paard in training zetten... welke trainer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:23

claudiaM33 schreef:
Dus als je je paard met 1 rein/teugel aan bit zijn hoofd vastzet aan de knop van je zadel zodat ie bijna met een dubbelgevouwen hals een half uur los in de bak laat staan dan is ie daarna niet meer bang als ie verstrikt raakt in draad/touw/longeerlijn??? Mmmmm.....


Misschien moet je de volgende keer dan eens aan Michel vragen waarom hij dat doet, daar is dit topic niet voor bedoelt volgens mij. ;)

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:24

YouthReiner schreef:
claudiaM33 schreef:
Dus als je je paard met 1 rein/teugel aan bit zijn hoofd vastzet aan de knop van je zadel zodat ie bijna met een dubbelgevouwen hals een half uur los in de bak laat staan dan is ie daarna niet meer bang als ie verstrikt raakt in draad/touw/longeerlijn??? Mmmmm.....


Misschien moet je de volgende keer dan eens aan Michel vragen waarom hij dat doet, daar is dit topic niet voor bedoelt volgens mij. ;)



tnx... _/-\o_

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:25

I don't blame any one.....

Maar mijn boodschap hier is dat je voordat je een trainer kiest je heel erg goed moet verdiepen in de trainings methodes....of dat al dan niet bij je past.
Je kan een paard maar 1 keer goed opleiden.....

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:25

Ja zal het de volgende x vragen!!

Maar dacht dat jullie mij daar wel antwoord op konden geven omdat er gezegd werd dat alle of in ieder heel veel trainers dat deden..

Dodgejr
Berichten: 430
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:03

claudiaM33 schreef:
Dus als je je paard met 1 rein/teugel aan bit zijn hoofd vastzet aan de knop van je zadel zodat ie bijna met een dubbelgevouwen hals een half uur los in de bak laat staan dan is ie daarna niet meer bang als ie verstrikt raakt in draad/touw/longeerlijn??? Mmmmm.....

(maar nogmaals erg off topic ....)


Mag dan misschien erg off-topic zijn....maar kan het niet laten er op te reageren, want dit is natuurlijk onzin, waar gaat 't over. Het meest verontrustende hier vind ik dat er meerdere in dit topic zijn die dit soort methodes (en 't zal gerust niet 't enige zijn) maar heel gewoon vinden, toevallig omdat 't een 'bekende' trainer moet zijn??? Kan er met m'n hoed niet bij :-(

Ben ik blij dat ik dagelijks zie dat er westernpaarden op hele normale, vriendelijke wijze getraind worden, en met prima resultaten

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:30

claudiaM33 schreef:
Misschien kan iemand mij dan daar het nut van uitleggen?


Omdat het paard wrs constant op het bit leunde aan die ene kant of niet wil plooien in nek/rug en om broke te maken in de kop.
Dus geen barbaarse techniek, mits goed uitgevoerd zoals ALLE trainingstechnieken ;-)

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:51

Jaycee_ schreef:
claudiaM33 schreef:
Misschien kan iemand mij dan daar het nut van uitleggen?


en om broke te maken in de kop.
Dus geen barbaarse techniek, mits goed uitgevoerd zoals ALLE trainingstechnieken ;-)


Learned helplessness dus.. Als we dat bij ratten in een lab doen grijpt de ethische comissie in..

MissFreubel

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-09-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:25

Paintless schreef:
hey, don't blame me, I'm just the messenger... ik heb het niet bedacht. was er zelf ook nooit opgekomen, maar dat is wat ik een keer gehoord heb... als excuus? misschien wel, vond het wel redelijk klinken.
die stonden trouwens aan de voeten gebonden in de bak en de trainer reed er tussendoor.


Voeten vast gebeurd inderdaad met kluisters, dit heeft idd die reden. Vooral om paard niet in paniek te laten raken als zijn benen per ongeluk in de lasso verstrikt raken met koeienwerk. Tevens ook om paard los weg te kunnen zetten op vlakte als je moet slapen tijdens een cattle drive, dus iets wat ze ranchpaarden in die contreien leren. Zie niet echt het nut voor onze showpaarden, maar dat is een tweede.

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:52

Jaycee_ schreef:
claudiaM33 schreef:
Misschien kan iemand mij dan daar het nut van uitleggen?


Omdat het paard wrs constant op het bit leunde aan die ene kant of niet wil plooien in nek/rug en om broke te maken in de kop.
Dus geen barbaarse techniek, mits goed uitgevoerd zoals ALLE trainingstechnieken ;-)


Oke laat ik me toch weer verleiden te reageren......waarom wil een paard niet plooien? Misschien laat zijn lijf het (nog) niet toe?? Dus niet genoeg getraind om zijn spieren los te kunnen laten.
Net zoals jouw lijf....kan je geen spagaat? Wil je niet in spagaat? Nou dan duwen je er gewoon in, laten we je zo 30 min zitten (wel vastgebonden) et viola..je kan het en doet het de volgende keer met veel plezier weer...

:o sorrie weer off topic

Popstra
Berichten: 13888
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:58

Jammer,nee belachelijk dat mensen die heel niet weten waar ze het over hebben zo weer een naam in het negatieve op het net moeten zetten vóór ze weten waar ze het over hebben :n
Verdiep je eerst eens ergens in voor je maar wat of een naam roept!!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:12

Zoals Jaycee_ zegt, niks barbaars aan mits goed uitgevoerd.
Een goede trainer zal het paard dus niet zomaar 180 graden dubbelgevouwen zetten om het even plat uit te drukken. Waarom een paard niet wil 'plooien' is afhankelijk de situatie, en dus ook de oplossing. Zie je dus een momentopname van een trainer, kan het een heel verkeerde indruk hebben als je aanneemt dat dat de manier is waarop de trainer traint.

Misschien heeft een onervaren ruiter of trainer hem bereden en heeft het paard geleerd om de hulpen te negeren. Soms is het dan minder stressvol om het paard bijv. 45 graden vast te zetten en z'n neus weer leert te volgen ipv het te negeren.

Als de methode juist wordt uitgevoerd zal het niet leiden tot learned helplessness. Anders krijg je een zuur, niet reagerend paard en heeft de techniek een tegenovergesteld effect.

Wat kluisteren betreft, al onze ranchpaarden kun je kluisteren. Inderdaad zodat we ze los weg kunnen zetten op een vlakte of in de bergen of waar dan ook. Showpaarden niet echt nodig, maar het doet ze ook geen pijn. En soms misschien handig als je een paard hebt die bijv. extreem schraapt en je wilt wat hoef overhouden. En als de trainer er tussendoor rijdt, fijn toch, je paard wordt er alleen maar meer 'broke' van.


(Dit is meer barbaars: http://youtu.be/biracFEWIjc . Dus nee, zo erg hebben die Nederlandse paarden het niet.)

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:19

aan alle betweters, profeten en farizeeërs alhier aanwezig, jullie hebben jullie zegje weer eens kunnen doen en succesvolle mensen weer netjes kunnen bekritiseren en afz#@ken, en mijn advies is: doe alles lekker zelf en blijf vooral door klungelen tot in de eeuwigheid want niemand van jullie zie ik wat maar ook bereiken met je paarden (buiten misschien geschopt of gebeten worden tijdens het knuffelen bv). kunnen we nu alsjeblief terug on topic?
van de reiniacs uit Belgie zie ik mooie resultaten

Finestenz1
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-08-12

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:22

Iedereen bedankt voor de reacties!
kijk de grote namen kan ik zelf ook vinden. En de meeste heb ik ook zien rijden tijdens diverse wedstrijden. echter bij wedstrijden zie je niet alles gebeuren enz. daarom wil ik juist van jullie weten Waarom jullie kiezen voor een trainer.
Ik ben er ook niet van gecharmeerd als een paard met zijn rein wordt vastgebonden aan de knop. heb het zelf ook wel eens gezien bij een andere trainer. desbetreffende paard was 2 jaar oud en moest zogenaamd gebroken worden. omdat hij inderdaad niet van de druk af kwam. de eigenaar wilde kostte wat het kost het paard ingereden hebben. terwijl het er mentaal niet aan toe was. dit vind ik per paard verschillend. desbetreffende trainer deed er alles aan om klant binnen te houden. en dat zijn nou juist dingen die ik niet wil. ik zoek een trainer die naar mijn paard kijkt en inschat wat hij al wel en niet kan. en het langzaam opbouwt vanuit successen en niet vanuit angst.

en dit hoeft van mij niet allemaal met een fluwele hand. paarden in de natuur zijn ook knetter hard tegen elkaar. maar paarden onderling begrijpen elkaar. in de communicatie tussen paard en ruiter gaat nog al eens wat fout en daar hoeft het paard niet de dupe van te zijn.

Ik ken ook de verhalen van paarden die gekluisterd hebben gestaan of de spin in worden geslagen. sommige heb ik met eigen ogen gezien. En dat is juist wat ik niet wil. ik ben dus op zoek naar een eerlijke trainer die de problemen oplost met zijn vakkundigheid en niet met geweld en allerlei poespas.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:23

Euhm, het is niet omdat iemand succesvol is, alles ook paardvriendelijk is, of er misschien toch nog andere oplossingen zijn... En hiermee wil ik niet zeggen dat ik afbinden slecht vindt. In sommige situaties kan het een paard helpen in zijn leerproces (en dat kunnen we niet vergelijken met een hond die afgesloten shocks moet opvangen), maar het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat een paard panikeert en zich wil losrukken, en dat gebeurd heus niet enkel bij de amateurs dofuzz. Weet jij goed genoeg.

kriebets21
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-10-12

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:42

Bah linda wat een naar filmpje.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:01

dofuzz schreef:
van de reiniacs uit Belgie zie ik mooie resultaten

Daar gaat het naar mijn mening mis. Net als alle (top)sporten.

En als ze het niet kunnen, kun je ze altijd nog verkopen als lasagne.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:39

Romkabouter schreef:
dofuzz schreef:
van de reiniacs uit Belgie zie ik mooie resultaten

Daar gaat het naar mijn mening mis. Net als alle (top)sporten.

En als ze het niet kunnen, kun je ze altijd nog verkopen als lasagne.


en reiniacs hebben wat te maken met lasagna??

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:53

Finestenz1 schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!
kijk de grote namen kan ik zelf ook vinden. En de meeste heb ik ook zien rijden tijdens diverse wedstrijden. echter bij wedstrijden zie je niet alles gebeuren enz. daarom wil ik juist van jullie weten Waarom jullie kiezen voor een trainer.
Ik ben er ook niet van gecharmeerd als een paard met zijn rein wordt vastgebonden aan de knop. heb het zelf ook wel eens gezien bij een andere trainer. desbetreffende paard was 2 jaar oud en moest zogenaamd gebroken worden. omdat hij inderdaad niet van de druk af kwam. de eigenaar wilde kostte wat het kost het paard ingereden hebben. terwijl het er mentaal niet aan toe was. dit vind ik per paard verschillend. desbetreffende trainer deed er alles aan om klant binnen te houden. en dat zijn nou juist dingen die ik niet wil. ik zoek een trainer die naar mijn paard kijkt en inschat wat hij al wel en niet kan. en het langzaam opbouwt vanuit successen en niet vanuit angst.

en dit hoeft van mij niet allemaal met een fluwele hand. paarden in de natuur zijn ook knetter hard tegen elkaar. maar paarden onderling begrijpen elkaar. in de communicatie tussen paard en ruiter gaat nog al eens wat fout en daar hoeft het paard niet de dupe van te zijn.

Ik ken ook de verhalen van paarden die gekluisterd hebben gestaan of de spin in worden geslagen. sommige heb ik met eigen ogen gezien. En dat is juist wat ik niet wil. ik ben dus op zoek naar een eerlijke trainer die de problemen oplost met zijn vakkundigheid en niet met geweld en allerlei poespas.


ben blij te lezen dat je er zo overdenkt! _/-\o_ nu kun je al heel veel van je lijstje schrappen!

En als er trainers zijn die wel met geweld en poespas een jong paard trainen, ze het paard maar een paar maanden in handen hebben en met geweld en koste wat het kost een paard met knoppen afleveren(ja ALLES voor het succes en wedstrijd resultaat, want daar is waar het om draait het enige wat telt) lekker blijven doen....en niet verder kijken dan je neus lang is.

Er zijn namelijk ook mensen die langer dan een paar jaar dagelijks van hun paard willen genieten en ja, die gewoon knuffelen èn als het nodig is hun paard corrigeren, zo nu en dan wedstrijdjes meepikken gewoon omdat ze plezier hebben SAMEN met hun paard. Overigens heb ik in die 35 jaar dat ik met paarden (op een respectvolle manier) werk nog nooit een trap gehad......en ik heb er heel wat zadelmak gemaakt.

iedereen vooral lekker zijn ding blijven doen en hopelijk (voor de paarden) komt er een dag dat iedereen inziet, less is more.

Nou de betweter, profeet, farizeer èn niet te vergeten pennymeisje in mij heeft weer gesproken... :)

Gr. Claudia

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: paard in training zetten... welke trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:13

Tja, ik vermoed dat tijd en geld wel een grote rol spelen bij sommige trainingsmethoden.
Het moet snel-snel en dan zijn andere methodes 'efficiënter'. Persoonlijk heb ik die druk niet en ga ik liever op een andere manier te werk.

Wil je dit kunnen herkennen, dan raad ik je aan om eens bij een wedstrijd bij de inrijbak te gaan kijken.
Daar zie je (vind ik) veel verschillende manieren waarop ruiters hun paard klaar maken voor de proef.
Tijd en stress spelen dan ook een rol, dus je kunt dan (vind ik) goed zien hoe de ruiters dan met hun paarden omgaan.

Voor mij was het trouwens een makkelijke keuze. Ik rijd al een poos les op 'mijn' stal.
De trainster maakt ook paarden zadelmak en rijdt ze in. Dus ik wist goed hoe ze te werk ging.
Toen ik mijn jonge paard kocht ben ik zelf gaan grondwerken met hem (ik heb daarin veel les gehad).
Sacking out gedaan, laten wennen aan zadel, hoofdstel etc.
Daarna ben ik hem onder begeleiding van mijn trainster zelf gaan inrijden. Echt super gaaf!
Waarschijnlijk ben ik wat langer bezig, maar ik vind het persoonlijk gewoon heel erg leuk om het op deze manier te doen.
Maar goed; ik kan me ook heel goed voorstellen dat je met andere ambities een andere keuze maakt :)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:32

dofuzz schreef:
en reiniacs hebben wat te maken met lasagna??

Vreemde conclusie :D
Je hebt het nieuws niet gevolgd zeker ;)

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:34

claudiaM33 schreef:
less is more.


Gr. Claudia


inderdaad, maar om dat in te zien en graag te knuffelen moet je niet altijd met je oordeel klaar staan over anderen en andere technieken. hier op bokt zie ik heel veel mensen die trainers die boven het maaiveld uitkomen per definitie stigmatiseren als het zullen wel beulen zijn. en laat ik een heel concreet voorbeeld geven : bij reiniacs komen 2 tweejarige driekwart broertjes binnen op dezelfde dag van dezelfde eigenaar, op dezelfde manier opgegroeid. eentje wordt het project van Jan H en die pikt alles gelijk op en gaat als een tierelier, de andere wordt een project voor Jan B en heeft geen zelfvertrouwen en is erg spooky. de eerste ontwikkelt zijn talent en wint meerdere level 2 futuritys en plaatst top 5 in meerdere level 4 futuritys. de tweede krijgt de tijd om zelfvertrouwen te ontwikkelen en vertrouwen in de ruiter en haalt stilaan in op de eerste en beiden zullen starten op de NRHA European futurity. 2 grote namen die vertrekken vanuit het paard EN resultaten neerzetten, en aangezien ik de gemiddelde bokt-profeet daar ter plaatse nog nooit tegen het lijf gelopen ben (of bij andere "grote namen" die ik frequenteer) vind ik het nogal cru dat die wel gelijk een oordeel vellen.

ook het inschatten van trainers op shows moet m.i. met een korreltje zout genomen worden. hier hebben die trainers namelijk maar een beperkt tijdframe om met een situatie om te gaan want dadelijk zijn ze aan de beurt. ik als amateurtje kan alleen een beslissing nemen om bv niet te starten maar trainers hebben die luxe niet want het zijn uiteindelijk de eigenaars die bepalen hoe de carriere van hun paard er hoort uit te zien (ook hier zijn betweters, profeten en farizeeërs te vinden)

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:36

Romkabouter schreef:
dofuzz schreef:
van de reiniacs uit Belgie zie ik mooie resultaten

Daar gaat het naar mijn mening mis. Net als alle (top)sporten.

En als ze het niet kunnen, kun je ze altijd nog verkopen als lasagne.


ik stelde de vraag omdat ik de context van jou post niet begrijp dus had ik daar graag een woordje uitleg over.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:42

Als paarden niet goed genoeg zijn, kunnen ze altijd nog naar de slacht. En in het nieuws was dat er paardenvlees in de runderlasagne zat. Vandaar ;)

Mijn opmerking was niet naar perse naar de reiniacs, maar wel naar het feit dat alles draait om resultaten en prestaties. Als mensen zichzelf zover willen pushen dat ze kapot gaan moeten ze zelf weten, maar met dieren vind ik dat een ander verhaal. Worden dan de prestaties minder? Vast wel. Is dat in het belang van de dieren? Zeker weten. Niet alleen paarden trouwens, maar met alle dieren waarmee competitie bedreven wordt.

En over je voorbeeld: dat begint naar mijn mening al fout omdat het 2-jarigen zijn.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:53

Romkabouter schreef:
Als paarden niet goed genoeg zijn, kunnen ze altijd nog naar de slacht. En in het nieuws was dat er paardenvlees in de runderlasagne zat. Vandaar ;)

Mijn opmerking was niet naar perse naar de reiniacs, maar wel naar het feit dat alles draait om resultaten en prestaties. Als mensen zichzelf zover willen pushen dat ze kapot gaan moeten ze zelf weten, maar met dieren vind ik dat een ander verhaal. Worden dan de prestaties minder? Vast wel. Is dat in het belang van de dieren? Zeker weten. Niet alleen paarden trouwens, maar met alle dieren waarmee competitie bedreven wordt.


oh ok. daar ga ik met je in mee.
wat mijn ervaring met trainers betreft is dat de "grote namen" daar net veel eerlijker in zijn dan de mindere goden. de "groten zeggen veel sneller dat een paard hun past of niet, of het paard de fysische en emotionele capaciteiten heeft om voor hun een showpaard te kunnen worden, of wat zij als mogelijkheden zien voor elk specifiek paard. dit is HUN mening, niet meer en niet minder dan dat (ik heb trainers EK's zien winnen met rejects van andere trainers, en dit zegt imo niet dat die ene trainer beter is dan de andere, enkel dat dat individuele paard emotioneel beter paste bij die andere trainer).
je kan Don Quichot spelen zoveel je wil, maar vechten tegen windmolens is nu eenmaal vergeefse moeite. de "groten" willen geen tijd en energie verspillen aan iets wat zij een hopeloze zaak (voor hun) vinden. als een paard voor hun zelf niet voldoet zullen ze dat zeggen vanuit de wetenschap dat je uit een 70-paard nooit een 72 kan halen, laat staan een 75.
maar ik denk dat je per definitie om die ervaring te hebben ook eens bij die trainers moet geweest zijn.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:58

Romkabouter schreef:
En over je voorbeeld: dat begint naar mijn mening al fout omdat het 2-jarigen zijn.


trainers met een goed 2yo program heb ik alle vertrouwen in en die hebben er geen baat bij om die twee-jarigen te forceren, integendeel.
omdat ik niet in staat ben om een basketbal te dunken als Michael Jordan al sla je me de hele dag met een zweepje, wil niet zeggen dat men Jordan moet verbieden te dunken of een negatief praatje af te steken over dunken (zeker niet persoonlijk naar jou toe RK, dit is gewoon het gevoel dat ik hier op bokt veel krijg)