mag van schoonmoeder) om het stukje land waar de schaapjes op staan. De schuilstal/hokjes weg halen en een andere schuilstal neerzetten. Beetje bestraten en zanduitloop maken en een Shetlander/kleine pony erbij nemen.
Dat eerst maar eens vragen of het kan en mag.
Pieker me suf op het moment.


Afbeelding

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:06

Dit is wel het andere uiterste dan 24/7 op het land he... zo zou ik eerlijk gezegd ook geen paard willen houden. Niet alleen omdat het paard te weinig paard kan zijn (zo weinig uitmesten terwijl ze zo veel op stal staan vind ik ook niet echt wat), maar ook vanwege alle drukte en sociale gedoe voor mezelf :+
Zo te zien ben je niet te beroerd om zelf wat te doen, dus is een plek bij een kleinere stal waar je wat meer zelf moet doen niet wat? Of is dat in die omgeving niet te vinden?
Als je hier in de buurt zou zitten zou ik zeggen: zet je paard bij mijn buurman neer dan wordt hij goed verzorgd en mest je volgens mij wel zelf uit. Zomer en winter overdag op het land, zit alleen geen bak bij, je kunt hier prachtig buitenrijden.
En kom hier gezellig trainen in mijn bak (of een bak van andere buren, bakken zat hier). Maar Gorinchem is een lastige omgeving denk ik, behoorlijk verstedelijkt?

xDenies

Berichten: 13508
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:10

Hoe moeilijk ook, maar soms is iets verderop verhuizen een goede oplossing. De stal waar ik sta is vergelijken met hier in de omgeving echt top. En tuurlijk zijn er ook dingetjes, maar voor Beeb is t top. Ja het is dan wel 45minuten verder op wat lichamelijk niet ideaal is .. maar beestje heeft t goed. Dat is voor mij belangrijker dan iedere dag genieten van haar. Niet iedereen zou die keus maken, maar doel is toch dat ik die kant op ga ooit dus tsja .. we zien t wel.

Zertab

Berichten: 12423
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:20

Mag ik iemand een berichtje sturen over wel/niet een eigen paard? :)

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:21

Heel lastig, maar zo veel op stal zou mijn paard niet kunnen. Ik hoop dat je wat beters vindt.

Mijn paard staat ook op een half uur rijden van mijn huis. Eigenlijk kan ik haar nu prima dichterbij zetten, maar hier ben ik bij toeval beland en sta er goed. Ik hoef er niet eens elke dag meer naartoe wat enorm veel rust geeft. Op elke stal is wel wat, maar als ik jouw verhaal lees, dan is er te veel 'wel wat'.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:21

Dat heb ik ook gedaan toen ik nog in de stad woonde, Walter stond op een stal 30 minuten met de auto verderop. Wel volpension, dat is dan wel belangrijk omdat je dan echt niet zelf iedere dag kunt gaan. Maar van alle gemakken voorzien: mogelijkheid tot 24/7 buiten, of 's nachts op stal. Altijd op de weide, enorme buitenbak, goede binnenbak en mooie uitrijmogelijkheden. En volledige verzorging, dus als ik er was, was ik vooral met mijn paard bezig en niet met alles er omheen. Dat was voor dat moment een goede oplossing. Het is in stedelijk gebied vaak gewoon erg lastig....

BoktVerlaten
Berichten: 440
Geregistreerd: 29-10-21

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:24

Gorinchem heeft niet veel mogelijkheden bij bv boer of bij iemand aan huis. Een rijbak plaatsen krijg je ook gewoon bijna geen vergunning voor. Ik woon er ook
Tenzij je net dat pareltje buiten de stad kunt kopen waar al paardenfaciliteiten zijn….is paarden houden aan huis geen optie. Geloof me… ik zoek al even en als ik een huis vind met grond mag je vaak geen rijbak aanleggen
In de omgeving zijn veel stallen maar het kost hier al gauw 400 per maand en dan heb je kuil ipv hooi, geen binnenbak, blub of oude kleine stallen. Er zijn ook wel goede stallen in de buurt maar dat is maar een enkele. Mijn paarden krijgen goed hooi, komen zoveel buiten als ik wil, bineeenbak buitenbak longeer en stapmolen, staan schoon in ruime stallen….vlak bij Gorinchem. Maar ik betaal aanzienlijk meer dan 400 per paard. En dat moet je ook maar net willen en kunnen.
Geen ideaal paardenland hier maar het kan wel.

xDenies

Berichten: 13508
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:29

Zertab schreef:
Mag ik iemand een berichtje sturen over wel/niet een eigen paard? :)


Dat mag altijd, dat weet je.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:34

Dat is veel geld, dat kan inderdaad niet iedereen, helemaal mee eens. Mooi dat jij het wel doet!
Waarom zou je altijd zelf een bak moeten kunnen aanleggen? Op de meeste plekken zijn er genoeg bakken die je kunt gebruiken/huren.
Dat soort zoektochten zijn en blijven altijd lastig, hoe vaak wordt er wel niet van alles beloofd en pakt het toch anders uit als je er eenmaal bent... ook dat heb ik in het verleden wel meegemaakt helaas.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:34

Zertab schreef:
Mag ik iemand een berichtje sturen over wel/niet een eigen paard? :)

Ja hoor :j

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:41

Ik heb het geluk dat er hier in de omgeving veel pensionstallen zijn, zowel bedrijfsmatig als particulier. Ik heb op een stal gestaan waar ik ook moest betalen voor het buitenzetten, €1,- per dag. Ze stonden dan in de zomermaanden de hele dag buiten en in de winter een ochtend want er werden dan 2 groepen gevormd omdat er niet genoeg paddocks waren (alles staat daar in koppels van 2). Nu sta ik volpension, alleen zelf mesten en dat vind ik ideaal.
Als ik jou was ging ik ook op zoek naar een plek waar ze in ieder geval wat meer buiten komen en misschien iets met een paddock waar ze op kan als je bang bent dat ze weer te dik wordt. Altijd maar op stal staan is ook niet iets vind ik.
Een stukje in eigen beheer is ook nog een optie inderdaad. Het heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Voordeel, je hebt alles zelf in de hand, nadeel, je hebt alles zelf in de hand :+ Op vakantie en dagjes weg zul je altijd moeten zorgen dat er iemand is die voor jouw paard zorgt. Ook als er onverhoopt iets is met je paard, zul je dat zelf in de gaten moeten houden. Heb je daar geen problemen mee dan zou ik zeker met de schone mama om tafel gaan zitten :j

BoktVerlaten
Berichten: 440
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:14

Achterom schreef:
Dat is veel geld, dat kan inderdaad niet iedereen, helemaal mee eens. Mooi dat jij het wel doet!
Waarom zou je altijd zelf een bak moeten kunnen aanleggen? Op de meeste plekken zijn er genoeg bakken die je kunt gebruiken/huren.
Dat soort zoektochten zijn en blijven altijd lastig, hoe vaak wordt er wel niet van alles beloofd en pakt het toch anders uit als je er eenmaal bent... ook dat heb ik in het verleden wel meegemaakt helaas.



Helaas zij hier de bakken dun bezaaid…. En ik zou wel graag willen kunnen rijden als ze aan huis heb, zonder met vrachtwagentje op pad te moeten. Hier bij verschillende gemeentes rondom Gorinchem geprobeerd. Er staan huizen te koop met voldoende grond, betaal je al de hoofdprijs maar dan mag je nog geen schuilstal of bak plaatsen want dat is verrommeling van het landschap. Bij mijn eigen huis kan ik paarden kwijt zonder bak maar dat mag niet eens want achter mij begint de woonwijk en paarden passen niet in bewoond gebied….deze regio is echt een ramp….
Gelukkig sta ik op een superstal met heel veel gemak voor mijzelf en zou ik niet eens de paarden meer aan huis willen. Ik weet nog van vroeger hoeveel werk dat was

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:04

Achterom schreef:
Zertab schreef:
Mag ik iemand een berichtje sturen over wel/niet een eigen paard? :)

Ja hoor :j

Mij mag je ook wel een pb sturen.

Zertab

Berichten: 12423
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:08

Dankjewel allemaal! Doe vanavond thuis even een berichtje :)

MissYvette4u

Berichten: 2994
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:09

Zertab schreef:
Mag ik iemand een berichtje sturen over wel/niet een eigen paard? :)


Ja hoor 8-)